В майбутнє з Україною: як Кока-Кола допомагає громадам і підтримує економіку під час війни
Лонгріди11 листопада, 09:13
Попри воєнні дії, розірвані ланцюги постачань і масштабні руйнування, компанія Кока-Кола залишається прикладом економічної стійкості. Вона не лише продовжує виробляти напої і сплачувати значні обсяги податків, але також активно сприяє створенню нових робочих місць, інвестує у відбудову й підтримку громад та інші гуманітарні проєкти по всій країні.
Нещодавно Кока-Кола представила результати дослідження соціально-економічного впливу, який провела міжнародна дослідницька компанія Steward Redqueen.
19,1 млрд грн внеску в національну економіку
Згідно з даними дослідження, у 2024 році внесок Кока-Кола в економіку України по всьому ланцюгу створення вартості склав 19,1 млрд грн. Це сукупна цифра, що включає як безпосередню додану вартість, створену на українських підприємствах компанії, так і ефект від закупівель товарів і послуг в українських постачальників, перевізників, від діяльності у сфері торгівлі та інших суміжних галузях.
Як це виглядає на практиці?
Наприклад, щоб створити і доставити споживачу кінцевий продукт, компанія закуповує різноманітну сировину: цукор, який використовують для виробництва напоїв; скло, алюміній та картон для упаковки тощо. Відтак діяльність Кока-Кола є стимулом економічної активності для вітчизняних фермерів, виробників сировини, торговельних компаній і ще десятків українських бізнесів та фахівців.
Коли напої розвозять по торгових мережах, у роботу включаються логістичні і транспортні підприємства, а в самих магазинах — продавці, касири, мерчендайзери. Економічний ефект відчувають навіть ті, хто не взаємодіє безпосередньо з Кока-Кола: постачальники електроенергії для підприємств-партнерів; охоронні чи клінінгові компанії; сервісні фірми, що обслуговують холодильне обладнання тощо.
72% від бюджету всіх закупівель Кока-Кола спрямовує вітчизняним постачальникам — це свідчить про глибоку інтеграцію бізнесу в українську економіку. Найбільший вплив компанії присутній у сферах торгівлі, промисловості, транспорту, бізнес-послугах, державному секторі та сільському господарстві.
Кожна гривня прямої доданої вартості, створеної Кока-Кола, генерує ще 10 гривень у суміжних секторах економіки. Кожне робоче місце в компанії підтримує існування 25 робочих місць в інших сферах. Загалом діяльність Кока-Кола в Україні сприяє створенню 31 700 робочих місць — це близько 0,2% усіх зайнятих в економіці країни.
Сукупно у 2024 році компанія сприяла сплаті 8,1 млрд грн податків (приблизно 0,5% усіх податкових надходжень країни) та виплаті 5,4 млрд грн заробітних плат (0,2% загального фонду оплати праці). Окрім власного внеску Кока-Кола, ці показники враховують податки та зарплати, які сплачують її постачальники і партнери в різних секторах економіки.
«Ми йдемо у майбутнє разом з Україною. Дослідження соціально-економічного внеску підтвердило значний вплив Кока-Кола на ВВП, створення робочих місць та високий рівень інтеграції в українську економіку, що є найкращим свідченням нашої відданості українському народу. Ми і надалі послідовно розвиватимемо наш бізнес в Україні разом із українськими постачальниками і клієнтами», — заявив Душан Мітрев, генеральний директор «Кока-Кола Беверіджиз Україна Лімітед».
40 мільйонів доларів допомоги
Та внесок Кока-Кола не обмежується економічними показниками — у час найважчих для країни випробувань компанія безпосередньо спрямувала значні ресурси на допомогу людям і громадам.
З початком повномасштабного вторгнення Система Компаній Кока-Кола разом із Фундацією Кока-Кола виділили понад 40 млн дол. США на гуманітарну допомогу, відновлення інфраструктури по всій Україні, а також на підтримку своїх працівників.
На перших етапах пріоритетом стала екстрена допомога громадам. Постраждалі українці отримали 70 000 продуктових наборів, а центри ВПО — 5 000 спальних комплектів. Також Кока-Кола безкоштовно надавала великі обсяги бутильованої води та напоїв тим, хто цього найбільше потребував.
Згодом фокус допомоги змістився на відновлення інфраструктури та проєкти довготривалої підтримки громад. У Київській області Кока-Кола відбудовує зруйнований дитячий садок, а для забезпечення теплом лікарень, шкіл і житлових будинків по всій країні компанія закупила 105 мобільних котелень і 54 потужні електрогенератори.
У південних і східних областях Фундація Кока-Кола допомагає відновлювати доступ до чистої питної води. Зокрема, у Чорнобаївській громаді збудували нову свердловину. Різноманітну підтримку отримали також фермерські домогосподарства, що постраждали від війни.
У цьогорічному рейтингу NV, до якого увійшли найбільші донатори з-поміж бізнесу, Система компаній Кока-Кола посіла перше місце в категорії FMCG.
«Розвиток нашого бізнесу в Україні тісно пов’язаний із соціальним та економічним розвитком країни. Для нас важливо дотримуватися принципів сталого розвитку, підтримувати громади, допомагати людям та формувати відповідальне бізнес-середовище. Ми і надалі докладатимемо всіх зусиль, щоб наш внесок у суспільство та економіку зростав», — зазначила Тетяна Ставицька, т.в.о. генерального директора «Кока-Кола Україна Лімітед».
Бізнес як партнер для країни
В умовах війни корпоративна допомога стає не просто проявом доброї волі, а частиною нової моделі партнерства між бізнесом, державою та громадами. Кока-Кола демонструє, що транснаціональна компанія може діяти як важливий локальний гравець, який розуміє потреби країни, інвестує у місцевих постачальників і бере участь у відбудові.
Звіт Steward Redqueen, основою якого стали макроекономічні показники України за 2024 рік, свідчить: навіть у часи невизначеності компанія Кока-Кола залишається важливою складовою національної економіки — і партнером, на якого країна може покластися на шляху відновлення та розвитку.
Ознайомитися з повним текстом дослідження про економічний і соціальний вплив Системи компаній Кока-Кола в Україні можна за посиланням