Як Портнова випустили, а Татаров лишився. В Україні досі є люди, для яких законів не писано — інтерв'ю з нардепом Ярославом Юрчишиним

Політика

15 липня 2022, 18:25

Чому під час війни за кордон випускають підсанкційного ексюриста Януковича Андрія Портнова, чому Офіс президента не звільняє Олега Татарова, чому не призначають головного антикорупційного прокурора, чому попри невідкладний закон президента не ліквідують скандальний Окружний адмінсуд Києва, чому з судовою реформою вже на старті починаються проблеми — на ці та інші «чому» відповідає перший заступник голови антикорупційного комітету парламенту Ярослав Юрчишин.

З народним депутатом поговорила Олена Трибушна, головний редактор та ведуча YouTube-каналу Є питання.

— Судова реформа демонструє «ознаки життя». Відновлює роботу Вища кваліфікаційна комісія суддів, а парламентський профільний комітет розглядає кандидатів у Вищу раду правосуддя — і одразу з чотирьох кандидатур до двох є старі претензії: це люди, які були всередині судової системи і впливали на неї негативно, а тепер їх обирають, щоб вони обирали потім суддів. Замість реформ знову імітація?

— Вся справа у прозорості. На жаль, через те, що триває війна, вимоги до підзвітності, прозорості процесу відбору кандидатів до органів, які будуть відбирати суддів — ВРП і ВККС — залишають бажати кращого. І через це дійсно є зауваження, коли кандидати, які пройшли через Етичну раду, як, наприклад, Лариса Гольник, до якої навряд чи можуть бути питання в плані доброчесності, не проходять, а проходять В’ячеслав Талько чи Олена Заічко, до яких громадськість має резонні зауваження — ми не знаємо чи взагалі ці питання їм Етична рада ставила. І ці кандидатури, до яких є питання, передаються за замовчуванням до Верховної Ради як такі, що вже пройшли відбір на доброчесність. На жаль, якщо їх відібрала Етична рада, є невеликі шанси, що вони у Верховній Раді наберуть менше голосів, ніж Микола Мороз чи Роман Маселко, які теж рекомендовані і до яких немає запитань у суспільства. Політичні органи завжди схильні обирати тих людей, до яких є питання. Це як мінімум дає можливість впливу на них.

— Виходить, що у нас вже на старті є питання до самої Етичної ради? Це ж новий орган, який мав би відігравати дуже велику роль в усій цій реформі.

— Власне, так. І не стільки до Етичної ради, як до процедури. Ми не маємо гарантій, що пропрацьовуються достатньо жорстко всі зауваження з боку суспільства, громадських організацій, органів суддівського самоврядування. Тому що процес закритий.

Скоріш за все, далі комітет прийме соломонове рішення — раз Етична рада рекомендувала чотирьох, ми всіх чотирьох вносимо в зал. А в залі, скоріш за все, будуть збирати голоси, зокрема, і у колишніх представників проросійської ОПЗЖ, груп За мир, За відновлення — за все на світі, головне щоб з російським душком. І якщо зараз спрогнозувати, як все відбуватиметься, то з одного боку є Роман Маселко — член Ради громадського контролю, людина, яка навіть за свідченням його опонентів-суддів дуже добре пройшла співбесіду, людина не з системи, яка чітко розуміє, як оцінювати суддів. Але паралельно з ним пройшло двоє людей, які кров від крові, тіло від тіла судової системи. Звісно, що судді-депутати, а в нас такі також є, проголосують скоріше за своїх, ніж за людину з-поза системи, яка була б набагато кориснішою, бо прискіпливіше розглядала б і дисциплінарні провадження, і питання призначень. Тому що рідко коли можна реформувати систему руками тих, хто в цій системі перебував.

У Перу свого часу на посаду генерального прокурора призначили Хосе Угаса — адвоката, який довго був опонентом прокурорів. Закінчилось тим, що президент Альберто Фухіморі, який його призначав на посаду, сам опинився на лаві підсудних і отримав вирок у корупційній справі. Чому? Тому що людина з-поза системи не пішла на домовленості.

