Літаки F-16 і наступ. Яких можливостей не мають ЗСУ на фронті
Погляди9 червня 2023, 09:55
Станом на зараз вже оголошено, що передача F-16 відбудеться. Ми вже і не сумнівалися в цьому, тому що вели постійні консультації із західними партнерами щодо того, який саме літак має стати до строю, де його взяти, на яких підставах, хто буде надавати озброєння, хто буде навчати наших фахівців-льотчиків і авіаційних інженерів (тобто інженерно-авіаційну службу офіцерів бойового управління та інших фахівців, які будуть займатися експлуатацією цих літаків). Крім того, повинні бути підготовлені для прийому цієї техніки аеродроми та інфраструктура. Є деякі моменти, які треба ще довирішувати, але це не є таким критичним питанням. Оскільки F-16 можуть працювати з наших злітно-посадкових смуг за певних доопрацювань. Всі ці питання вирішуються.
Тому ми маємо сьогодні від США і президента Джо Байдена «зелене світло», щоби країни, які мають на озброєнні ці літаки, могли передавати на тих чи інших умовах їх Україні. Це стосується як літаків, так і певних типів озброєння, які потребує сьогодні Україна.
Передплатіть, щоб прочитати повністю
Нам необхідна ваша підтримка, щоб займатися якісною журналістикою
Адже літак — це одне, але важливі також до нього ракети, крилаті ракети, авіаційні ракети, керовані авіаційні бомби різних типів, які здатні бити точно і летіти далеко.
Окрім іншого, ці літаки здатні зберегти життя пілоту. Тому що сьогодні наші льотчики на Су-27, на МіГ-29, Су-24, і Су-25 ризикують своїм життям, виконуючи бойові завдання на старій радянській техніці. Тому ми чекаємо якомога швидшого отримання F-16.
Навчання пілотів на цих винищувачах — це комплексний процес. Тут має бути первинна підготовка — теорія, ознайомлення. Далі йде робота на авіасимуляторах, на авіаційних тренажерах і — найголовніше — практичні польоти. Спершу вони відбуваються з інструктором, потім — самостійні польоти в простих, складних метеорологічних умовах, виконання деяких фігур пілотажу і так далі. І головне — навчитися застосовувати на цьому літаку різні типи авіаційного озброєння.
F-16 здатні зберегти життя пілоту
F-16 має дуже широкий спектр озброєння, на якому треба навчитися воювати, і робити це ефективно. Тому що одразу після навчання льотчики не будуть мати можливість тренувальних польотів, як це було раніше — із 2014-го по 2022 рік. Тоді вони мали по дві-три-п'ять-шість льотних змін на тиждень, щоб вдосконалити свою майстерність. Також це робилося на навчаннях. Зараз фактично одразу після перенавчання льотчики змушені будуть вступати безпосередньо в бій з противником, який сьогодні суттєво переважає в кількості і в технологіях. З F-16 вони зможуть перевагу вирівняти, оскільки зможуть протистояти російській авіації.
Зараз представники Командування Повітряних сил вивчають можливості наших партнерів в Європі та в інших країнах. Зокрема, які є майданчики і у кого можна навчатись. Навіть в країнах, де немає F-16, таких як Франція та Велика Британія, наші фахівці можуть вже проходити первинну підготовку. Тому дивимося пропускну можливість цих навчальних центрів, де можуть займатися пілоти, і яка країна зможе цих фахівців навчати. Власне списки пілотів, які поїдуть на навчання по F-16, уже давно готові. Вони поїдуть хвилями. Ми не можемо одразу всіх відправити вчитися, тому що льотчики щодня виконують десятки бойових завдань.
А коли льотчики будуть навчені і вже техніка буде передаватися партнерами, тоді вони виконуватимуть завдання на F-16 поряд з льотчиками, які будуть літати ще на радянській техніці. Таку практику зокрема має Польща, яка літає і на F-16, і МіГ-29. Потім увесь парк радянської авіатехніки буде поступово замінено на західну.
Кілька десятків пілотів можуть виїхати в першій хвилі. Потім буде друга хвиля. Є достатньо пілотів, які можуть опанувати цей літак. Пріоритет будуть мати ті, хто знає англійську мову і має перспективу проходження служби, тобто є порівняно молодими пілотами. Тому що пілот, який буде готуватися на новий тип літака F-16, можливо, в перспективі пересяде на на новіші типи, які ми будемо мати. Тому що F-16 може стати тим перехідним літаком, скажімо, до F-35. Чому Україна не може собі дозволити в перспективі такий літак з такими сусідами, як РФ? Ми ж розуміємо, що ми маємо мати сильну армію. Ось всі країни, які хочуть віддати F-16, зняти його з озброєння, хочуть отримати F-35. Зокрема Данія, Нідерланди чи Бельгія. Весь світ хоче F-35. Тому Україна теж може в якийсь більш мирний час чи в недалекому або далекому майбутньому розраховувати на такий літак як F-35. А, можливо, і інший. Тому пріоритет буде в тих пілотів, які мають перспективу проходження служби, а також знають англійську мову, і професійні.
Всі пілоти, які будуть навчатися за кордоном, мають бойовий досвід у боротьбі з окупантом. Вони брали участь у бойових діях. Тому це не будуть пілоти з нуля, їм не потрібно вчитися літати і воювати, — вони вже це вміють. Їм потрібно перенавчитися на новий тип літака, на сучасну техніку. Це наче пересісти із Жигулів у БМВ з коробкою автомат. Тобто треба перелаштуватися, зрозуміти, як це все працює: які системи є в цій машині, які повністю автоматизують той чи інший процес у літаку. Зокрема там уже ручка не посередині розташована, а як джойстик — справа. Багато процесів там автоматизовані: нема тумблерів, немає індикаторів так багато, як у МіГ-29. Тобто льотчик не відволікається на ті процеси і може присвятити більше часу саме відстеженню повітряної обстановки, і власне знищенню противника більш ефективно.
Я вже коментував заяви Тома Купера, коли він вперше написав, що F-16 не дуже доцільно Україні отримувати, бо вони дорогі й в обслуговуванні, і це не нові літаки, а 40-річні. Я думаю, що не варто зараз взагалі в такі дискусії впадати, особливо лідерам думок, особливо таким діячам, як австрійський аналітик Купер, який доволі проукраїнську веде діяльність у своїх публічних виступах. І тут потрібно, щоб він дещо, мабуть, переосмислив. Мабуть, йому треба проконсультуватися з іншими експертами та аналітиками в галузі військової авіації, які не бачать іншого виходу як отримувати Україні західні літаки. Так, рахувати гроші потрібно: який бюджет може дозволити собі Україна, який бюджет можуть собі дозволити країни-партнери передати Україні. Так, HIMARS — це важливо. Так, артилерія зробила переворот в цій війні: знищила багато російської техніки, знищила багато окупантів. Це не лише HIMARS і MLRS 270, а такі гаубиці як М777, снаряди Excalibur, які нам дають. Але нехай Том Купер не забуває, що якщо ми втратимо перевагу в повітрі, то прилетять російські літаки та вертольоти, а в них нас атакує 750 таких апаратів, що можна сміливо помножити на два, — це вся авіація, яка є сьогодні в Росії. Якщо вся ця армада буде залітати в повітряних простір України, вони просто зроблять з України Маріуполь або Бахмут, — якщо ми не будемо мати достатньо зенітних ракетних систем, щоб їх діставати, то вони будуть потихеньку нас нищити. Тому що такі системи, як я вам уже сказав, у нас ще старого радянського парку є основою ППО. І плюс літаки 70-років розробки. Система ППО — це не лише зенітні ракетні системи наземні. Винищувачі є складовою системи протиповітряної оборони держави. І вони можуть оперативно реагувати, вилітати в лічені хвилини в той чи інший район і протидіяти російській авіації. Російська авіація — це є та сильна компонента ворожа, яка сьогодні не дозволяє нам виконувати низку завдань. Без переваги в повітрі складно здобути перемогу як в наступальних, так і в оборонних діях наземних військ. Цю перевагу в повітря може забезпечити сучасний багатоцільовий літак, такий як F-16. Якщо ми будемо ще діяти під прикриттям наземної ППО, як це Росія зараз робить… Вона має ЗРК C-400 на землі і має Су-35 в повітрі, — це все вона має на окупованих територіях, і вони мають перевагу в повітрі там. І тому вони можуть робити в повітрі все, що завгодно. Ми не маємо сьогодні достатньо систем таких як Patriot. Ми не маємо взагалі винищувачів сучасних, які можуть на рівні діяти з Су-35. Нам потрібні F-16 для того, щоби здобути перевагу саме в повітрі. І тому без авіації буде дуже складно.
Наші льотчики ступати в повітряний бій з російськими СУшками, на жаль, вже не можуть. Це вони робили з початку війни, коли працювали наші наземні частини. І коли росіяни залітали, наші винищувачі їх просто заганяли під наше ППО. Вороги були змушені реагувати на наших льотчиків. Тобто маневрували вони і попадалися в пастки, розставлені нашими ППОшниками. Так їх тоді знищували. Щось і літаки знищували, безумовно, в ближніх повітряних боях. Але ближніх повітряних боїв було доволі таки мало. Зараз, хто швидше побачив радаром, захопив ціль, той випустив ракету й полетів. От, власне, тому потрібна Україні авіація. Без неї така велика держава в центрі Європи як Україна не може обійтись. І тут не питання ціни, скільки це коштує зараз, і не питання, що один HIMARS замінить F-16. Та не замінить ніколи. F-16 може взяти купу озброєння: крилаті ракети, керовані авіабомби і завдати удару високоточною зброєю з будь-якої точки — з Харківської, з Одеської областей тощо. Це інша зовсім зброя, і порівнювати ефективність, що потрібніше — некоректно.
Літак F-16 пройшов декілька етапів глибокої модернізації. Можна сказати, що він ровесник МіГ-29. І що? Наші літаки підтримувались в боєздатному стані завдяки ентузіазму людей, а також так званому донорству. А F-16 доглядаються зовсім по іншому. На них міняються запчастини, вузли та агрегати повністю, Америка є виробником винищувачів серії «F»: треба крило замінити — замінять і так далі. Справа ж не у віці. Наші МіГи теж ще літають, навіть обслуговуючись на наших базах. І проходять ремонт на наших заводах. До вторгнення функціонувало 12 авіаційно-ремонтних підприємств в Україні, які підтримували суто радянську техніку в боєздатному стані, і донині підтримують. Але, зрозуміло, що не може тривати процес ремонту і незначної модернізації вічно. F-16 це проходили по американських стандартах.
Я думаю, що техніка, навіть якщо вона є десь там в стані, який потребує її довершення, чи якоїсь модернізації, чи ремонту, то воно буде відремонтовано і відправлено в Україну. Питання в тому, що літак пройшов модернізацію, і там встановлено новітній радар, прицільно-навігаційний комплекс та інше корисне обладнання. Саме основне в літаку — це що? Радар, який бачить далеко, не гірше ніж російський, і ракети. Він швидше буде виявляти російський літак і знищувати. F-16 може одразу працювати по багатьох повітряних цілях. Одночасно випустив, скажімо, шість ракет і втік. Ось чому потрібен літак.
Повну версію інтерв'ю з Юрієм Ігнатом читайте тут
Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Погляди NV