Слуга народу, заручник виборів. Інтерв'ю з Олександром Корнієнком про проблеми його партії, Конституційний суд та опитування Зеленського
Політика31 жовтня 2020, 14:55
Журналістка та ведуча авторської програми на Радіо НВ Крістіна Бердинських поговорила з очільником СН нардепом Олександром Корнієнком про невтішні для «слуг» результати виборів, майбутнє ухвалення бюджету та «опитування Зеленського».
— Партія Слуга народу програла майже в усіх обласних центрах і не матиме там своїх мерів. Як ви собі пояснюєте, чому за рік люди так сильно розчарувалися в Слузі народу?
— Я би не назвав це розчаруванням, насправді, і великим програшом.
— Ну як же? Ви ж програли.
— Ми місцеві вибори, взагалі-то, виграли за кількістю мандатів тощо. А щодо мерів — Слуга народу змагалася і з ними особисто, і з результатами реформи децентралізації, яку ми, зокрема, і завершили.
— Я розумію, але все одно, згадуючи парламентську кампанію 2019 року в Одесі, де були дуже ресурсні кандидати (Ківалов тощо), ваші представники легко їх «розривали», незважаючи на те, що грошей у конкурентів було в десятки разів більше. Зараз цей ефект вже не працює. Ви списуєте програш на децентралізацію та те, що у мерів більше грошей, але відчувається, що за рік ситуація для вас дуже сильно змінилась. Чому?
— Я би не сказав, що дуже сильно. У нас все одно перше місце по країні, все одно Слуга народу дуже широко буде представлена [в міських та облрадах] і реалізовуватиме свою програму на місцях. Не треба порівнювати національні та місцеві вибори, вони зовсім різні з погляду уваги до них різних верств виборців. Це були вибори з найнижчою явкою в історії, яка і за рахунок епідемії, мабуть, була нижча, і за рахунок якихось інших процесів, які соціологи обов’язково дослідять і знайдуть на них відповідь.
Вже починає ставати зрозуміло, що на вибори прийшов більш консервативний виборець, хоча згідно з інформацією від колег з групи Рейтинг, явка молоді виявилася більшою, ніж очікувалась. Тобто завдяки діям з мобілізації виборця, які здійснювала і наша партія теж (зокрема, дуже багато кандидатів агітували «Голосуй за мене, за мій номер»), явка молоді була трохи вищою. Але населення середнього віку, на жаль, проігнорувало вибори. Прийшло дуже багато пенсіонерів…
Передплатіть, щоб прочитати повністю
Нам необхідна ваша підтримка, щоб займатися якісною журналістикою
— Тому що люди розчаровані у владі.
— Можливо, але я не впевнений, що на 100%. Можливо, люди розчаровані в темпах і масштабах політичного дискурсу на телеканалах, який, на жаль, дуже часто [характеризується] мовою ненависті, а не конструктиву. І це теж, я впевнений, не в останню чергу викликає у людей відразу до політики і розуміння того, що «хай вони там чубляться, сваряться, а ми краще підемо своїми справами займемось».
Насправді, якщо наші політичні опоненти, які розгортають всю цю медіа-кампанію на своїх телеканалах, думають, що це стосується тільки нас, то це не так — це стосуватиметься і їх, оскільки на цих виборах вони набрали ще менше, ніж ми.
— Але навіть якщо говорити із депутатами з вашої фракції, вони визнають, що за рік було дуже мало зроблено для розбудови команди на місцях. Чому ви не «вирощували» регіональних лідерів, які могли б стати сильними конкурентами на цих виборах?
— Я би не говорив так категорично, що ми цього не робили — ми робили в цьому напрямку дуже багато точкових дій.
— Наприклад, Одеса: те, що Філімонов піде в мери Одеси, стало відомо в день проведення з'їзду Слуги народу в Києві.
— Це була певною мірою тактика щодо деяких мерів: не висувати їх раніше терміну, аби не отримати великий негатив від конкурентів. Тому що це розповсюджена практика — їх там починають «мочити» тощо. Я би сказав, що ми більше працювали над розвитком команд з погляду наявних [кандидатур] — це народні депутати, ми намагалися їх залучити до партійного будівництва, і це…
— Судячи з усього, щось вони не впорались.
— Я би так не сказав, тому що дуже багато депутатів долучилися… Кількість депутатів — членів партії, з якою ми починали шлях влітку 2019 року, була дуже невеликою, буквально п’ять-десять осіб, а зараз це, думаю, більше 100. І у нас більшість обласних керівних органів — рад осередку — зараз складаються із народних депутатів фракції, переважно це мажоритарники, подекуди «списочники». Ми фактично взяли політичну відповідальність і за місцеву кампанію, і за висування кандидатів (я сподіваюся, що колеги зараз нікуди не дінуться), і за подальший розвиток, і за роботу фракції у місцевих радах.
— Беремо Київ: на парламентських виборах ваші депутати виграли всі мажоритарні округи. На місцевих виборах до Київради ви програли навіть ОПЗЖ, — я вже не кажу про ЄС, УДАР, Єдність і Батьківщину.
— Ні, ми ОПЗЖ не програли.
— Як це?
— Я думаю, що ми не програли ОПЗЖ. У Опозиційної платформи — За життя 6% з гаком, а у нас 7,4%.
— Як би там не було, вас обійшли конкуренти. Виходить, винні ваші мажоритарники?
— Ні, щодо Києва дуже складна ситуація, вона потребує додаткового дослідження, аналізу і висновків — ми їх обов’язково зробимо. Я думаю, політична відповідальність обов’язково буде. У цьому є відповідальність і керівництва партії, і, мабуть, моя особиста як куратора відбору кандидатів. Ми намагалися зробити збалансовану модель управління і загалом проведення цієї кампанії, але внутрішні протиріччя, яких у Києві було достатньо і між депутатами, і між місцевим керівництвом партії, і з боку кандидата в мери були претензії, на жаль, забрали у нас дуже багато часу…
Ефективна кампанія з великим ККД за законом тривала фактично місяць, як це і має бути. Класно, що це було відповідно до закону, але погано, що згаяли час, який міг би спрацювати на нас. Плюс все ж таки в Києві і так були високі рейтинги у опонентів, і тут ми втратили багато.
— Я пам’ятаю, як відбувалося висування Ірини Верещук в кандидати. Не секрет, що вона стала певною компромісною фігурою, аби в мери не йшов Микола Тищенко, кум голови Офісу президента Андрія Єрмака, з одного боку; а з іншого боку, — Олександр Дубінський, якого пов’язують з олігархом Ігорем Коломойським. Цікаво, що виглядало це так, ніби від самого початку була стратегія «ми зливаємо Київ«.
— Ні, не було такої стратегії в жодному разі. Я дуже високо оцінюю те, як Ірина вела кампанію. Вона дуже віддано це робила, незважаючи на тони критики, негативу. Насправді, низька явка теж зробила свою справу, не дійшов і наш виборець, і виборець інших нових партій.
— Від членів вашої команди я чула, що навіть президент пропонував Ірині більше спілкуватися з виборцями, ходити по дворах, записувати це на відео, а вона обрала стратегію TikTok, незрозумілих роликів і походів на національні канали. Ви погоджуєтеся з тим, що ця стратегія була для неї програшною?
— Ну, з одного боку, є результат. З іншого боку, я би не гіперболізував TikTok. Знову-таки, там була якась одна-дві спроби в цій соціальній мережі себе позиціонувати, там теж є наші молоді виборці, виборці Ірини, яких в структурі її електорату теж було дуже багато.
В принципі, Ірина ходила по дворах, така комунікація теж відбувалася. Не завжди це можна було робити у великих масштабах через карантинні обмеження, але сказати, що хтось закрив Ірину в відеостудії і знімав тільки відео, такого теж не було. Тобто я би не перебільшував, в тому числі відповідальність [нібито] виключно Ірини та її команди. Є відповідальність і пана Миколи Тищенка, мого колеги, голови Київської міської організації [Слуги народу].
— Наскільки я розумію, між ними був конфлікт всередині?
— Я особисті стосунки депутатів не люблю коментувати, це їхня особиста справа, вони самі прокоментують.
— Але ж ви голова партії і зацікавлені в результаті та в розборі польотів, чому так сталося.
— Абсолютно, так.
— Я пам’ятаю, що Верещук навіть в інтерв'ю на телебаченні зізнавалася, що в якийсь момент послала Тищенка матом, оскільки між ними було якесь непорозуміння. Цей конфлікт вийшов в публічну площину, тому що…
— Я не був присутній, коли хтось когось кудись посилав.
— Наскільки цей конфлікт відбився на результатах?
— Непорозуміння в трикутнику «народні депутати — керівництво кампанії — кандидати» — були в кожній області та місті, це стосується не лише Києва. Насправді, у нас було кілька гарячих точок, врегулюванням [конфліктів] у яких займалися всі - від мене до президента. Десь ми змогли це зробити якісно і ефективно без впливу на результат, і тому ми про це навіть не казатимемо, депутати будуть мовчати, мабуть, все ж таки визнаючи, що переможців не судять.
Хоча всередині наших обласних організацій буде розбір польотів, нам належить провести з'їзд через можливу участь в довиборах у 87 окрузі, де наш колега по парламенту [Зіновій] Андрійович знову став головою Надвірнянської ОТГ.
— І він іде з Верховної Ради, так?
— Так, буде складати мандат, він вже про це заявив.
— Будуть довибори?
— Так. Відповідно до Виборчого кодексу, такі вибори [можуть] проводитися або в останню неділю березня, або в останню неділю жовтня. Тому в останню неділю березня будуть довибори, — відповідно, десь в січні ЦВК їх оголосить. В середині січня нам необхідно буде провести з'їзд. Ми вже готуємо рішення вищої ради партії, відповідно до якого у жовтні попросимо обласні організації провести засідання в форматі протокольних зборів і визначити всі плюси та мінуси кампанії, заслухати відповідальних і зробити висновки, де взаємодія була кращою, а де гіршою. Тому що є взаємні претензії. Ми зараз багато розмовляємо з депутатами, головами обласних державних адміністрацій, керівниками штабів.
— А голови ОДА можуть втратити свої посади через програш на виборах?
— Я ж не є Офісом президента. І загалом у нас голови ОДА брали дуже опосередковану участь, [у виборах], крім тих, хто балотувався (але вони брали відпустку). Тому ми просто «знімаємо» зараз інформацію, насамперед щодо перебігу самого дня виборів і підготовки, законності та організованості, оскільки в низці регіонів були питання щодо забезпечення комісій [усім необхідним] — інтернет облетіли ці страшні фото з Житомира, де люди на колінках голосують.
— Крім голів ОДА у вас був VIP-агітатор — президент України.
— Він не займався агітацією.
— Ну як це? Він об'їздив майже всю Україну.
— Це його діяльність як президента України.
— Так, і там було представлення стратегії розвитку регіонів до якогось столітнього періоду…
— Ні, менше.
— Ну, трошки менше. І там обов’язково був присутній ваш кандидат — це прихована агітація, давайте називати речі своїми іменами.
— Ні-ні.
— Чому не спрацював особистий бренд Зеленського на цих виборах? Виборці його бачили в регіонах, але не вийшло — чому?
— А чому не спрацювало? Якщо опитування показує 20% [підтримки], а на дільниці потім 19%, то що ж тут не спрацювало? Якщо ви візьмете рейтинг по країні, який давали нам всі колеги — і наші, і не наші соціологи, — то у нас розходження з попереднім рейтингом лише в кількох областях, включаючи Київ, де на це дуже сильно вплинула явка. А в решті областей у нас, в принципі, немає великих розходжень з рейтингом, тобто це очікувані результати.
— В Києві переміг Віталій Кличко, — чи залишать йому владу, або ж заберуть повноваження голови КМДА?
— Суть закону про столицю, який пропонується ухвалити, полягає не тільки в одній строчці - розділити повноваження обраного мера і голови КМДА. Там дуже багато корисних новацій.
— Звісно, але політично це дуже важлива річ.
— Ні, я щодо цього не згоден і буду дуже серйозно дискутувати зі всіма, тому що я вважаю, наприклад, що відновлення районів в Києві - це набагато більша реформа для столиця, ніж розділення на ці дві посади.
Тому тут далі справа за парламентом. Ми адвокатуємо цей закон, шукаємо можливості його ухвалення та взаємодіємо і з керівництвом Верховної Ради щодо цього, і з рештою фракції.
— Коли його можуть ухвалити?
— Важко сказати. Це залежить від завантаженості парламенту, — зараз бюджетний процес.
— А чи залежить це від перемовин з Кличком щодо формування якоїсь спільної команди в Київській міській раді з депутатським корпусом?
— Моя позиція така, що закони — це більш системна річ, вона на роки або на віки. Якщо це Конституція, то ставити закони у залежність від більш політичних і ситуативних домовленостей не дуже правильно. Тому те, що незабаром відбуватиметься в Київській міській раді щодо взаємодії депутатів і спільного голосування, і що відбуватиметься із законом про столицю — це окремі історії.
— Думаю, що Кличка також дуже хвилює це питання.
— Закон про столицю — це один з перших децентралізаційних законів, з яких ми почали. Ми паралельними курсами рухаємося з основною реформою децентралізації. В [законі про столицю] є дуже важлива ідея нагляду за діяльністю органів місцевого самоврядування. Зараз ми вноситимемо закон про місцеві державні адміністрації, де вона теж частково реалізована.
Це не передбачає зупинок якихось рішень, а просто є інформуванням посадових осіб і держслужбовців у місцевих державних адміністраціях з боку самоврядування, що вони роблять та збираються ухвалити. Я думаю, нічого поганого тут немає, — особливо, якщо зважати на те, що ці посадові особи далі інформуватимуть громаду.
Якщо ми зможемо налагодити процес інформування не лише про кінцеві рішення, а про їхні проєкти, то це буде зовсім прекрасно, оскільки всі кияни знатимуть, що Київрада готується ухвалити на наступній сесії, яку землю відвести, який дитячий садок закрити, а замість нього знову будувати якісь висотки тощо.
— Інша тема: вперше на виборах було проведено соцопитування, ініційоване президентом.
— Це не соцопитування.
— Не знаю, як ви це називаєте, — зараз всім зрозуміло, що це було не соцопитування, а…
— Схоже на екзитпол.
— Це була політична технологія, щоби мобілізувати ваш електорат.
— Ні, абсолютно.
— А електорат не мобілізувався, судячи з явки та результатів. Чому не спрацювала ця технологія, як ви цього очікували?
— У нас не було такої технологічної мети — мобілізувати електорат. У президента була мета поспілкуватися з народом, він з цією ідеєю виступив, партія взяла на себе, — так би мовити, зі своєї ініціативи, — організацію цього опитування, ми його провели, є результати.
— Тим паче, до вас як до керівника партії [виникає питання]: за оцінками експертів, це опитування коштувало не менше 30 мільйонів [гривень], називають суму навіть набагато більшу.
— Ні, це близько 30 мільйонів.
— Навіщо партії витрачати 30 мільйонів на те, чого хоче президент, якщо це навіть імплементувати жодним чином не можливо?
— По-перше, це дуже важливі додаткові політичні аргументи при імплементації деяких позицій, які вже можна імплементувати хоч завтра або наступного тижня (я про [скорочення складу ВР до] 300 депутатів).
— 300 депутатів, Будапештський меморандум — це питання «ні про що«, якщо говорити з погляду практичної реалізації.
— Вони важливі з погляду політико…
— Це «добро — добро», «зло — зло»…
— Політико-світоглядної якоїсь складової. І це насамперед буде корисним в дипломатії президента, я думаю. Зрозуміло, що юридичні наслідки там відсутні, але є наслідки політичні, вони обов’язково будуть. На мою думку, одним з головних політичних наслідків буде те, що в цьому опитуванні взяли участь близько п’яти мільйонів українців — половина з тих, хто прийшов на дільниці. І це дуже серйозний сигнал до того, що…
— Ви отримали тонну негативу через це опитування. Наскільки я розумію, це була особиста ідея президента, і навіть формулювання питань. Невже не було поряд якоїсь людини, яка би чесно сказала президенту, що це погана ідея?
— Ми не вважаємо, що це погана ідея. Це не наша думка, а ваша. Я хотів завершити свою думку, що цим опитуванням і великою участю людей в ньому ми показали, що в Україні дуже великі перспективи народовладдя та референдумів, які ми обов’язково будемо проводити, ухваливши спочатку закон про референдум, який обговорений взагалі зі всім світом — з Венеціанською комісією, з українськими експертами тощо, — і далі на черзі ще кілька законів про місцеві референдуми.
В межах реформи Виборчого кодексу ми додали пункт про відкликання за народною ініціативою депутатів місцевих рад, і це може працювати вже завтра, вже за тиждень після їх вступу на посаду. Є ідеї щодо реалізації народної законодавчої ініціативи — так зване народне вето. І якщо є країни, які цим вдало користуються в світі (їх багато, це ціла і наукова, і практична царина реалізації народовладдя), то чому б в Україні не застосовувати більше [цих практик], враховуючи ту ступінь довіри до реальних політиків, на жаль, і до нашої партії, до решти політсил?
— Тут вже можна посперечатися, враховуючи соцопитування, про ступінь довіри. Ви, напевно, знаєте, що зараз 60% населення вважає, що Україна розвивається в неправильному напрямку. Чому так — не знаю.
— Якщо люди не довіряють політикам, то тоді потрібно напряму з ними спілкуватися президенту і знаходити ці рішення.
— Ми говорили про [президентське опитування], яке вперше було проведено в Україні — не знаю, як ви його правильно називаєте.
— Опитування в форматі екзитполу.
— Першим питанням було: чи підтримуєте ви довічне ув’язнення для корупціонерів? Як ви самі відповіли на це питання?
— Так.
— Підтримуєте, так? А вам не здалось, що спочатку потрібно зробити судову реформу, перш ніж питати про це населення?
— У нас з судовою реформою вже певний драматичний серіал. Скільки її починало багато різних влад — і попередня, і перед попередньою, і перед-перед попередньою, — і вже рік тому при нашій владі була спроба просунутись вперед у цьому. Я думаю, що ми за участю і українських експертів, і міжнародного товариства рано чи пізно обов’язково в цьому просунемось.
— Так хочеться, щоби рано, а не пізно.
— Я згоден.
— На днях Конституційний суд визнав незаконною статтю про незаконне збагачення, а ми говоримо про довічне ув’язнення для корупціонерів. Якщо у нас суд корупціонерів не визнає корупціонерами, яке довічне ув’язнення може бути?
— Це ж все паралельно ще і певні сигнали для депутатів, щоби вони зацікавились цією темою, попрацювали в комітеті над тими моделями, які можуть бути.
— Але ми бачимо величезний спротив. Подання до Конституційного суду робили якраз народні депутати, а не хтось інший.
— Не від нашої партії.
— Не від вашої, від ОПЗЖ і групи За майбутнє. Але ми бачимо, наскільки величезний спротив [судовій реформі].
— Звичайно, спротив завжди буде з боку тих сил, які мають інший погляд на розвиток країни.
— Так потрібно судову систему реформувати.
— Будемо реформувати, є такі плани.
— А чому, наприклад, не ліквідувати Окружний адміністративний суд Києва? Це можна зробити дуже швидко і легко.
— У нас інша думка, поки що ми дискутуємо стосовно цього питання. Ми знаємо від колег, що існує така ідея, але ми на неї поки що дивимось, вивчаємо її.
— І ми дивитимемося, як ви її вивчаєте, які будуть підсумки. На вашу думку, як результати місцевих виборів вплинуть на політичні розклади в Верховній Раді? Тому що ситуація, атмосфера зараз зовсім інша, ніж була до виборів.
— У нашій фракції — я би не сказав. Все одно всі гострі питання, які були у депутатів до керівництва фракції, партії, країни, все одно залишається. І вони [наразі теж] є: іде бюджетний процес, різні дуже важливі законодавчі ініціативи, які потрібно або не потрібно приймати з погляду різних депутатів.
З точки зору політичного процесу, звичайно, є наші колеги по парламенту, які намагатимуться представити якісь фантастичні результати, але вони такими не є, ми їх такими не вважаємо і завжди про це нагадуватимемо. Тому що спроби маніпулювати десятими долями в цифрах; казати, що хтось когось обійшов, при рівній кількості депутатів — це повна маніпуляція. Тому я думаю, що політичний процес буде іти так, як він іде.
— Скоро буде прийняття бюджету, це дуже складна і важлива історія, навколо цього завжди багато скандалів — де ви шукатимете голоси, у кого?
— По-перше, ми все ж таки монобільшість, у нас всередині фракції є багато голосів.
— Ось якраз на таких проблемних питаннях ваша монобільшість завжди показує, що вона не монобільшість.
— Бюджет — це завжди предмет домовленості і ставлення до своїх виборців. Тому що є мажоритарні депутати, які, звичайно, хочуть побільше можливостей для своїх округів і загалом для місцевого самоврядування. Є депутати зі списків, вони міркують більше з погляду якихось реформ, — чи треба профінансувати чергову реформу [зараз], або ж в наступному році. Я думаю, що бюджет все одно буде предметом домовленості. У нас, в принципі, вже є схожий досвід щодо так званого ковідного фонду, і навесні був секвестр бюджету, ми його все ж таки проголосували, це було непросто.
— Знову доведеться звертатися до депутатських груп, так? Довіра, За майбутнє тощо
— Наші колеги по парламенту підтримують багато корисних, світлих ініціатив, не лише бюджет. І це не лише певні групи, фракції, які голосують за різні наші ініціативи. Я думаю, що депутати будуть визначатися, — спочатку комітет має відпрацювати, тому що він через вибори та COVID-19 не міг зібратися, не було кворуму, як ми пам’ятаєм. Кворум [можна очікувати] вже цього чи наступного тижня, і буде позитивне рішення, яке ми зможемо в [сесійній] залі далі опрацювати.
Звичайно, буде дискусія, вона вже дуже палка, зокрема, всередині нашої фракції та стає навіть більш ціннісною. Тобто є депутати, які пропонують в таких кризових умовах епідемії COVID-19 більше звертати увагу все-таки на низовий рівень, на медицину; якщо дороги, то сільські, — якісь такі речі. Є депутати, які все-таки спрямовані [мислити] більш стратегічно, — що і велике будівництво, яке розпочалося цього року, дасть свої економічні результати.
— Чи не вважаєте ви, що після місцевих виборів всередині фракції можуть посилитися [тренди] створення неформальних об'єднань та груп, які задумуються про майбутні політичні проєкти, вже не пов’язані зі Слугою народу?
— Я думаю, що політичний процес не дуже залежить від зовнішніх обставин, це більш соціологічна, соціоекономічна історія. Поки що ми не бачимо повідомлень про вихід [з фракції] або якихось гучних заяв. Казати, що відцентрові процеси розпочнуться прямо завтра, я би не поспішав.
— Як ви вважаєте, цей парламент допрацює свою каденцію?
— Сподіваюся, що так.
Більше випусків програми Запитання тут ставимо ми слухайте тут.