Нові виплати і поїздки за кілометри: хто і як може скористатися програмами «зимової підтримки», УЗ-3000 і що зміниться в цінах на квитки
Події8 листопада, 17:39
Детальні механізми заявок на ці програми, виплат та можливостей придбати квитки мають бути оприлюднені в найближчі тижні. NV вже зараз зібрав все, що відомо про кожну з програм на цей момент.
Одноразова допомога 6500 грн
Хто отримуватиме
Ця програма призначена для найбільш вразливих категорій українців. Отримати одноразову виплату у 6500 грн зможуть:
- діти-сироти,
- діти під опікою чи піклуванням,
- діти, які перебувають на вихованні у прийомних сім'ях або дитячих будинках сімейного типу (у тому числі діти з інвалідністю),
- діти внутрішньо переміщених осіб (ВПО),
- внутрішньо переміщені особи (ВПО) з інвалідністю I групи,
- самотні пенсіонери, які отримують надбавку на догляд.
Коли почнуться виплати
Запуск програми заплановано на початок грудня 2025 року, тож отримати 6500 грн можна буде не раніше зими.
Як отримати
Уряд повідомив, що кошти нараховуватимуться автоматично через Пенсійний фонд. Більше деталей про це буде відомо пізніше.
На що можна витрачати
Витратити одноразову допомогу у 6500 грн можна буде на ліки, одяг, взуття — точний перелік таких можливостей Кабмін оприлюднить згодом.
1000 грн «зимової підтримки»
Хто отримуватиме
Отримати тисячу гривень цієї зими зможуть всі громадяни України — як діти, так і доросли, — які живуть в Україні.
В уряді уточнили, що минулого року аналогічною допомогою скористалося понад 14 мільйонів українців.
Цьогоріч Кабмін очікує, що близько 10 мільйонів українців скористаються можливістю отримати 1 тис. грн, з них до 3 млн заявок буде подано на дітей.
Коли почнуться виплати
Заявку на отримання виплати 1 000 грн можна буде подати з 15 листопада до 15 грудня 2025 року, повідомив міністр соціальної політики, сім'ї та єдності Денис Улютін. Точний період виплат буде повідомлено пізніше.
Очікується, що використати кошти буде необхідно протягом 180 календарних днів (приблизно шість місяців, тобто пів року).
Як отримати
Отримати 1000 грн можна буде на Дія.Картку або на поточний рахунок зі спеціальним режимом використання.
Дія.Картка — це єдиний рахунок для всіх державних виплат, який з’явився в серпні 2025 року. Завдяки Дія.Картці можна оплачувати покупки повністю коштами з програм, а якщо суми не вистачає — різницю доплатити зі свого особистого рахунку. Наприклад, якщо книга коштує 1000 грн, а на рахунку програми — 908 грн, то 908 грн спишуться з рахунку програми, а 92 грн — з вашого особистого балансу на картці.
Оформити Дія.Картку можуть повнолітні українці, що мають Індивідуальний податковий номер (РНОКПП). Це можна зробити онлайн у застосунку Дія або в застосунку банку-партнера - ПриватБанку, Monobank, Кредит Дніпро та в Альфа-банку. Згодом картка стане доступною і в інших банках. Дія.Картка вже діє для таких програм, як:
- єКнига
- єМалятко
- Ветеранський спорт
- Допомога по безробіттю
- Допомога ВПО
- Пенсії
- Міжнародна допомога
- Військові облігації
- Повернення вкладів
- Пакунок школяра
На що можна витрачати
Точний перелік товарів і послуг Кабмін обіцяє оприлюднити згодом. Однак уже відомо, що «зимову тисячу» можна буде витратити на:
- комунальні послуги,
- ліки,
- книги,
- одяг та взуття,
- донат на Сили оборони чи волонтерські фонди.
УЗ-3000: безкоштовні квитки на потяги на тлі зміни цін на преміумсегмент
Що таке програма УЗ-3000
Нова соціальна програма Укрзалізниці УЗ-3000, яку співфінансують за кошти держбюджету, дасть змогу українцям безоплатно подорожувати на відстань до 3000 км в межах України.
Саме таку відстань обрали символічно, бо вона покриває найдовший наявний залізничний маршрут Україною в обидва боки (із Запоріжжя до Ужгорода).
Коли стартує і як довго триватиме УЗ-3000
Програма стартує з 1 грудня 2025 року і, за словами прем'єрки Юлії Свириденко, діятиме впродовж чотирьох місяців. Саме в більшу частину зимових місяців фіксують нижчий попит на залізницю, але є постійні високі видатки, пояснили в уряді.
Хто може скористатися
Квитки за програмою УЗ-3000 будуть доступні всім громадянам України.
В УЗ очікують, що найкориснішою така можливість стане для пасажирів, яким не принциповий час поїздки (наприклад, раз на рік навідують родичів чи використовують відпустку для поїздки країною).
Крім того, програма має стати в нагоді військовим та прифронтовим громадам в непікові для УЗ періоди.
Як це працюватиме і які квитки будуть безкоштовними
Детальні правила ще розробляються і будуть оприлюднені згодом. Однак головний принцип програми — безкоштовні квитки УЗ-3000 будуть доступні у періоди низького попиту, а також для прифронтових напрямків.
«У серпні, коли надскладно взяти квитки хоч кудись, залізниця перевозить 2,6 млн пасажирів, а в лютому лише 1,9 млн. Відповідно, в період з меншим навантаженням є можливість дозаповняти місця (навіть без додаткових рейсів можемо запропонувати до 200−250 тис. місць на місяць в періоди нижчого попиту), пропонувати подорожі „за кілометри“ й перевозити додатково пасажирів, не нарощуючи витрати», — пояснили суть такого підходу в Укразлізниці.
Відповідно до роз’яснень УЗ, це працюватиме так:
- Українці зможуть здійснювати подорожі «за кілометри».
- Програма розповсюджується на потяги далекого сполучення (без приміських) і лише на внутрішніх рейсах в межах України. Йдеться про квитки поза преміумсегментом: УЗ-3000 не передбачає можливості безкоштовних квитків на 1 клас в потягах Інтерсіті, вагонах СВ та міжнародних поїздах.
- Подорожі «за кілометри» будуть доступними насамперед у періоди низького попиту, коли в поїздах далекого сполучення залишаються вільними місця.
- «Кілометрами» також будуть заохочувати поїздки у дні з меншим навантаженням (наприклад, не в п’ятницю ввечері до Львова, коли їдуть усі, а у вівторок чи ранковим поїздом, наводять приклад в УЗ).
- Ті, хто готові безкоштовно покрити необхідну відстань потягом поза піковими періодами, вивільнятимуть місця в потягах у піковий час — тож додатково дефіциту квитків не буде, очікують в УЗ.
- У періоди, коли на залізничні перевезення зберігається підвищений попит (наприклад, грудень) — фокус програми УЗ-3000 буде на тому, щоб допомогти жителям прифронтових громад, які найбільше потерпають від обстрілів та знеструмлень. Тобто поїздки «за кілометри» будуть доступними саме для поїздів звідти, пояснює Укрзалізниця.
- Програма УЗ-3000 триватиме чотири місяці, уточнює Радіо Свобода із посиланням на коментар гендиректора УЗ Олександра Перцовського. Йдеться про період, коли попит на квитки нижчий: Перцовський навів дані, відповідно до яких минулого року впродовж непікових чотирьох місяців зимового сезону близько 1 млн місць залишалися вільними
- Українці, які не мають потреби у безкоштовних квитках в непікові періоди і хочуть обрати квитки на потрібні дати, можуть купувати їх без жодних змін.
Чи можне вже отримати безкоштовні квитки УЗ-3000 і як?
Поки ні. Укрзалізниця ще не оприлюднила детальних роз’яснень щодо того, які періоди вважатимуть піковими та не запустила можливість отримання квитків за програмою УЗ-3000.
Що буде із «залишковими» невитраченими кілометрами
В УЗ поки не конкретизували відповідь на це запитання, однак вже розробляють опції «щодо невикористаних кілометрів, щоб дати можливість їх спрямувати з користю».
Як і чому зміняться ціни на квитки СВ, першого класу Інтерсіті та в міжнародних потягах
Прем'єрка Юлія Свириденко анонсувала, що паралельно з програмою УЗ-3000 Укрзалізниця впроваджуватиме «власні механізми компенсації — зокрема, більш гнучке ціноутворення в преміумсегменті за прикладом авіаквитків».
В УЗ пояснили, що йдеться про запровадження "додаткових сервісів для тих, хто готовий платити — в категоріях СВ, 1 клас [потягів Інтерсіті], у міжнародних потягах". Як очікується, відповідні додаткові доходи перекриватимуть вартість поїздок «за кілометри», щоб не збільшувати потребу в державному фінансуванні.
Це означає, що для вагонів першого класу, спальних вагонів і потягів міжнародного сполучення УЗ готується запровадити динамічне ціноутворення та додаткові сервіси — тобто ціна квитків може відрізнятися залежно від того, наскільки піковим є період подорожі й попиту, яку полицю обирає пасажир тощо.
Нове «динамічне ціноутворення» на квитки анонсував і член наглядової ради УЗ Сергій Лещенко під час виступу у Верховній Раді з коментарями щодо програми УЗ-3000.
Він визнав, що Укрзалізниця потребує значних коштів для відновлення рухомого складу та ремонтної інфраструктури. Тож, за словами Лещенка, уникнути залучення державної допомоги було б, лише піднявши вартість квитків на далеке сполучення в три-чотири рази.
«Щоб ви розуміли, який це буде стрес. Тоді я розумію, можливо, дехто до цього готовий, але точно не підтримують українці в складних умовах нинішньої війни», — заявив Лещенко. Саме тому, за його словами, компанія обрала інший шлях: зміна цін лише для преміумсегмента.
Своєю чергою, в УЗ нагадали, що реальна собівартість квитків нині в середньому в 3−4 рази вища, ніж їхня ціна для пасажира. Тому держава розпочала співфінансувати пасажирські перевезення. «Раніше цей дисбаланс компенсувався прибутками від вантажних перевезень, але через активні бойові дії обсяги вантажів зменшуються, і цього ресурсу вже не вистачає», — констатували в УЗ.
Там пояснили, що уряд виділяє кошти з держбюджету на покриття частини дефіциту, щоб підтримати залізницю у складний період. «Це кошти платників податків, тому логічно, що громадяни також мають отримати від цього пряму користь», — аргументувала УЗ запровадження програми УЗ-3000. Водночас Укрзалізниця отримує можливість впровадити власні механізми компенсації, яким і стане новий підхід до ціноутворення найдорожчих квитків.