Перестановки на Банковій. Чому ростуть акції Кубракова, падають акції Тимошенка, а команда Великого будівництва залишається в минулому
Політика17 листопада 2022, 20:36
За зачиненими дверима на Банковій нещодавно стався розпад спілки, відомої небагатьом, але яка свого часу контролювала мільярдні бюджетні потоки.
Ідеться про дует Кирила Тимошенка, заступника глави Офісу президента (ОП), та міністра інфраструктури Олександра Кубракова. Обидва раніше займалися президентською програмою Великого будівництва, яка коштувала країні 120 млрд грн, що перетворилися на 13 тис. відремонтованих і нових автомагістралей, на відновлені школи та дитсадки. Цей проєкт не лише дав країні сотні кілометрів нового асфальту, а й породив серед експертів безліч підозр у корупції, які, утім, на якісь гучні кримінальні провадження не обернулися.
Ні Тимошенка, ні Кубракова безпосередньо з підозрілими справами не пов’язували — їхня неформальна співпраця розпалася з інших причин.
ВЕЛИКІ БУДІВЕЛЬНИКИ
33-річний Тимошенко потрапив до команди Зеленського як режисер відеопродакшену: його називають автором ролика, у якому майбутній шостий президент країни «запросив» Петра Порошенка на стадіон для дебатів.
Молодий медійник із Дніпра давно крутився на ринку політичних PR-послуг: його компанія знімала промо і Порошенка, і Юрія Луценка, і Володимира Гройсмана. Тимошенко уникав працювати лише з Опоблоком.
Його компанія ще й пропонувала організацію партз'їздів із відеозйомкою. Це був унікальний продукт, коли одна фірма надавала обидві послуги пакетом. Гроші на стартап йому дав батько", — так у розмові з НВ описав перші кроки Тимошенка у великій політиці один із представників оточення президента.
Він тісно співпрацював із партією УКРОП, у якій відповідав за медійну складову, а 2015-го балотувався від неї до Київради. Тимошенко найбільше був близьким із лідерами цієї політструктури — мером Дніпра Борисом Філатовим і бізнесменом Геннадієм Корбаном.
Коли Корбан почав конфліктувати з мільярдером Ігорем Коломойським, Тимошенко зберіг контакти з обома сторонами. Але, за даними НВ, засновник групи Приват однак тепер уважає заступника голови ОП «зрадником» — той, мовляв, не відплатив за добро сторицею.
Передплатіть, щоб прочитати повністю
Нам необхідна ваша підтримка, щоб займатися якісною журналістикою
Після тріумфу Зеленського на виборах Тимошенко опинився на Банковій, опікуючись там питаннями інформаційної політики. А потім став одним із небагатьох членів нинішньої команди ОП, який зміг утриматися на високій посаді після того, як Офіс очолив Андрій Єрмак.
Другий за ліком глава «канцелярії» Зеленського методично позбавлявся заступників, які дісталися йому у спадок від Андрія Богдана. Так, попри особисту близькість до глави держави, без роботи залишилися заступники голови Офісу Сергій Трофімов і Юрій Костюк.
А ось Тимошенка перекинули на курирування регіонів. І якщо спочатку він займався інформполітикою, протоколом глави держави й ІТ-сферою, то потім, у березні-квітні 2020 року, став куратором улюбленого президентського дітища — Великого будівництва та відповідав, як і дотепер, за координацію з облдержадміністраціями від ОПУ.
А питання інформації перейшли від Тимошенка до нової особи: у квітні 2020-го Єрмак найняв на Банкову Михайла Подоляка — політконсультанта, ексголовного редактора сайту Обозреватель.
Велике будівництво допомогло Тимошенку вислизнути з прямого підпорядкування Єрмаку. Президентський проєкт, який він курирує, прогримів на всю країну: уже за дев’ять місяців 2020-го в країні відремонтували і збудували близько 7 тис. доріг. За Порошенка щось схоже зумів зробити і прем'єр Володимир Гройсман, але у того на це пішло три роки.
Утім, у ЗМІ почали з’являтися розслідування щодо існування на ринку дорожнього будівництва картельних угод, що завищують вартість робіт. Обіцяли перевірити використання коштів і в НАБУ.
На темі Великого будівництва вперше перетнулися дороги Тимошенка й Кубракова — останній на той момент керував Укравтодором.
Сила Тимошенка ґрунтувалася на тому, що він мав прямий доступ до президента і міг будь-якої миті швидко вирішити проблеми. А Кубраков від Банкової був віддалений і грав роль технічного виконавця.
Так склався цей тандем, який незабаром почав дратувати Єрмака своєю самостійністю. «Вони [Тимошенко й Кубраков] були надто незалежними і тому їх у деяких кабінетах Банкової особливо не любили», — розповів НВ один із топпредставників команди Зеленського.
Усе йшло добре, доки не почалася повномасштабна війна, і союз Тимошенка з Кубраковим дав тріщину. Причин було кілька.
Перша з них — вимушене завершення проєкту Великого будівництва, пояснив один із людей, близьких до Тимошенка.
Однією із багатьох реалізованих ідей Кубракова стало успішне розміщення євробондів Укравтодору на Лондонській фондовій біржі під держгарантії. Це допомогло залучити додаткові $700 млн на ремонт доріг.
Ще і Єрмак, за даними НВ, сприяв тому, щоб Тимошенко втратив посередницьку роль між Зеленським і Кубраковим.
При цьому Тимошенко, схоже, зайнявся інтригами, зазначили у спілкуванні з НВ представники влади: останнім часом на низці інформаційних ресурсів і в ТГ-каналах з’явилися повідомлення, що Кубракова можуть звільнити з посади міністра. Хоча насправді, як пояснили джерела редакції, ідеться про посилення останнього: уряд готує злиття Мінінфраструктури та Мінрегіонрозвитку, а Кубраков у результаті не лише керуватиме мегавідомством, а ще й отримає посаду віцепрем'єра.
Крім того, Кубракову чужі політичні інтриги. «Саня [Кубраков] дуже адекватний. Він узагалі не намагається грати у політику. Йому це не потрібно», — заявив НВ один із представників президентської команди.
А ось Тимошенко розлютив Банкову, коли нещодавно з’ясувалося, що він використовує для поїздок у відрядження великий і дорогий позашляховик Chevrolet Tahoe, переданий американською General Motors Україні для гуманітарних потреб. «Кирило [Тимошенко] думає, що він розумніший за всіх», — заявив НВ топпредставник команди глави держави.
У відповідь на звинувачення Тимошенко спочатку заявив розслідувачам із Бігус.Інфо, що машина не броньована, тому на фронті не потрібна. Але після скандалу все ж таки передав SUV армії.
Хмари над Тимошенком почали згущуватись і з іншого боку. Нещодавно програма Схеми, а паралельно з нею й УП, з’ясували: голова Дніпропетровської ОВА Валентин Резніченко має позашлюбний зв’язок із якоюсь Яною Хлантою, фітнес-тренеркою з Дніпра. Та, своєю чергою, володіє половиною будівельної компанії, яка отримала 1,5 млрд грн (із 2 млрд), виділених на ремонти доріг на Дніпропетровщині. Причому цьому регіону дісталися максимальні «відновлювальні» суми, хоча в країні є й більше постраждалі від війни області.
Тимошенко пов’язаний з Резніченком через Юрія Голика, негласного куратора будь-яких будівельних справ у ОП, який, попри скандал, продовжує ходити на Банкову на наради.
НОВИЙ ВІЦЕПРЕМ'ЄР
Кубраков потрапив до політичної команди Зеленського — партії Слуга народу — як експерт IT-ринку й мобільного зв’язку, за рекомендацією експрем'єра Олексія Гончарука: обидва свого часу співпрацювали з незалежним аналітичним центром — Офісом ефективного регулювання (BRDO).