Зараз шлях поки що показує, що досягнути цю мету нам буде дуже складно.

— Недарма ж кажуть, що неможливо реформувати бордель силами самих повій. Не проти ночі «бордель» буде сказано, але — зараз відповідальність за призначення остаточно лежить на монобільшості?

— Зараз на Верховну Раду переклали відповідальність за те, щоб ВРП запрацювала, щоб її наповнити новими членами. Переконаний, що саме ті, до кого будуть питання у громадськості, в Верховній Раді матимуть більше шансів бути призначеними, з тих причин, про які я говорив. Якщо людину є за що зачепити політично чи професійно, то ця людина дуже зручна для влади, з нею можна працювати «татаровським методом». Є папочка на людину — значить людина наша.

— Ми поговоримо і про «татаровські методи», але спершу хочу спитати про людину, яка має безпосередній стосунок до нашої корумпованої судової системи — яку називали її архітектором. Як з’ясувалося, Андрій Портнов виїхав з України 3 червня. Прикордонна служба відмовляється пояснити, на яких підставах, тому що це «розголошення персональної таємниці». Я б хотіла пожартувати, що Державна прикордонна служба буквально сприйняла задачу очищати судову систему і тому випустила Портнова. Але якщо серйозно, чи не здається тобі, що хтось мав би дати відповідь на це питання, бо дещо несправедливо, коли айтішникам і волонтерам не можна виїжджати, а 48-річному Портнову — можна?

— Однозначно. Я більше скажу, без політичного втручання таку фігуру точно б не випустили. Виносимо за дужки, що по Андрію Портнову є кілька кримінальних проваджень, і ця інформація в загальному доступі. У кількох він, звісно, захистився і їх закрив, але досі є відкриті кримінальні провадження, і вже навіть з цієї причини мало б бути достатньо багато перепон для перетину кордону. Я не чув про наявність трьох чи більше неповнолітніх дітей в Андрія Портнова. Я не чув про інші якісь об'єктивні обставини, які б давали йому дозвіл на виїзд за межі країни. Суто формально він є військовозобов'язаним, тому його відпускати не мали б жодним чином і Державна прикордонна служба не могла на своєму рівні прийняти таке рішення. Мало б бути політичне втручання.

Зважаючи на те, що певний проміжок часу Андрій Портнов надавав юридичні послуги чинній команді в Офісі президента, я не здивуюся, якщо з часом (не певен, що зараз) ми з вами отримаємо інформацію, хто надав дозвіл на його виїзд, незважаючи на його прямі зв’язки з країною-агресором, участь у ворожій пропаганді і фактичну допомогу у створенні ієрархії в судовій системі, яку зокрема і сам президент, ініціюючи розпуск ОАСК, назвав замахом на державну владу. Чому така людина виїжджає? Питання тільки до чинної влади. Чому Державній прикордонній службі заборонили давати відповіді? Персональні дані? Я вас прошу! Коли треба дізнатись, що п’ятий президент, як би до нього не ставились, перебуває у Лондоні, персональні дані дивним чином з’являються у журналістів, як працюють на каналах, близьких до пана Коломойського. І ця інформація дивним чином не є персональною, а коли один із фігурантів багатьох кримінальних справ виїжджає з країни, то, виявляється, це персональні дані. Тут, як кажуть, або щось одягніть, або хрестик заховайте.

— І останнє питання по судах. По невідкладному закону щодо ліквідації ОАСК немає жодного руху? Він так і лежить — «відкладений-невідкладний»?

— Невідкладний законопроєкт вже більше як рік лишається невідкладним. Кожен раз, коли президент вносить новий невідкладний закон, у нас вже жарти — на скільки місяців він невідкладний? Так, цей вже понад 12 місяців невідкладний. Невідкладність ініційованих президентом законопроєктів, виявляється, дуже різна. А ОАСК не перестає чудити. Факт блокування конкурсу на главу САП, нещодавнє публічне вітання від всього складу ОАСК ексголови цього суду Павла Вовка, який знаходиться під кримінальним провадженням, з днем народження. Таке враження, що в нашій країні, яка достатньо серйозно ставиться до авторитету президента, є інституції, які можуть на цей авторитет просто плювати з високого мосту. Наприклад, Окружний адміністративний суд Києва. При тому, що вже не перший президент його намагається ліквідувати — ніяк не можуть. І в результаті цей суд показує, хто насправді в країні головний.

"Невідкладний" президентський законопроєкт про ліквідацію Окружного адмінсуду Києва було внесено понад рік тому / Фото: Окружний адміністративний суд міста Києва / Facebook

Дуже часто розказують, що в нас не парламентсько-президентська, а офісно-президентська республіка. Я би посперечався. У нас окружно-адміністративно-судово-президентська республіка, а може навіть і без президента. Тому я не розглядаю навіть можливість, що цей суд таки коли-небудь ліквідують. Можливо, трошки заберуть повноважень або ситуативно будуть перекидати ці повноваження — як-от, розуміючи, що ОАСК в житті б не прийняв рішення про ліквідацію ОПЗЖ, ці повноваження передали до Львова просто законом, щоб знову не вляпатись. ОАСК — це така зручна установа, де влада може проводити будь-які необхідні рішення, як, наприклад, блокування конкурсу по САП. Він лишається і далі активно працює.

— Та роль, яку ОАСК зіграв в історії зі спробами зірвати конкурс на головного антикорпрокурора, — це і є відповідь на питання, чому суд досі не ліквідований?

— Ти цілком права. Якщо ти керуєш державою і не вмієш користуватись демократичними інституціями, не вмієш іти по закону, то завжди краще мати кишеньковий, як тобі здається, ОАСК, в який можна звернутись при якихось конфліктних питаннях. Але коли тобі потрібно справді законне рішення — не політичне рішалово, а реальне правосуддя — то ти намагаєшся в цей суд не йти.

— І якби президент дійсно хотів, щоб цей закон був ухвалений, то парламент би його ухвалив. Тут не можна перекладати відповідальність на парламент?

— Президент зараз має не лише 230 голосів Слуги народу, а щонайменше ще з добрячих 60−70 голосів різних груп. Одні бояться, тому що по них купа кримінальних справ — це колишні представники проросійських партій, які не втекли, а інші, розуміючи, що ніякого За майбутнє чи Довіри в новому парламенті в принципі не може бути, дуже активно намагаються потрапити в майбутню політичну силу, яку очолить президент, тому теж в рот заглядають. Якщо тільки президент «клацне» пальцями і скаже: «Слухайте, там в нас закон лежить про ліквідацію. Вже якось так дуже незручно, але дуже довго лежить, може, ми б якось його…» — і все!

— Антикорупційний прокурор. 12 липня мало бути засідання з цього питання, принаймні воно стояло в розкладі Шостого апеляційного суду, але пресслужба суду вийшла з заявою, що до 18 липня у суддів є час ухвалити рішення і ухвалювати вони його будуть письмово і дистанційно, тобто без виходу до зали суду. Що це означає і що за цим стоїть?

— Офіційно стоїть те, що сказала пресслужба — що суддям потрібен додатковий час, щоб вивчити дані. Прийматимуть вони очно чи дистанційно — великого значення зараз не має, бо засідання закриті. Тобто офіційно судді далі вивчають фактаж, що стосується оскарження не конкурсу, а законності положення про конкурс, по якому цей конкурс відбувався. Знову ж таки, не було б зараз засідання в апеляційному суді, якби не було рішення ОАСК, який досить оперативно визнав положення таким, що не є законним, і намагався зупинити конкурс.

Що ж відбувається за лаштунками? Група Татарова, заступника керівника Офісу президента пана Єрмака, відомого не лише в Україні, а якщо аналізувати листи американських конгресменів, то взагалі по всьому світу, — так от татаровська частина Офісу президента тисне на суддів (у нас є така інформація з суду), щоб вони підтвердили рішення ОАСК, зірвали конкурс і треба було б перезатверджувати положення, проводити по-новому конкурс, а насправді апеляційний суд мав би повернути це рішення в ОАСК і затягнути час до неможливості.

Фактично конкурс відбувся, всі маніпуляції в процесі того, що не можна призначати керівника, — беззмістовні. Переможець вже відомий — це керівник групи детективів Олександр Клименко з НАБУ, і тут — відповідь, чому Татаров блокує цей конкурс. Тому що пан Клименко відкрив свого часу кримінальну справу проти пана Татарова за участь у махінаціях з будівництвом житла для Нацгвардії. У Генеральній прокуратурі цю справу успішно розвалили, але осад лишився. Якийсь невідомий детектив посмів зазіхнути на святая-святих — аж на цілого заступника керівника Офісу президента. І тут питання до банальності цинічне — такі «особнячки», тобто персональні образи Татарова, створюють величезні проблеми не лише для завершення конкурсу, вже посли G7 звернулися, що якось невдобно, друзі, варто було б уже таки призначити керівника САП.

У США про це не говорить тільки лінивий. Яка б там не була підтримка України зараз, але єдиний аргумент, який в принципі можна піднімати про те, що українська влада може щось «мутити» за допомогою міжнародної допомоги — це те, що вона намагається зробити антикорупційні органи ручними. Для чого? Ну, напевно, для якихось махінацій. А де зараз є ресурси в країні, яка воює? Тільки оборонка, тільки міжнародна допомога.

Насправді, ми стали заручниками цієї «татаровщини», заручниками намагання заблокувати роботу тієї невеликої кількості незалежних антикорупційних органів, які у нас зараз є. Для влади розгляд справи в апеляційному суді є просто мега карт-бланшем, щоб зняти взагалі будь-які питання — дати можливість суду винести адекватне рішення про те, що ОАСК без будь-яких підстав втрутився в процедуру конкурсу і що жодних причин для скасування положення немає. Просто, друзі, завершіть конкурс і все нормально — знімається питання, голова САП призначається, починається конкурс на керівника НАБУ, всі щасливі і навіть на певний час забувають, що пан Татаров нікуди не дівся. Але тут принцип на принцип. Одного — Портнова — випустили, інший — Татаров — лишився, і вони намагаються діяти тими самими методами — що в Україні є конкретний перелік прізвищ, на яких не розповсюджуються закони, яких можуть без будь-яких об'єктивних підстав випускати з країни, що воює, за наявності навіть кримінальних справ. Чи що є священні корови, по яких не можуть відкривати навіть кримінальні справи, не те що доводити ці справи до рішень.

— Відставкою Татарова там у вас, в урядовому кварталі, зовсім не пахне?

— Насправді, відставка Татарова — це найлегше, що може відбутися, і чесно кажучи, мені здається, чи не найкраще в теперішній реальності. Все залежить від підпису президента і від подання на цей підпис пана Єрмака. При тому, що розуміючи систему взаємовідносин, все залежить навіть насправді від однієї людини — від Єрмака. Якщо він подасть подання про відставку Татарова, президент підпише за будь-яких умов.

Аргумент, чому його не відставляють, — дуже ефективний кадр. Без нього взагалі ніяк. 30 млн населення в країні, якщо брати загалом по світу, то майже 60 млн українців — і немає жодної людини, яка б могла в Офісі президента координувати правоохоронну і антикорупційну інфраструктуру, тому пан Татаров ну просто незамінний. Я пам’ятаю, у нас раніше був незамінний міністр — теж аргументи були просто залізобетонні, одразу в двох президентів: ми не можемо відсторонити пана Авакова, не нема нікого, хто може контролювати Міністерство внутрішніх справ, бо розвалиться всьо, буде бандитизм на вулицях, наркомани, повії. І нічого — якось відставили, Денис Монастирський ніби справляється, при тому, що воєнний час. Зауважень я б не сказав, що більше, скоріш — менше.

Тому це може статися за хвилини. Просто Єрмак приносить на підпис президенту указ про відставку Татарова — і на завтра ми в принципі забуваємо про такого персонажа. Хіба що згадаємо, коли Держприкордонслужба випустить його за кордон.

Інші новини

Всі новини