«Залізний Рейн». Країни Європи хочуть відновити стратегічну старовинну залізницю через загрози з боку Росії
Країни15 серпня, 12:07
Колись Залізний Рейн з'єднував порт Антверпен у Бельгії з промисловим регіоном Рур у Німеччині та був надзвичайно важливим для союзників під час і після Другої світової війни. Кілька десятиліть лінія майже не використовувалася, а частково залишалася занедбаною з 1991 року.
Нині, через збільшення потреб ЄС у військовій мобільності та проблем із пропускною спроможністю інших маршрутів, тиск на відновлення залізниці зростає.
Однак не всі повністю підтримують пріоритетність відновлення залізниці. Особливо стримані Нідерланди. Їхня ділянка коротка, а паралельна лінія Бетуве вже з'єднує Роттердам із Німеччиною. Є також комерційні причини: порт Антверпен давно виступає за Залізний Рейн, розглядаючи його як потенційну конкуренцію для домінування порту Роттердама в регіоні.
У Бельгії сподіваються, що військовий аспект прискорить відновлення лінії. Як зазначив експерт із залізниць газети Gazet van Antwerpen Герман Велтер, «ключ тримають Нідерланди», і «якщо для них це майже нічого не коштуватиме, вони погодяться співпрацювати».
«Якщо ЄС надасть безкоштовні гроші на інфраструктуру, навіть ті Нідерланди, які вагаються, приєднаються», — додав експерт.
Обговорення відновлення Залізного Рейну тривають уже багато років і викликали суперечки, зокрема через екологічні питання. У 2003 році Бельгія та Нідерланди звернулися до арбітражного трибуналу, який ухвалив, що Бельгія може продовжити відновлення лінії, але нестиме витрати на екологію — а Нідерланди приєднуватимуться лише в разі отримання вигоди.
За словами Велтера, поки що Берлін налаштований доволі прихильно до проєкту, хоча Залізний Рейн створює найбільші інфраструктурні виклики в Німеччині через складний рельєф поблизу Аахена та обвал тунелю в Растатті у 2017 році.
У січні міністр оборони Німеччини Борис Пісторіус попередив, що через посилення російських військ існує ймовірність спроби нападу Росії на країни НАТО у 2029−2030 роках. Він підкреслив, що це робить критично важливим зміцнення обороноздатності Альянсу до того часу.
29 липня єврокомісар з питань транспорту і туризму Апостолос Цицикостас попередив, що стара інфраструктура Європи не витримає швидкого перекидання військ у разі війни з Росією. Він зазначив, що ЄС планує модернізувати сотні об'єктів для підвищення військової мобільності.