Чому Маркс був неправий

15 травня 2018, 18:01
344
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Двохсотріччя Карла Маркса викликало нову хвилю інтересу до його робіт, а також стало причиною відкриття пам'ятника в його рідному місті Трір, Німеччина

Під час святкування ювілею марксизму в Пекіні, президент Китаю Сі Цзіньпін заявив, що «подібно до захоплюючого сходу сонця, його теорія висвітлювала шлях людства в пізнанні законів історії, а також пошуку звільнення». Він продовжує стверджувати, що Маркс «грунтуючись на науковій теорії, вказав напрям створення ідеального суспільства без гноблення або експлуатації, де кожен зможе насолоджуватися рівністю і свободою».

З огляду на те, що промова Сі Цзіньпіна була виголошена в «марксистському» Китаї, у присутніх не було вибору, окрім як погодитися з нею. Проте, виступаючи в Трірі в той же день, президент Європейської комісії Жан-Клод Юнкер теж дав марксизму власну щедру оцінку: «Сьогодні він представляє те, за що не несе відповідальності і чому він не був причиною: багато, з того, про що він писав, було перекручено».

Не зовсім зрозуміло, що саме Юнкер мав на увазі. Зрештою, марксизм заподіяв незліченні нещастя десяткам мільйонів людей, які жили під впливом режимів, які розмахують його прапорами. Протягом більшої частини двадцятого століття 40% людства страждали від голоду, ГУЛАГів, цензури та інших форм репресій з боку самопроголошених марксистів.

Відкидаючи приватну власність, суспільство не тільки позбавляється підприємництва, а й самої свободи У своєму виступі Юнкер, здавалося, натякав на типовий контраргумент: комуністичні звірства протягом усього двадцятого століття були викликані якимось спотворенням думки Маркса, за яку сама людина навряд чи могла нести відповідальність.

То що ж щодо цього аргументу? Маркс більшу частину свого життя аналізував політичну економіку середини дев'ятнадцятого століття, початку індустріалізації. Але довготривала значимість більше пов'язана з його уявленнями про майбутнє і наслідками, які вони будуть мати для суспільства. І розглядаючи його спадщину, цю сферу його роботи не можна ігнорувати.

Джерелом всього зла в капіталістичних суспільствах, що розвиваються, свого часу Маркс бачив приватну власність. Відповідно, він вважав, що, тільки знищивши її, можна прибрати класовий поділ і забезпечити гармонійне майбутнє. В рамках комунізму, його співавтор Фрідріх Енгельс пізніше стверджував, що сама держава стане непотрібною і «відімре». Ці судження не були спекуляціями – швидше, науковими твердженнями про те, що готує майбутнє.

Але, звичайно ж, це все було сміттям: доведено, що теорія історії Маркса – діалектичний матеріалізм – є неправомірною і небезпечною майже в усіх відношеннях. Великий філософ двадцятого століття Карл Поппер, один з найсильніших критиків Маркса, справедливо назвав його «лжепророком». І якщо вам потрібно більше доказів: у країн, що стали капіталістичними в двадцятому столітті, більш демократичні, відкриті й процвітаючі суспільства.

Навпаки, кожен режим, що відкинув капіталізм в ім'я марксизму, зазнав невдачі, що не випадково і не було результатом нерозуміння ідей Маркса послідовниками. Відкидаючи приватну власність і встановлюючи державний контроль над економікою, суспільство не тільки позбавляється підприємництва, необхідного для просування вперед, але й самої свободи.

Марксизм трактує всі протиріччя в суспільстві як результат класової боротьби, яка припиниться, якщо зникне приватна власність. Тому незгодних після встановлення комуністичного режиму просто не повинно бути. За визначенням, будь-який виклик новому порядку – незаконний пережиток попереднього репресивного режиму.

Таким чином, марксистські режими фактично були логічним продовженням його ідей. Зрозуміло, Юнкер правий: Маркс, який помер за 34 роки до російської революції, не був відповідальним за ГУЛАГ. А ось його ідеї – були.

У своєму знаменному тритомнику «Основні течії марксизму» польський філософ Лєшек Колаковський, що став провідним критиком марксизму, зазначає, що Маркс майже не цікавився людьми, їх природою. «Марксизм мало або зовсім не враховує той факт, що люди народжуються і вмирають, що вони чоловіки і жінки, молоді чи старі, здорові або хворі», – пише він. Таким чином, «зло і страждання в його очах не мали ніякого значення, крім інструментів звільнення; вони були тільки соціальними фактами, а не невід'ємною частиною людського стану».

Ідеї ​​Колаковського допомагають пояснити, чому режими, які обрали механічну і однозначну доктрину Маркса, стикаючись з реальністю складного суспільства, неминуче стають тоталітарними. Їм не завжди вдавалося повністю досягти успіху; а ось трагічні результати були постійно.

Зі свого боку, Сі Цзіньпін розглядає економічний розвиток Китаю за останні кілька десятиліть як «залізний доказ» придатності марксизму. Якщо вже на те пішло, все якраз навпаки. Пам'ятайте, що чисто комуністичний Китай став причиною голоду і жаху «Великого стрибка» і «Культурної революції». Рішення Мао позбавити фермерів своєї землі, а підприємців – їх фірм мало передбачувано катастрофічні наслідки. З тих пір Комуністична партія Китаю відмовилася від цього догматичного підходу.

Під час правління наступника Мао Ден Сяопіна, КПК почала велике економічне «відкриття» Китаю. Після 1978 року стали відновлювати приватну власність і дозволили підприємництво: результати, без перебільшення, були вражаючими.

Якщо сьогодні розвиток Китаю і стримується чимось, так це залишками марксизму, які все ще присутні на неефективних державних підприємствах і в репресіях інакомислячих. Централізована однопартійна система Китаю просто несумісна з сучасним і різноманітним суспільством.

Через 200 років після народження Марса, звичайно, розумно міркувати над його інтелектуальним спадком. Однак ми повинні робити це не під егідою святкування: нашим відкритим суспільствам потрібно робити щеплення проти тоталітарної спокуси, яка ховається в його хибних теоріях.

Переклад НВ

Новое Bремя володіє ексклюзивним правом на публікацію колонок Project Syndicate. Републікування повної версії тексту заборонене

Copyright: Project Syndicate, 2018.

Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Мнения Нового Времени

Стань автором

Якщо Ви хочете вести свій блог на сайті Новое Время, напишіть, будь ласка, листа на адресу:

nv-opinion@nv.ua

Вибір редакції

Політика

Сьогодні, 15:47

thumb img
Фото дня: як виглядає бюлетень-рекордсмен для голосування на виборах президента України
Інновації

Вчора, 22:04

thumb img
Плавуча Троєщина. У Гонконзі побудують величезні штучні острови для вирішення житлової проблеми
Політика

Вчора, 21:27

thumb img
Бойко і Королевська вирішили попрацювати у "штабі Порошенка": головне з інтерв'ю Вілкула