23 червня 2018, субота

ЄС оголошує війну фейковим новинам

2 коментувати
Понад 80% європейців вважають фейкові новини загрозою демократії в ЄС
Фото: guengl.eu

Понад 80% європейців вважають фейкові новини загрозою демократії в ЄС

Євросоюз починає масштабну кампанію з боротьби з фейковими новинами і дезінформацією. Комісар ЄС з цифрової економіки Марія Габріель презентувала доповідь Багатомірний підхід до дезінформації, в якому запропоновано конкретні заходи для протистояння завідомо неправдивій інформації в ЗМІ і соцмережах.

Над доповіддю, оприлюдненою 12 березня, працювали 39 фахівців у сфері медіа, серед яких відомі журналісти, професори вузів, представники Twitter, Google і Facebook. Документ став відповіддю на розпорядження голови Єврокомісії Жана-Клода Юнкера про необхідність захистити громадян ЄС від наростаючого потоку фейковий новин, головним інструментом поширення яких залишаються соцмережі та інші онлайн-платформи.

Базові рекомендації, озвучені в доповіді, пропонується прописати більш детально до кінця року і впроваджувати вже з початку 2019-го – напередодні виборів до Європарламенту, які відбудуться в тому ж році.

Що пропонують зробити

Розширити термін

На думку авторів доповіді, словосполучення "фейкова новина" перестало відображати весь масштаб проблеми, більш того – ним нерідко зловживають політики. Тому експерти пропонують визнати однією із загроз демократії в ЄС дезінформацію – тобто "всі форми неправдивої, неточної або такої, що вводить в оману, інформації, яку створили, оприлюднили і просувають з метою прибутку або навмисного заподіяння шкоди суспільству".

Політики стали зловживати терміном "фейкові новини", підкреслюють експерти ЄС/Фото newshub.co.nz

Посилити роль фактчекінгових організацій

Пропонується збільшити фінансову підтримку незалежних організацій, які займаються перевіркою фактів ("фактчекінг"), медіакритикою і підвищенням медіаграмотності. Кінцевою метою, як зазначено в доповіді, має стати створення відкритого фактчекінгового ринку, "який би дозволив уникнути монополії на правду".

Крім того, експертна група наполегливо рекомендує щедріше фінансувати дослідження в сфері медіа інновацій, покликаних протистояти фейковим новинам. Серед таких нововведень названі фактчекінгові інструменти в медіа, відповідні розробки в галузі штучного інтелекту, мовних технологій тощо.

Дивіться також

Зробити прозорішими джерела інформації

Пропонується зобов'язати онлайн-медіа надавати дані про своїх власників, щоб допомогти читачам зрозуміти, хто стоїть за тією чи іншою інформацією. У свою чергу, онлайн-платформи, що публікують новини ЗМІ, повинні відображати цю інформацію.

Крім того, рекламний контент повинен бути чітко ідентифікований. Експерти пропонують насамперед добитися прозорого зрозумілого маркування політичної реклами і оплачених матеріалів.

Оприлюднити пошукові алгоритми

Експерти рекомендували онлайн-платформ, серед яких такі гіганти як Google, Facebook, Twitter, ділитися інформацією зі ЗМІ про сво пошукові та рейтингові алгоритми. Тоді журналісти якісних медіа зможуть краще розуміти, які алгоритми в соціальних мережах сприяють підвищенню рейтингу тих чи інших новин, сподіваються автори доповіді.

Підвищити медіаграмотність читачів

"Медіа- й інформаційна грамотність стали життєво необхідними компетенціями, оскільки є відправною точкою для розвитку критичного мислення і хорошою практикою для спілкування як онлайн, так і офлайн", - підкреслюється в доповіді.

У зв'язку з цим експерти пропонують на обов'язковій основі впровадити програми медіаграмотності в шкільну освіту країн ЄС. Більш того, наполягають автори доповіді, ця дисципліна повинна бути включена в Міжнародну програму з оцінки освітніх досягнень учнів (PISA). Це тест, що оцінює грамотність школярів у різних країнах світу і вміння застосовувати знання на практиці, який раз на три роки проводить Організація економічного співробітництва і розвитку (ОЕСР) – об'єднання найрозвиненіших країн світу.

Медіа і інформаційна грамотність стали життєво необхідними компетенціями

Крім того, пропонується включити медіаграмотність в офіційний список компетенцій, рекомендованих ЄС для освоєння дорослими протягом усього життя.

Розробити спеціальні інструменти в смартфонах і браузерах

Експерти закликають онлайн-платформи поліпшити наявні або розробити нові інструменти, які б дозволили читачам ще активніше брати участь у відсівання і корекції фейковий новин, а також повідомляти про їх виявлення.

Крім того, автори доповіді пропонують впроваджувати спеціальні інструменти, плагіни і додатки для браузерів і смартфонів, щоб користувачі могли контролювати результати пошукових запитів і пріоритети новинних стрічок залежно від якості інформації та її достовірності. Уміння використовувати такі інструменти повинно стати частиною шкільного навчання.

Дивіться також

Затвердити Кодекс протидії дезінформації

Для онлайн-платформ фахівці розробили спеціальний кодекс, дотримуючись якого вони зможуть більш злагоджено протистояти фейковим новинам. Кодекс включає в себе 10 пунктів, набути чмнності він повинен з січня 2019 го року. Серед цих пунктів – пропозиція супроводжувати трендові новини добіркою якісних достовірних матеріалів з теми; відображати спонсорований контент, включно з політичною рекламою, окремо від іншої інформації; забезпечити читачів зручними інструментами для перевірки новин за допомогою фактчекінгових ресурсів.

Масштаб проблеми

Згідно з недавнім опитуванням європейської служби Eurobarometer, результати якого були оприлюднені 12 березня, 85% громадян ЄС називають фейкові новини проблемою для своєї країни, а 83% вважають їх загрозою демократії в цілому.

На думку опитаних, за боротьбу з потоком дезінформації повинні відповідати перш за все самі журналісти (45%), місцева влада (39%), а також менеджмент медіакорпорацій (36%).

З побоюваннями жителів європейських країн згодні й чиновники ЄС. У червні 2017 року Європарламент прийняв резолюцію із закликом до Єврокомісії оновити чинне законодавство, щоб обмежити поширення дезінформації. Єврокомісія, зі свого боку, підтвердила пріоритетність цієї теми, включивши її в свою програму на 2018 й рік.

На людство обрушився безпрецедентний за масштабом потік інформації, зокрема помилкової

Віце-голова Єврокомісії Франс Тіммерманс підкреслив, що за часів, коли на людство обрушився безпрецедентний за масштабом потік інформації, зокрема помилкової, вкрай важливо "надати громадянам інструменти для ідентифікації помилкових новин" і управління інформацією.

Головним майданчиком поширення фейкових новин залишаються онлайн-платформи. За даними звіту Інституту досліджень журналістики Reuters (Institute for the Study of Journalism) за 2016 й рік, 51% користувачів отримують доступ до онлайн-новин через соцмережі і їх персоналізовані алгоритми. При цьому до кінця 2016 року дві найбільші онлайн-платформи, Google і Facebook, контролювали майже три чверті рекламного ринку США.


Читайте термінові новини та найцікавіші історії у Viber та Telegram Нового Времени.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Останні новини

ТОП-3 блога

Фото

ВІДЕО

Читайте на НВ style

Геополітика ТОП-10

опитування

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: