Сором за Бурбу, інформація про держпереворот за участю Ахметова та день народження Єрмака — хроніка пресмарафону Зеленського
У п’ятницю, 26 листопада, президент України Володимир Зеленський проводив тригодинний пресмарафон з нагоди середини його президентського терміну (т. зв. «екватора»).
Зеленський мав відповідати на запитання журналістів три години з 12:00 до 15:00, однак марафон затягнувся на п’ять з половиною годин. Подія відбувалася у київському коворкінгу Creative State Arsenal (район станції метро Арсенальна та Kyiv Food Market, де восени 2019 року провели перший після обрання Зеленського багатогодинний пресмарафон).
Про сьогоднішню подію Офіс президента не оголошував заздалегідь, а запросив на захід 30 журналістів «провідних всеукраїнських та міжнародних ЗМІ» на власний вибір. На Банковій пояснили такий крок ситуацією з COVID-19, «досвідом попередніх пресмарафонів» та бажанням приділити достатньо часу кожному запитанню. Відкриту акредитацію на подію не оголошували й не проводили.
Це рішення викликало подив у журналістському середовищі. Представники українських медіа, яких не запросили на пресмарафон Зеленського, анонсували протест на місці його проведення, щоб «продемонструвати, скільки журналістів хотіли й не змогли поставити запитання президенту».
У відповідь на такі закиди речник президента Сергій Никифоров пояснив, що «охочих набагато більше, ніж може вмістити наш формат», і що «кількість учасників обмежили, аби зосередитися на якості розмови». Він також оприлюднив список з 32 ЗМІ, запрошених на пресмарафон Зеленського. Серед них НВ, РБК-Україна, Інтерфакс-Україна, Українська правда, Бабель, 5 канал, 1+1, ТРК Україна та Свобода слова Савіка Шустера, Дім, а також Reuters, Deutsche Welle, AFP, Bloomberg, BBC.
«На мій погляд, склад учасників теж вийшов збалансованим і непростим для президента. Розумію, що не всі погодяться з нашим вибором, але знаю, що на теплу ванну це не схоже», — прокоментував такий вибір ЗМІ Никифоров. В одному з коментарів у журналістській Facebook-дискусії він також пояснив, що формат події ближчий до «розширеного інтерв'ю», а не до пресконференції.
За два з половиною роки при владі Володимир Зеленський провів кілька великих зустрічей із пресою. Перша з них відбулася у жовтні 2019 року у форматі пресмарафону у столичному Kyiv Food Market — тоді голова держави відповідав на запитання журналістів упродовж 14 годин.
Пресконференція Зеленського з нагоди року при владі випала на перші місяці пандемії та відбулася в Маріїнському парку просто неба. А його спілкування із пресою з нагоди двох років на посаді президента провели 20 травня 2021 року на території держпідприємства Антонов.
НВ слідкувало за головними подіями довкола пресмарафону Володимира Зеленського та його ключовими заявами у режимі онлайн.
17:54 Пресмарафон президента закінчився.
17:17 Зеленський відповів на питання журналістки НВ Крістіни Бердинських про загострення стосунків влади з Рінатом Ахметовим та про те, коли вони востаннє зустрічались.

Ніякого підвищення ставок з мого боку немає. Я сказав, що я не буду говорити про інформацію, яку президент не має права розповсюджувати і будь-який розвідник щодо ситуації з вагнерівцями. Я відповів, тому що все це перейшло в «базар», а не в реальність, яка є. І вже потребувало мого особистого втручання, тому що я вважаю, що це репутація нашої держави, моя особиста репутація також, репутація нашого населення.
Вважаю, що медійна політика Ріната Леонідовича перейшла, мені здається, в не дуже здорову фазу. Вони можуть продовжувати говорити, що хочуть, але не повинні і не мають права інформувати чи дезінформувати наше населення.
Я так вважаю. Але я через це, вибачте, не закриваю якісь канали, як це робиться в деяких державах. Саме ці. Я про це вийшов говорити з вами. Тим більше, що на багато питань. Сергій приходить, каже — у нас всього 1000 запитів. Треба вже почати говорити. У мене немає часу, але так іноді будемо зустрічатись.
Тому я вважаю, ще раз, що його (Ріната Ахметова — ред.) оточення затягує в цю війну не проти мене особисто, а проти народу України. Проти мене, тому що мене обрали, я не просто особистість, я собі повністю не належу. У мене є своє власне життя, але його дуже мало. Я — вибір людей і я частково належу їм. І тому я вважаю, що це виклик їм, і ви бачите, що там же зовсім, вибачте, перейдені всі межі і йде дезінформаційна політика.
В усі роки буває, що десь щось відключилось, треба допомагати, опалювальний сезон. Що вони роблять? З кожного питання зрада. День народження — якась зрада, опалювальний сезон — зрада, ковід — ми вмираємо. Завтра, першого числа, буде воєнний. Що це значить?
Ну, якщо люди не несуть відповідальність за те, що вони говорять, дезінформують, повинен власник нести. Ну хоча б політичну відповідальність, хоча б публічну відповідальність. Тому я й сказав, я вважаю, що це дезінформаційна атака не тільки проти держави в цьому випадку щодо державного перевороту, а й проти нього.
Я вважаю, що вони награлись, не треба цього робити, і вважаю, що йому це повинно бути цікаво.
Я не пропоную йому прийти, я сказав, що якщо людина хоче — будь ласка, ми навіть покажемо, що хтось робить. І він зробить свої висновки, тому що може він про це знає, може не знає, я не роблю висновки. Але я президент України, а він бізнесмен, великий бізнесмен. І тому таких просто якісь там — «давай, мол, домовимось». Як це так — домовимось? Кожен бізнесмен, він робить свою роботу і нехай працює. Я президент України, у мене всі домовленості мої прописані в Конституції України. Я буду діяти згідно з цими домовленостями.
Я зустрічався, так, як я вам і сказав, я зустрічався з Рінатом Ленідовичем і не тільки з ним. Я говорив про важливе питання, коли ми бачили, що всі почали працювати у Верховній Раді. Я сказав відверто — я вважаю, що закон про деолігархізацію, він потрібен для нашої держави. Мені не потрібно нічого, ніякий бізнес, нічого. Я хочу, щоб він був великим бізнесменом в нашій державі. Ось про що я говорю.
Мені здається, це важливо для всіх. А щодо будь-яких війн. війна. я читав, до речі, ваше інтерв'ю. (Крістіна Бердинських уточнила, що йдеться про статтю з коментарем Ріната Ахметова, де він сказав, що він не напрошується на зустріч на Банкову ніколи).
Ніхто не проти, що він не напрошується. Я думаю, що ми повинні діяти в рамках чинного законодавства, не звинувачувати, наприклад, в тому, що хтось комусь щодо зеленої енергетики не виплачує гроші. Повинна бути чесна історія.
Я не знаю, як було раніше. Я так розумію, що було легше з усіма. Йому було легше з усіма. Це точно, і ми це бачили вже, тому що такої риторики ніколи не було. Ніколи. Навіть коли були різні.
Мені зовсім нецікаво, куди це може зайти. Я не боюсь, куди б воно не зайшло. Але я кажу, що я не зацікавлений в нестабільній ситуації в Україні, ось про що я говорю. Я буду захищати стабільність всім, чим я можу. Просто всім.
На уточнююче запитання, чи не погрожує він Ахметову, Зеленський відповів:
Я президент України, я нікому не погрожую, я можу тільки захищати. Але людина, коли вона захищає, як відбувається на фронті? Чи на фронті ми комусь погрожуємо? Ні. Ми захищаємо згідно присяги. Військові захищають. Якщо хтось стріляє, стріляти будемо. Тут так само. Я захищаю суверенітет. Я захищаю посаду Президент України. Їм всім просто дуже складно наприкінці зрозуміти, хто я. Чому? Тому що ми працюємо в іншому форматі, не в форматі, до якого звикли.
Я хочу, я не нав’язую, я про це говорю, я не хочу бути партнерами ні в чому, мені це не потрібно, мені нецікаво. Я хочу просто, щоби так воно було. Я не автократ і не диктатор. Я так розумію своє положення і свою посаду.
Якщо я неправий. Було там, якась дуже висока рента, страждають. ну, там говорили залізна руда, щось спадає, зараз ринкова ціна інша тощо.
Цей сектор може бути правий, але, коли ви заробляли надприбуток на залізній руді, чи ситуації у світі. Ви заробляли дуже багато. Так що тут такого, що держава захотіла більше мати? Нічого такого.
А зараз змінилось положення, і зараз ці умови вже не такі привабливі. Так, і може в цьому напрямку цей сектор має рацію. Це про спілкування. Але не треба, це моя гідність. Не треба показувати мене тим, ким я не є. І не треба розгойдувати постійно нашу державу. Він — хоче він цього — не хоче — це відбувається. І я про це сказав пану Шустеру.
Ви можете говорити, що такого немає. Ми можемо говорити, що Росія каже «Нас в Крыму нет» — так відбулось.
Так само, як Рінат Леонідович — він може казати, я не хотів, щоб на Донбас прийшла окупація. І він може говорити ще мільйон разів про це. Але він не зміг захистити. І я не говорю, що він повинен, це його особисте життя. Але так вийшло.
І тому, коли зараз говорите — ми це не робимо, це свобода слова — це не свобода слова. Це дестабілізація держави всередині держави. Всі про це кажуть — всі посольства, всі лідери мені про це кажуть. Що відбувається? Як так може бути? Всі зі мною говорять про цю ситуацію.
Я всіх їх вітаю, цих людей, про яких постійно говорять зі мною і західні країни. Вони досягли результату. Достатньо.
17:12 Зеленський висловився проти перехідного правосуддя на Донеччині.
«Я вважаю, що ми на сьогодні щодо перехідного правосуддя можемо робити, що ми хочемо, ми вільна держава. Але щодо мене, я не вважаю, що ми повинні зараз просувати це питання. Я вважаю, що ризиків набагато більше, ніж закон про перехідне правосуддя. Моя точка зору», — заявив президент.
За його словами, він відверто про це говорить із лідерами Європи та США.
«Тобто це не іграшки, що ми хочемо, і це правильно і т.д. Ми не самі в цій грі. І тут не питання в тому, що Росія проти цього, ми незалежна країна, ми вважаємо і слухаємо, що це один із принципів, який може призвести до ескалації, і тому поки що на предмет перехідного правосуддя не дуже позитивно реагують інші наші союзники, які повністю підтримують Україну, і на нашому боці, в питаннях окупації Криму з боку Росії або в питаннях війни на Сході», — зазначив Зеленський.
17:10 Відео акції журналістів, які не потрапили на пресмарафон Зеленського.
17:06 Голова пресслужби президента Сергій Никифоров поцікавився думкою про пресмарафон президента на своїй сторінці у Facebook.
«Шо ви там? Вистачає гострих запитань?» — написав він.
17:01 Зеленський заявив, що Україна очікує, що на переговорах Байдена і Путіна буде порушено питання українців, які незаконно утримуються Росією.
«Ми очікуємо на розмову президента США з президентом Росії. Ми очікуємо на цю розмову, список (незаконно утримуваних осіб — ред.) передано, і ми очікуємо, що це буде піднято на їхньому рівні», — сказав він.
Президент також нагадав, що передав президенту Туреччини Реджепу Таїпу Ердогану список осіб, які незаконно утримуються на окупованих територіях і в Росії.
«Список (верифікований — ред.) передано Туреччині. Нещодавно я розмовляв із президентом Ердоганом, у нього була зустріч із президентом РФ, і він на рівні контактних груп передав списки російській стороні… але наголос у нього був на кримських татарах», — розповів Зеленський.
Все щодо долі українських громадян, щодо яких немає точної інформації,
16:57 Зеленський заявив, що Україна посилила охорону АЕС.
«Наше завдання, щоб не було відключень. Сьогодні Енергоатом працює так, як ніколи не працював. 12 атомних блоків із 15 працюють. Дай Боже, щоб усе було нормально. Ми їх додатково охороняємо, бо знаємо, що сьогодні всі хочуть зробити так, щоби була енергетична дестабілізація в Україні», — сказав він.
16:51 Зеленський заявив, що сумнівається в тому, що ті, хто потрапив до санкційного списку РНБО, є людьми.
Таким чином глава держави відповів на питання про те, чи не побоюється він, що ЄСПЛ у підсумку визнає, що права фігурантів «чорного списку» РНБО, яких влада назвала «контрабандистами» та «злодіями в законі», були порушені, оскільки жодних рішень суду щодо них немає.
«Ви їх людьми називаєте? Не всі представники людей люди. Є особини, я так вважаю. Я не про всіх говорю, але так, це моя особиста думка. Якби я не мав рації, то не існувало б правоохоронних органів», — заявив Зеленський.
16:49 Зеленський заявив, що повноважень щодо співпраці НАБУ, прокуратури та СБУ Татарову не повернули, тож конфлікту інтересів немає.
16:27 Зеленський про день народження Єрмака:
Використання дронів над резиденцією Синьогори — незаконне, заявив президент журналісту УП Михайлу Ткачу.
Президент сказав, що був у Синьогорі чотири рази.
20, 21, 22 грудня — 30-річчя української дипломатії. За словами Зеленського в резиденції мають відбутися заходи за участю всіх послів України.
Після цього Зеленських звинуватив Ткача в тому, що редакція звернулася до ОП по коментар за 2 години до виходу сюжету. Той відповів, що насправді за 7.
Зеленський заявив, що Єрмак відмовився святкувати 50-річчя, «тому що завтра люди скажуть — поки йде офіційне покладання квітів хтось там щось святкує».
Президент також поскаржився, що через журналістів він та його сім'я не мають можливості відпочивати в Києві.
Він розповів, що разом із сім'єю полетів в Синьогору двома вертольотами — військовим і вертольотом ДСНС. Зі слів Зеленського, вони оглянули резиденцію 19 листопада.
«В суботу у мене був вихідний день, разом зі мною там був голова Офісу і моя сім'я», — заявив він.
В неділю, за словами Зеленського він прилетів на покладання квітів у Київ, після чого поїхав на роботу. Після цього він вночі повернувся в резиденцію в Синьогорі з Єрмаком.
16:17 Зеленський заявив, що заступника Єрмака Олега Татарова обирав Єрмак як голова ОП. Він додав, що не знає, чи закінчилося розслідування щодо Татарова, тому що не звертав на це увагу.
Він сказав, що оскільки Татарову повернули всі повноваження, то «напевно», він більше не має конфлікту інтересів.
«Голова офісу повинен воювати і у нього повинен бути пул, а не він має бути без коня і без шаблі», — додав Зеленський.
16:12 Зеленський заявив, що відновив усю антикорупційну інфраструктуру України, повністю заблоковану Конституційним судом.
«Цим також займався Татаров. Відновлено. НАБУ працює, ніхто не збив керівника НАБУ», — сказав глава держави.
Зеленський також зазначив, що не має впливу на правоохоронні органи, тож не може відповісти на питання про вибірковість правосуддя.
Ви розумієте, як працює ця вертикаль. Будь-яка справа — є НАБУ, поки немає САП, є генеральний прокурор, є ВАКС. Дякувати Богу, я не працюю в цьому трикутнику", — зазначив президент.
16:00 «Я не знав, що таке спокуси у Верховній Раді і що так можна любити крісло, більше став любити своїх собак через це» — Зеленський про свої відкриття та помилки на посту президента.
Президент заявив, що йому потрібно було «сильніше діяти» та «більше ризикувати» у відносинах з РФ. «Я дуже хотів спринт і перемогти, але перейшов у програму тривалішу», — заявив президент.
«Але непоправних помилок я не припускаюся. Негідником я ніколи не був. І коли я чую таку риторику — це важко», — зазначив він.
15:45 Чи можна наступні президентські вибори провести онлайн?
«Ми проробляємо це, але не знаємо, коли і як це може відбутися», — заявив Зеленський, уточнивши, що у цьому процесі Україна співпрацює з Apple та Microsoft.
15:35 Запитання починає ставити четверта група журналістів: Зеленський коментує санкції РНБО
Він висловив задоволення, що РНБО вдалося перетворити на «потужний орган».
15:30 Вагнергейт: засновник Bellingcat заявив, що йому соромно за пресконференцію Зеленського
«Мені соромно за цю пресконференцію», — написав засновник міжнародної групи розслідувачів-журналістів Bellingcat Еліот Гіґґінс.
Так він відреагував на коментар українського лідера щодо спецоперації щодо «вагнерівців» — в одній з реплік Зеленський згадав, що йому «соромно» за роботу української розвідки в цій операції.
15:27 «Ми через це постраждаємо». Україна не готова до запровадження воєнного стану — Зеленський
«Я не хочу цього, адже вважаю, що ми через це постраждаємо: економіка постраждає, ВВП постраждає - все постраждає. Ми не можемо, ми зараз не готові. Ми на сьогодні не готові нічим ризикувати», — сказав глава держави.
15:10 Чого очікує Зеленський від нового уряду Німеччини?
Президент заявив, що очікує максимального тиску на Росію, твердих газових гарантій, економічної та енергетичної співпраці. «Я дуже хотів би, щоб буда практична реалізація енергетичної безпеки України […] Я хотів би, що Північний потік-2 був не просто зброєю для РФ і не просто бізнесом для європейських країн, а щоб ми були захищені», — сказав Зеленський.
Він згадав про свою вчорашню розмову з Ангелою Меркель, яка запевнила його, що і новий уряд ФРН твердо підтримуватиме України.
15:03 Чи буде змінено голову Нацбанку Кирила Шевченка? Як Зеленський може прокоментувати нарікання на «погіршення якості кадрів» у НБУ
Зеленський назвав ситуацію «дуже складною» і заявив, що він допоміг «загасити пожежу» в НБУ, що сприяло співпраці України з МВФ.
Він визнав, що ситуація була кризовою влітку та восени 2021 року і додав що нині кадровий статус-кво в НБУ має бути збережено задля фінансової та економічної стабільності України, а пізніше можна буде «вирішувати проблеми».
14:55 «У нас дуже потужний голова Офісу, який несе такий важкий хрест» — Зеленський заявив, що Єрмака критикують несправедливо
Тим часом журналіст НВ Крістіна Бердінських оприлюднила відео розмови Єрмака з журналістами в кулуарах пресмарафону — голову ОП попросили прокоментувати свіже розслідування про святкування його дня народження.


14:50 Посади отримують чиновники часів Януковича і часів Кучми; є приклади вибіркового правосуддя; президент досі живе на держдачах — як оцінює Зеленський першу половину президентства і чи не ошукав українців? (Радіо Свобода)
«Я задоволений тими результатами, які зроблені», — заявив Зеленський, згадавши про цифровізацію, земельну та судову реформи.
«Ми обіцяли боротися з олігархами — і ми боремося», — додав він. Водночас Зеленський визнав, що деякі процеси йдуть повільніше, ніж він очікував — зокрема низка програм військової співпраці.
«Що стосується нових облич — в більшості своїй вони новій Так, є люди часів Януковича, але ж вони не його соратники. Ми всі жили за цих часів, ми всі живі люди і всі помиляємося», — сказав президент.
14:40 Чи має Україна план Б щодо Донбасу? Чи є альтернатива мертвому Мінському процесу? — питання від ВВС
«Все не так просто, але загальмувалося все», — заявив Зеленський, нагадавши що ситуацію ускладнили пандемія коронавірусу та енергетична криза, ситуація в Білорусі після виборів тощо.
«Ми сьогодні ще не готові ризикувати нічим, це все б'є по нашій економіці», — додав президент, коментуючи власні слова 2019 року про те, що він не хоче витрачати 5 років свого президентства на марні спроби врегулювання, якщо вони не працюватимуть.
«Це був би потрібний та важливий сигнал зараз», — заявив Зеленський.
14:40 Зеленського запитали про можливості реальної підтримки з боку країн НАТО та про транзит російського газу
Зеленський заявив, що «не тільки публічно, але й непублічно» отримав сигнали про гарантії підтримки України з боку її західних партнерів — Великої Британії, Канади, ЄС, США, Туреччини тощо. Він спростував дані про можливе надання Україні винищувачів, але додав, що «постійно ведеться робота» про допомогу Україні іншою технікою та іншими способами.
Щодо газу Зеленський нагадав, що з РФ «у нас транзит до 2024» року і він виступає за його втілення і продовження.
Водночас РФ не підтримала ініціативу України щодо зростання обсягів транзиту газу. «Ми готові, але Росія на це не пішла. Я чув риторику з російського боку, що вони готові на продовження контракту. Але, крім цих заяв, нічого більше не чув і не бачив. Предметних зустрічей між нашими людьми, НАКом, наприклад, і Газпромом не було», — сказав Зеленський.
14:23 «Накопичування військ Росії — це залякування, але ймовірність атаки є»
«Це як перед діагнозом ми бачимо симптоми, — порівняв Зеленський нарощування військ перед можливою атакою. — Ситуація точно не гірша, ніж навесні».
Однак риторика Москви справді дуже небезпечна, визнав президент, і в цьому він згоден з оцінками західних партнерів України. Двома такими сигналами небезпеки він назвав агресивні заяви Кремля про «захист» від НАТО та про зупинку мінського процесу нібито з українського боку.
