Секрети кіномагії Антоніо Лукіча
В ексклюзивному інтерв'ю Антоніо Лукіч розповів про зняті на смартфони Xiaomi два фільми, переваги та лайфхаки мобільної зйомки, а також про своє бачення магії кіно
Партнерський проєкт
У сучасному світі відзняте відео стає найпопулярнішим способом комунікації з довкіллям. Нині людина за добу переглядає десятки різних роликів і ділиться своїми враженнями, що запам'ятовуються за допомогою відеозображення, в соцмережах, месенджерах, блогах.

Дотримуючись тенденцій і намагаючись випереджати їх, компанія Xiaomi в 2021 році випустила кілька нових моделей смартфонів, покликаних зробити якість відзнятого користувачем відео максимально високою. І додавши до них функціонал, який буквально надасть змогу розкрити свою креативність та перетворити ваші особисті кадри на повноцінне кіно.

Одна з останніх подібних новинок — Xiaomi 11T Pro — буквально нещодавно була офіційно представлена компанією. Випущений під поетичним слоганом CINEMAGIC (КіноМагія) смартфон отримав камеру професійного рівня на 108 МП, ширококутним об'єктивом 8 МП з кутом захоплення 120 градусів і телемакрокамерою на 5 МП. 11T Pro дозволяє записувати відео якості 8K, 4К і HDR10+, користуватися режимами, які дозволять користувачеві відчути себе кінематографістом, контролювати свій кадр на пласкому дисплеї AMOLED з діагоналлю 6.67 дюйма і надшвидко повертатися до зйомки завдяки технології швидкісної зарядки HyperCharge.

Перевірити свою новинку Xiaomi вирішила довірити українському режисерові Антоніо Лукічу, чий фільм «Мої думки тихі» став улюбленцем публіки на 10-му Одеському кінофестивалі, зібрав неабияку кількість призів на міжнародних кінофестивалях, а також став тріумфатором четвертої національної кіно премії Золота Дзиґа 2020. Стрічка отримала чотири статуетки, зокрема у номінації за Кращий фільм. Після виходу фільму в кінотеатрах глядачі так високо оцінили дебютний повний метр Лукіча, що історію про звукорежисера-невдаху Вадима та його маму повертали в прокат.

Наразі режисер працює над продовженням своєї тріумфальної трагікомедії, завершив зйомки свого наступного повнометражного ігрового фільму «Люксембург. Люксембург», а також встиг зняти гучний підлітковий веб-серіал «Секс, Інста, ЗНО».

В ексклюзивному інтерв'ю Антоніо Лукіч розповів про зняті на смартфони Xiaomi два фільми, переваги та лайфхаки мобільної зйомки, а також про своє бачення магії кіно.
Сьогодні гігантські студії та гучні імена вкладають мільйони у технічне оснащення на майданчиках і водночас виходять «камерні» фільми, зняті з мінімумом техніки — та успішно з ними конкурують. Як можна пояснити вибір таких діаметрально протилежних підходів до виробництва кінопродуктів?
Це, на мою думку, не взаємовиключні поняття: скажімо так, масштаб виробництва та якість задуму фільму. Відповідь дуже проста: круто, коли виходить простими засобами розповісти якусь складну тему, і коли ця тема спрацьовує і її добре сприймає публіка. Набагато гірше, коли ти витрачаєш безліч зусиль на те, щоб розкрити якийсь банальний зміст. І так само банально, холодно його буде сприйнято аудиторією.
Сенс будь-якого мистецтва — простими словами говорити про складне. І ось ці «камерні» фільми — це просто спроба говорити про щось складніше, замість того, щоб кидати безліч зусиль та горою народжувати маленьку мишку.

У кіно важливим є радше питання наявності особистості, яка займається тим чи іншим проектом. Якщо ця особистість присутня, і якщо їй є що сказати, то, звісно, фільм, незалежно від убогості чи великої кількості виробничих ресурсів, буде класним.
Кілька років тому режисер Стівен Содерберг зняв фільм «Не в собі» повністю на смартфон. І це далеко не перший і не поодинокий випадок: також за допомогою телефонів знімали свої роботи Мішель Гондрі, Зак Снайдер, Пак Чхан-ук. Це виклик самому собі чи як би ви це охарактеризували як режисер?
Це спроба прирівняти кіно до інших видів мистецтва. Тому що кіно завжди було елітним заняттям, яке потребувало чимало коштів. І в цьому випадку дуже доречним є порівняння з кінним поло, мені здається, воно найбільш точно характеризує сьогоднішній кінопроцес: це дуже дорогий вид спорту, що потребує маси зусиль для організації матчу, а глядачів завжди замало.

Є приголомшливе кіно про те, як Френсіс Коппола знімав свій фільм Апокаліпсис сьогодні. Наприкінці цього фільму він каже, що у нього є мрія, що колись кіно стане доступним, і будь-яка людина зможе зі своєї кишені дістати пристрій, який дозволить їй стати новим Антоніоні.

Тому гаджети наближають такий складний процес, як кіно, до того, що ми звикли розуміти під мистецтвом: коли в тебе є пензлик, фарби — і ти нарівні з усіма іншими.

Мені здається, свій найкращий фільм я зняв якраз на маленьку фотокамеру. Це фільм про мою подорож з бабусею та дідусем. Був я і два мої головні герої. Це було у 2012 році і зайвого у цьому фільмі нічого немає. Тобто це було просто «зображення» оголеної емоції прощання. І мені для цього не знадобилися група та інші персонажі, з якими мені, чесно кажучи, дуже складно знайти порозуміння.
Влітку на Одеському кінофестивалі 2021 року був представлений ваш міні-фільм, знятий на смартфон Mi 11 Ultra від Xiaomi. Чому ви наважилися знімати на телефон? У чому були ключові переваги мобільної зйомки?
Як я вирішив це знімати? Надійшла пропозиція, яка мені видалася цікавою. Тому що, знімаючи на смартфон раніше, я розумів, наскільки це зручно. Мені запропонували випробувати Mi 11 Ultra як супутник у моїх спостереженнях, і він повністю себе виправдав у документальному середовищі, тобто там, де потрібно робити документальні спостереження.

Найголовніша перевага такої зйомки — те, що, знімаючи на телефон, ти залишаєшся непоміченим. А для документаліста вміння залишитися невидимим — це головна перевага, я вважаю. Смартфон повністю приховував наші реальні задуми. Ми полювали на людей, навіть на погоду, а оточуючі вважали, що ми звичайні чолов'яги, які фотографують для Instagram.

Друга перевага — у цьому смартфоні величезна кількість пам'яті, і за три дні ми не змогли забити навіть одного слоту її обсягу.
Для яких сюжетів, умов, локацій ідеально підійде зйомка Xiaomi 11T Pro?
Як не дивно, на багатолюдній локації. Ніхто навіть не зверне увагу на те, що ви знімаєте. Локації, які мають глибину, теж дуже добре розкриваються, тому що телефон має і передній план, і задній план. Ти можеш взяти у фокус те, що перед тобою, і відвести у розфокус, скажімо, ліхтар. І працювати з цим, як із повноцінним інструментом. Загальні плани дуже класно виходять. І в принципі, в кіно більше нічого не треба: загальний та крупний плани.
Зараз ви презентуєте новий міні-фільм, знятий на смартфон Xiaomi 11T Pro, але вже в ігровому форматі. Розкажіть трохи про те, як і де відбувалися зйомки ролика. Скільки часу знадобилося для зйомки міні-фільму?
Якщо Mi 11 Ultra ми випробовували в документальному середовищі, то зараз у новому ролику ми намагалися випробувати Xiaomi 11T Pro, наскільки він виправдає себе камерою в ігровому кіно і чи зможе передати задум ігрового фільму.

Я застосував усю ту технологію, яку застосовую під час зйомок ігрового кіно. Тобто зібрав кіношну команду, передову для нашої кіноіндустрії, і цією групою ми цілком серйозно підійшли до зйомок. Було побудовано звичайний кінопроцес: з вибором локацій, з освітленням тощо.

