NV Преміум

«Нульова толерантність до корупції». В інтерв'ю НВ голова НАЗК Новіков розповів, що відбувається між агентством та Офісом президента

Політика

14 грудня 2022, 21:51

Національне агентство з питань запобігання корупції проводить перевірку щодо заступника керівника Офісу президента Кирила Тимошенка і автівок, якими він користувався.

Також виникли певні розбіжності у позиціях представників ОП і НАЗК щодо застосування українських санкцій проти росіян. Хоч наразі запроваджені санкції проти майже 4500 фізичних та юридичних осіб з РФ, та процес просувався повільно, про що неодноразово наголошували активісти і очільник НАЗК.

Чи свідчать ці два факти про загострення відносин між ОП та НАЗК, голова агентства Олександр Новіков розповів в інтерв'ю Радіо НВ.

— В інтерв'ю Цензор.НЕТ ви заявили про дві речі. Перше — про те, що заступник керівника Офісу президента Андрій Смирнов не передавав рішення Ради національної безпеки та оборони на підпис президенту Володимиру Зеленському. Це, на вашу думку, впливало на те, що запровадження санкцій проти росіян затягнулися на місяці. Також ви сказали про те, що НАЗК проводить перевірку щодо автівок іншого заступника керівника Офісу президента Кирила Тимошенка. І далі Смирнов дав інтерв'ю нашим колегам з Lb.ua, де сказав, що НАЗК демонструє «нетипову поведінку», мовляв, взагалі не має цим займатися. Що не так з тим, що заявив Смирнов?

— По-перше, це не НАЗК заявило про те, що не затверджували санкції з тих чи інших причин — це пряма мова Андрія Смирнова на першому засідання міжвідомчої робочої групи.

НАЗК підтримує позицію президента, що є два основних фактори перемоги — це Збройні сили України і сміливість українського народу, і санкції, які накладаються на агресора для того, щоб підірвати його спроможність вести цю війну.

Функція НАЗК в санкційній політиці визначена в рамках дорожньої карти санкцій проти Росії міжнародною санкційною групою, яка працює під керівництвом керівника Офісу президента Андрія Єрмака і [колишнього посла США в Росії Майкла] Макфола.

Відповідно до цієї дорожньої карти НАЗК ідентифікувало найбільшу кількість осіб в світовій історії санкціонування — понад 24 тисячі - це фізичні особи і компанії, причетні до цієї війни.

Крім того НАЗК здійснює ідентифікацію осіб, причетних до війни, відповідно до запиту Міністерства закордонних справ, і найголовніше — відповідно до розпорядження Кабінету міністрів України про створення міжвідомчої робочої групи з питань санкційної політики.

Фактично напрацювання списків осіб, які підлягають санкціонуванню, здійснюється на основі матеріалів НАЗК в рамках цієї міжвідомчої робочої групи, яку очолює перший віце-прем'єр Юлія Свириденко. НАЗК їй дуже дякує за гарну організацію роботи міжвідомчої групи, яке дозволило санкціонувати понад 4,5 тисячі фізичних і юридичних осіб.

— Повертаючись до Смирнова, заступника керівника Офісу президента. Ви кажете, що він не передавав рішення РНБО президенту на підпис. Це досить серйозне звинувачення. Які ваші версії, чому це могло відбуватися? На чому ви будуєте вашу заяву?

— Виключно на документах і позиції самого вказаного заступника, і на тому, що позиція, яку він озвучує, — прямо суперечить позиції президента і керівника Офісу президента, тобто прямо суперечить позиції його керівників і офіційній позиції української держави.

Зокрема серед цих рішень, які не передавалися на підпис президенту, є і рішення, які прийняті РНБО до того, як був прийнятий закон, в розробці якого брало участь також НАЗК, Про конфіскацію активів підсанкційних осіб. Це навіть рішення проголосоване РНБО до початку збройної агресії Російської Федерації, а саме 18 лютого, якщо я добре пам’ятаю.

— Чи ви звинувачуєте Смирнова, що він діяв чи діє в інтересах тих російських бізнесменів, чиї активи мають бути конфісковані?

— Це питання до Служби безпеки України. Я хочу лише підкреслити, що його позиція прямо суперечить позиції президента України і позиції керівника Офісу президента України.

— Ви сказали, що буде перевірятися Тимошенко щодо автівок, на яких він їздить. Йдеться про «гуманітарний» позашляховик Chevrolet Tahoe, його компанія General Motors надала нашим захисникам. Потім помітили, що саме пан Тимошенко на ньому їздить. Також про Porsche Taycan 2021 року, який коштує близько 100 тисяч доларів. За словами Тимошенка, йому його ненадовго надав бізнесмен Вемір Давитян. Зважаючи на ці заяви щодо пана Тимошенка і Смирнова, хтось може сказати, що НАЗК пішли війною на Офіс президента. Чи ви отримували якісь неофіційні сигнали з Офісу президента щодо цього?

— НАЗК, тим паче в воєнний час, має на меті забезпечити все, щоб Україна перемогла Росію у цій війні. І для цього ми маємо бути внутрішньо стійкими.

НАЗК повністю розділяє тон, [який задає] президент, а це — тон нульової толерантності до корупції.

Як ви чули кілька тижнів тому, президент сказав, що більшості корупціонерів не лишилося в Україні. Дійсно, ми впевнені, що більшість з них покинули територію України.

Але ми в рамках нашого функціоналу маємо забезпечити належні процедури перевірок будь-яких чиновників. Не важливо, це голова сільської ради чи заступник керівника Офісу президента.

Тому очевидно, що після появи будь-якої інформації, яка може підірвати довіру до Уряду, президента, ми маємо перевірити і зробити висновки про наявність чи відсутність порушень.

Ми якраз підтримуємо повністю пана президента і Офіс президента в закликах до нульової толерантності до корупції. І ці перевірки є свідченням відданості перших осіб держави до культури доброчесності.

— Президент заявив про те, що всі українські корупціонери поїхали. З іншого боку, ви перевіряєте двох заступників голови Офісу президента. Про що це свідчить?

— Це свідчить про те, що в Україні налагоджені процедури розгляду будь-яких повідомлень про корупцію. А саме налагодженні процедури розгляду повідомлень про корупцію можуть гарантувати відсутність корупції як такої.

Те, що ми проводимо перевірку пана Тимошенка жодним чином не означає, що в його діях наявні склади корупційних правопорушень.

— Який механізм цієї перевірки?

— Перевірка може якраз гарантувати доброчесність тої чи іншої людини і відсутність порушень в її діях.

У нас був прем'єр-міністр [Володимир] Гройсман. Він після перевірки НАЗК навіть плакати на бігбордах розміщував «Перевірений НАЗК — доброчесний».

Яким чином проводиться перевірка? Якщо казати про пана Тимошенка, це питання щодо користування ним двома транспортними засобами. Ми запитали документи у тих людей, на яких були зареєстровані ці транспортні засоби, і пояснення щодо підстав користування Тимошенком цими автомобілями.

Закон вимагає в двох випадках здійснювати декларування таких транспортних засобів: це якщо [станом на] 31 грудня особа користувалася, або понад 183 дні.

Чи був цей факт в даному випадку, нам не відомо. Крім того, закон звичайно передбачає відповідальність за отримання подарунку посадовою особою. Чи користування цими транспортними засобами є подарунком, чи ні, [висновок] ми можемо зробити, отримавши документи і пояснення від власників транспортних засобів.

— Смирнов також звинуватив НАЗК в тому, що Мін'юст подавав запит щодо активів Олександра Бабакова — це віце-спікер Держдуми Російської Федерації. На думку Смирнова, тут є його активи. Він стверджує, що НАЗК сказали, що таких активів немає. Він каже, що «вони мали зробити якісь такі дії, щоб дійсно ці активи були знайдені, заблоковані і далі міг відбуватися процес конфіскації». Що сталося з активами Бабакова?

— Навіть в вашому питання є суперечність в позиції пана Смирнова. З одного боку, Смирнов каже, що НАЗК не має займатися питанням санкцій і активів підсанкційних осіб. З іншого — звинувачує нас, що ми не встановили якісь активи.

По пану Бабакову до нас надійшов запит Міністерства юстиції. Ми, відповідно до наявних матеріалів, надали проміжну відповідь. На сьогодні НАЗК проводить додаткову ідентифікацію активів пана Бабакова. І до нас надійшли запити громадян Латвії щодо цих активів, наявність яких може свідчити про пов’язаність цих осіб — громадян Латвії з вказаною особою, про що ми додатково інформуємо Міністерство юстиції України.

— Тобто Смирнов неправду каже?

— У мене взагалі велике питання — звідки в пана Смирнова ці документи. Ці документи становлять службову документацію Міністерства юстиції і НАЗК. А отже їх публікація Смирновим може свідчити про незаконний доступ (маю сумніви, що він в законний спосіб отримав ці документи) до службових документів двох органів, залучених до протидії агресії Російської Федерації.

— Як може перевірятися звинувачення, що Смирнов не передавав рішення РНБО на підпис президенту Зеленському?

— Це питання внутрішньої службової перевірки в Офісі президента, Офісом президента керує Андрій Єрмак. І можливе питання перевірки з боку Служби безпеки України. Такі санкції, за словами самого президента і ми солідарні з президентом, це питання нашої військової перемоги.

— Давайте повернемося до майна російських бізнесменів чи олігархів. Чи можна стверджувати, що станом на зараз вже визначені всі російські бізнеси, які є на території України?

— За питання конфіскації активів підсанкційних осіб відповідає не НАЗК. Але ми зі свого боку повністю допоможемо всіма нашими наявними ресурсами Міністерству юстиції України для ідентифікації таких активів.

— Ви вже говорили про те, скільки було визначено таких компаній. Чи впевнені в тому, що ми дійсно знайшли всіх?

— Це питання до Міністерства юстиції, до нашого надійного партнера в цьому питанні. Не можу відповісти щодо повноти.

— Зараз ми маємо закон про містобудування. Є різні точки зору щодо цього закону. Хтось каже, що цей закон захищає інтереси забудовників. Як НАЗК на це дивиться?

— НАЗК відповідно до закону України Про запобігання корупції проводить антикорупційні експертизи проектів законів, які виносяться на розгляд Верховної Ради України. Ще минулого року ми провели антикорупційну експертизу цього закону. Відповідний комітет Верховної Ради повністю врахував висновки антикорупційної експертизи.

Приблизно два тижні тому до нас надійшов допрацьований з урахуванням зауважень НАЗК законопроект, в якому містилися нові корупційні ризики. Я назву два найбільші. Об'єкт, що будується всупереч містобудівній документації, не вважався самовільним будівництвом. Другий корупційний ризик, що орган нагляду, яким є Міністерство інфраструктури, навіть якщо встановлював порушення при здійснені будівництва, не міг ніяким чином вплинути на це будівництво. Була прогалина в законі - що робити після фіксації таких порушень. Була низка інших положень, які створювали корупційні ризики. Всі наші рекомендації НАЗК до тексту закону були враховані комітетом в повному обсязі.

— Ми зараз можемо сказати, що в цьому законі щодо містобудування немає корупційної складової?

— З погляду антикорупційних механізмів, ми не бачимо тих статей, які би створювали корупційні ризики.

Разом з тим хочу сказати, що ми не оцінюємо саму площину містобудівної реформи. Цей фундаментальний реформаторський законопроект мав пройти всі необхідні стадії обговорення для того, щоб врахувати думку всіх стейкхолдерів. Питання того, наскільки думка всіх залучених до процесу осіб врахована, не є компетенцією НАЗК.

У рамках нашої компетенції: ми до закону в тому обсязі, який ми його аналізували на антикорекспертизі, питань не маємо.

Інші новини

Всі новини