2 грудня, 2016. п'ятниця

Новое время

UA RU
Бізнес. ВДНГ по-новому

Виставка натхнень

19 липня, 2016
Столична ВДНГ із совкового підприємства перетворюється на успішний майданчик для відпочинку

За рік керування нової команди столичний експоцентр із совкового збиткового підприємства перетворився на успішний майданчик для розваг, відпочинку та спорту

 

Галина Корба

 

 

Найреволюційніші зміни в Києві сьогодні відбуваються не на Грушевського чи Банковій, а в районі Голосієво, де розташований комплекс Експоцентр України — колишня радянська виставка досягнень народного господарства (ВДНГ). Лише за рік це замшіле совкове держпідприємство отримало нову назву — ВДНГ — і без мільйонних бюджетних вливань перетворилося на щось динамічне і прогресивне. Все, що потрібно було для успіху,— повне перезавантаження керівництва: на ВДНГ прийшла нова команда на чолі з новим гендиректором — шоуменом і бізнесменом Максимом Бахматовим.

"Ми показали: коли невелика команда заходить на підприємство, неважливо, в якому воно стані,— за рік можна показати класний результат і зробити кейс, який надихатиме більшість українців",— каже молодий і веселий гендиректор, їздячи на велосипеді алеями комплексу.

Він крутить педалі, спілкується з НВ, вітає співробітників та описує історію тутешніх павільйонів. "Усе це збудували тут за 10 років (з 1949‑го до літа 1958‑го] в єдиному стилі. Побудувати таке в нашій країні зараз досить проблематично,— міркує Бахматов.— Нині ми маємо наповнити це все новим змістом".

Вже дещо наповнили: тут з'явилися інноваційні хаби для бізнесу і студентів, басейн, концертний майданчик, контактний зоопарк. У планах — літній кінотеатр і безліч інших об'єктів.

У результаті вперше за період незалежності збиткове підприємство закінчило 2015‑й з прибутком — 965 тис. грн.

Під різні проекти Бахматов і Ко завели в комплекс понад 120 млн грн, створили 500 робочих місць і сплатили державі 9 млн грн податків. Ну і співробітники — а їх тут близько 200 — нарешті стали отримувати більше: їхня зарплата зросла на 40%, до 10-12 тис. грн.

А далі, як розповідає чоловік на велосипеді, на місці радянського виставкового центру виникне культурний, спортивний та інтелектуальний центр.

"Це місце має стати актуальним для міста, країни та, в ідеалі, для Східної Європи на найближчі 30-40 років. Бо тільки в таких проміжках розвиваються такі масштабні проекти",— це говорить вже інший Максим — Яковер, директор з розвитку комплексу. Колись він засновував проект Часопис — один з найуспішніших коворкінгів у Києві.

 


ЗОНА ВІДПОЧИНКУ: Влітку на території колишньої радянської виставки відкрився загальнодоступний басейн


Країна ВДНГ

Коли нова команда тільки прийшла на ВДНГ — а це п'ятий завбільшки експоцентр у світі, розміром з половину Трускавця,— обсяг майбутніх робіт здавався майже непідйомним. Занедбана територія 286 га, 180 будівель, з яких 22 — пам'ятки архітектури, 20 млн грн боргів, судові справи, заарештовані рахунки, відсутність опалення і навіть громадських туалетів.

Більшу частину проблем розв'язали в перші кілька місяців. А все завдяки активному просуванню нових форматів роботи Експоцентру.

Бахматов із товаришами запустили на його території одразу кілька успішних проектів.

Найгучнішими стали культурно-розважальні дійства, підготовлені в партнерстві з компанією StarLight Entertainment — підрозділом медіагрупи StarLightMedia, що належить Віктору Пінчуку, яка відповідає за підготовку концертів, театральних вистав і розважальних програм.

Першою сходинкою до успіху став спільний зі StarLight проект Зимова країна: на ВДНГ влаштували льодове містечко з гірками, катками, собачими упряжками і навіть резиденцією Діда Мороза. За чотири місяці вся ця зимова тема зібрала 300 тис. відвідувачів, хоча зазвичай в холодну пору експоцентр практично вимирав. У рамках проекту StarLight Entertainment також підготувала шоу Вартові мрій і обладнала під нього цілий концерт-хол на базі трьох павільйонів. “На реалізацію шоу був спрямований вражаючий бюджет,— розповідає Євген Мушкін, керівник StarLight Entertainment.— Вартові мрій подивилися десятки тисяч людей, і проект окупився за один сезон. Це не просто дуже хороший показник, це неймовірно".

У нас первинним буде контент. А ми заповнимо ті павільйони, що є
Максим Яковер,
директор з розвитку ВДНГ

У компанії настільки надихнулися успіхом, що вже хочуть створювати приблизно три подібних проекти на рік. Наступний — Дім таємничих пригод — стартує вже восени.

А в травні 2016‑го ВДНГ і StarLight запустили розважальне дійство, яке стане постійним,— Країна розваг. Це близько двох десятків точок: музей піщаних скульптур, парк гойдалок, контактний зоопарк із кроликами, єнотами і кенгуру, зони квестів для дітей і дорослих, прокат велосипедів і роликів, а також 25‑метровий відкритий басейн. Організатори обіцяють варіювати активності залежно від пори року і нарощувати їхню кількість. "Про результати говорити поки рано,— пояснює Мушкін.— Але за літо ми очікуємо не менше ніж 1,5 млн відвідувачів".

Крім того, нова команда ВДНГ активно розробляє фестивальну тему. У липні тут відбувся один з наймасштабніших музичних фестивалів України — Atlas Weekend, в якому взяло участь близько 130 виконавців, їх прослухали 80 тис. глядачів. Далі будуть фестиваль вина та інші заходи.

А ще у команди є ідея здобути пісенний конкурс Євробачення-2017. “Ми подали заявку, у нас є план. Це дещо амбітно, але я вважаю, що ми в змозі зробити це на рівні з Львовом, Одесою та Дніпром",— каже Бахматов. Він розуміє: доведеться витрачати гроші. Але обіцяє робити це максимально відкрито та публічно.

У старих павільйонах і на тінистих алеях буде не тільки гриміти музика. У серпні на ВДНГ запустять спортхаб під назвою Go.Live.Love/VDNH. Для охочих бігати, плавати або грати в спортивні ігри побудують роздягальні, душові. З'явиться лекційний майданчик для спортсменів і школа правильного бігу.

Цього року колишній радянській виставці доведеться пережити й інші масштабні перетворення, але вже не настільки очевидні для відвідувачів: систему опалення змінять докорінно, перейшовши з газу на тверде паливо. Це значно дешевше й ефективніше, бо того ж на величезній лісопарковій території комплексу багато власної біомаси, яку потрібно лише зібрати і переробити. Щоб заощадити на електроенергії, тут планують поекспериментувати і з сонячними батареями. Якщо вдасться, ночами ВДНГ буде освітлюватися "за свої".

фото

ВДАРИВ ВЕЛОПРОБІГОМ ПО НЕХЛЮЙСТВУ: Шоумен Максим Бахматов отримав у свої руки Експоцентр рік тому. І вдихнув у нього нове життя

Притулок інновацій

За розвагами і концертами Бахматов обіцяє не забути про первісну ідею виставки. Тому він готовий перетворити ВДНГ і на інтелектуальний центр Києва.

Поки за підтримки приватних компаній ряд павільйонів комплексу вже переобладнали під коворкінгові простори. Одним із перших став телеком-акселератор ВДНГ-TECh — за підтримки компанії Київстар десять відібраних команд проходять там навчання і займаються розробками.

На черзі — AgroHub для аграрного бізнесу.

Ідея в тому, щоб створити екосистему, де було б все необхідне для розвитку бізнесу, пояснює Юлія Порошенко, одна з ідеологів проекту і невістка президента України. "Ми залучаємо великі корпорації, підприємців-інноваторів, академії та наукові інститути, а потім забезпечуємо взаємодію, щоб на стику з'являлися класні продукти",— каже вона. У результаті великі корпорації отримують можливість знайти таланти, а молоді стартапи, які прийдуть в акселератор, зможуть випробувати свої ідеї на практиці та навіть знайти перших клієнтів. Сповнених ідеями молодих людей поряд у надлишку, адже ВДНГ розташована біля студентського містечка Київського університету ім. Шевченка.

 

НОВА ЯКІСТЬ: Юлія Порошенко має намір зробити ВДНГ
ще й бізнес-акселератором, розвиваючи там телеком- і агронапрямки

 

У майбутньому кілька коворкінгових об'єктів мають розростися, за задумом команди ВДНГ, до справжнього технопарку. Але найближчими роками про велике будівництво не йдеться. "Ми не плануємо у найближчі 3-5 років будувати офісні будівлі на 150 тис. кв. м, як роблять технопарки в усьому світі,— пояснює Яковер.— Вони будують офісні будівлі, а потім чекають, поки ті заповняться. У нас первинним буде контент. А ми заповнимо ті павільйони, які є".

Директор з розвитку замахнувся б відразу і на більше, але у ВДНГ недостатньо грошей. А ще заважає законодавство, згідно з яким комплекс — винятковий об'єкт, який не здаси в оренду і не приватизуєш. "Територію виставки колись дуже добре захистили. Це дозволило комплексу дожити до 2016‑го так, що його майже не розікрали",— каже Бахматов. Він упевнений, що це чудово. Але подібний законодавчий захист тепер не дає можливості побудувати тут великі об'єкти.

Найближчим часом керівники виставки презентують концепцію розвитку комплексу. Мета — затвердити її на держрівні і домогтися часткових змін у законодавство. Тоді можна буде вдаватися до радикальних змін. А під них залучити масштабні та довгострокові інвестиції.

Яковер розповідає, що зробити класний парк — це їхня амбітна мрія. Але за світовими мірками на це потрібно від €20 млн. "Парк — це не монетизована активність,— говорить він.— Доведеться знайти, хто за це заплатить".

 

 

 

Матеріал опублікований в НВ №25 від 15 липня 2016 року