Ім'я їм легіон. Як працює технологія кандидатів-клонів на виборах і чому на них йде кілька «Зеленських»

Політика

4 жовтня 2020, 09:45

Перед місцевими виборами українські політтехнологи знову використовують технічних кандидатів та кандидатів-клонів, — наприклад, у мери Одеси йдуть двоє «Зеленських», п’ятеро «Філімонових» і один «Саакашвілі».

На прохання Радіо НВ голова Комітету виборців України Олексій Кошель розповідає, навіщо технологи використовують таку тактику і чи дає вона свої плоди.

В окремих випадках це можна розглядати як проблему з почуттям гумору у певних політиків, не більше. Але в переважній більшості технологія клонів спрямована або на «відтягування» голосів, або спробу експлуатувати чужий бренд. Наведу один із прикладів: впродовж кількох останніх місяців ми спостерігаємо надактивну кампанію партії Рідний дім у Чернігівській області — вона пройшла певну дистанцію виборчого процесу, провела активну роботу, але зараз з’являється інша політична партія під назвою Рідне місто, а лідером списку — кандидат на ім'я Сергій Атрошенко, співзвучне з лідером партії Рідний дім Владиславом Атрошенком.

Зрозуміло, що це спроба пройти до місцевих органів влади, банально копіюючи і експлуатуючи чужу назву, тому що між Рідним домом та Рідним містом (до речі, кілька «рідних» партій є і в інших регіонах) виборці часто не можуть знайти різниці.

Зі співзвучними новими партіями дуже часто можна просто розгубитися. Скажімо, на минулих виборах ми бачили масове копіювання «слуг народу» — балотувалися самовисуванці, які є членами партії Слуга народу, про що вказувалося у бюлетені (я маю на увазі минулі парламентські вибори), навіть представники приватних підприємств під назвою Слуга народу, фондів, громадських організацій тощо.

І таким чином провладна партія втратила, здається, не менше чотирьох мандатів — технологія клонів коштувала їм чотирьох місць у парламенті, що надзвичайно багато. На цих виборах копіювання «слуг народу» ми не спостерігаємо, — ба більше, це копіювання змінилося на хвилю критики, сарказму, висміювання провладної партії…

В переважній більшості завдяки технології однофамільців або співзвучних прізвищ просто «відтягують» голоси у лідерів кампанії. Ми бачили приклади на минулих виборах, коли кандидати, у яких було однакове прізвище, ім'я, по батькові, могли «відтягувати» до 6% голосів виборців і ламати виборчі кампанії.

Але ця технологія залишає свої фінансові сліди, тому що потрібно простимулювати, заплатити певний гонорар громадянину, для того щоби він взяв участь у виборах. Проте, коли йдеться про «кандидата Саакашвілі», найбільш імовірно, що це зміна прізвища безпосередньо перед виборами, що також, згідно з чинним законодавством, заборонити громадянину неможливо, тому що це буде обмеженням його прав.

Отже, боротися з цією технологією дуже-дуже складно. Але можна. Скажімо, при всій своїй недосконалості та помилках Виборчий кодекс має позитивні нововведення щодо боротьби з технічними кандидатами: вперше передбачається жорстка відповідальність за технічне балотування. Національна поліція вже відкрила одне провадження щодо того, що громадянин отримав кошти за це. Але один або кілька прецедентів у масштабах України ситуацію не змінять.

Технічних кандидатів використовують по-різному. Можливо, хтось із лідерів перегонів хоче створити картину загальної підтримки, — тоді перед виборами знімаються п’ять-сім кандидатів, які заявляють про те, що «ми об'єднуємося, щоби переміг сильніший». Така технологія також дуже часто використовується, і тоді навмисне реєструють підставних осіб для того, щоби вони знялися на користь лідера перегонів.

Інколи намагаються розмити електоральне поле когось із лідерів перегонів, оскільки може бути копіювання не просто прізвища чи імені, а й статі, коли штучно збільшується кількість жінок-кандидаток через технічних кандидатів. Можливо, розмивається електоральне поле, коли реєструють кандидатів, які можуть претендувати на ту чи іншу електоральну групу, — тобто представники, скажімо, промислових підприємств. Незважаючи на те, що вони можуть отримати лише символічні відсотки, все одно йде прив’язка до підприємства або до професії. Внаслідок цього лідер перегонів може недобрати голосів саме від окремої електоральної групи.

Підписуйтесь на подкаст Радіо НВ Що відбувається на Apple Podcasts, Google Podcasts і Soundcloud

Інші новини

Всі новини