Затримання і примусове утримання. Чи можна доставляти відразу в ТЦК після затримання за незаконний перетин кордону
Події24 вересня 2023, 22:38
Виїзд чоловікам від 18 до 60 років за кордон під час воєнного стану заборонено, за виключенням випадків, передбачених Правилами перетинання державного кордону громадянами України. У разі спроби незаконного перетину кордону, чоловік може бути притягнутий до адміністративної або кримінальної відповідальності.
Законодавством не встановлено, чи можна вручати повістки на вулці, тому уповноважені представники можуть вручати їх на вулиці в публічних місцях. Якщо чоловік отримає повістку на кордоні, він зобов’язаний з’явитися в ТЦК у вказаний час за вказаною адресою.
На кордоні затримали військовозобов'язаного чоловіка з Харківської області, який намагався незаконно перетнути кордон. Його доправили в ТЦК, де тримали кілька днів та змушували «добровільно» пройти ВЛК та мобілізуватися, наносячи при цьому побої.
«Його спіймали, запропонували піти в ТЦК і стати на облік, тому що він військовозобов'язаний. У самому ТЦК йому рекомендували пройти ВЛК і піти служити. Він відмовився. Те, що на відео, є продовження розвитку цих подій», — зазначила радниця зі стратегічних комунікацій ДБР Тетяна Сап’ян в ефірі національного телемарафону.
Наразі невідомо, чи була йому вручена належним чином повістка під час затримання за спробою незаконного перетину кордону і він потрапив у ТЦК. NV зібрав інформацію про те, яка відповідальність за незаконний перетин кордону, коли можна примусово доставляти в ТЦК і чи законно утримувати там понад три години і застосовувати силу.
Незаконний перетин кордону у воєнний стан ― відповідальність
Незаконний перетин кордону під час воєнного стану ― це або сам факт перетину кордону особою, яка не має на це права (чоловік віком від 18 до 60 років, який не має підстав для виїзду) або порушення правил перетину кордону, закріплених постановою № 57.
Відповідальність за незаконний перетин кордону може бути адміністративна або кримінальна, а також можуть бути додані інші статті, які обумовлюються обставинами спроби незаконного перетину кордону.
Залежно від обставин та способів незаконного перетину державного кордону, кримінальна відповідальність може наставати за такими статтями:
Адміністративна відповідальність
204−1 КУпАП ― незаконне перетинання або спроба незаконного перетинання державного кордону України. За вчинення цього адміністративного правопорушення передбачено штраф у розмірі від 3 400 до 8 500 гривень або адміністративний арешт.
Ця стаття використовується в таких випадках:
- перетинання або спроба перетинання державного кордону України будь-яким способом поза пунктами пропуску через державний кордон України;
- перетинання або спроба перетинання державного кордону України будь-яким способом в пунктах пропуску через державний кордон України без відповідних документів;
- перетинання або спроба перетинання державного кордону України будь-яким способом в пунктах пропуску через державний кордон України з використанням підробленого документа чи таких, що містять недостовірні відомості про особу, чи без дозволу відповідних органів влади.
Кримінальна відповідальність
Стаття 332 КК України ― Незаконне переправлення осіб через державний кордон України, організація незаконного переправлення осіб через державний кордон України, керівництво такими діями або сприяння їх вчиненню порадами, вказівками, наданням засобів або усуненням перешкод ― караються позбавленням волі на строк від трьох до п’яти років. Кримінальна відповідальність передбачена переважно для організаторів незаконного перетину кордону.
Проте, в Україні під час воєнного стану до цих двох статей щодо незаконного перетину кордону можуть додавати інші ― про підробку документів, спробу дати хабара або інші ― залежно від обставин затримання порушників:
- стаття 358 КК України ― Підроблення документів, печаток, штампів та бланків, збут чи використання підроблених документів, печаток, штампів. Кримінальна відповідальність за цією статтею може наставати, якщо особа для перетину кордону використовує підробленні документи. Карається штрафом до однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або арештом на строк до шести місяців, або обмеженням волі на строк до двох років.
- Стаття 369 КК України ― Пропозиція, обіцянка або надання неправомірної вигоди службовій особі. Кримінальна відповідальність за цією статтею настає, якщо особа намагається підкупити прикордонника. При чому, відповідальність настає за саму пропозицію дати хабаря за незаконний пропуск через кордон, незалежно від того чи прикордонник прийняв пропозицію і взяв хабаря та незалежно від того, чи в результаті вдалося перетнути кордон. Карається штрафом від однієї тисячі до чотирьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або обмеженням волі на строк від двох до чотирьох років, або позбавленням волі на той самий строк. Якщо хабаря намагалися дати посадовій особі ― додається конфіскація майна. Якщо це здійснюється повторно або групою осіб ― то це означає позваблення волі від п’яти до десяти років з позбавленням майна або без нього.
Примусова доставка в ТЦК ― коли законна
За частиною 3 статті 38 Закону України про військовий обов’язок Органи Національної поліції України у встановленому законом порядку зобов’язані за зверненням ТЦК, ЦУ або регіональних органів СБУ доставити до таких ТЦК, ЦУ або регіональних органів СБУ осіб, які вчинили адміністративні правопорушення, передбачені статтями 210, 210−1 КУАП.
У разі порушення правил обліку начальник ТЦК робить попередження військовозобов'язаному, та може накласти штраф. Для накладання штрафу необхідна особиста присутність порушника, тому за таких обставин (у разі неможливості складення протоколу про адміністративне правопорушення на місці його вчинення) начальник ТЦК звертається до Нацполіції для доставки військовозобов'язаного для сплати штрафу.
Як відбувається доставка військовозобов'язаного в ТЦК
Алгоритм дій щодо доставки працівниками нацполіції військовозобов'язаного в ТЦК такий:
- чоловік отримав повістку і не з’явився по ній у встановлений час;
- Голова ТЦК не хоче робити попередження, проте не може винести постанову ― документ про штраф у розмірі від 3400 гривень до 5100 гривень (правопорушення вчинене в умовах воєнного стану) без його присутності;
Законом передбачено, що для виписування штрафу необхідна присутність особи, яка його отримує.
- у разі неявки ТЦК надсилає повідомлення до Нацполіції про те, щоб цю людину затримати та доставили для отримання штрафу;
- поліція маючи на руках це повідомлення, затримує особу і доставляє до ТЦК ― тільки з метою розгляду цієї справи про накладання штрафу;
Законом передбачено, що затримання Нацполіцією можливе не більше, ніж на 3 години. Після цього силове утримання стає незаконним.
Після виписання штрафу та сплати протягом тьох днів, чоловік отримує повістку повторно, від якої ухилився. Законом заборонено вручати повістку на проходження ВЛК, якщо не надано повістку про уточнення даних, адже особа може мати право на відстрочку.
Не можна просити Нацполіцію затримати та доставити в ТЦК чоловіка, який не отримував повісток та не порушував законів, проігнорувавши їх. Примусова доставка чоловіків в ТЦК для отримання повістки про уточнення даних не передбачена законом.
Утримання проти волі в ТЦК більше ніж три години з моменту затримання поліцією вважається незаконним.
Чи законне примусове проходження ВЛК і мобілізація
Законодавство передбачає, що для постановки на військовий облік військовозобов'язаний надає облікові документи, інформацію про сімейний стан, роботу, контакти, місце проживання та інше а також документи і заяву на відстрочку, якщо є підстава, зазначена в статті 23 закону України Про мобілізаційну підготовку і мобілізацію.
ТЦК приймає документи та направляє чоловіка повісткою на проходження ВЛК. Наказом № 402 передбачено, що чоловік надає лікарям медичні документи про свої хронічні хвороби перед проходженням комісії та може бути відправлений на дообстеження іншими лікарями чи госпіталізований. Наявні медичні документи про хронічні хвороби, операції та стани можуть враховуватися при рішенні ВЛК.
До того, як почнеться проходження ВЛК чоловік має здати аналізи, зробити флюорографію, отримати заключення нарколога та поліції.
Якщо особа стоїть на військовому обліку, то обов’язкове обстеження ВЛК проводиться не пізніше, ніж через п’ять років. Якщо вже є обстеження ВЛК щодо непридатності, воно повторюється через шість―дванадцять місяців. Якщо особа придатна до військової служби за рішенням ВЛК, таке рішення дійсне протягом одного року.
ВЛК, яка проводилася із порушеннями правил може бути оскаржена, чоловіка можуть направити на нове проходження ВЛК. Проте, якщо ВЛК було проведено із порушенням, особу визнали придатною і мобілізували, вже не можна відмовитися від призову. Таку особу відправляють в навчальний центр та після навчання ― у військову частину.
У разі, якщо особа має підстави для звільнення з військової служби, після такої мобілізації можливе звільнення.
- Електронний військовий облік. Які персональні дані додадуть у Реєстр призовників та військовозобов'язаних
- Загальна мобілізація. З яких реєстрів збирається інформація про чоловіків для електронного військового обліку
- Посилена мобілізація. Чи можуть призвати осіб з інвалідністю та чи треба йти в ТЦК за повісткою