Кубраков був і радником мера Києва Віталія Кличка з питань IT та технологій, здійснював упровадження єдиної системи документообігу в мерії, писав стратегію розвитку столичного транспорту на замовлення Світового банку.
Ставши влітку 2019-го депутатом ВР від СН, Кубраков за кілька місяців став одним із найрезультативніших «слуг»: Рада ухвалила 16 законопроєктів його авторства щодо впровадження середньострокової держпрограми з будівництва та ремонту доріг і подальшого аудиту.
Через кілька місяців Гончарук запропонував Кубракову посаду голови Укравтодору зі словами: «Нам у команді потрібна чесна та професійна людина. Пан Кубраков уже показав себе як професіонал під час будівництва траси Запоріжжя-Маріуполь».
Так уже восени 2019 року для Кубракова розпочався період активних автодорожніх робіт.
Коли ж на Банковій вирішили прибрати Владислава Криклія з посади міністра інфраструктури, Тимошенко взяв із собою Кубракова, і вони разом озвучили Зеленському своє бачення перетворення міністерства на ефективнішу структуру. Президентові пропозиції сподобалися, і він дав голові Укравтодору нову посаду і шанс реалізувати ці ідеї.
За три роки роботи у виконавчій владі Кубраков створив власну команду управлінців і більше не потребує допомоги Тимошенка. Та й у фракції «слуг» у нього є соратники. Найближчими з них є голова партії СН Олена Шуляк і депутат монобільшості Віталій Безгін. Останній підтвердив НВ, що знайомий із міністром із 2016 року і працював із ним в одній команді ще до потрапляння до парламенту.
«Тимошенко і Голик вважають, що Кубраков їх кинув і переступив через голови», — пояснив топ-представник фракції СН. Один із його колег висловився подібним чином: мовляв, Тимошенко та Голик вважають, що «у Кубракова виросли крила».
«Тимошенко і Голик уважають, що Кубраков їх кинув і переступив через голови», — пояснив топпредставник фракції СН. Один із його колег висловився подібним чином: мовляв, Тимошенко та Голик уважають, що «у Кубракова виросли крила».
Проте відносини між усіма цими людьми залишилися робочими.
Співрозмовник НВ в уряді пояснив, що зближення Кубракова з Зеленським сталося з ініціативи глави держави: «Президент сам збудував із ним особисте спілкування. Олександр у цьому плані не міг нав’язуватися президенту».
В інфраструктурного міністра склалися добрі особисті стосунки і з головою Кабміну Денисом Шмигалем. «Денис Анатолійович [Шмигаль] розраховує на Кубракова щодо логістики та транспорту, оскільки його міністерство відповідає відразу за багато напрямів. І прем'єр розуміє, що Кубраков нічого не робитиме у нього за спиною, — у нього, як і в інших міністрів, немає враження, що представники Мінінфраструктури кудись лізуть», — пояснив співрозмовник в уряді.
Кубраков, за його словами, незалежний у питаннях кадрової політики, і його підлеглі мають можливість будувати команди самостійно, погоджуючи з міністром лише загальну стратегію. У відомстві склалася досить дружня атмосфера та спрощено багато бюрократичних процедур.
Безгін запевняє: успіх Кубракова полягає в тому, що той не фокусується на конкретних сферах, а вибудовує менеджерські процеси й дає результат.
Опитані редакцією депутати СН серед останніх позитивних результатів міністра назвали швидке відновлення інфраструктури, зокрема мосту через річку Ірпінь на трасі Київ — Чоп, супровід Зернової угоди, а також налагоджену логістику УЗ при евакуації 4 млн українців із районів бойових дій.
Під час підготовки цього матеріалу НВ звернувся з запитами до Тимошенка та Кубракова, але прямих відповідей редакція не отримала.