Бізнес. Лоу-лоукостер

Ірландський степ

26 липня, 2016
До України прийде Ryanair — одна з найдешевших авіакомпаній у світі

В Україну прийде Ryanair — одна з найдешевших авіакомпаній у світі, яка економить на всьому, навіть на нервах пасажирів

Катерина Шаповал

 

 

Убагатьох європейських аеропортах можна побачити однакову смішну та водночас драматичну сценку. Пасажири відчайдушно намагаються спочатку заштовхати свій багаж у вузьку рамку, яка вимірює габарити ручної поклажі, а потім витягти з неї валізи і сумки. Зазвичай подібні "шоу-програми" відбуваються біля стійок ірландського бюджетного авіаперевізника — компанії Ryanair. Вона славиться своїми наддешевими квитками на перельоти, а також безсоромно завищеною вартістю решти послуг, перш за все — перевезення багажу.

Ручна поклажа у цього лоукостера безкоштовна, але тільки якщо вона не перевищує 20 см завширшки та 50 см заввишки. Інакше пасажиру доведеться заплатити штраф від €10 до €70. Тому ласі на дешеві перельоти клієнти так старанно намагаються проштовхнути свою поклажу в прокрустове ложе Ryanair.

У Ryanair не такі дешеві квитки, як прийнято вважати
Сергій Хижняк, експерт BRDO

З 2017 року пасажири, які намагаються довести бездушній рамці, що їхній ручний багаж компактний, а тому безкоштовний, з'являться в українських аеропортах: 20 липня Володимир Омелян, міністр інфраструктури, повідомив про можливість приходу до країни Ryanair і заплановані на найближчий час переговори з представниками цієї авіакомпанії.

Раніше про ймовірну появу бюджетних ірландців у міжнародному аеропорту Львів заявляла його генеральний директор Тетяна Романовська. За словами топ-менеджера, вона запропонувала Ryanair щодня літати в польський аеропорт Модлін, розташований неподалік Варшави.

Девід О'Браєн, комерційний директор Ryanair, в травні без подробиць підтвердив в інтерв'ю українському Forbes, що веде переговори з представниками львівського аеропорту. Більше до цієї теми Ryanair не поверталися. Ліза Кешін, менеджер з комунікацій лоукостера, на прохання НВ підтвердити слова Омеляна заявила: компанія постійно цікавиться новими напрямками, але ніколи не коментує свої плани.

Прихід Ryanair — це, на думку Романа Балана, засновника сайту lowcost-ua.com, ознака того, що країна вибирається з кризи і попит на бюджетні подорожі зростає. "Показово в цьому сенсі, що інший лоукост — Wizz Air — розширив свою маршрутну мережу ще на три міста,— каже Балан.— Крім того, з Ужгорода та Львова до Праги і Відня почав їздити чеський приватний автобусний і залізничний оператор Leo Express".

Утім, кидатися у вир з головою лоукостер навряд чи буде. За словами авіаексперта Олександра Чебана, з 2 вересня ірландці відкриють рейс на Берлін з польського аеропорту Жешув — це 150 км від кордону, поряд зі Львовом. Він пояснює: квитки на автобуси Львів—Жешув коштують 200-300 грн, ходять буквально щогодину-щодві і їдуть 4-5 годин з урахуванням перетину кордону. "Гадаю, Ryanair побічно оцінюватиме потенціал українського ринку за цим рейсом",— каже він.

Усього мінімально

У квітні 2010‑го англійське видання Daily Mail з посиланням на прес-службу Ryanair опублікувало новину про те, що за користування туалетами на борту лоукостера пасажирам доведеться платити додатковий збір. Новина, яка виявилася жартівливим піар-ходом, розлетілася у світові ЗМІ та нікого не здивувала. Зіграла свою роль репутація Ryanair — в компанії беруть плату буквально за все.

На борту не годують безкоштовно, а продають їжу з націнкою в 300%. Розмір перевезеної ручної поклажі, за яку не треба доплачувати, менший, ніж у конкурентів. Реєстрацію на рейс і роздруківку посадкового талона пасажир має робити самостійно. Авіаперевізник може надати цю послугу і сам, але за €70.

 

 

Компанія заощаджує і на пілотах: частина їх працює неповний тиждень або позаштатно, тільки під час високого сезону. У 2015 році, як каже звіт Ryanair, кількість пасажирів у них зросла на 11%, а чисельність працівників — лише на 1,7%.

Заради зниження витрат лоукостер, як писали британські ЗМІ, навіть використовує працю хворих пілотів. Авіакомпанія пізніше спростувала цю інформацію в суді, а ірландська авіаційна влада запевнила, що претензій до безпеки польотів Ryanair не має.

Постійне затягування поясів призвело до того, що ірландці зуміли довести собівартість своїх перельотів до одного з найнижчих рівнів у світі.

У комерційній авіації є така характеристика, як ціна переміщення одного крісла в літаку на дистанцію 1 км. У Ryanair цей показник дорівнює 3,69 євроцента, в Airberlin — 7,4 євроцента, в Eurowings — 6,7 євроцента, а у Lufthansa — 10,5 євроцента.

У результаті ірландський лоукостер дозволяє собі виставляти ціни нижчі, ніж у конкурентів. “У них насправді не такі дешеві квитки, як це прийнято вважати,— пояснює Сергій Хижняк, експерт з транспорту офісу ефективного регулювання BRDO.— Але через те, що витрати у Ryanair низькі, а отже, собівартість менша, ніж в інших, вони мають можливість продавати дешевше".

"Дешевше" по‑ірландськи — це майже задарма. Сьогодні на Ryanair можна злітати з Варшави до Вроцлава лише за €2,5, з Берліна до Брюсселя — за €5, з Болоньї до Бухареста — за €9, з Афін до Софії — за € 10. Додаткових та прихованих платежів компанія при цьому не справляє.

Підсумок такого демпінгу — звання найбільшого світового лоукостера за підсумками 2014-2015 років і 90,6 млн перевезених пасажирів. Для порівняння, пасажиропотік через усі українські аеропорти минулого року становив 11 млн осіб.

Роман Балан із lowcost-ua.com два місяці тому літав з Варшави до Гданська за €2. Він розповідає: крім цієї суми, нічого авіакомпанії не доплачував. Зате салон літака був заклеєний рекламними оголошеннями, як вагон метро: Ryanair отримує додатковий дохід від їх розміщення. "Рекламують системи переказу грошей, дешеві дзвінки у Європі",— згадує Балан.

Репутаційний ризик

ЕКОНОМНЕ ПАЛИВО: За словами Сергія Хижняка,
експерта офісу BRDO, Ryanair набила руку на скороченні витрат,
тому й може собі дозволити продавати ультрадешеві квитки

 

Незважаючи на такі бажані для споживача низькі ціни, Ryanair часто потрапляє у рейтинги найненависніших брендів світу. А 2008 році перевізник став найненависнішою авіакомпанією у Великій Британії.

Головна претензія до Ryanair — ставлення до пасажирів "як до дров": поганий сервіс і плата навіть за найелементарніші послуги. Наприклад, щоб вибрати місце, доведеться викласти €10, а якщо розплачуватися за переліт не дебетовою карткою MasterCard, то доведеться внести €6 адмінзбору.

Крім того, пасажири на десятках форумів в інтернеті скаржаться: в авіакомпанії непросто повернути гроші за невикористані квитки, виправити помилку в прізвищі, якої припустилися під час оформлення квитка. А правила, розміщені ірландцями на офіційному сайті, багатьох користувачів тільки плутають.

Але збитків бізнесу Ryanair погана репутація не завдає: кількість перевезених лоукостером пасажирів постійно зростає, причому темпами, яким заздрять конкуренти. За минулий рік число клієнтів компанії зросло на 11%, у Lufthansa трафік збільшився на 1,6%, а у найбільшої світової авіакомпанії Delta — лише на 1,3%.

До речі, колеги з перевезень незадоволені ірландцями не менше, ніж пасажири: вони регулярно скаржаться на сумнівні методи роботи Ryanair до Єврокомісії та Європейського агентства з авіації. Одне з типових звернень — це скарга Air France на те, що Ryanair отримала знижки на обслуговування та аеропортові збори як мінімум у 25 регіональних аеропортах Франції. Це, на думку провідного французького авіаперевізника, поставило інші авіакомпанії в неконкурентне становище.

Жорсткі умови, що виставляються Ryanair аеропортам — звільнення від аеропортових зборів або знижки на них,— регіональні хаби постійно переглядають. Серед останніх випадків подібного роду — історія аеропорту Шарлеруа в 100 км від Брюсселя. 83% трафіку йому забезпечують саме рейси Ryanair. Незважаючи на це, місцева влада, яка субсидує аеропорт, вимагали у керівництва аеропорту підняти тарифи для ірландського перевізника.

1
Ірландці в українському небі

Ще 2013‑го Ryanair вперше озвучувала українським аеропортам свої пропозиції, розповідає Хижняк з BRDO. Тоді він працював у Міністерстві інфраструктури та готував відповідь на лист ірландської авіакомпанії. За його словами, Ryanair хотіла не просто безкоштовно обслуговуватися в українських аеропортах, але і отримувати кілька доларів компенсації за кожного пасажира.

Ryanair побічно оцінить потенціал українського ринку за цим рейсом
Олександр Чебан, авіаексперт

Хижняк пояснює: якщо зараз умови у Ryanair такі само, то відшкодувати аеропортові збори — а це $25 з кожного квитка — українським аеропортам буде непросто. “Є думка, що потрібно розвивати неавіаційні послуги,— міркує він.— Уявіть, скільки їх потрібно надати, щоб заробити таку суму! Тим більше що пасажири лоукостерів на всьому заощаджують".

Але світовий досвід показує — поступки Ryanair можуть окупитися. Приклад — другорядний французький аеропорт Бове, розташований у 70 км від Парижа, приблизно вдвічі поступається Борисполю за пасажиропотоком. Його директор Марк Амудр розповів місцевим ЗМІ, що за 10 років, протягом яких ірландський лоукостер літає у Бове, збільшений трафік дав їм €600 млн доходу. Ще одному середньому французькому аеропорту — Бержераку — туристи, що прилітають на Ryanair, щорічно приносять близько €198 млн.

Три роки тому відповідь України була негативною. Тепер, схоже, влада готова ризикнути.

Матеріал опублікований в НВ №26 від 22 липня 2016 року 


Коментарі

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів