Виборці на виріст. Слуга народу взялася виховувати старшокласників — майбутній електорат — під президентські вибори-2024
Політика20 вересня 2021, 08:45
Наприкінці літа президентська партія розщедрилася на великий захід, запросивши близько 300 хлопців та дівчат до молодіжного табору в Скадовськ. Триденна подія обійшлася партійній скарбниці, за інформацією НВ, не менше ніж 1 млн грн.
У Скадовськ, крім юних гостей, вирушила — як лектори та ментори — ціла команда організаторів: голова партії СН Олександр Корнієнко, голова фракції СН Давид Арахамія і ще з десяток народних депутатів монобільшості (Марія Мезенцева, Олексій Жмеренецький, Святослав Юраш, Роман Грищук, Роксолана Підласа, Андрій Клочко, Дмитро Нальотов, Мар’яна Безугла, Вадим Галайчук).
Молодь слухала лекції з міжнародної політики, створювали групові проєкти. А у вільний час її розважали виконавці з групи Lataxfauna і сам Арахамія, який повернувся на короткий час за діджейський пульт.
У монобільшості запевняють, що подібних заходів за участю перших осіб партії та навіть держави побільшає, адже в СН не проти «стати своїми» для юних українців. «Молодь вже до нас ставиться позитивно. Було б нерозумно не взаємодіяти з нею. Паралельно ми намагаємося потихеньку пояснювати їхньою мовою, як влаштована влада і що ми робимо», — пояснив НВ Олександр Корнієнко.
Близько пів року тому політсила Зеленського почала активно розвивати молодіжне крило. «ЗеКемп в Скадовську — це верхівка айсберга, — уточнює Корнієнко. — Загалом наша молодіжка — це великий проєктний центр різних напрямів: ради при місцевій владі, офіс проєктів та інші, які перетинаються з державними органами».
Керує «молодіжкою» давній друг Корнієнка Олександр Санченко, депутат СН і член комітету з питань свободи слова. У цьому проєкті у нього є два заступники: львівський ведучий Володимир Місяйло і власний парламентський помічник Влад Мельник.
У бесіді з НВ Санченко пояснив, що у підзвітній йому структурі є вже 2 тис. прихильників по всій країні. А активізацію молодіжного напряму в СН депутат пояснив бажанням налагодити контакт між молодим поколінням і представниками влади: «Це дає змогу почути голос молоді та побудувати діалог».
Але партією СН рухає і прагматична мета — привернути зростаюче покоління до наступних президентських і парламентських виборів 2024 року: адже саме нинішні старшокласники тоді вперше прийдуть до виборчих скриньок.
Передплатіть, щоб прочитати повністю
Нам необхідна ваша підтримка, щоб займатися якісною журналістикою
Ставка на старшокласників виглядає логічною, якщо знати дані нещодавнього дослідження соцгрупи Рейтинг: 70% його респондентів у віці 16−17 років заявили, що на своїх перших виборах проголосували б за «простого хлопця з Кривого Рогу».
Корнієнко зізнається НВ, що головними політтехнологами в питанні розвитку молодіжної політики партії є він сам і Арахамія: «Тут і так зрозуміло, що потрібно робити. Ось ми й почали рухатися в цьому напрямку».
Політолог Микола Давидюк вважає, що «двигун» збільшення «молодіжної» активності СН — сам Зеленський. Мовляв, після двох років, проведених на Банковій, глава держави почав перейматися, що поступово втрачає образ молодого політика. Президента, на думку експерта, лякає перспектива, коли він почне нагадувати виборцям «архаїчних діячів» типу лідера ЄС Петра Порошенка, «шефа» Батьківщини Юлії Тимошенко або співголови ОПЗЖ Юрія Бойка.
«Всі розуміють, що голосом пенсіонерів виступає Тимошенко; людей, які хочуть дружити з Росією — ОПЗЖ; патріотів з західного регіону представляє ЄС. А ось Зеленський хоче закріпити за собою амплуа лідера молодого покоління і не віддати молодь іншим», — каже Давидюк. Головним конкурентом на цьому шляху для Зеленського, на думку експерта, є шоумен Сергій Притула.
«Поки наше завдання — хоч якось їх [юних українців] залучати. Щоб вони у своєму світі, що складається з Моргенштерна, серіалів, навчання і батьків знаходили хоч трохи місця для політики. І знали, що передусім українська політика — це класний молодий президент, який щось робить. І що також існують якісь смішні депутати», — так пояснює НВ ключове повідомлення СН до молоді один із партійних топів.
НЕОРАНЕ ПОЛЕ TIKTOK
Головним комунікаційним майданчиком для молодого сегмента своїх виборців в СН визначили соцмережу TikTok.
За даними інтернет-маркетингового агентства Webpromo, 5 млн українців у віці 16−29 років проводить час в TikTok, а близько 2 млн — щодня. В цілому ж у країні 8 млн користувачів цієї мережі.
Давидюк нагадує, що TikTok вдало використовувався штабом демократів на президентських виборах в США: «Це ще один майданчик, де можна доторкнутися до мільйонів користувачів».
Експерт каже, що поки в Україні мало прикладів вдалого використання TikTok суспільно-політичними блогерами. Серед успішних кейсів він називає вірусні меми телеведучого Дмитра Гордона та обігрування Притулою ляпів мера Києва Віталія Кличка та екскандидатки в мери від СН Ірини Верещук.
У пресслужбі Офісу президента НВ заявили, що у Зеленського немає офіційної сторінки в TikTok і «її створення немає в планах». Немає й офіційного представництва СН в цій мережі. Проте там можна знайти понад десяток сторінок, на яких публікуються ролики із Зеленським (Zelenskiy.official, zelen 95, sluga_narodu_ua, zelenskiy_love).
«Ми ще не визначилися, як працювати в TikTok. Чи може там бути зареєстрована партія, чи не забанять нас. Зараз там багато самодіяльності. Молодіжка бере участь своїми акаунтами, діджитал-відділ [партії] — своїми, — заявив НВ один з високопоставлених джерел в монобільшості. — У нас є вдалий досвід з Верещук, — вона там і їжу готувала, і ще щось. Але він, можливо, вже застарів».
Інше питання, що стоїть перед командою Зеленського — чи варто розвивати власних блогерів, створювати свої TikTok-будинки (які «можуть віддавати партійним душком») або використовувати чужі?
Співрозмовники НВ в СН розповідають, що поки партія генерує новинний контент, якому не потрібна особистість для просування. Але для подальшого зростання подібне буде необхідно.
За інформацією НВ, представники команди Зеленського вже намагалися зв’язатися з тіктокерами-мільйонниками, подібними до Іван Гая. Але успіху не досягли — подібні люди цураються політики, побоюючись втратити частину своєї аудиторії. Тому є велика ймовірність, що СН спробує «виховати» своїх блогерів.
Поки що «слуги» розвивають Youtube і Іnstagram. «Ми зараз активно займаємося Іnstagram. Міняємо контент під переваги підписників. Стежимо, що вони більше лайкають і які «сторіс» краще дивляться. І робимо більше такого контенту. Але при цьому намагаємося шукати нестандартні формати, — пояснив НВ Корнієнко.
Нестандартний формат — це, наприклад, ролик, що з’явився 10 вересня на Youtube-каналі СН, в якому депутатам з монобільшості поставили завдання схарактеризувати майбутню сесію ВР одним словом, а у них не виходить зробити це з першого разу.
«Слуги» планують заходити на Youtube і з розважальними ток-шоу, на які вони будуть залучати своїх депутатів і керівництво. За інформацією НВ, сам Корнієнко стане ведучим шоу Поїхали з Головою, що віддалено нагадуватиме тревел-програму Світ навиворіт Дмитра Комарова.
«Ми не очікуємо, що вся молодь прийде і проголосує. Але якщо з ними нічого не робити, то взагалі нічого не буде», — вважає один з топів СН, який попросив не називати в пресі його прізвище.
У 2019-му Зеленському вдалося за допомогою соцмереж привести молодь на вибори, запевняє Давидюк. «Через онлайн-інструменти „слуги“ можуть зробити молоде покоління лояльними до держави і особисто до президента, — просто розвиваючи сферу цифрових послуг, — вважає експерт. — Діджиталізація — це глибока інвестиція в майбутню лояльність до влади».