11 грудня, 2016. неділя

Новое время

UA RU
Бізнес. Uber прийшов

Гуд-бай, бомбіли

12 липня, 2016
Очільник нещодавно запущеного в Україні таксі-сервісу Uber Аркадій Вершебенюк розповідає про боротьбу за гаманці власників особистих автомобілів

Аркадій Вершебенюк, очільник нещодавно запущеного в Україні таксі-сервісу Uber, розповідає про боротьбу за гаманці власників особистих автомобілів, вартість проїзду і те, що перевізником може стати кожен

 

Андрій Юхименко

 

 

З липня в Києві з прицілом на інші великі міста країни почав працювати всесвітньо відомий сервіс — інноваційна американська компанія Über з капіталізацією $50 млрд.

Пасажири чекали на сервіс з нетерпінням, а водії таксі організували акцію протесту проти його виходу на ринок.

Світовий досвід показує: після появи Über сфера пасажироперевезень в різних країнах кардинально змінюється — частка традиційних таксі знижується через збільшення частки перевізників, що працюють із сервісом. Секрет у тому, що таксистом Über може стати будь-яка людина, яка має машину і час когось підвезти. Викликати такого "візника" можна через додаток для смартфона, вказавши точку, куди потрібно дістатися. Оплата послуг — безготівкова: потрібна сума списується з карти, вказаної під час реєстрації клієнта в системі.

Такий підхід не вимагає ні диспетчерських служб, ні розмов з операторами або таксистами про те, куди і за скільки їхати.

І хоча в Україні сервіс працюватиме лише з тими, у кого є право на пасажирські перевезення, Uber вплине і на вітчизняний ринок, впевнені у Міністерстві інфраструктури. По-перше, він змінить на краще стандарти надання послуги. По‑друге, виплачуючи податки "в білу", виведе частину цього сегменту ринку з тіні.

Деякі кияни вже випробували сервіс і залишилися незадоволеними — в Über, що працює в тестовому режимі, машини для них не знайшлося. Але декому пощастило, і своїх емоцій такі клієнти не приховують.

Аркадій Вершебенюк, генеральний менеджер компанії в Україні, упевнений: останніх буде все більше. Як і охочих спробувати себе в ролі таксиста.

— Де і коли можна почати користуватися вашим сервісом?

— Користуватися вже можна — починаючи з 30 червня у Києві. Як практично на всіх наших ринках, ми починаємо зі столиці, з найбільшого міста. Далі, як зазвичай, ми дивимося на міста-мільйонники.

— У чому суть послуги, яку ви будете надавати в Києві?

— Все дуже просто. Потрібно завантажити додаток на смартфон. Зареєструватися, ввести дані своєї [платіжної] карти і все. А далі, коли вам знадобиться автомобіль, ви просто відкриваєте застосунок, він визначає ваше місце розташування, натискаєте кнопку "Викликати автомобіль". І він приїжджає.

— І чим ви відрізняєтеся від сервісів, які вже існують в Україні?

— Якщо не вдаватися в технічні деталі, то є кілька основних відмінностей. По-перше, прозорість цін. Як відбувається зазвичай в інших службах? Коли вам потрібно дістатися з точки А в точку B, тоді все просто. А якщо потрібно ще заїхати в точку С, це стає проблемою. А якщо ще є точки D, E, то це вже стає великою проблемою. А у нас ви викликаєте автомобіль і далі їдете тим маршрутом, який вам потрібен. Це ваш автомобіль на той час, поки ви в ньому перебуваєте. Пасажир завжди знає, скільки він має заплатити, бо він може оцінити вартість поїздки перед її початком.

  


ПОДДЕРЖАЛ: Запуск Uber сопровождал пиар от власти: сервис расхваливали в Мининфраструктуры, а мэр Киева Виталий Кличко (второй справа) посетил презентацию
ПІДТРИМАВ: Запуск Über супроводжував піар від влади: сервіс розхвалювали в Мінінфраструктури, а мер Києва Віталій Кличко (другий праворуч) відвідав презентацію


 

— І яким буде тариф?

— Базовий — 25 грн, а далі — 4,5 грн за 1 км і 40 коп. за хвилину. Проста зрозуміла тарифікація. Тут немає якихось підводних каменів.

— Які види ваших продуктів будуть доступні в Україні?

— В Україні ми запускаємо сервіс, який називається uberХ. Це наш найбільш масовий і популярний продукт. Наша компанія починала з продукту під назвою UberBLACK — це був преміальний сервіс, який дозволяв замовити лімузин. Потім ми зрозуміли, що попит на аналогічний сервіс є і серед масового споживача. І тому з'явився uberХ. Саме з ним ми зазвичай і з'являємося в кожному новому місті. Але у нас є й інші продукти, наприклад, UberPOOL [сервіс для одночасного використання автомобіля різними пасажирами] — це наступна ітерація сервісу. Як правило, в будь-якому великому місті є люди, які подорожують якщо не за однаковим, то за схожим маршрутом. І вони можуть заощаджувати за рахунок спільного проїзду з іншими пасажирами. Водіям це дозволяє ефективніше використовувати час і транспорт.

— Коли така можливість з'явиться у Києві?

— Я не можу сказати. Зазвичай така можливість з'являється після того, як на ринку вже звикли користуватися uberХ.

— Як киянин, я знаю кілька хвороб київського таксі. Наприклад, під час дощу або в годину пік таксі викликати неможливо. А ви кажете: "Натиснув кнопку — і приїде".

