Дев'ять помилок компаній наприкінці року

22 грудня 2017, 20:27
Кінець і початок року – гаряча пора стратегічних сесій

Команди керівників підбивають підсумки року, що минає. Роблять висновки з невдач і відзначають перемоги. Визначають цілі на наступний рік.

А ще розробляють або коректують місію, бачення і цінності. Це не формальний набір слів, а фундамент успішного бізнесу. Навіщо ж вони потрібні?

Реклама

Місія дає розуміння: 1) що ми робимо по-справжньому добре – сильна сторона компанії, 2) кому це потрібно – хто клієнти і 3) яку користь ми їм приносимо – цінність, за яку клієнти готові заплатити. Бачення визначає напрямок розвитку в стрімко мінливому світі. Ким себе бачить компанія через 5-10 років.

Цінності визначають поведінку людей – що ми вітаємо, а за що наперед звинувачуємо.

Багатий досвід модерування сесій дозволив мені визначити 9 основних помилок, яких припускаються команди керівників. Отже...

4 помилки створення місії:

1. Коли місія описує процес, а не користь для клієнта. Наприклад «Ми продаємо техніку для дому», або «Ми лікуємо людей». Надихальна місія дуже конкретно висвітлює переваги такого підходу для клієнта: «Допомагаємо зробити побут простим і комфортним» або «Робимо людей здоровими».

2. Компанія не визначила свою сильну сторону. І хоче бути кращою у всьому. Це буває, коли біля керма компанії перебуває перфекціоніст, спраглий бути ідеальним у всьому. Або занадто амбітний лідер, який намагається перемогти всіх конкурентів.

Є вислів: «У нас дешево, якісно і швидко. Вибирайте будь-які два». Якщо розпорошувати ресурси компанії, то вона не буде хорошою ні в чому. Важливо визначити свою найсильнішу сторону, наприклад «простота», «кращий сервіс» або «низька ціна». Вкладати в розвиток цієї сторони 70% часу, грошей та енергії. Решта 30% вкладаються в іще 2-3 сильні сторони.

3. Не розділено поняття «клієнт» і «споживач». Клієнт потребує цінності, яку ви надаєте, і з задоволенням готовий заплатити за неї. Споживач же вимагає від вас того, що не є вашою сильною стороною. Наприклад, ви торгуєте дуже якісними іграшками. Сильною стороною є «екологічність» та «безпека» для дітей. Ваші клієнти готові заплатити високу ціну за цю цінність. А тим, хто шукає іграшки подешевше і їм начхати на якість, ви підказуєте адреси ваших «сусідів по ринку».

У бізнесі найважливіше питання частіше за все це не «Чим ми будемо займатися?», А «Чим ми не будемо займатися і хто не є нашим клієнтом». Це зробити складно, особливо коли бачиш «споживача», який розмахує перед носом пачкою грошей. Але потрібно вміти відмовитися, тому що «споживачі» просто збиткові – вони висмоктують енергію співробітників вимагаючи того, чого компанія надати не може. Вони незадоволені, вони не лояльні і забирають колосальну частину ресурсів компанії.

4. Громіздка місія, яку неможливо запам'ятати. Дуже часто, здійснюючи діагностику, я прошу декількох співробітників своїми словами розповісти про місію. І щоразу стикаюся з тим, що її практично ніхто не знає, включаючи керівників і власників. Проблема в формулюванні, що складається з декількох пропозицій і містить багато смислів – «нам важливі клієнти, співробітники, акціонери, ми піклуємося про планету, природу, суспільство, ми творимо і розвиваємося і т. д. і т. п."

Важливо сформулювати місію коротко – в 3-6 словах. Наприклад, місія кондитерської компанії звучить, як «робимо день смачнішим». А місія нашої компанії: надійна електрика для комфортного життя.

4 помилки формулювання цінностей:

1. Цінності описуються коротко, без розшифровки. Наприклад, компанія вибирає цінність «відповідальність», але не має розуміння, як це буде проявлятися в діях. Що потрібно робити, щоб дотримуватися цієї цінності. І що буде за її порушення.

2. Цінності описуються дуже детально. В результаті ніхто їх не запам'ятовує. Потрібно описати цінність у 2-3 реченнях. Наприклад, «Відповідальність – це "пообіцяв – зроби". В потрібний час, у потрібному місці, і з відмінною якістю. Ми відповідаємо за наслідки наших рішень і дотримання взятих зобов'язань»

3. Цінностей не дотримуються. Коли вони як набір красивих слів, що висять на стіні, а поведінка керівників або власників не збігається з описаним. Цей принцип подвійних стандартів «підказує» співробітникам, що можна говорити одне, а робити зовсім інше.

4. Цінностей забагато. Їх має бути від 3 до 5, більше люди не зможуть запам'ятати. Важливо залишити ті цінності, які є основою бізнесу або які ви хочете розвивати. Ми вибрали цінності «Клієнт, команда, розвиток і відповідальність», перші 3 з яких лежать в основі бізнесу, а цінності «відповідальність» нам бракувало і важливо було її розвивати.

Помилка формування бачення

Найпоширеніша помилка, коли бачення визначають тільки один раз на рік. В умовах стрімкого розвитку технологій я б порадив робити це постійно, щомісяця чи навіть щотижня. Відстежувати тренди і новинки ринку, читати книги і дивитися ролики з TED. Створювати інноваційні продукти і послуги. Без цього компанію буде викинуто з ринку безжальною рукою технологічного прогресу.

Ніщо так не впливає на результати бізнесу, як культура компанії. Глибоке опрацювання місії, бачення і цінностей, їхнє правильне формулювання допоможе компанії зробити прорив. Дозволить сфокусувати енергію людей на найголовнішому – створенні користі для клієнтів. А щасливий клієнт винагородить лояльністю і відмінною прибутком.

Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Мнения Нового Времени

Більше поглядів тут

Показати ще новини