Наша проблема – туристи і мопеди. В Амстердамі призначили велосипедним мером дев'ятирічну дівчинку

17 лютого, 10:33
1035
Сюжет
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке
Наша проблема – туристи і мопеди. В Амстердамі призначили велосипедним мером дев'ятирічну дівчинку - фото

Anke Teunissen / BYCS

Лотта Крок - перший у світі дитячий велосипедний мер

Амстердам давно завоював славу світової велосипедної столиці. Однак і там не зупиняються на досягнутому: нещодавно в місті заснували посаду дитячого велосипедного мера - першого в світі.

Про те, як намагається допомогти міській велосипедній інфраструктурі дев'ятирічна Лотта Крок, розповідає у своєму репортажі британська The Guardian. НВ пропонує повний переклад цього матеріалу

Недитячі проблеми

У метушню години пік в Амстердамі дев'ятирічна Лотта Крок під'їжджає на велосипеді до надзвичайно жвавого перехрестя. "Дивіться, - каже вона, - тут рух звідусіль. Чотири трамваї з чотирьох різних сторін! Це по-справжньому збиває з пантелику дитину на велосипеді!"

Лотта - перший у світі дитячий велосипедний мер, а зона її відповідальності - столиця Нідерландів. Її завдання - надихати дітей їздити на велосипеді щодня і привертати увагу до тих труднощів, з якими стикаються діти на велосипедах.

Три найбільші проблеми для нас - це автомобілі, туристи на велосипедах і мопеди

Ви можете подумати, що подібні завдання зайві в місті, відомому як велосипедна столиця світу. Кількість велосипедів в Амстердамі оцінюється у 881 тис., що перевищує чисельність жителів (їх 850 тис). 63% місцевого населення користуються велосипедом щодня.

Однак діти, які їздять на велосипеді в Амстердамі, стикаються з багатьма труднощами, говорить Лотта: "Три найбільші проблеми для нас - це автомобілі, туристи на велосипедах і мопеди. Машини займають занадто багато місця, туристи весь час "вихляють" з боку в бік та зупиняються, коли ви найменше цього очікуєте, а мопеди просто обганяють і "підрізають" вас".

"Я мер для всіх дітей, а не для себе"

Лотта стала дитячим велосипедним мером у червні минулого року, перемігши на конкурсі - у ньому школярів попросили запропонувати план, як зробити пересування на велосипеді по місту безпечнішим і цікавішим. Її ідея полягала в тому, щоб додати дитячі велосипеди і тандеми до популярної програми прокату велосипедів, якою керує компанія Nederlandse Spoorwegen (NS) - державний оператор залізниць. "У моїх батьків немає машини, тому коли ми їдемо в інше місто, то завжди сідаємо на потяг, а потім - на прокатний велосипед, - розповідає вона. - Але оскільки у них [у прокаті] немає велосипедів для дітей, мені доводиться сідати за спину моєму батькові, що трохи небезпечно".

Репортаж про вибори дитячого велосипедного мера Амстердама:

Компанія Nederlandse Spoorwegen привітала ідею Лотти та запропонувала обладнати дитячим велосипедом залізничний вокзал у Харлемі, де живуть її дідусь і бабуся. Однак догодити дитячому веломеру виявилося не так просто: "Я сказала їм, що цього недостатньо. Я велосипедний мер не для себе, а для всіх дітей в Амстердамі". Зараз NS працює над пілотним проектом дитячих прокатних велосипедів на одній зі станцій.

В офісі BYCS - організації, яка впровадила програму велосипедних мерів, Лотта зустрічається із Кателейн Боермою - велосипедним мером Амстердама. Призначити молодшого "колегу" було її ідеєю. "У цьому місті живе 125 тис. дітей, і я думала над тим, як би залучити і їх, - каже Боерма. - І тоді я зрозуміла, що, якщо ви хочете заохотити звичку їздити на велосипеді серед дітей, вам просто потрібен зразок для наслідування".

Велосипедний максимум

Але чи дійсно діти Амстердама потребують того, щоб заохочувати їх сідлати велосипеди? Боерма вважає, що так. "Тут живуть представники 200 різних культур, і деякі з них не вважають велосипед безпечним видом транспорту. Тому їхні діти їздять до школи на автобусі, потім пересідають на мопеди, коли їм виповнюється 16, а потім дістаються до роботи на машинах. Нам ще є що підкорювати", - каже велосипедний мер Амстердама.

Відтоді, як Лотту призначили дитячим велосипедним мером, у неї було чимало справ: вона роздавала інтерв'ю, відкривала велосипедні змагання в місті і була членом журі під час амстердамського Фестивалю світла - свята, під час якого амстердамці прикрашають свої велосипеди вогнями.

Лотта Крок вибирає новий байк після перемоги в конкурсі на посаду дитячого велосипедного мера Амстердама:

Тепер вона планує зустрітися з мером міста, щоб обговорити ідеї, запропоновані дітьми: "Серед наших пропозицій - велосипедний парк, де діти можуть навчитися їздити на велосипеді. Зараз більшості з нас доводиться вчитися на вулицях, де рух досить інтенсивний. Набагато приємніше, коли ти можеш практикуватися ув спеціальному парку, - розповідає Лотта. - Інша ідея полягає в тому, щоб створити спеціальний додаток для туристів, який би допоміг навчити їх правилам їзди на велосипеді. Тому що більшість [туристів] про них не знає".

Місто, зручне для восьмирічної дитини, однаково комфортне і для 88-річної людини

У відповідь на запитання про те, чи часто сама вона їздить на велосипеді, Лотта визнає: це настільки звично, що вона навіть не замислюється над такими питаннями: "До школи я ходжу пішки, тому що вона дуже близько, але багато куди добираюся на велосипеді. Наприклад, щосуботи я їжджу в театральну студію. Але рух в Амстердамі дуже жвавий. Нам дійсно потрібно, щоб більше людей відмовлялися від своїх машин і їздили на велосипедах", - впевнена вона.

Наслідуючи успішний приклад Амстердама, велосипедні мери в багатьох містах світу тепер планують призначати молодших колег. "Вони бачать, наскільки добре це працює, - каже Боерма. - Я розмовляю з батьками, а Лотта розмовляє з дітьми. І якщо ви подивитеся на місто очима дитини, ви зробите його доступним і для інших. Місто, зручне для восьмирічної дитини, однаково комфортне і для 88-річної людини".

Лотта дуже рада, що дедалі більше міст наслідують приклад Амстердама. "Одного разу ми поїхали на канікули до Англії, у місто з назвою Бат. Там я побачила, що не так вже й багато дітей їздять на велосипедах, - говорить вона. - Їм дійсно було б корисно отримати дитячого велосипедного мера".

Журнал НВ (№10)

Момент істини

Шість головних претендентів на президентське крісло відповіли НВ на сім запитань — політичних, світоглядних і особистих

Читати журнал українською