— У всьому світі ми прагнемо до того, щоб кожна людина, коли їй потрібно, змогла відкрити програму і вирушити в поїздку. Ми альтернатива й доповнення до наявних у місті транспортних рішень.

— Тобто ви обіцяєте, що, натиснувши на кнопку, я не отримаю повідомлення "немає автомобіля у вашому районі"?

— Попит на послуги буде колосальним, тому обіцяти, що такого повідомлення ви не отримаєте, я не можу. Ми зараз повністю сфокусовані на залученні водіїв.

Ми будемо конкурувати, ймовірніше, із власним автомобілем

— Є ще одна хвороба: у службах таксі зазвичай дуже старі автомобілі, бо водії економлять. Ви будете стежити за якістю автомобілів?

— Так. У нас є свої вимоги до партнерів. І один з критеріїв, природно, автомобіль: в Україні він повинен бути не старшим 8 років. Крім того, ми віддаємо перевагу автомобілям певного рівня. Ми не говоримо, що це мають бути принципово якісь надвеликі бізнес-седани. Але це має бути автомобіль, в якому є якийсь мінімальний рівень комфорту і безпеки.

— Для мене таким не є, наприклад, автомобіль Lanos. А для вас?

— Наразі — теж.

— А які водії зможуть працювати з вами?

— Ми працюємо не з таксистами, а з партнерами. Тобто з будь-якою людиною, яка відповідатиме нашим вимогам і зареєструється на платформі. Головна вимога — наявність реєстрації як приватного підприємця або юридичної особи.

  


НЕ МОГЛИ НЕ ПРИЕХАТЬ: Аркадий Вершебенюк, генеральный менеджер Uber в Украине, говорит, что приход его компании в страну — очевидный шаг
НЕ МОГЛИ НЕ ПРИЇХАТИ: Аркадій Вершебенюк, генеральний менеджер Über в Україні, каже, що прихід його компанії в країну — очевидний крок


  

— А в чому різниця?

— Різниця в тому, що це не обов'язково має бути людина, яка професійно, на, скажімо так, щоденних засадах займається пасажирськими перевезеннями. Це може бути людина, яка хоче цим займатися кілька годин на день. У цьому і була логіка та філософія компанії. Платформою часто користуються люди, для яких це не основне місце роботи. Завдяки їй вони стають підприємцями, які починають власний бізнес.

— Але ж у них немає ліцензії на перевезення?

— Ми працюємо тільки з тими, у кого є ліцензія. І отримати її в Україні зовсім нескладно.

— Скільки людей у Києві вже завантажили вашу програму?

— Ми зазвичай не називаємо точних даних, але це десятки тисяч людей.

— Багато хто зацікавлено стежить за вашою компанією, очікує, як ви зміните ринок. А для вас цей ринок чому цікавий?

Насамперед — це європейська країна. Практично остання велика європейська країна, в якій Über досі не був присутній. Країна з великою територією і населенням, яка прагне в Європейський союз. Тому для Über це був цілком очевидний крок.

— Україна, напевно, найбідніша країна Європи. На американському ринку кілометр проїзду в таксі коштує $3-5. А тут люди готові заплатити за поїздку 15-20 грн, тобто менше $1.

— По-перше, мені здається, ви трохи недооцінюєте ринок. У нас дещо інші дані. По-друге, Uber з'єднує дві сторони — того, хто хоче здійснити цю поїздку, і того, хто хоче цю послугу надати. Тому не так важливо, які при цьому абсолютні цифри. Головне, що в Україні є великий ринок, великий потенціал.

— Голова Über Тревіс Каланік заявив, що ви заробляєте на американському і ще 30 інших ринках. А на китайському, наприклад, ні. Втрати там за минулий рік склали близько $1 млрд. Тож не всі ринки однаково сприймають вашу платформу.

— Для будь-якої компанії на стадії інтенсивного зростання — а Über є саме такою — це нормально. У нас є зрілі ринки та інвестиційні ринки. Якщо ви бачили останню заяву Каланіка, то ми прибуткові більш ніж у сотні міст. Коментувати ситуацію на китайському ринку я не можу, бо не очолюю Über в Китаї.

— Я вам трохи розповім про китайський ринок. Там є дуже серйозний місцевий конкурент. І через це в Über там не все так добре складається. А в Україні ви вивчали ринок? Є тут серйозні конкуренти?

— На будь-якому ринку конкурентом є будь-який вид транспорту. Але в Україні ми будемо конкурувати, ймовірніше, з власним автомобілем, вартість володіння яким зростає щороку, і не тільки через його номінальну ціну — візьміть витрати на бензин, страховку, обслуговування, паркування. Сучасні технологічні платформи надають доступні поїздки містом і позбавляють необхідності купувати машину. Бюджет на поїздки з Über нижчий, ніж вартість володіння особистою машиною, та й часу економиться досить.

 

ВСЕ ПРОСТО: Такий вигляд має на екрані смартфона
застосунок для виклику таксі Über

 

Ми також боротимемося і за тих людей, хто сьогодні ходить якимись маршрутами пішки. Місія Über якраз полягає в тому, щоб зробити пересування містом таким само надійним і доступним, як вода з‑під крана. Ви, коли відкриваєте кран, не замислюєтеся про те, чи буде там вода, чи ні. Ми хочемо, щоб кожен житель міста зміг зайти в застосунок, замовити машину і протягом декількох хвилин вирушити в поїздку.

 

 

Матеріал опублікований в НВ №24 від 8 липня 2016 року 

Коментарі

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів