Ось, що відбулося з літаком Embraer, який впав у Казахстані

27 грудня 2024, 17:40
NV Преміум

На мій погляд, ось, що відбулося

Повну версію інтерв'ю з Валерієм Романенком слухайте на Radio NV

Embraer E190AR авіакомпанії Azerbaijan Airlines рейсу J28243 Баку — Грозний, що зазнав 25 грудня аварії в казахстанському Актау, міг би бути прийнятий на ряді аеродромів Північного Кавказу. По-перше, там Нальчик, по-друге, там Мінеральні води, Махачкала. Там є військовий аеродром, звідки літають бомбардувальники, — Моздок. Навіщо було пошкоджений літак направляти через море? Тільки з однією метою, щоб кінці — в воду. Іншої мети я не бачу.

Реклама

Щодо того, що він був збитий ракетою, теж в мене є великі сумніви. Якщо б його вразили над Грозним, таку відстань він не пролетів би. Навіть, якщо б це були мінімального розміру ракети комплексу «Панцирь-С». Згадаємо, ракетою «Тор» збитий більший літак. Я зараз згадую трагедію, яка відбулася в Ірані, коли збили наш «Боїнг-737», і це літак набагато більшого розміру. Набагато міцніший, ніж оці «Ембраєри» з тонесенькими фюзеляжами. І там вистачило однієї ракети, друга ракета вже добивала «Боїнг-737».

На мій погляд, ось, що відбулося. Там пасажир, який знімав відео на борту, каже, що літак зробив три спроби сісти на аеродром Грозний. Був туман на аеродромі. І зрозуміло, що якщо в цей час або напередодні, або взагалі, залишилися в пам’яті українські безпілотники, як вони прилітали на Грозний, ці джигіти, як тільки почули звук в небі, почали стріляти з усього, що стріляє — автомати, кулемети, зенітні гармати — і таки влучили по цьому літаку. Тому що якби це була зенітна ракета, то частина літака була б геть зрешечена. А там мають місце поодинокі ураження. Тобто, скоріш за все, літак був пошкоджений зенітним вогнем, але не зенітною ракетою.

З російських джерел повідомляють, що відбулося зіткнення з птахами. Начебто про це не повідомив екіпаж. На малій висоті таке явище досить часте. Але рішення — посилати пошкоджений літак на таку відстань — аж у Казахстан, це вже крайня дурість.

Це вже крайня дурість

Як би могла спрацювати ця стратегія про «кінці у воду»? Та елементарно. Росіяни б діставали уламки, не азербайджанці. От навіть вже повідомили, що знайшли чорний ящик. Але яка з нього інформація буде оприлюднена, це велике питання. Іранці теж казали, що це не ми збили. Ну от ще раз згадаю іранську трагедію. Поки не приїхали наші фахівці і не показали їм купу дірок. А може росіяни просто не були впевнені, що це зенітна ракета — я не знаю. Важко сказати, я не хочу тут гадати. Тут суцільне «вангування» — чому? як? Єдине, що я ставлю діагноз диспетчеру. Що посилати пошкоджений літак на велику відстань, на запасний аеродром, це, так би мовити, приректи його на велику вірогідність загибелі.

Багато запитань і щодо цих безпілотників, які долітають до Чечні. Вранці 25 грудня була вже четверта, здається, така атака на Грозний. Мене запитують — який у цьому військовий сенс, бо там якихось великих військових об'єктів немає. Дійсно, там ні військових серйозних об'єктів, ні промислових об'єктів, які працюють на російську оборону, нема. Я думаю, що якщо це наші безпілотники, то вони прилітають просто для того, щоб чеченці, скажімо так, з меншим ентузіазмом йшли на війну, щоб вони розуміли, що прилетить і по них. А якщо це ФСБ, то, як кажуть російською мовою, «тьорки» там постійні. Бо Чечня вважає себе, скажімо так, де-юре в складі Російської Федерації, де-факто вони можуть слідчу групу просто вигнати з території у разі якогось конфлікту інтересів з якимось чеченським угрупуванням або з оточенням Кадирова.

В сучасних умовах, при сучасному розвитку засобів інформації помалу реальна ситуація спливе. Якщо моментально будуть виплачені компенсації родинам загиблих, то це буде перший сигнал, що там щось «нечисто». Бо зазвичай авіакомпанії б’ються до останнього, валять на виробника літаків, виробник літаків валить на авіакомпанію, на технічний склад авіакомпанії. Тобто судові позови йдуть один за одним. Якщо тут швиденько все владнається, то схоже, що дійсно є щось, що треба не виносити на загальне обговорення.

Що відбувається далі при таких авіакатастрофах — створюється комісія, куди входять представники країни, якій належить літак, представник країни, на території якої відбулася катастрофа, представник виробника літака і, якщо потрібно, серед них також буде представник фірми, яка виробляє двигуни. Але останнє, це так, значить, на вибір. Якщо є питання до двигунів, то його запрошують. Загалом отакі чотири сторони мають бути представлені.

Чи уявляю я собі, що Росія публічно визнає — мовляв, знаєте, ми збили літак азербайджанських авіаліній, вибачаємося, виплатимо компенсації. Це не в російському стилі визнати, що вони десь нашкодили. Вони будуть брехати до останнього, це зрозуміло. І справа в тому, що якщо це зенітно-ракетний комплекс (не схоже, але якщо), то напевне він був під управлінням російських зенітників. Тобто Росія причетна, стовідсотково причетна до цього. Бо джигіти нічого складнішого за кулемет, ну можливо там спарена зенітна гармата 23 мм, в руках ніколи не тримали. Вони не пристосовані до більш складних зразків зброї — радіолокаторів, зенітних комплексів. ПЗРК — там дві кнопки нажимати — це ще можна їм довірити, але не більше.

Якщо знайдуть типові вражаючі елементи, які пробили обшивку літака, РФ доведеться визнати свою причетність. Але поки що замало інформації, щоб стверджувати про зенітну ракету. Одиночні ураження хвостової частини не схожі на дію зенітної ракети.

Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Погляди NV

Показати ще новини