Брехт. Кабаре. У Києві покажуть виставу, написану за «безжальним» твором Барабани вночі

Культура

21 серпня, 17:26

У Київському академічному театрі Золоті ворота тривають репетиції вистави харківської режисерки Оксани Дмітрієвої та художника-постановника Михайла Ніколаєва з робочою назвою Брехт. Кабаре.

Постановка — колаборація театру Золоті ворота та Харківського державного академічного театру ляльок імені Віктора Афанасьєва. Проєкт, який включатиме покази в Києві й Харкові, здійснюється за підтримки Українського культурного фонду.

Текст для вистави створив Андрій Бондаренко, об'єднавши кілька творів німецького драматурга, засновника епічного театру Бертольда Брехта. Переклад віршів Брехта, які звучатимуть у виставі, здійснив харківський літератор, військовослужбовець Сергій Жадан.

Центральним твором постановки став Барабани вночі, написаний Брехтом після Першої світової. У центрі сюжету — солдат, який повертається додому після того, як довгий час вважається загиблим. Повернення героя видається невчасним, недоречним і створює ряд психологічних та економічних проблем тим людям, які мали б радіти «воскресінню» солдата.

Фото: Анастасія Мантач

Прем'єра запланована на 13−14 вересня — Київ, 19 вересня — Харків.

У виставі діятимуть: Віталіна Біблів, Богдан Буйлук, Роман Кучерявенко, Ян Корнєв, Христя Люба, Вікторія Міщенко (Харків), Лілія Осєйчук (Харків), Андрій Поліщук, Антон Соловей.

Фото: Анастасія Мантач

Чому Бертольд Брехт

Твір Бертольда Брехта Барабани вночі режисерка називає «безжальним для нашої сюрреалістичної реальності».

«Мені взагалі здається, що Брехт зараз звучить. Оскільки саме в Барабанах… найактуальніша історія: герой „воскресає“ і бачить, що всі навколо живуть своє мирне життя. Це стає шоком. І головний шок, що його близька людина не дочекалася», — пояснює Оксана Дмітрієва.

Про що буде київська прем'єра

За словами режисерки, вистава підкреслить ряд проблем, які роз'їдають суспільство держави, у якій триває війна, а також поставить ряд незручних запитань «до себе і до світу».

«Вистава буде трошки про те, як може бачити зараз світ людина, яка повернулася з нуля. Коли воїн приходить додому — і зустрічає тут балаган і карнавал. Так само актуальними мені здаються персонажі, які вербалізують: „Наша фабрика снарядних ящиків скоро може прогоріти“. Саме в цей час, заробляючи на війні, ці хтось обов’язково після війни перероблять свої фабрики для снарядів на щось більш прибуткове. А надважливою для мене є фраза: що буде з нами, якщо цей солдат перестане воскресати?», — коментує Дмітрієва.

Фото: Анастасія Мантач
Фото: Анастасія Мантач

Серед актуальних тем, яке підніматиме вистава, режисерка називає зміни особистості у війну.

Форма кабаре

Кабаретна форма, у якій створюється вистава, спала авторам на думку після того, як Харківський театр, яким керує Оксана Дмітрієва, домовився про співпрацю з театром Золоті ворота.

«У Золотих воротах є саме такий простір, є підвал. Цікаво було фантазувати про перші кабаре у Німеччині. Коли у режисерів ввечері були вистави у великому драматичному театрі, а потім усі спускалися в підвал і давали виставу-пародію на свої ж постановки. Тому захотілося поекспериментувати з формою. Уявити, що це така собі хуліганська територія, де матеріал звучатиме гостро, і соціально», — каже Оксана Дмітрієва. Режисерка додає, що в процесі перших репетицій почала звучати зовсім несподівано тема любові.

Фото: Анастасія Мантач
Фото: Анастасія Мантач

«І це важливо. Багато любові в цій історії. У цьому балагані починає звучати така світла туга. І це, можливо, і є туга за цим нормальним відчуттям. Ми стібемося з цивільних самих себе, по суті. При цьому ми сумуємо, оскільки нормальністю наше життя теж ніяк не назвеш. Мені би хотілося, щоб у нас вийшло все це показати», — ділиться режисерка.

Що відомо про Оксану Дмітрієву

Оксана Дмітрієва — українська режисерка, головна режисерка Харківського державного академічного театру ляльок імені Віктора Афанасьєва, заслужена артистка Криму, лауреатка премії імені Леся Курбаса та премії Women in Arts. The Resistance (2024).

Фото: Анастасія Мантач

Народилася у Краматорську. Навчалася в Дніпропетровському театрально-художньому коледжі, Харківському інституті мистецтв та КНУТКіТ ім. Карпенка-Карого. Працювала в Кримському театрі ляльок, з 2007 року — в Харківському театрі ляльок, де стала однією з ключових фігур оновлення театру.

Її творчість вирізняється поєднанням експерименту, психологізму й соціальної критики. У своїх виставах Дмітрієва досліджує теми війни, втрати, тілесності, болю, абсурду та людяності.

Під час повномасштабного вторгнення театр, у якому працює Оксана Дмітрієва, грав у метро, організовував волонтерську допомогу, й згодом повернувся на сцену.

Інші новини

Всі новини