SkyUp захищає європейські стандарти авіабізнесу в Україні
Події11 лютого 2021, 12:28
Уже майже рік через пандемію COVID-19 авіаційна галузь у всьому світі вимушена долати найскладніші випробування за всю свою історію. Така ситуація, з одного боку, змушує авіакомпанії змінюватись і шукати нові стратегії розвитку, а з іншого — загострює конкуренцію, яка інколи виходить за межі стандартів ведення бізнесу.
На початку 2021 року українська авіакомпанія SkyUp зіткнулась із ситуацією, коли інший гравець ринку — авіакомпанія «Роза Вітрів» — через суд спробувала забрати рейси за маршрутом Київ — Стамбул — Київ, призначені Державною авіаційною службою України (ДАСУ). На перший погляд здається, що це суто питання бізнесу, однак ситуація може мати наслідки як для державних органів, так і для всіх українців. Розповідаємо детально, що саме відбувається.
Як SkyUp отримав частоти рейсу Київ — Стамбул — Київ?
У 2018 році ДАСУ призначила частоти рейсів Київ — Стамбул — Київ. Із 24 доступних рейсів на тиждень авіакомпанія Міжнародні авіалінії України отримала 21, а ще три — «Роза Вітрів». Проте, станом на 2019 рік, «Роза Вітрів» не користувалась цими частотами, а на запит ДАСУ про причини не відповідала. Тому, відповідно до встановленої законом процедури, частоти були передані авіакомпанії «Atlasjet Україна». Пізніше, вже під час весняного локдауну 2020 року, «Atlasjet Україна» припинила діяльність, а частоти звільнилися. Після цього SkyUp подав заявку та відповідно до процедури отримав ці частоти, про що говориться в рішенні ДАСУ № 596 від
Чому рейс Київ — Стамбул — Київ став актуальним саме зараз?
Ситуація змінилась через пандемію — кордони більшості країн для українців закриті, а отже Стамбул став одним із небагатьох доступних напрямків. У жовтні 2020 року «Роза Вітрів» звернулась до суду з вимогою повернути їй частоти, що були втрачені ще в 2019 році. 4 січня 2021 року Окружний адміністративний суд міста Києва своїм рішенням скасував накази ДАСУ та залишив рейси Київ — Стамбул — Київ «Розі Вітрів». Наразі, рішення ще не набрало законної сили та оскаржується SkyUp.
На SkyUp подали до суду?
Ні, відповідачем за позовом «Рози Вітрів» є ДАСУ. Втім, SkyUp названий третьою стороною. Це означає, що «Роза Вітрів» претендує саме на три рейси SkyUp, а не на будь-який із 21 рейсів МАУ. При цьому процедура призначення частот авіарейсів не передбачає передачу маршрутів від однієї компанії до іншої, а отже «Роза Вітрів» могла претендувати на три з усіх 24 можливих рейсів, а не тільки ті, що виконує SkyUp.
Чому саме SkyUp названий третьою стороною?
Важливо зазначити, що за інформацією з відкритих джерел і компанія МАУ, і «Роза Вітрів» належать одному власнику — Ігорю Коломойському. З цього можна зробити висновок, що на популярному та прибутковому напрямку «Роза Вітрів» та МАУ намагаються позбутися єдиного конкурента.
Що саме вирішив суд?
У формулюванні рішення суду говориться, що ДАСУ діяла «необґрунтовано та нерозсудливо», коли в грудні 2019 року забрала частоти «Рози Вітрів» та надала їх у користування Atlasjet Україна. Також Окружний адміністративний суд міста Києва вважає, ніби ДАСУ не мала права проводити розподіл частоти Київ — Стамбул — Київ у квітні (28.04.2020) — в умовах локдауну.
Нібито, під час локдауну не могло розглядатися таке питання, а отже потрібно повернути частоти «Розі Вітрів», хоча ця авіакомпанія втратила їх ще задовго до локдауну і не намагалася повернути, аж допоки Стамбул не став одним із ключових напрямків із України.
Однак позивач і суд наголошують, що в цей момент польоти не виконувались, а отже й ухвалювати розподіл частот було некоректним. Утім, польоти на той момент продовжувались. Про це, наприклад, свідчить новина на офіційному сайті «Рози Вітрів», де говориться про виконання додаткового рейсу Київ — Софія — Київ 30 квітня 2020 року. Наразі рішення ще не набрало законної сили та оскаржується SkyUp.
Звідки локдаун у рішенні суду?
Фактично, це є маніпуляцією в складних умовах пандемії.
Чи не перевищив суд своїх повноважень?
Чи було рішення суду законним стане відомим за результатами апеляції, яку подав SkyUp. Разом із тим, слід зазначити, що замість призначення нового розподілу частот ДАСУ, Окружний адміністративний суд Києва вирішив взяти на себе ці компетенції та самостійно надати частоти «Розі Вітрів». Це створює проблемний прецедент, адже суд намагається взяти під сумнів компетентність ДАСУ, а разом із тим створює умови для аналогічних звернень інших компаній, які можуть спробувати отримати собі частоти аналогічним шляхом.
Чому процес прийняття рішення також викликає питання?
Перш за все, дивним є занадто швидкий розгляд справи — Окружному адміністративному суду міста Києва знадобилося лише три місяці, щоб повністю задовольнити позов авіакомпанії «Роза Вітрів». Зазвичай розгляд аналогічних справ займає понад півроку.
Окремо слід зазначити, що це не перше рішення Окружного адміністративного суду міста Києва на користь компаній, що пов’язані з Ігорем Коломойським.
Чи може суд взагалі розглядати такі справи?
Загалом за розподіл частот експлуатації повітряних ліній відповідає ДАСУ. Проте, згідно з законом, у спірних випадках наказ ДАСУ може бути оскаржений в адміністративному суді. Однак у даному випадку спірної ситуації не було, адже авіакомпанія «Роза Вітрів» втратила свої частоти через те, що не користувалась ними та не надала жодних пояснень причин таких дій. Крім того, суд узяв на себе специфічні повноваження ДАСУ й самостійно здійснив перерозподіл частот без урахування вимог, які є необхідними в такій ситуації.
Які наслідки це рішення матиме для пасажирів SkyUp?
Рішення ще не набрало законної сили, але оскаржується SkyUp. Компанія докладатиме максимум зусиль, щоб відстояти позицію в суді апеляційної інстанції. З нашого досвіду подібні судові справи є досить тривалими, і весь цей час ми продовжимо літати на законних підставах аж до остаточного рішення. SkyUp має на меті захистити права пасажирів на доступні перельоти, це не перша справа коли ми відстоюємо #праволітати.
Чому це важливе всім українцям?
Рішення суду може призвести до того, що всі доступні 24 рейси Київ — Стамбул — Київ будуть належати авіакомпаніям МАУ (21 частота) та «Роза Вітрів» (3 частоти). Причому наразі МАУ не використовує всі доступні рейси, через що ДАСУ також ініціює перегляд розподілу частот за напрямком. Якщо враховувати, що обидві авіакомпанії мають одного власника, то це створює монополію, а одночасно й збільшує ризики підвищення цін на квитки. Фактично, ця ситуація добре знайома українцям, де одна авіакомпанія довгий час мала монопольні права на ринку, а ціни на квитки значно перевищували аналогічні пропозиції сусідніх європейських країн. Так, на рейсах Київ — Стамбул — Київ до приходу SkyUp ціни були майже вдвічі більші, ніж зараз.
Як це вплине на авіаційну галузь України під час пандемії?
Українська авіаційна галузь залишається в складній ситуації. На відміну від європейських країн тут не було реалізовано тривалих програм державної підтримки. Це означає, що авіакомпанії вимушені самостійно знаходити стратегії розвитку в обставинах, що змінюються. Наприклад, під час весняного локдауну SkyUp одним із перших в Європі реконфігурував літаки для карго-перевезень, адже літаки були переважно потрібні для транспортування вантажів медичного призначення.
Також авіакомпанія виконувала репатріаційні спецрейси. Як тільки країни почали відкривати кордони, SkyUp намагався відкрити якомога більше напрямків українцям. У таких умовах будь-які непрогнозовані зміни правил гри, як-то вирішення питань призначення частот не компетентними органами, а судом, може мати негативні наслідки. Крім того, це впливає на міжнародну репутацію України та її авіаційної влади, що також збільшує ризики зменшення авіаційних послуг.