Вийшов двохвилинний фільм, який ми вигадали в рамках теми «Магія кіно». Цей ролик має дуже цікаву історію. Сценарій написав мій одногрупник Володимир Рудик, який залюбки погодився запропонувати нам варіант адаптації того, як цей ролик знімався сьогодні. У нас знімалася досить популярна блогерка Ілона Арсентьєва та молодий актор Богдан Товкало, якого, виходячи із завдань, запропонувала наша кастинг-директорка Алла Самойленко.

Це було дві повноцінні кінозміни, підготовка до яких тривала приблизно тижнів зо два. Ми винесли Київ у назву ролика і знімали тут, намагаючись витягти з міста якісь характерні лендмарки, щоб його можна було впізнавати.

А загалом це історія, у якій поєднання двох ліній народжує третій сенс — зв'язок.
Як досягти під час зйомок на мобільний телефон такої якості, як побачили глядачі у вашому міні-фільмі?
Найголовніша характеристика — це природа, тому що того, як підсвічує ранкове сонце або вечірній захід сонця, навряд чи можна домогтися освітлювальними приладами. Тому ми намагалися вибирати правильний час для зйомки, а телефон вже цей час класно ловив. Без якихось фільтрів чи ще чогось.

Тому потрібно підібрати правильне положення сонця. Я в цьому розуміюся погано, але, на щастя, у нас був оператор, який п'ять років навчався взаємодіяти із природою, із сонцем. Він підказував, як і з якого боку було б краще це зняти.
Давайте продовжимо тему лайфхаків. Якими режисерськими секретами ви могли б поділитись із молодими кінематографістами, які також хочуть зняти своє кіно на мобільну камеру? На що їм обов'язково варто зважати, на що звертати увагу?
Я радив би насамперед знімати документальні фільми. Брати своїх близьких та знімати на телефон. Як варіант, я запропонував би тримати горизонтально камеру, щоб так чи інакше відзняте відео помістилося у форматі кіно. Тому що з вертикальним зображенням дуже складно потім щось зробити, десь показати і якось його оформити. У нас поки що немає вертикальних кінотеатрів.

Також у зйомці на телефон є, наприклад, маленькі нюанси: коли ти перемикаєшся між камерами — буде стрибок. Тому ліпше заздалегідь визначитися, на яку камеру ти хочеш знімати, та комфортно працювати, без цих безглуздих від'їздів-наїздів.

Технічно це дуже зручно — ти натискаєш на кнопку та знімаєш. Все. Можеш додатково записувати звук на якийсь окремий пристрій. Можеш узяти стабілізатор. Ми навіть на зйомках історії гри фіксували на телефон додаткові фільтри, і це було дуже зручно.
Чи замислювалися ви над тим, щоб у майбутньому зняти на смартфон щось масштабне та з великим хронометражем?
Так. Якщо ігровий фільм був для мене радше експериментом, то на документальний фільм я б серйозно замислився взяти саме телефон. Документальний повнометражний фільм, знятий на телефон — я повністю погоджуюся із цим і готовий працювати.
Xiaomi представила свою новинку 11T Pro під слоганом «КіноМагія». У чому секрет кіномагії для Антоніо Лукіча?
Для кожного кіномагія у чомусь своєму. Кожен режисер має для себе відповідати, чому те чи інше висловлювання він не може розміщувати в будь-який інший вид мистецтва. Чому коли ти хочеш про щось розповісти, ти не напишеш про це пост у Facebook чи книжку. Чому саме кіно? Кожен для цього має свою відповідь.

Дехто (як Андрій Тарковський) каже, що для нього кіно незамінне щодо того, що воно відображає час. Хтось (як Іштван Сабо) каже, що для нього найціннішим у кіно є зародження ідеї на обличчі людини.

Для мене магія кіно якраз у поєднанні двох кадрів, бо жоден інший вид мистецтва не передбачає монтажу. Тобто музика передає емоцію, фотографія — момент, театр — експресію. Фішка кіно якраз у поєднанні, адже, поєднуючи два різні кадри, ти отримуєш третій сенс.
Партнер проекта