NV Преміум

Безсмертний під час окупації. Як співавтор української Конституції пережив навалу «яничар» у Київській області — інтерв'ю

Політика

20 травня 2022, 15:43

Мотижин — невелике село в Бучанському районі, за кілька десятків кілометрів від Києва. Із 27 лютого до початку квітня населений пункт був під окупацією російської армії.

Це там вбили голову сільради Ольгу Сухенко, її чоловіка Ігоря та сина Олександра. У населеному пункті проживає і співавтор Конституції України та дипломат Роман Безсмертний.

В інтерв'ю Радіо НВ він розповів, як спілкувався з окупантами, хто вони і що врятувало йому життя.

— Пане Романе, я вас не просто вітаю в ефірі, я щасливий, що ви живі!

— Дякую! Я пам’ятаю нашу останню розмову, коли я вів її з Мотижина, вже там «освободители» були. Я намагався говорити так, щоби ви не зрозуміли, в якій я перебуваю ситуації; я не знав, хто мене слухає.

— Ви бачили окупантів, спілкувалися з ними. Ви для себе можете скласти портрет, хто ці особи? Кого Путін послав на завоювання України?

— Це одне з найскладніших і найобразніших питань. коли ти з ними стикаєшся і доводиться вести якусь розмову, то перше, що одразу впадає у вічі і стає зрозумілим — вони не усвідомлюють, хто вони. У них немає того, що присутнє в нас, — самоідентифікації.

Серед тих майже 20 осіб, із якими мені доводилося стикатися, був лише один, хто мені чітко сказав: «Я азербайджанець». Решта були в постійному ступорі.

Постійно працювали РЕБи (станції радіоелектронної боротьби) — ніякого зв’язку не було, тобто ми — постійно в ізоляції, вони — в ізоляції. Це, мабуть, те, що мені допомогло вижити, бо вони не розуміли, хто я.

Вони знайшли мої записи, щоденники, де я веду лекції в університеті, виставляю оцінки. Одразу запитали: «Ви викладач?» Я кажу: «Так, я викладач в університеті, читаю міжнародні дисципліни». І одразу запитання: «А що ви знаєте про переговори, які ведуться?» На той момент уже йшли контакти, вони звідкись знали про те, що між українською стороною і російською почалися якісь розмови. На що я відповів: «Я знаю рівно стільки, скільки ви, тому що електроенергії немає, зв’язку немає…»

[Я вмикався в] наш останній ефір [за допомогою] мобільного інтернету. Це вже були буквально останні дні, коли мені вдавалося через автомобіль заряджати телефон. А після того те, що залишалося, — 3−4%, [витрачав на те, щоб] відправити смску, повідомити, куди яка група танків рухається, як вони пересуваються.

Повертаюсь до питання самоідентифікації. Було добре видно, що там і татари, і башкири, і мордва, марійці, буряти… Але вони чомусь називали себе «русские». Коли я ставив їм запитання, а звідки ви, [відповідали, що] з Казані. Я кажу: «Так ти татарин!» Каже: «Ну, у меня там мама…»

Не випадково цей азербайджанець був такий говіркий. Для мене це і так було зрозуміло: для людей, які себе самоідентифікують, такі цінності як свобода зрозумілі. А тут люди без роду, без племені, тому вони піддаються дуже легким маніпулятивним операціям. Для мене було зрозуміло, чому такий контингент підібраний: бо керувати українцем чи поляком, кримським татарином неможливо — у нього є своя вертикаль цінностей, він розуміє в більшості своїй співвідношення між добром і злом. Це перше.

І друге: будь-яка інтелектуальна розмова ставила їх у ступор. Наприклад, питання від них: «Как вы относитесь к русским?» Моя відповідь: «Скажіть, будь ласка, ви у мене зі зброєю в хаті чи я до вас прийшов у хату?» Вони не могли на це абсолютно ніяк реагувати, бо у них моментально відбувався збій по тих параметрах, на які їх натаскали; вони не знали, що говорити. І до мене претензій ніяких не могли пред’явити.

Або, наприклад, ця річ, яка вже збита: «Ми їхали на навчання». Я запитую: «З таким боєкомплектом на навчання їдете? Ви розумієте, що ви говорите колишньому солдату армії? На які це навчання їдуть із таким боєкомплектом?» Було зрозуміло, що їм у голову вбили десяток штампів і вони їх скрізь, повсюдно, де тільки можна і виголошують. Хоча будь-яка елементарна річ, яка змушувала їх мислити, ставила їх у ступор.

Ці особи — не строковики, не представники регулярних військ, а контрактники, тому що там віковий діапазон був найрізноманітніший. Але більшість із них називали мене «дедом», тому що мені 57 [років], а їм максимально (те, що я бачив) — років 28, у нас був дуже величезний віковий розрив.

Загальне враження людини, яка вчила історію: це орда. От це слово найбільше, найточніше підходить до характеристики цих людей, якщо можна назвати їх людьми.

— У вас складається враження, що Путін утилізує національні меншини? Вони виявляють таку злість до українців за право називатися росіянами?

— Зараз скажу, можливо, річ, яка в чомусь дисонує, та вона в чомусь підтвердить [це твердження].

Чому так зосереджені на бурятах? Тому що їх легко було ідентифікувати. Вони люди відповідної зовнішності. Але я хочу, щоб українці знали: серед цієї орди було не менше волзьких татар, башкирів, мордви, марійців… Якщо ви чули таке попискування в закінченнях слів, то це якраз представники цих народів. У мене так доля склалася, що мені довелося служити з ними і я дуже добре розрізняю російську мову, якою говорять у Москві, і ту, якою говорять інші.

Мордвина, марійця не так легко відрізнити від європейського обличчя, хоча теж видно — вони низькорослі, дуже круглолиці.

І ще одна річ: у мене лежали гроші, невелика кількість. Після першого обшуку вони їх не зачепили, вони так і лежали на столі. Я їх, до речі, не ховав нікуди. Але потім вони причепилися до мене з курсом [валюти] і коли я їм пояснив співвідношення рубля до долара і гривні до долара, то я й не помітив, як зникли ці гроші.

Друге: у мене були bluetooth-навушники Apple, у них уже геть батарейка сіла, я їх не ремонтував, але вони точно так зникали. Зникали і великі речі.

Українець ніколи не зрозуміє: жодного разу не зайти у погріб за місяць. Для них не існує погреба як місця, де українець може рік жити, бо там є все — від консервації до овочів, фруктів тощо. Натомість [вони] обкрадали магазини, будинки і їли ці напівфабрикати. Я ніколи в житті не бачив, аби наші їли ці напівфабрикати, не готуючи їх.

Я вже не кажу про речі гігієни. Вони тільки з’являлися біля воріт, нудило і хотілося тікати.

Дуже багато речей, які чітко дають зрозуміти: це люди, які для мене ідентифікуються, як орда. Це невільники.

До речі, впадало в очі й те, що між ними ніякої субординації не було. Вони могли між собою влаштувати гризню, видно було, що це або найманці, або якісь контрактники, і вони вже були доведені до такого стану, що одне одного ненавиділи. Я одного разу став свідком того, як вони сміються, обговорюючи, як щойно загинув їхній колега.

Такі моменти, на які довелося звернути увагу, достойні того, щоб описати цю орду і показати, наскільки українці пішли далеко вперед за все це.

Вони якось ввірвалися в нейборхуд, в якому журналіст Олександр Зінченко живе. Потім мене запитували: «У вас много таких деревень?» Я кажу: «В Україні — 36 тисяч». І я бачу, як у них очі розходяться: «Вы слишком богато живете». Тобто для них умови, в яких живуть українці, — це недосяжні речі.

Причина зрозуміла: злидні, в яких живуть ці народи. Вони їх зокрема і штовхнули в армію, вони пішли на загибель заради того, аби заробити хоч якісь копійки. А тепер уявіть собі, накладається оце ординство без роду, без племені, і головна цінність — просто гроші, за які можна вижити. От це повний пакет яничар — це слово найбільше підходить, як я його розумію.

— Чи правда, що з цією ордою можна розмовляти лише через оптику прицілу? Чи були серед них ті, хто готовий був, за вашими відчуттями, скласти зброю, приміром? Чи таких просто ви не помітили?

— До речі, цей азербайджанець, коли вони після чергового бою приїхали, в землі, у багнюці, в крові, влетіли у двір, кинув таку фразу: «Мы вас понимаем, вы защищаете свои дома, я сегодня стрелял с закрытыми глазами». Я не знаю, що він мені хотів цим сказати, що він хотів мені донести. Також він після цього сказав: «25 числа я отсюда уезжаю, ухожу из армии».

— Які ваші рекомендації українським громадянам? На жаль, війна триває, на Сході йдуть інтенсивні бойові дії. Що робити людям, які можуть опинитися на захопленій ворогом території?

— Перше: в жодному разі не демонструйте свій страх і викиньте його з голови. Друге: жодних різких рухів. Третє: не вступайте ні в які дискусії. Запам’ятайте: цивільному населенню треба коритися силі — сказали «йди туди» — йди; сказав «сядь» — сиди; сказав «вийми руки з кишені» — вийми руки з кишені. Наступне: хочуть забрати [майно] — [нехай] забирають, тому що не дай Бог [я] почав би [сперечатися] — пристрелили і все одно би забрали.

Були такі речі, які мене трошки шокували. Я нарізав гнилуваті яблука для кролів, вони просили ці яблука їсти. Ну беріть, їжте.

Коли ви потрапляєте в таку [ситуацію з] домінуючою над вами силою, не треба демонструвати, що ви щось собою являєте. Якщо ви здатні з ними вести інтелектуальну розмову — [ведіть]. Наприклад, вам погрожують, ви запитайте: «Вибачте, як вас звати?» По-перше, йому сказали не називати своє ім'я і він моментально впадає у ступор. По-друге, якщо він назве ім'я, ви кажіть: «Тимуре, ти погрожуєш, що ти мене розстріляєш, вимагаєш від мене інформацію. Коли ти мене розстріляєш, ти цю інформацію отримаєш?». Якщо ви здатні вести такі розмови, вони їх просто приземляють.

Інші новини

Всі новини