NV Преміум

Умєров всемогутній. Як новий секретар РНБО отримав небувало широкі повноваження і чому йому так довіряє Банкова — аналіз NV

Політика

23 липня, 01:19

NV з допомогою українських політиків та політолога з’ясував, яким чином новообраному секретарю РНБО Рустему Умєрову вдалося розширити свої повноваження після звільнення з посади міністра оборони.

18 липня президент Володимир Зеленський призначив Рустема Умєрова секретарем Ради нацбезпеки та оборони України. Це сталося після того, як його звільнили з посади міністра оборони і попри те, що Умєрову пророчили посаду посла України у США. Із новим призначенням в політичних колах спочатку заговорили про «заслання» колишнього урядовця, але незабаром виявилось, що все не так: він отримає неабиякі повноваження на здавалося б формальній посаді.

Президент повідомив, що Умєров продовжить працювати з партнерами щодо домовленостей по зброї - фактично контролюватиме всі поставки озброєння та спільні виробництва з партнерами. Разом із новопризначеним міністром оборони Денисом Шмигалем він має провести аудит усіх оборонних угод з партнерами. Умєров також координуватиме перемовний трек та вже запропонував російській стороні зустріч цього тижня.

Секретар РНБО ще має проаналізувати стан виконання прийнятих рішень Ради і Ставки верховного головнокомандувача, реалізувати те, що затримувалось та зміцнити формат технологічної Ставки.

Чи означає це, що Умєров отримав підвищення та як він може використати нові повноваження?

Передплатіть, щоб прочитати повністю

Нам необхідна ваша підтримка, щоб займатися якісною журналістикою

Перший місяць 1 ₴. Відмовитися від передплати можна у будь-який момент

«Це точно не заслання»

«На сьогоднішній день можна вважати, що Умєров має більш широкі повноваження, ніж будучи на посаді міністра оборони», — сказав у коментарі NV Федір Веніславський, депутат від Слуги народу та член комітету з питань нацбезпеки, оборони та розвідки.

Він наголосив, що призначення Умєрова секретарем РНБО не можна оцінювати як пониження у статусі: «Це точно не заслання. За великим рахунком це точно не менш важлива за обсягом повноважень посада, а, можливо, і більш важлива [ніж міністр оборони]».

При цьому його колега з комітету з нацбезпеки та представниця Голосу Соломія Бобровська уточнює, що РНБО є координаційним органом з питань нацбезпеки при президентові і за своїм характером це консультативно-дорадчий орган, а не такий, що має управлінські повноваження.

Головні завдання РНБО — це координація і контроль діяльності органів сектору безпеки (допомога президенту у здійсненні демократичного цивільного контролю над сектором безпеки і оборони) та надання президенту пропозицій, що стосуються державної безпеки необхідних для прийняття ним управлінських рішень.

Секретар РНБО фактично не є політичною фігурою, наголошує й політолог Ігор Рейтерович. «Президент наділяє його додатковими неформальними повноваженнями, що виглядає ще більш дивно на фоні того, що роботу Міністерства оборони він, за великим рахунком, завалив. А тепер він буде контролювати навіть більше, ніж просто Міноборони», — додає експерт.

Однак Бобровська вважає, що без змін у законодавство повноваження, які тепер має Умєрова, нічого не важать: «За великим рахунком — це незнання роботи інституцій і неповага до законодавства».

«Це зазіхання на повноваження міністра оборони та деяких інших міністрів, які займаються питаннями, що пов’язані з оборонним сектором», — вважає Рейтерович.

Нові неформальні повноваження

Секретар РНБО має забезпечувати організацію роботи і виконання рішень Ради. Він не має жодних механізмів впливу на членів РНБО та виконує лише адміністративні функції, наголошує Бобровська.

На думку Рейтеровича, Умєров отримав більше неофіційних повноважень, при цьому втративши багато формальних.

«Якщо той же Шмигаль захоче пограти в бюрократію, то Умєров нічого не зможе заперечити, — зазначає політолог. — Шмигаль зможе всі ці речі дуже легко відбивати відписками чи ще якимись моментами. Тут питання в тому, що йому Зеленський дає добро, що він зможе це робити і, відповідно, Шмигаль знаючи це, не зможе це ігнорувати».

Рейтерович вважає призначення Умєрова секретарем РБНО помилкою.

«Це історія, коли хочуть зробити політичну посаду, але людина не відповідає цій посаді за своїми попередніми діями, — пояснює він. — Тому це історія про лояльність, бажання зберегти людину в орбіті впливу, не відпускати її».

При цьому якогось відчутного негативу від фактичного підвищення Умєрова політолог не очікує. Він пояснює, що колишній урядовець «не дуже якісний управлінець, що призвів до хаосу в Міноборони», тож на посаді секретаря РНБО він може робити багато гучних заяв, але реальної роботи не виконуватиме.

Тим часом Веніславський вважає, що Умєров виконував необхідні задачі на посаді міністра оборони, а його команда працювала «нормально». «Я не поділяю точки зору, що робота була завалена. Під час війни до будь-якого міністра оборони завжди будуть запитання», — додає він.

Посада для ведення переговорів

Умєров був призначений секретарем РНБО, аби він мав формальну посаду для ведення переговорного процесу, вважає Бобровська.

«Яке він має відношення до зброї? — розмірковує депутатка. — Я не вірю, що Рустем буде цим займатися, це не його повноваження. Як хто він буде мати цю функцію? Він не в Рамштайні, ні на зустрічі міністрів, ні в рамках НАТО. Президент нарізав завдань для ока, а не для ока — це просто переговорна історія, яку Умєров має вести і мати бекграунд, звідки це робити».

Вона наголошує, що Умєров має контакти з країнами Близького Сходу, зокрема близький до Туреччини, яка надавала майданчик для переговорів з Росією, що спрощувало переговорний процес.

Веніславський також зауважує, що Умєров має особисті контакти як із західними, так і зі східними партнерами України.

«Він очолював нашу делегацію на перемовинах з Росією, тому в нього є достатнє розуміння продовження цих процесів, — зазначає представник СН. — Я думаю, що посада секретаря РНБО забезпечить йому можливість виконувати ті функції, які від нього очікує президент і парламент».

Зручний і лояльний

Попри критику Умєрова під час перебування на посаді міністра оборони він досі залишається у команді президента. А Рейтерович називає Умєрова фактично креатурою голови Офісу президента Андрія Єрмака. До того ж, Зеленському комфортно з ним працювати, підкреслює політолог.

«Надзвичайно висока лояльність, він не є конфліктним, він є зручним для переговорів і через етнічну приналежність, і, звісно, через свої контакти», — зауважує Бобровська.

До того ж, на думку Рейтеровича, свою роль також відіграє обмежене кадрове коло.

«Якби була альтернатива, то може її б обрали, а альтернативи немає, — категоричний політолог. — Тому вони тасують одних і тих самих, бо бояться брати людей зі сторони. Люди приходять зі своїми цінностями, принципами, вимогами, а вони ці вимоги не хочуть реалізовувати».

Йдеться, зокрема, про такі умови, як самостійність і невтручання у роботу. «От людина йде на посаду міністра і каже, що буде робити те, те і те. А йому кажуть: ні, ти будеш тільки підписувати. Кому треба така робота? Це Офісу [президента] треба, а самодостатній людині точно не треба», — додає експерт.

Рейтерович також вважає, що Умєрова наділили досить широкими повноваженнями саме через наближеність до Банкової, а не через певну професійну компетенцію.

«Це просто питання зрозумілої людини, людини лояльної, з якою комфортно працювати. Оскільки було зрозуміло, що Єрмак і група, яка довкола нього стоїть, не відпустить під чужий контроль всю сферу оборони, яка стосується половини 60% бюджету. Вирішили зробити так неформально, через Умєрова», — резюмував Рейтерович.

Інші новини

Всі новини