17 липня 2014 року, через кілька місяців після окупації Криму та вторгнення Росії на Донбас, російський ЗРК Бук збив пасажирський літак Boeing 777 над окупованою частиною Донецької області. У листопаді 2022 року троє з чотирьох обвинувачених у цій справі отримали довічні терміни за рішенням суду в Нідерландах — поки що заочно.
Лайнер компанії Malaysia Airlines виконував рейс MH17 з нідерландського Амстердама в малазійську столицю Куала-Лумпур. Як довело подальше розслідування, у літак влучила ракета російського зенітного ракетного комплексу Бук. Загинули всі 298 людей, які перебували на борту літака. Це найбільша кількість жертв в історії авіації з усіх випадків збиття цивільних лайнерів.
17 листопада 2022 року Окружний суд Гааги оголосив своє рішення у справі рейсу MH17 та визначив долю чотирьох обвинувачених після двох з половиною років судових засідань. Ігор Гіркін, Леонід Харченко та Сергій Дубінський були засуджені до довічного ув’язнення. Олега Пулатова виправдали за недостатністю доказів у причетності до трагедії. Суд також підтвердив, що Росія контролювала бойовиків на сході України, коли було збито літак.
У спеціальному проєкті NV нагадує про один з найбільших злочинів Росії за десять років війни з Україною, який Москва і досі не визнала.
Обставини загибелі рейсу
Реконструйовані уламки літака MH17 / Фото: REUTERS/Michael Kooren
Пасажирський літак Boeing 777 малазійської авіакомпанії Malaysia Airlines 17 липня 2014 року виконував регулярний рейс із Нідерландів у Малайзію. Він вилетів з Амстердама о 12:13 за центральноєвропейським часом (13:13 за Києвом) і мав через 16 годин польоту сісти в аеропорту міста Куала-Лумпур (близько 06:10 18 липня за тихоокеанським часом).
Фінальної точки призначення рейс MH17 не дістався: зв’язок із бортом було втрачено о 16:20 за Києвом, він зник з радарів після майже трьох годин польоту. На той момент літак перебував на висоті понад 10 тис. м над непідконтрольною Україні частиною Донецької області і мав невдовзі перетнути кордон з Росією. Українські диспетчери, які вели лайнер, вже отримали дозвіл російських на передачу рейсу у повітряний простір РФ.
Саме о 16:20 перестали працювати «чорні скриньки» літака: реєстратор польотних даних (FDR) та бортовий диктофон у кабіні пілотів (CVR), які згодом було знайдено та ретельно досліджено. За їхніми даними, політ проходив штатно, а в останній момент перед катастрофою самописці зафіксували звуковий сплеск — ймовірно, вибух зовні. У цей час літак перебував у точці над селищем Розсипне. Більшість його уламків впали в районі сусіднього села Грабове (обидва населених пункти розташовані у Донецькій області на межі з Луганською). Найближчі міста звідси — Торез (нині Чистякове) і Сніжне.
Загинули всі 298 осіб, які перебували на борту повітряного судна. Це 15 членів малазійського екіпажу літака та 283 пасажири, з них 80 — неповнолітні діти. На борту Boeing 777 перебувало щонайменше 20 родин по кілька осіб, чимало пасажирів летіли на відпочинок або до родичів. Дві третини пасажирів були громадянами Нідерландів (193 особи), громадянство Малайзії мали 43 людини з усіх осіб на борту, Австралії — 27.
Знаряддя вбивства: російський Бук
Російський військовослужбовець проходить повз ракетну систему Бук / Фото: REUTERS/Maxim Shemetov
Пізніше слідство встановило, що в літак влучила ракета російського зенітно-ракетного комплексу Бук. Він перебував на озброєнні 53-ї курської зенітної ракетної бригади.
Це формування протиповітряної оборони збройних сил Росії, яке входить до складу 20-ї загальновійськової армії РФ. Бук був доправлений на територію України в день збиття лайнера і вивезений назад в Росію вже наступної доби — без однієї ракети, як з’ясували у своїх розслідуваннях Bellingcat та Об'єднана слідча група (JIT), куди увійшли Австралія, Бельгія, Малайзія, Нідерланди та Україна. Екіпаж установки, найімовірніше, також був російським.
Завдяки численним фото і відеозаписам розслідувачам вдалося встановити повний маршрут транспортування ЗРК Бук з Курської області Росії в Україну через непідконтрольну українським силам ділянку кордону. Комплекс прибув з розташування 53-ї зенітної ракетної бригади РФ, що базується в районі Курська (селище Маршала Жукова). Ще наприкінці червня звідти виїхала велика колона військ із майже 50 машин, зокрема шість ракетних комплексів Бук на вантажівках-тягачах. 25 червня колона прибула до міста Міллерово (Ростовська область), звідки ракетні установки розвезли по різних точках в районі російсько-українського кордону.
Комплекс, із якого було збито рейс MH17, перетнув кордон України напередодні катастрофи, в ніч проти 17 липня в районі прикордонного селища Сєверний (Луганська область). Далі вже на території України Бук перевантажили на тягач Volvo, доставили до Донецька (ймовірно, через Луганськ, Алчевськ, Дебальцеве і Макіївку), а потім через Зугрес, Шахтарськ і Чистякове (Торез) — на околиці Сніжного.
Літак був збитий ракетою серії 9М38. Частину ракети, де був розміщений двигун, знайшли на території України й у 2018 році продемонстрували публіці.
За даними слідства, найімовірніше, ракета вибухнула біля носової частини літака, лівіше та вище від кабіни пілотів. Фактично літак було зруйновано ще до моменту зіткнення з землею. Внаслідок вибухової декомпресії ніс літака розвалився на частини, тоді як центральна і задня частини фюзеляжу ще продовжували падіння з рухом вперед — саме тому уламки й тіла загиблих було розкидано по значній ділянці площею близько 50 кв. км.
Свідчення бойовиків «ДНР», які підтверджують злочин Росії
Озброєний проросійський сепаратист стоїть на варті, поки групи з розслідувань авіакатастрофи оглядають місце катастрофи рейсу MH17 Malaysia Airlines біля села Грабове / Фото: REUTERS/MAXIM ZMEYEV
Ще до збиття малазійського лайнера російські військові, які керували бойовиками «ДНР», розгорнули справжнє полювання на українську авіацію. В травні 2014 було збито два гелікоптери Мі-24 ЗСУ під Слов’янськом, у червні — літак Іл-76 під час посадки в Луганську. 14 липня, за кілька днів до трагедії рейсу MH17, пострілом ЗРК Бук з території Росії збили транспортний літак Ан-26 у Луганській області, 16 липня — український Су-25.
Саме тому з 1 липня 2014 року Україна закрила повітряний простір над зоною бойових дій для цивільної авіації — спочатку до висоти 7900 м, а з 14 липня це обмеження підняли до 9750 м. Рейс MH17 летів над територією України на висоті понад 10 тис. м, однак перемовини бойовиків «ДНР» та російських військових одразу після катастрофи свідчать, що вони навмисно стріляли по пасажирському лайнеру, вочевидь вважаючи його черговою військовою ціллю.
«В районе Тореза только что сбили самолет Ан-26, валяється где-то за шахтой Прогресс. Предупреждали же — не летать в «нашем небе». А вот и видео-подтверждение очередного «птичкопада». Птичка упала за террикон, жилой сектор не зацепила. Мирные люди не пострадали. А также еще есть информация о втором сбитом самолете, вроде би Су».
17 липня, пізніше видалений запис Ігоря Гіркіна (Стрєлкова) у мережі Вконтактке (мова оригіналу)
«Только что сбили самлет. Группа «Минера». За Енакиево упал».
17 липня, 16:40, аудіоперехоплення, доповідь терориста Ігора Безлєра (Бєс) про збитий літак його куратору, полковнику ГРУ Генштабу Збройних сил РФ Василю Гераніну
«Короче, сто пудов гражданский борт. […] П…ц! Обломки прямо во двори падали. […] Я еще не был возле основной части. Я только вот смотрю там, где начали первые тела падать. Там остатки внутренних кронштейнов, кресла, тела. [Из вооружения] вообще ничего. Гражданские вещи, медицинские ошметки, полотенца, туалетная бумага».
17 липня, аудіоперехоплення, розмова терористів з позивними «Грек» і «Майор»
«По этому самолету, сбитому в районе Снежного — Тореза. Это оказался пассажирский. Упал в районе Грабово, там море трупов женщин и детей. Сейчас казаки там смотрят все».
17 липня, аудіоперехоплення, доповідь одного з бойовиків Миколі Козіцину, отаману російського «Донского козачаого війська»
Крім того, ще за кілька днів до збиття лайнера СБУ фіксувала численні перемовини бойовиків і їхніх російських кураторів про очікування та отримання ЗРК Бук з території Росії.
Розслідування трагедії та судовий процес у справі MH17
Суд у справі про збиття рейсу MH17 Malaysia Airlines у судовому комплексі Схіпхол, Нідерланди / Фото: REUTERS/POOL
Притягти до відповідальності Росію, її керівництво та всіх винних у трагедії намагалися трьома шляхами:
через кримінальний судовий процес у справі MH17, який розглядав Окружний суд Гааги;
в межах колективної скарги Нідерландів та України проти Росії до Європейського суду з прав людини;
в рамках позову України проти Росії до Міжнародного суду ООН, де до переліку найбільших терористичних атак з боку Росії Україна включила і збиття пасажирського рейсу MH17.
Найбільша світова увага була прикута до першого з цих трьох пунктів — судового процесу, який вів Окружний суд Гааги. Засідання суду, які проходили в судовому комплексі Схіпхол в передмісті Амстердаму, розпочалися в березні 2020 року і завершилися 10 червня 2022 року.
Остаточне рішення суд виніс 17 листопада 2022 року.
Саме цей судовий процес базувався на висновках масштабного розслідування Об'єднаної слідчої групи (JIT). Вона була створена влітку 2014 року й об'єднала представників Австралії, Бельгії, Малайзії, Нідерландів та України в роботі над кримінальним розслідуванням злочину. У травні 2018 року JIT представила свою підсумкову детальну доповідь в рамках розслідування трагедії рейсу MH17 (перша була оприлюднена восени 2016 року).
Слідство відкинуло всі інші версії трагедії, які намагалася просувати Росія. Зокрема, прокуратура Нідерландів детально перевірила і спростувала через відсутність доказів такі версії:
вибух безпосередньо на борту літака;
обстріл лайнера Malaysia Airlines з військового літака;
влучання в пасажирський літак системою ППО України, а не ракетою російського ЗРК Бук;
ураження рейсу МН17 із зенітно-ракетного комплексу БУК, який належав Україні, а не РФ.
Натомість розслідувачі підтвердили, що в літак влучила ракета, випущена з російського ЗРК Бук.
«Наші дослідження підтверджують той факт, що літак був збитий з Бука, який потрапив з Російської Федерації на непідконтрольну територію [Донбасу]. Ми проаналізували всі доступні нам фотографії і зображення, і нам вдалося зняти «відбитки пальців» (серійні номери, індивідуальні потертості техніки тощо — прим. ред.) зі снарядів, за допомогою яких було збито літак. І ми розуміємо, що ці снаряди збігаються з тими, які належать військовим бригадам РФ».
Вілберт Паулсен, представник JIT
Ось головні факти, які вдалося встановити протягом багаторічного прискіпливого розслідування фахівцям JIT, авторам додаткових незалежних розслідувань Bellingcat і The Insider, а також з показів свідків, яких залучив до справи суд у Нідерландах:
З огляду на ці факти у червні 2019 року прокуратура Нідерландів висунула офіційні обвинувачення чотирьом підозрюваним у причетності до вбивства пасажирів та екіпажу рейсу МН17:
колишньому ватажкові проросійських бойовиків на Донбасі Ігорю Гіркіну (Стрєлкову);
командиру т.зв. «ДНР», російському генерал-майору Сергію Дубінському (позивний — «Хмурий»);
підполковнику запасу ВДВ Росії Олегу Пулатову (позивний — «Гюрза»);
громадянину України Леоніду Харченку (позивний — «Крот»).
Який вирок виніс суд і в чому викрили обвинувачених
Слідчі оприлюднили останні висновки щодо збиття MH17 у Ньювегейні / Фото: REUTERS/EVA PLEVIER
У листопаді 2022 року Окружний суд Гааги виніс вирок чотирьом підозрюваним, обвинувачення яким висунули влітку 2019 року. Йдеться саме про Ігоря Гіркіна (Стрєлкова), Сергія Дубінського, Олега Пулатова та Леоніда Харченка. Жоден з обвинувачених не був заарештований і не був присутній на судовому процесі, лише одного (Олега Пулатова) заочно представляли нідерландські адвокати.
Усіх обвинувачених прокурори просили засудити довічно, жоден не визнав причетності до трагедії. Усіх їх було оголошено в міжнародний розшук.
Трьох обвинувачених — Ігоря Гіркіна, Сергія Дубінського та Леоніда Харченка — заочно засудили до довічних термінів ув’язнення за вбивство 298 людей та дії, які призвели до падіння літака. Загалом вони мають виплатити 16 млн євро компенсацій родичам загиблих. Четвертого обвинуваченого, Олега Пулатова, виправдали через недостатність доказів у причетності до трагедії.
Прокуратура Нідерландів доводила суду, що всі четверо брали участь в організації транспортування російського ЗРК Бук на окуповану територію Донецької області та його вивезенні назад у Росію (або сприяли цим процесам). Сторона обвинувачення не дійшла висновку, що хтось із них безпосередньо запускав ракету. Утім, слідчі були переконані, що підозрювані спланували перевезення Бука саме для того, щоб збивати літаки.
На думку нідерландських прокурорів, співучасників злочину не виправдовує те, який саме літак вони хотіли збити, використовуючи ЗРК Бук — військовий чи цивільний. Вони також не мали права користуватися імунітетом комбатантів відповідно до Женевських конвенцій, оскільки не воювали відкрито від імені своєї країни, представляли незаконні збройні формування та не дотримувалися законів і звичаїв війни, беручи участь в тортурах, вбивствах, мародерстві та інших злочинах.
У фінальному вердикті суд погодився з більшістю висновків прокуратури. Судді підтвердили, що MH17 був збитий російською ракетою з комплексу Бук, яку випустили з території сільськогосподарського поля на окупованій території України. Численні докази не залишили «жодних можливостей для будь-яких обґрунтованих сумнівів» у цьому, заявили судді. Суд також дійшов ширшого висновку, який фактично підтверджує російське вторгнення на Донбас у 2014 році: що Росія контролювала і координувала дії бойовиків на сході України, коли було збито літак.
При цьому Росія забезпечувала підготовку сил «ДНР» і постачання озброєння, підтверджено у вироку. «Таким чином, суд вважає, що у 2014−2015 роках на території України відбувався міжнародний збройний конфлікт», — сказав головуючий суддя Хендрік Стейнгаюс.
«У нас є сумніви, що обвинувачені відбудуть свій термін, оскільки Росія не екстрадує своїх громадян. Але ніхто не знає, що несе майбутнє, а ми зі свого боку докладемо всіх зусиль до їхнього арешту».
Заяви на суді нідерландські прокурори
Ігор Гіркін (Стрєлков)
громадянин Росії, відставний офіцер збройних сил РФ, колишній полковник ФСБ
Брав участь у військових кампаніях в Чечні, Придністров'ї, Боснії. Після створення маріонеткового формування «ДНР» став першим «міністром оборони» квазіреспубліки й виконував цю функцію на момент збиття лайнера Malaysia Airlines. Пішов з «посади» військового ватажка «ДНР» у серпні 2014 року і повернувся в Росію. Слідство вважає, що саме Гіркін «замовив» постачання ЗРК Бук з Росії, а оскільки усі бойовики «ДНР» були йому підзвітні, то фактично керував завданнями цього комплексу на українській території. Згідно з даними аудіоперехоплень СБУ, наступного дня після збиття рейсу MH17 Гіркін обговорював повернення Бука на територію Росії.
У Росії Гіркін активно критикував те, як Кремль та Міноборони РФ ведуть війну проти України, хоча підтримував вторгнення. У січні 2024 року був засуджений до чотирьох років колонії загального режиму за статтею про "публічні заклики до здійснення екстремістської діяльності" (ч. 2 ст. 280 КК РФ). У червні 2024-го етапований в колонію для відбуття цього покарання.
Сергій Дубінський («Хмурий»)
громадянин Росії, генерал-майор російської армії
Брав участь у війнах в Афганістані та в Чечні, служив у 22-й бригаді спецназу ГРУ. У 2014 році нібито вийшов у відставку і поїхав в Україну, де очолив розвідку терористичного угрупування «ДНР».
Взявши до уваги численні аудіоперехоплення СБУ, розслідування дійшло висновку, що саме Дубінський контролював перевезення Бука до місця запуску ракети, що влучила в літак, і потім брав участь у його евакуації. Вранці в день катастрофи Дубінський обговорював з іншими бойовиками, що ЗРК Бук та його екіпаж вже прибули в Донецьк. Саме 17 липня 2014 року він доручив відправити установку у бік Сніжного, звідки ймовірно було випущено ракету по рейсу MH17.
Невдовзі після збиття лайнера, вважаючи його військовим літаком ЗСУ, Дубінський розповів у ще одній телефонній розмові, перебуваючи на той момент у Маринівці — селі на південь від Сніжного: «Долбят Градом постоянно, только сейчас передышка. Самолет вот тоже сейчас бахнули, „сушку“. У нас же Бук-М, получили мы».
Олег Пулатов («Гюрза», або «Халіф»)
громадянини Росії, відставний офіцер ПДВ російської армії
На початку 90-х закінчив Київське вище загальнокомандне училище, згодом воював у Чечні, був командиром військової частини 85954 в Ульяновську. Був достроково звільнений зі служби (нібито «за станом здоров’я») в 2008 році. В Україні опинився навесні 2014 року, очолив 2-й відділ ГРУ квазіформування «ДНР», що займався військовою розвідкою.
На момент збиття літака фактично був підлеглим Дубінського. Нідерландські слідчі встановили, що саме Пулатов, ймовірно, перебував поруч з установкою Бук у момент запуску ракети по малазійському пасажирському літаку, а також супроводжував ЗРК на шляху від міста Сніжне. Розслідувачі Bellingcat вважають, що Пулатов також знайшов і передав ватажкам «ДНР» бортові самописці лайнера.
Пулатов — єдиний з обвинувачуваних, кого на судовому процесі в Нідерландах представляли адвокати, хоча навіть з ними він спілкувався мінімально. Суд вирішив його виправдати через брак доказів.
Леонід Харченко («Крот»)
громадянин України, бойовик «ДНР»
На момент збиття літака був підлеглим Пулатова та Дубінського, ймовірно, командував різними підрозділами розвідки ГРУ «ДНР».
Навесні 2015 року саме Харченко замінив Пулатова на чолі 2-го відділу ГРУ «ДНР». Українська служба ВВС повідомляла, що в 2020 році Харченка було затримано в окупованому Донецьку, але в зовсім іншій справі, порушеній фіктивними органами «ДНР». Джерела ВВС тоді припускали, що таким чином Харченка хочуть «ізолювати» та запобігти його викраденню українськими спецслужбами.
У день трагедії, відповідно до аудіоперехоплень СБУ, «Крот» координував інших бойовиків «ДНР», вказуючи їм на місцезнаходження Бука, а згодом брав участь у його вивезенні в Росію.
Значення вироку для родин загиблих і всього світу
Судді перевіряють реконструкцію уламків MH17 у Рейджені / Фото: REUTERS/PIROSCHKA VAN DE WOUW
У нідерландській прокуратурі усвідомлюють, що вирок суду буде неможливо виконати, якщо винуватці трагедії не потраплять до рук правосуддя. Для цього їх необхідно або екстрадувати з РФ, або затримати в третій країні — як оголошених у міжнародний розшук.
Однак родичі загиблих, які під час процесу особисто виступили на суді в Нідерландах або передали свої заяви через адвокатів, наполягали на відновленні правди навіть якщо злочинців поки неможливо посадити за ґрати.
Громадянка Нідерландів Ріа ван дер Стін, яка втратила батька і мачуху в катастрофі MH17, заявила ще до винесення вироку в своїй емоційній промові в залі суду: «Я так і не зможу остаточно попрощатися з ними доти, доки відповідальних за їхні смерті не визнають винними». На початку свого виступу вона звернулася до російського режиму, процитувавши Олександра Солженіцина в оригіналі: «Они лгут. Мы знаем, что они лгут. И они знают, что мы знаем, что они лгут». «Я знаю, на кому лежить відповідальність», — наголосила жінка, яка чекала на вирок разом з родичами інших 296 жертв катастрофи та всім світом.
Коли ж Окружний суд Гааги оголосив вирок про довічне ув’язнення для трьох обвинувачених, родичі загиблих отримали бодай найменшу втіху. «Ми дуже раді, що правосуддя відбулося», — сказав Піт Плуг, співголова об'єднання родичів загиблих. У катастрофі він втратив брата, його дружину та племінника. За словами Плуга, рішення суду було для нього «дуже важливим, так само як і для всіх рідних та близьких загиблих». Він окремо відзначив важливість того, що суд відкрито визнав роль Росії у війні проти України та в авіакатастрофі.
Президент України Володимир Зеленський після рішення суду в Нідерландах наголосив, що «притягнення до відповідальності організаторів також має вирішальне значення, оскільки відчуття безкарності призводить до нових злочинів». «Ми повинні розвіяти цю ілюзію. Покарання за всі звірства [Росії] тоді й зараз неминуче», — підкреслив Зеленський, маючи на увазі злочини РФ під час повномасштабного вторгнення.
Прем'єр-міністр Нідерландів Марк Рютте назвав вирок суду «ще одним кроком у пошуках правди та справедливості для жертв та їхніх близьких». Саме після катастрофи MH17, на борту якого летіли сотні нідерландських пасажирів, уряд Рютте став одним із найбільш послідовних і відданих союзників України у війні проти РФ.
Влітку 2024 року Марке Рютте був обраний новим генеральним секретарем НАТО. Він набуде повноважень з жовтня, однак у своїй прощальній промові на посаді прем'єра Нідерландів описав трагедію збитого Росією літака як «мабуть, найрадикальнішу та найемоційнішу подію» за весь час свого прем'єрства.
«MH17 змінив мій особистий погляд на світ. Я зрозумів, наскільки важливо для країни не бути самотньою у світі, повному загроз, — сказав Рютте. — Ця думка має мотивувати нас продовжувати підтримувати Україну. Заради миру там і безпеки тут [у ЄС та НАТО]».
Читайте також
БАБИН ЯР. ДНІ БОЛЮ ТА СТРАХУ
29 вересня виповнюється 81-а річниця трагедії в Бабиному Яру — в 1941 році в цьому місці на північному заході Києва нацистами і їх посіпаками були розстріляні до 50 тисяч єврейських жителів
Головні факти про найбільшу техногенну катастрофу в історії та злочини окупантів на зруйнованій станції
NV нагадує головні факти про катастрофу на ЧАЕС, а також про те, яку роль відіграла станція через більше ніж три десятиліття у російських планах захоплення Києва.