Річниця катастрофи МН17. Як Росія цинічно бреше і створює фейки, намагаючись уникнути відповідальності

17 липня 2021, 07:38
Сюжет

17 липня — річниця катастрофи малазійського Боїнга, який здійснював рейс MH17 і був збитий з російського ЗРК Бук над окупованими територіями Донбасу у 2014 році.

У березні 2020 року в Нідерландах почався міжнародний суд у справі MH17, на якому сторона обвинувачення продовжує представляти нові докази провини Росії і фінансованих нею угруповань бойовиків. Тим часом Росія, незважаючи на ці докази, продовжує заперечувати свою причетність до катастрофи і проводити кампанію з дезінформації про цю трагедію.

Відео дня

НВ призводить найбільш кричущі факти брехні Росії про катастрофу рейсу MH17.

Фейк про те, що Боїнг нібито збив український літак

Фейк про те, що до катастрофи малазійського Боїнга нібито причетний український літак, імовірно, бере початок у телефонних переговорах контрольованих Росією бойовиків, запис яких був представлений у міжнародному суді в Нідерландах 27 червня 2020 року.

З цього запису випливає, що бойовики спочатку думали, що збили український військовий літак Су.

О 16:48 17 липня 2014 року, незабаром після катастрофи, підозрюваний Леонід Харченко подзвонив підозрюваному Сергію Дубінському.

«Ми вже на місці. Ми вже збили „Сушку“ (український літак Су — ред.)», — говорить Харченко.

Після цього Дубінський зателефонував головному підозрюваному Ігорю Гіркіну, який очолював «збройні сили» так званої «ДНР». Однак відомо, що українських літаків поблизу не було.

9 червня 2020 року прокурора в міжнародному суді у справі про катастрофу MH-17 нагадала, що на російській прес-конференції 21 липня 2014 року сторони заявили, що російські авіадиспетчери нібито кілька хвилин спостерігали військовий літак поруч із MH-17.

«При падінні швидкості о 17 годині 21 хвилині 35 секунд, в місці руйнування Боїнга з’являється нова позначка про повітряний об'єкт. Диспетчер запитував характеристики нового об'єкта, дані про його параметри отримати не може. Оскільки, найімовірніше, повітряне судно системами вторинного розпізнання не обладнане, що характерно для військових літаків», — заявив представник РФ на цій прес-конференції.

Водночас переговори українського і російського диспетчерів показують, що в російського диспетчера був доступ до зображення з радара, але ніякого іншого літака він на ньому не бачив.

Версію про український винищувач побічно спростував ще один підозрюваний — Ігор Гіркін.

«28 липня 2014 року Гіркін дав прес-конференцію, заявивши, що він не несе відповідальності за збиття рейсу MH17, тому що в його розпорядженні не було Бука», — заявив прокурор у справі MH17 на засіданні міжнародного суду 10 червня. Він наголосив, що Гіркін обґрунтовував непричетність його бойовиків до катастрофи, посилаючись на нібито відсутність у них Бука, ще до того, як слідство дійшло висновку, що літак збили саме з Бука.

«Впевненість, з якою Гіркін вже вказує на ракету Бук 28 липня 2014 року, викликає питання», — наголосив прокурор Тейс Бергер.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Ще один прокурор у справі MH17 Вуї-а-Цой наголосила, що Росія проводить «цинічну кампанію з дезіінформаціі», початок якої можна точно визначити, використовуючи відкриті джерела і перехоплені телефонні розмови.

Прокурор заявила, що прикладом цього є 17 липня 2014 року, коли через 15 хвилин після аварії, о 16:34, російські пропагандисти з LifeNews повідомили, що бойовики розповіли їм, що вони змогли «збити ще один транспортний літак ВПС України».

Також, за словами прокурора, ще одним прикладом є той факт, що фотограф, який перебував у цьому районі, описав у відеоінтерв'ю World Press те, як йому подзвонив представник сепаратистів після катастрофи MH17 і сказав, що вони збили військовий літак, який належить Україні.

«Він отримав цей телефонний дзвінок до того, як стало відомо, який тип літака був збитий», — уточнила прокурор.

Коли стало відомо, що збито цивільний літак, версії події в російських пропагандистських ЗМІ почали стрімко змінюватися.

«Проросійські телеканали змінили свої репортажі. LifeNews, наприклад, повідомили, що MH17 був збитий ракетною системою S-300, що належить українським збройним силам. Трохи менше ніж через півгодини ця версія була замінена повідомленням про те, що Боїнг був збитий українським винищувачем, який потім був збитий «народною армією» (контрольованими Росією бойовиками на Донбасі - ред.), — сказала Вуї-а-Цой.

Цей сценарій підтримало і Міноборони РФ на вже згаданій прес-конференції 21 липня 2014 року.

За словами прокурора, версія російських пропагандистів про те, що малазійський Боїнг нібито збив український винищувач, відійшла на другий план у вересні 2016 року, «коли було оголошено, що на радіолокаційних зображеннях не було літака-винищувача».

Фейк про український винищувач російські пропагандисти тиражували з підробленими «доказами». Так, у листопаді 2014 року російський Первый канал показав так звані «сенсаційні кадри»: супутниковий знімок, нібито добутий у західних спецслужб, на якому видно, що Боїнг рейсу MH17 атакує «український винищувач». Знімок швидко розпізнали як неякісний фейк.

У грудні 2019 року гендиректор Першого каналу Костянтин Ернст визнав, що цей сюжет був «помилкою». При цьому він також заявив, що звіт Міжнародної слідчої групи у справі MH17 нібито «непрофесійний» і він йому «не вірить».

На засіданні міжнародного суду 9 червня прокурори заявили, що «авіадиспетчер Карлос», який нібито працював в Україні в той час і бачив українські винищувачі, «виявився шахраєм, і, за повідомленнями ЗМІ, йому платила Росія».

Заяви «диспетчера Карлоса» у соцмережах активно поширювала російська пропаганда. Він також був показаний в ефірі іспанського підрозділу Russia Today. Журналісти Радіо Свобода і RISE Project з’ясували, що насправді це Хосе Кароса Барріос Санчес, який має судимість в Іспанії і був заарештований в Румунії за шахрайство.

Автори розслідування знайшли Санчеса і поспілкувалися з ним у WhatsApp. Він повідомив їм, що отримав всього $48 тисяч із російських джерел, як плату за свою роль «іспанського диспетчера Карлоса», а в українському аеропорту він не працював.

Фейк про «український Бук»

Під час засідання міжнародного суду у справі MH17 10 березня прокурор Вуї-а-Цой зазначила, що на вищезгаданій прес-конференції Міноборони РФ від 21 липня 2014 року, крім «версії українського військового літака» висунули ще одну версію про те, що малазійський Боїнг нібито був збитий з українського ЗРК Бук.

Коли у вересні 2016 року стало відомо, що версію з українським військовим літаком не підтверджують радіолокаційні дані, «українська ракета Бук стала домінуючим сценарієм (російської пропаганди — ред.)», заявила прокурор.

«Та сама лінія була прийнята заступником генерального прокурора Росії на початку 2019 року. Він також вказав на докази того, що це українська ракета. До цього дня російська влада ніколи не займала певну позицію щодо того, що саме, на її думку, сталося 17 липня 2014 року», — зазначила вона.

Ще 2 червня 2015 року, версію про «український Бук» спробував зробити правдоподібнішою російський збройовий концерн Алмаз-Антей — виробник цих ЗРК. Голова концерну Ян Новіков визнав, що Боїнг рейсу MH17 був збитий з Бука. Однак він заявив, що в Росії від 1999 року нібито немає на озброєнні ракет, якими був збитий лайнер, тоді як в України вони нібито є. Він також стверджував, що ракета нібито була запущена з підконтрольної Україні території.

Однак відразу ж виявилося, що висновки Алмаз-Антея побудовані на брехні. «У звіті Алмаз-Антей використовував підроблені знімки МН17», — повідомив у Twitter Еліот Хіггінс, який створив аналітичну групу Bellingcat. Хіггінс нагадав, що незадовго до прес-конференції Алмаз-Антея Bellingcat опублікував розгромну доповідь, яка вказує на підробку знімків Міноборони РФ. Після цього знімки зникли з презентації Алмаз-Антея. «Я підозрюю, що вони могли бути видалені в останній момент, оскільки графіка запуску ракети, яку вони представили, вказує на ту ж область, що і знімки Міноборони», — припустив Хіггінс.

У брехні Новікова викрили і військові експерти. Генерал-лейтенант Збройних сил України Дмитро Уманець заявив, що Боїнг був збитий з Бука новішого зразка, ніж є на озброєнні України. А голова дослідницьких програм Центру дослідження армії, конверсії і роззброєння Сергій Згурець зазначив, що Буки «засвітилися» на параді 9 травня у Москві.

Про те, що є багато доказів того, що ракети типу, зазначеного у презентації Алмаз-Антея, є на озброєнні Росії, писали й інші військові експерти.

А журналіст Новой газеты Павло Канигін розповів про те, що Алмаз-Антей представив внутрішній аудиторії та слідчим у Нідерландах різні дані.

17 вересня 2018 року про те, що Боїнг рейсу MH17 нібито збила українська ракета Бук заявив на прес-конференції начальник головного ракетно-артилерійського управління Міноборони РФ генерал-лейтенант Микола Паршин.

«Ракета, якою збили рейс MH17 на Донбасі, належала військовій частині в Україні», — стверджував він.

У Міноборони РФ запевняли, що «на підставі бортового номера ракети» дізналися, що ракету комплексу Бук, якою збили авіалайнер, у грудні 1986 року нібито передали у військову частину 20152 — зенітно-ракетну бригаду в Тернопільській області УРСР.

На той момент Міжнародна слідча група в Нідерландах вже відстежила пересування Бука з Росії на окуповані території і знала, що ЗРК, який знищив лайнер, належав 53-й зенітній ракетній бригаді ППО, що базується в Курську.

Після цього голова Міноборони Великобританії Гевін Вільямсон, спільно зі Степаном Полтораком, який на той момент був міністром оборони України заявили, що ця заява Росії - «черговий приклад дезінформації». Про довіру до висновків міжнародного слідства заявили також Нідерланди.

Твердження Паршина про український Бук вже спростували у міжнародному суді у справі MH17.

Під час засідання 9 червня 2020 року сторона обвинувачення заявила, що знайшла протиріччя в документах, які їм передало у 2018 році Міноборони РФ.

Тип ракети, про який у них йдеться, не відповідає тій ракеті, якою, ймовірно, був збитий Боїнг. А згідно з документами за 1991 рік ракети з таким номером в українській військовій частині, про яку йде мова, не було.

Вивчивши ці документи, прокурори дійшли висновку, що російська сторона намагалася обдурити слідство.

Сторона обвинувачення також зазначила, що російська сторона надавала слідству фейкові супутникові знімки, які були зроблені не в той день, що було видно з різниці в погоді.

На суді також з’ясувалося, що у сторони обвинувачення є щонайменше один свідок запуску ракети з російського ЗРК Бук, яка збила Боїнг рейсу MH-17, з окупованих територій Донбасу.

Судді заявили, що один зі свідків близько 14:00 17 липня 2014 року бачив Бук, який їхав в сторону поля під Сніжним. Свідок підтвердив, що з Бука стріляли і після цього на установці не вистачало однієї ракети.

За словами іншого свідка, за наказом одного з чотирьох обвинувачених Леоніда Харченка він поїхав до Донецька, а потім в Сніжне. Він заявив, що він бачив Бук 17 липня 2014 року ввечері після трагедії біля одного з магазинів в місті Сніжне.

Фейк про те, що Бука нібито не було

У ніч на 18 лютого 2020 року, за три тижні до початку міжнародного суду у справі MH17, російські ЗМІ розтиражували новий фейк про збитий Росією на Донбасі малазійський Боїнг MH17.

Його джерело — фейковое «нідерландське видання» Bonanza Media. Ця «платформа» опублікувала кілька документів, серед яких лист Військової розвідки Нідерландів прокуратурі, яка розслідує справу MH17, датовану 2016 роком.

Лист — відповідь на прохання надати дані, які можуть бути важливими для слідства. У ньому перераховано 11 позицій українських і російських установок Бук, які виявила розвідка Нідерландів, і дати, коли вони були виявлені. Російські Буки були встановлені в районі Міллерово Ростовської області. У листі сказано, що і російські, і українські позиції знаходилися на відстані більше 40 км (це дальність ураження ракет Буків — ред.) від місця падіння MH17. Таким чином, з цих позицій збити малайзійський Боїнг не могли.

Посилаючись на цього листа, російські ЗМІ масово заявили, що в районі катастрофи MH17 не було жодного Бука. Вранці 18 лютого 2020 року новини про це потрапили в топ Яндекса.

Однак в опублікованому листі зовсім не сказано, що Росія не могла збити малазійський Боїнг. У ньому вказується, що у липні 2014 року через положення фронтів українську установку Бук навряд чи могли перекинути в радіус 40 км від місця падіння літака. Такого ж висновку про російські Буки немає.

Насправді лист цілком узгоджується з офіційними висновками слідства і розслідуванням журналістів Billingcat, згідно з якими російський Бук був перекинутий на окуповані українські території.

«Платформа» Bonanza Media, яку ТАСС також називає «нідерландським виданням» виявилася представлена сторінкою для збору пожертвувань на сайті Patreon, на яку підписано шестеро людей, і YouTube каналом, створеним у квітні 2019 року, на якому опубліковано 12 роликів.

До «команди журналістів-розслідувачів», згідно з описом цього проекту на Patreon, входять лише дві особи. Це колишня співробітниця російського телеканалу Russia Today Яна Єрлашова і громадянин Нідерландів Макс ван дер Верфф, який журналістом ніколи не працював.

Зв’язки Макса ван дер Верффа з терористами Л/ДНР відзначають нідерландські ЗМІ. Він двічі їздив на місце аварії MH17, після чого стверджував у соцмережах і своєму блозі, що офіційна версія розслідування невірна. Причому терористи намагалися використовувати його діяльність у своїх інтересах — щоб «підірвати» докази СБУ. Про це стало відомо з витоку в DoniLeaks.

Єрлашова була на місці падіння малазійського Боїнга через рік після катастрофи.

Пізніше вона почала разом з ван дер Верффом збирати кошти на Kickstarter для зйомок фільму під назвою Call for justice про MH17. Цей пропагандистський ролик був опублікований на каналі YouTube у липні 2019 року і набрав майже 260 тисяч переглядів. У ньому, зокрема, наводяться свідчення «очевидців», які стверджують, що вони бачили перед катастрофою MH17 військовий літак. При цьому навіть Міноборони РФ у 2016 році підтвердило, що ніяких інших літаків поряд з малазійським Боїнгом не було.

***

Пасажирський Boeing-777 малайзійських авіаліній, що виконував рейс МН17 з Амстердама в місто Куала-Лумпур, був збитий збройними силами РФ над окупованим Донбасом 17 липня 2014 року. На борту лайнера перебувало 283 пасажири і 15 членів екіпажу. Усі вони загинули.

Об'єднана слідча група, яка веде міжнародне розслідування катастрофи Боїнга МН17, зробила висновок, що літак був збитий ракетою, випущеною із зенітно-ракетного комплексу Бук біля населеного пункту Сніжне. Ракетний комплекс був доставлений в Україну з Росії.

Прокуратура Нідерландів пред’явила обвинувачення трьом росіянам і одному українцю у вбивстві 298 пасажирів і членів екіпажу рейсу MH17.

Йдеться про колишнього ватажка прокремлівських терористів Ігоря Гіркіна (Стрєлкова), полковника ГРУ Сергія Дубінського, підполковника запасу ВДВ Олега Пулатова і бойовика «ДНР» Леоніда Харченка.

17 червня 2021 року в міжнародному суді в Нідерландах закінчили демонстрацію всіх доказів у справі.

Показати ще новини
Радіо NV
X