21 серпня 2018, вівторок

Шанс на відродження Ісламської держави. Як в Пакистані офіційна влада поступається радикальним ісламістам

2 коментувати
88% населення Пакистану вважають себе віруючими або ревно віруючими

88% населення Пакистану вважають себе віруючими або ревно віруючими

Ісламська держава, майже знищена в Сирії та Іраку, отримала шанс на відродження в Пакистані, де рвуться до влади радикальні ісламісти. Про це пише журнал Новое Время

Святотатство як злочин і привід для вбивства

Ісламська Республіка Пакистан з'явилася на світ в 1947 році в результаті кривавого поділу Британської Індії на мусульманську та індуїстську частини. Сама її назва — релігійного походження. Вона означає "країна чистих", тобто — мусульман, а не многобожників-індуїстів.

Британці, знаючи про глибоку та взаємну неприязнь двох головних релігійних громад своєї колонії, ввели там суворі закони проти будь-яких проявів богохульства. Сенс полягав у тому, щоб звести до мінімуму взаємні образи на релігійному грунті і, відповідно, знизити ризик конфліктів.

Після здобуття незалежності Пакистан закони не тільки не скасував, а й посилив. Наприклад, образа пророка Мухаммеда є тут кримінальним злочином і карається стратою. За наругу над Кораном покладається довічний термін. Ставлення до релігії в Пакистані надзвичайно серйозне. 88% населення вважають себе віруючими або ревно віруючими.


Пакистанські дівчинки під час святкування дня народження пророка Мухаммеда

Пакистанські дівчатка під час святкування дня народження пророка Мухаммеда


Для пакистанця, обвинуваченого чи навіть запідозреного в святотатстві, арешт і суд — це ще порівняно вдалий результат. Таких людей часто лінчують їх земляки і сусіди. З 1990 року зафіксовано як мінімум 62 випадки позасудових убивств "богохульників", вина яких навіть не була встановлена. Скільки таких вбивств не потрапляє у поліцейську статистику, невідомо. Самі пакистанці визнають, що закони про захист релігійних почуттів нерідко стають засобом зведення особистих рахунків або просто помсти.

Боротьба з єретиками по-пакистански

В кінці XIX століття в тоді ще британській Індії широкої популярності набув проповідник Мірза Гулам Ахмад, який оголосив себе кимось на кшталт "пророка-коректувальника" ісламу.

Його послідовники вірять, що безпосередньо Аллах забезпечив Ахмада інструкціями щодо того, як повернути цю релігію до "початкової форми" часів пророка Мухаммеда. Проповідник, наприклад, стверджував, що релігійні війни і фанатизм суперечать сутності ісламу, що моральність і світ є вищими його цінностями.

Звучить непогано. Але є проблема. Одним з важливих постулатів ісламу є те, що Мухаммед був "печаткою пророків" — тобто найкращим, останнім і єдиним у своєму роді. Будь-який послідовник, який претендує на цей статус, за визначенням вважається єретиком, розкольником і самозванцем.

Відповідно, ставлення до таких людей в ісламському світі насторожене і вороже. Часом їм вдається завоювати деяке число послідовників, але в порівнянні зі звичайними сунітами їх вкрай мало.

У 200-мільйонну Пакистані ахмадійців — від 500 тис. (оцінка їхніх недругів) до 4 млн осіб (їхні власні дані). Для того, щоб якось їх виділити із загальної маси, в закони про богохульство в 1984 році були введені доповнення. Ахмадійцям заборонили називати себе мусульманами. Покарання за недотримання цієї норми — три роки в'язниці. Такий же термін призначається тим з них, хто назве свою мечеть мечеттю, Каабу — священним для себе місцем, а засновника вчення — пророком.

Ще один "захист від ахмадійців" — текст присяги, яку зобов'язані принести всі місцеві держслужбовці і депутати перед вступом на посаду. Серед іншого там є такі слова: "Перед лицем Всевишнього клянусь в тому, що Мухаммед — останній пророк".

Як спроба змінити текст присяги для чиновників об'єднала радикальних ісламістів і військових

Оскільки ахмадійці давно просили пом'якшити формулювання присяги, в жовтні 2017-го вони своє отримали — текст був замінений на "Визнаю, що Мухаммед — останній пророк".

Зміну тексту присяги багато пакистанців сприйняли як відвертий напад на найдорожче, що у них є, — релігію. Фанатично налаштована частина суспільства тут же побачила в цьому рішенні "змову ахмадійців" і підготовку до скасування законів про богохульство.

Реакція не забарилася. На вулиці і площі федеральної столиці Ісламабаду та інших міст країни вийшли сотні тисяч протестувальників. Вони блокували дороги і залізничне сполучення.

На чолі акції стояв недавно утворений рух Тахрік-і-Лабаік. Це релігійні екстремісти, які виступають за "чистий іслам", боротьбу проти будь-яких натяків на святотатство, примат духовного над матеріальним і так далі. Але головне — вони за перетворення Пакистану на винятково шаріатську країну. Простіше кажучи — на сьогоденну Ісламську державу.


Представники пакистанського радикального ісламістського двіденія Тахрік-і-Лабаік

Представники пакистанського радикального ісламістського руху Тахрік-і-Лабаік


Головною вимогою Тахрік-і-Лабаік було повернення старого тексту присяги держслужбовців з одночасним звільненням міністра юстиції Захида Хаміда, який і запропонував нововведення.

Виконати першу вимогу уряд погодився відразу, не бажаючи ескалації ситуації. Але от щодо другого чинив опір. По-перше, відхід Хаміда погрожував розпадом всього уряду. Оскільки за всю історію Пакистану жоден кабінет міністрів не відпрацював там повний термін, зайвий привід для нестабільності прем'єру був не потрібен.

По-друге, прем'єр-міністр Шахід Хаккан Аббасі не хотів піддаватися на політичний шантаж з боку маловідомої радикальної ісламістської групи.

Уряд кинув проти демонстрантів поліцію, проте заборонив їй використовувати вогнепальну зброю. На вулицях міст закипіли рукопашні битви. Демонстранти, що не поступалися поліцейським в чисельності, зуміли відбити всі напади. У цьому їм здорово допомогли металеві прути, каміння та інші подібні предмети. З обох сторін пішли втрати — як мінімум сім осіб було вбито, кілька сотень потрапили до лікарень з пораненнями.

Розуміючи, що битва за вулиці програна, уряд запросив допомоги у всемогутньої пакистанської армії.

Після отримання запиту про допомогу, начальник Генерального штабу Пакистану Камар Джавад Баджва не відправив війська на розгін ісламістів, а наполіг на закритих переговорах з прем'єр-міністром. Відразу після цієї бесіди міністр юстиції подав у відставку. Армія стала на бік ісламістів. Вони перемогли.


Уряд Пакистану кинуло проти протестуючих поліцію, але заборонило їй використовувати вогнепальну зброю

Уряд Пакистану кинув проти протестуючих поліцію, але заборонив їй використовувати вогнепальну зброю


Лідер релігійних радикалів — мулла Хадим Хусейн Резві — на наступний день подякував начальнику Генштабу за те, що той, за його словами, став гарантом виконання всіх вимог протестуючих.

Більше того, незабаром у місцевих соціальних мережах з'явився ролик, на якому один з високопоставлених пакистанських генералів особисто роздає активістам Тахрік-і-Лабаік конверти з грошима, дякує їм за протест, обіцяє звільнити заарештованих поліцією соратників і клянеться, що армія на їхньому боці.

Загальні інтереси

У практичному сенсі всі ці факти означають, що збройні сили Пакистану активно зрощуються з місцевими релігійними екстремістами.

І ті, і інші ненавидять демократію і обтяжуються необхідністю підкорятися світському цивільному уряду. У обох груп завжди були і залишаються величезні політичні амбіції, а також власні цілі, що суперечать нинішньому порядку речей.

Разом вони дали перший бій уряду своєї країни — і перемогли. На хвилі успіху їх синтез буде йти ще активніше. І найголовніше — вони потрібні один одному.


Колишній міністр юстиції Пакистану Захід Хамід, якого радикальні ісламісти змусили піти у відставку

Колишній міністр юстиції Пакистану Захід Хамід, якого радикальні ісламісти і військові змусили піти у відставку


Пакистанській армії для здобуття всієї повноти влади необхідна ідеологічна підпора. І радикальний політичний іслам з його єдиноначальністю, нетерпимістю до ворогів і жорсткою дисципліною — саме те. Більше того, в майже поголовно мусульманській країні релігія може стати тією самою "духовною скрепою", яка не дасть суспільству збитися в єресь лібералізму.

Для ісламістів армія з усією її міццю і впливом — найпростіший засіб досягнення влади. Більше того, халіфат пророка Мухаммеда був у першу чергу військовою машиною, що постійно розширює територію, тому ніяким релігійним нормам мілітаризм не суперечить.

Але в такому сценарії є одна серйозна проблема. І зачіпає вона не тільки Пакистан, а й весь світ. Військово-релігійний уряд — це готовий рецепт великих бід.

У недавньому минулому ми вже були свідками такого злиття. Іракське відділення Аль-Каїди в 2013 і 2014 роках уклало союз з офіцерами-сунітами армії Саддама Хусейна, що залишилися поза справами після американського вторгнення. В результаті цього союзу утворилася всім відома Ісламська держава.

Внеском військових стала організація бойових груп у потужну, безстрашну силу, що більше року громила Сирію та Ірак. Ісламісти забезпечили цю силу ідеологією, яка привертала тисячі і тисячі прихильників по всьому світу. Для ліквідації цієї сили знадобилося кілька років і зусилля половини світу.


Радикальні ісламісти на похоронах одного з жертв протестів проти зміни присяги для чиновників

Радикальні ісламісти на похоронах одного з жертв протестів проти зміни присяги для чиновників


Тепер щось подібне зароджується в Пакистані. Сунітського населення цієї країни в десять разів більше, ніж в Іраку. Рівень релігійності — ніяк не нижче. А по антизахідним настроям Пакистан стабільно в першій п'ятірці країн світу.

При цьому радикальні ісламісти зараз відчувають себе там цілком вільно, вже диктуючи свою волю уряду. А армія Пакистану є могутньою структурою з власним бюджетом, сучасною технікою, горами зброї і навіть термоядерними ракетами. За оцінками експертів, зараз їх там близько 130 шт., і виробництво не зупиняється.

Пакистанська версія Ісламської держави може стати в десятки або навіть сотні разів могутнішою, ніж сирійсько-іракська.

Читайте повний текст матеріалу в свіжому номері журналу Новое Время — №46 від 15 грудня 2017 року

Хочете знати не тільки новини, а й що за ними криється?

Читайте журнал Новое Время онлайн.
Передплатіть зараз

Читайте 3 місяці за 59 грн

Читайте термінові новини та найцікавіші історії у Viber та Telegram Нового Времени.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Останні новини

ТОП-3 блога

Фото

ВІДЕО

Читайте на НВ style

Країни ТОП-10

опитування

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: