Як мережа поглинає нас

13 лютого, 20:22
1179
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Сучасний інтернет нагадує будинок з безліччю кімнат, в яких ви переміщуєтеся з однієї в іншу. І кожна кімната прагне утримати гостя довше

З курсу відчуття і сприйняття, в далеких нульових, пам'ятаю чудову лекцію про активні та пасивні форми споживання. Читання книг – активний спосіб споживання. Нам потрібно сконцентруватися і направляти увагу на текст, щоб вловити сенс. Під час перегляду телевізора ми споживаємо пасивно. Можемо займатися іншими справами, але вловлювати звуки і картинки, навіть у вигляді фону.

В ті часи, інтернет зараховували до активної форми споживання. Для того щоб подивитися фільм, його потрібно завантажувати з торентів, щоб знайти потрібну літературу – довго і правильно підбирати ключові слова. Сьогоднішній інтернет різноманітний: вранці – це бібліотека, через годину – телевізор. Він став і новинами, і модним журналом, і лавкою під під'їздом. В інтернеті проходить величезна частина життя.

Сьогоднішній інтернет – це і пошта, і телефон, і телеграф. Ми все більше стаємо пасивними споживачами його контенту. Сайти наполегливо працюють над правильним сприйняттям кольору і графічного ритму. Вони створюють приємний емоційний фон, щоб налаштувати користувача на потрібну дію, підштовхують залишатися в мережі якомога довше. Розробники ресурсів стурбовані тим, щоб людина не закривала сторінку і робила поменше дій. Пам'ятайте, як раніше потрібно було постійно рухати мишкою вниз, шукати меню, яке розташовувалося в несподіваному місці? У той час користувач радше втомлювався від інтернету і не проводив там стільки часу як зараз.

Люди відзначають, що їм стає складніше читати довгі тексти

Сучасний інтернет нагадує будинок з безліччю кімнат, у яких ви переміщується з однієї в іншу. І кожна кімната прагне утримати гостя довше за допомогою візуальних і смислових форм. Сайти стають легкими, комфортними і не напрягають. Їхнє завдання – приспати пильність користувача, накачати потрібною інформацією максимально нативно. Ресурс вважається успішним, коли на ньому проводять багато часу, а це відбувається ефективніше, при відключенні свідомого контролю.

Згадайте, як найменші зміни інтерфейсу в фейсбуці приводить нас у легке роздратування. Це відбувається тому, що «включається» свідомий контроль від якого ми відвикли. Якщо сайт вантажиться пару секунд, це може викликати злість – досить інтенсивну емоцію для такої дрібниці. Рівень очікувань до інтернет-комфорту настільки високий, що негативні емоції за його відсутності, проявляються надмірно яскраво. Щоб не виводити людину зі спокійного стану, не «вмикати» режим роздратування, ресурси розслаблюють все сильніше і сильніше. Наприклад, правильно вибудувана структура тексту містить необхідні для маніпуляцій фрази, в тому числі зашиту рекламу. Для того щоб ясніше розуміти, коли ми активно співпрацюємо з інформаційним полем, а де пасивно споживаємо, потрібно розрізняти ознаки активного і пасивного споживання.

Активна взаємодія – це

1. Прояв усвідомлених дій з інформацією. Будь це прочитана новинна стаття або проглядання стрічки Фейсбука. Це не просто проходження від одного повідомлення до іншого, а використання інформації з користю – пошук знань для роботи, мотивація до дій, глибинне пізнання речей.

2. Критичне сприйняття. Це недовіра до того, що ми читаємо або чуємо, нехай навіть інформація походить з авторитетного джерела. Ми підемо перевіряти факти і розглядати ситуацію з різних позицій. У світі інформаційних фейків і перекручувань важливо відпрацювати до автоматизму важливу навичку – сумніватися, вивчати джерела, виробляти свою особисту конструктивну думку.

3.   Утримання емоційної дистанції. Ми прочитали новину – розхвилювалися або розсердилися. У такому стані ми більш вразливі і можемо стати жертвою маніпуляцій. Пелена емоцій не дає побачити реальну картину. Якщо авторам вдалося зачепити струни наших душ, важливо повернуться до інформації в спокійному, урівноваженому стані.

Пасивне інформаційне споживання – це:

1.   Реакція на події, перебуваючи під впливом емоцій. Коли нами заволоділи пристрасті, про об'єктивне сприйняття говорити складно.

2.   Споживати контент без перевірки на правдивість, без серйозних висновків, без створення чогось нового на підставі зібраної інформації.

3.   Читати тільки ті тексти, які підтверджують вашу позицію або ваше вірування. Якщо ми готові споживати тільки те, з чим згодні і відмовляємося спокійно сприймати чиюсь «правду», стаємо ідеальними пасивними споживачами того, у що щиро віримо.

Люди відзначають, що їм стає складніше читати довгі тексти. Це відбувається від того, що ми звикли до пасивного споживання. Регулярна зміна образів і картинок, тонни інформації змушують нас поверхнево переглядати контент, це послаблює здатність аналізувати і заглиблюватися в читання. Динамічні картинки інтернету настільки розхитали вміння сконцентрувати увагу, що паперова книга стає нудним і нецікавим атавізмом. Під час активної взаємодії ми збагачуємося, вмикаємо розумові процеси, обдумуємо інформацію, яка надихає на творення. Пасивне споживання – отупляє, вимотує, викликає звикання і лінь. Ще й віддаляє близьких людей, яким доводиться боротися за увагу з Твіттером та Інстаграмом.

Багатьом здається, що вони – активні користувачі мережі тому, що читають цікаві новини, довго скролять стрічку, поширюють чужий контент. Таку поведінку не можна назвати активною. Зараз активним інтернет-споживанням з упевненістю можна назвати точку входу і вибір початкового ресурсу. Поступово активність знижується, а в моменти втоми – мережа поглинає і починає вести за собою. Активне споживання працює тоді, коли ми ставимося до інтернету як до довідкового бюро. Тобто шукаємо потрібну інформацію, яку згодом використовуємо, наприклад, для роботи. Коли ми переглядаємо довгу стрічку, читаємо «важливі» статті і ніяк не трансформуємо знання, вона осідає товстим шаром в підсвідомість на дно «Архіву забутих тем».

Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Мнения Нового Времени 

Журнал НВ (№10)

Момент істини

Шість головних претендентів на президентське крісло відповіли НВ на сім запитань — політичних, світоглядних і особистих

Читати журнал українською

Стань автором

Якщо Ви хочете вести свій блог на сайті Новое Время, напишіть, будь ласка, листа на адресу:

nv-opinion@nv.ua

Вибір редакції

Люди

Вчора, 20:35

thumb img
Жаліти себе - дороге задоволення. НВ в гостях у знаменитого винороба Роберта Гулієва
Країни

Вчора, 21:02

thumb img
Динозавр радянської епохи. 10 фактів про Нурсултана Назарбаєва
Політика

Сьогодні, 16:54

thumb img
Політичний азарт. Що кажуть про шанси кандитатів у президенти коефіцієнти букмекерів