Інститут яскравої брехні. Хто в РФ робить із мобільних ігор і серіалів на кшталт Слово пацана прихований, але дієвий інструмент пропаганди
Геополітика13 березня, 04:44
Невидима битва за інформаційний, ідеологічний та ціннісний вплив між умовним Заходом і цілком конкретним Сходом розгорнулася у світі останнім часом. І Україна в ній — один із найгарячіших фронтів.
Тільки битва ця йде однобоко. Бо держсекретар США Марко Рубіо оголошує про офіційне закриття 83% програм Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) — після проведення шеститижневої перевірки. «На 5200 контрактів, які тепер скасовуються, було витрачено десятки мільярдів доларів у спосіб, який не служив (а в деяких випадках навіть шкодив) основним національним інтересам Сполучених Штатів», — повідомив він.
З іншого боку, дедалі активнішою стає робота так званого «Інституту розвитку інтернету« (ІРІ), — російського аналога USAID, створеного 2014 року заради просування в усьому світі пропутінських ідей і поглядів, і фінансованого Кремлем.
Передплатіть, щоб прочитати повністю
Нам необхідна ваша підтримка, щоб займатися якісною журналістикою
Про те, куди йдуть мільйони бюджетних доларів РФ і чому діяльність ІРІ набагато підступніша, ніж праця визнаних російських пропагандистів, NV поговорив зі Світланою Рейтер, журналісткою опозиційного російського видання «Медуза», яка проживає в Латвії.
Рейтер давно відстежує роботу ІРІ та кремлівської пропаганди, має великі контакти в цій сфері, і неодноразово писала на цю тему.
— Що таке «Інститут розвитку інтернету», яку діяльність він проводить?
— Вони дають гранти на виробництво різного контенту: пропаганда плюс ігри, — вони дуже багато ігор стали робити. А ще — якісь навколонаукові проєкти і серіали, багато про «Велику вітчизняну війну», всякі на кшталт адвоката Плевако. Очолює ІРІ колишній топ-менеджер медіахолдингу Rambler&Co Олексій Гореславський. Із 2017 року він відповідав у Кремлі за російський інтернет і безпосередньо курирував ІРІ. У 2021-му Гореславський став гендиректором ІРІ. Водночас, як ми писали в «Медузі», сам інститут остаточно перетворився на «державний орган» із багатомільярдним бюджетом, зосереджений на тому, щоб «давати гранти на мережеве військово-патріотичне виховання» і «продавлювати порядок денний влади».
— Наскільки це ефективніше, ніж пропаганда в лоб, як у якогось Володимира Соловйова?
— Мені здається, тут справа навіть не в ефективності, хоча, напевно, це ефективніше, ніж Соловйов. Люди в Росії, режисери, сценаристи, враховуючи цензуру, кажуть, що їм нікуди йти працювати. Тому чуваки, які, можливо, люблять свободу і проти війни, йдуть до ІРІ, розумієте, в чому тут «засідка»? Якісь проєкти, які в інший час може хтось інший підтримав би, зараз підтримує ІРІ. Це, звичайно, дуже сумно.
Це одна з основних частин пропаганди, — ті журналісти, умовно «нейтральні» люди, які хочуть заробляти, і які заради цього йдуть у пропагандистські видання.
Тут можна навести цитату, яка пояснює діяльність Гореславського. «Не потрібно постійно довбати, як треба любити Батьківщину — причому раз на п’ять хвилин і з великого екрана. Ми просто розповідаємо про важливі високоморальні речі, причому великим охопленням, і аудиторія наша», — пояснював нам логіку керівника ІРІ його давній знайомий.
— У ІРІ великий бюджет, — у 2023 році був близько 20 млрд рублів ($220 млн.). Я так розумію, це не межа?
— У 2025 році вони отримають 25,5 млрд рублів, цифра збільшилася на 5,5 млрд рублів. У них гранти різного обсягу. Є розуміння, що на серіал, наприклад, на серію вони давали 12 млн рублів у середньому ($112 тис.) Відповідно, знімали який-небудь серіал «10 днів до весни», який планували випустити до 10-річчя «референдуму про приєднання Криму».
ІРІ дав лише 10 млрд рублів ($113 млн.) на 163 проєкти. А до цього давали 3 млрд на 100 проєктів. Тобто кількість грантів сильно зросла. [Серед профінансованих ІРІ] були такі проєкти: «Рамзан. Ахмат — Сила Росії»; «Російський код. Суверенне майбутнє»; «Російська спадщина. Повернення додому« (у прес-релізі ІРІ зазначено, що це «документальний серіал про долю пам’яток архітектури Донбасу»); «Зроблено для фронту» — «про підприємців із регіонів, які безоплатно допомагають військовослужбовцям, які беруть участь у СВО, що беруть участь у СВО»; «Жінки Z»; «СВОі».
— Також серіал про банди підлітків у російській Казані 1980-х «Слово пацана», який став дуже популярним. Дехто дивився його навіть в Україні, бо не вважав, що це пропаганда.
— Так, «Слово пацана» всі дивляться і всі такі: вау! Пропаганда це чи ні? Я вважаю, все одно це дика допомога пропаганді, тому що актори, які грали головні ролі, так і говорили: пацани, йдіть на фронт.
Там є очевидні наративи, типу «росіяни головні, Захід нам не потрібен, ми все самі».
— ІРІ не просто вкладаються у виробництво, а й у розкрутку «Слово пацана»?
— Дуже вкладали в розкрутку, такі проєкти вони дуже люблять. І потім кажуть, що це просування «істинних цінностей» і всяке таке.
Ми писали в «Медузі», що під військово-патріотичні фільми було створено студію «Воєнфильм», яку очолює Ігор Угольников, колишній комік і автор абсурдистського гумористичного шоу «Оба-на!», що виходило на першому каналі російського ТБ на початку 1990-х.
Десять років тому Угольников продюсував «Брестську фортецю», військовий блокбастер, до просування якого залучили самого Путіна. А зараз у співпраці з ІРІ зробив серіал про радянських розвідників часів «Великої вітчизняної» під назвою «Позивний Журавлі».
Також ми писали, що ІРІ дає гранти на «найестетичніше політичне шоу» на Youtube під назвою «Дайте сказати!« (271 тис. підписників). При цьому одна з його ведучих — головний редактор таблоїду Life Тетяна Денесюк. На програму приходив пропагандист і чоловік [однієї з найвідоміших російських пропагандисток, керівниці Russia Today] Маргарити Симоньян Тигран Кеосаян, актор і колишній священик [російський шовініст] Іван Охлобистін. У програмі розмірковують про «занепад Заходу», «відродження Росії», а також про необхідність «священної війни» і «шпигунів усередині Росії».
— Скільки заробляють ті люди, яким ІРІ дає гранти?
— Не можу точно сказати. Я так розумію, їхній дохід складався не тільки з грошей ІРІ, у них ще якісь були, можливо, свої проєкти. Вони не те, щоб різко стали мільярдерами. Моя думка, — гроші ІРІ дають їм змогу підтримувати той самий рівень життя, який у них був, довоєнний. Стандартна зарплата по ринку, я б так сказала.
— Я так розумію, в РФ зараз знімають не так і багато кіно.
-По-перше, західних серіалів немає через санкції, тому ІРІ - дуже важливий гравець серіального ринку. Вони не знімають повний метр, в основному дають гроші на серіали, стримінги. І вони дуже важливий гравець, тому що більше нема до кого особливо йти.
— Ті люди, творчі росіяни, які співпрацюють з ІРІ, — що ними рухає? Це цинізм?
— Складне питання. Мені здається, це моє відчуття, що ступінь цинізму, звичайно, в цьому всьому є. Але люди собі це пояснюють постійно, принаймні ті, з ким я говорила, що «треба ж дітей годувати, треба батькам допомагати, а куди я поїду, кому я потрібен». Коли ти собі крок за кроком це говориш, день за днем, то починаєш у якийсь момент уже просто в це вірити. І це для тебе не цинізм, а нормою стає.
— Чи правильно я розумію, що отримати грант в ІРІ не надто складно?
— Це правда. Гроші дають мало не в пакетах. Один з одержувачів гранту нам розповідав, що за два роки подав десять заявок на «невеликі гранти від ІРІ по 20 мільйонів рублів кожен» і виграв два. Ось так звучить його пряма мова: «Я чувак хитрий, подавав заявку патріотичну, але не провоєнну. Проєкт у нас такий: красиві зйомки радянської класики, типу „Крилатих гойдалок“, у дитячому виконанні».
— Проєкт ІРІ курирує начальник управління президента РФ з публічних проєктів Сергій Новіков, — давній соратник заступника глави путінської адміністрації Сергія Кирієнка.
— Так, він багато чим займається, робить чорні списки артистів, які виступали проти війни, обмежують доступ до ролей, концертів. Музиканти, артисти, театральні актори, — його управління займається складанням чорних списків і взагалі він відповідає за всю цензуру в культурному просторі Росії.
— А роль Кирієнка яка, як куратора? Або як би ви його назвали?
— Кирієнко головний, після нього — Новіков, який з точки зору ідеології, всього іншого, встановлює всі правила гри — відбирає, дивиться продукти. Тобто АП [адміністрація Путіна] повністю контролює процес створення будь-якої продукції в ІРІ.