«Україна ніколи не нападала на Росію», — нагадав Зеленський російською мовою російської аудиторії.
14:10 «Ви вже зрозуміли, в чому причина зміна риторики ЗМІ, яких ви так гостинно пригощали шашликами, щодо вас?» — запитання Наталі Мосейчук після дискусії між нею, Бутусовим і Зеленським
«Ви обрали людину, я хотів бути товаришем. Я хотів мати підтримку з вашого (ЗМІ) боку, коли йде війна, — заявив Зеленський. — А щодо того, що ви запитали — багато причин. Люди, які втратили владу, хочуть реваншу, хочуть цю владу повернути.
14:00 Зеленському поставили запитання про те, чи можна вважати заробітки Кварталу 95 на прокаті серіалів та фільмів у РФ (через посередників) аналогом Липецької фабрики Порошенка
«Некоректно порівнювати медіавиробництво з цукерками. Щодо (посередників) шведів: з ними Студія Квартал 95 уклала договір років на 10 до війни, вони продають продукцію (студії) у 40 країн», — заявив Зеленський.
13:55 Ляшко — ефективний міністр, вакцин достатньо, статистиці довіряю: Зеленський прокоментував боротьбу України з пандемією
13:50 Раніше під час пресмарафону Зеленський заявив, що колишній голова ГУР Василь Бурба пропонував йому вкрасти формулу вакцини проти COVID-19.
За словами глави держави, Бурба «отримував ту чи іншу інформацію і на цьому заробляв гроші» і такий керівник розвідки його не влаштовував. Начебто коли Зеленський вже збирався звільнити главу розвідки, той надав президенту інформацію про тих, хто нібито придумав коронавірус і про формулу вакцини від хвороби.
«Пан Бурба вирішив зберегти своє місце — все банально і просто. Знав, що я хочу, щоб його було звільнено. Тоді пан Бурба приніс якусь інформацію щодо того, що ми [розвідка] отримали оперативну інформацію щодо ковіду: хто придумав формулу ковід і є навіть формула вакцини. Він сказав мені й назвав цю країну… Він запропонував мені передати цю інформацію РФ або китайським колегам», — заявив Зеленський.
«Я запитав його: «Ви вважаєте, що я можу передати інформацію? Він звинувачував в тому, що хтось розповсюджує ковід. Він запропонував мені це передати й навіть публічно про це сказав. Я не знаю, за кого він нас вважав, але у цей момент стало остаточно все зрозуміло, що товариш хоче пустити якусь, як кажуть розвідники, торпеду. Ви розумієте: що це просто аферист і авантюрист. Я ніколи не хотів говорити про нього таких слів», — сказав глава держави.
Зеленський розповів, що інформацію про нібито формулу вакцини він передав медикам, які «сказали, що це нуль».
13:45 Зеленський провів «червоні лінії для олігархів: «Ти не маєш права підбурювати населення, роздавати гроші, організовувати страйки. Ти не маєш права впливати на думку, впливати на вибори […] Будувати свою «державку» в державі Україна — це неправильно».
13:33 Юрій Бутусов запитав Зеленського про скандальне призначення Руслана Демченка першим заступником секретаря РНБО та про причини низки провалів спецоперацій ГУР МО
У відповідь Зеленський нагадав, що Демченко працював не лише за часів Януковича, але й в команді Петра Порошенка. «Я вважаю, що нічого страшного, вони були заступниками міністра (МЗС) і виконували свою роботу, своїх підписів під Харківськими угодами не ставили», — додав президент.
Зеленський також звинуватив Бутусова у тому, що він першим оприлюднив відео удару БПЛА Байрактар по позиціях бойовиків, через що голова держави, за його словами, тепер вимушений коментувати цю тему у розмовах зі світовими лідерами.
Розмова президента с Юрієм Бутусовим завершилася їхньою емоційно суперечкою.
13:30 Скандал з середнім пальцем: Зеленський назвав Лероса «хабарником»
Журналіст запитав, чи не здається, що ДБР «перетворилося на кишеньковий орган Офісу президента», тому що воно за три місяці не може знайти відео про ДТП з нардепом Трухіним, але миттєво знаходять відео з Гео Леросом та середнім пальцем.
«Щодо середнього пальця… Це ж у прямому ефірі було… Дуже незвичайне для мене питання. Це ж у Раді було, там усі журналісти перебували, і вони це зняли, і вони це показали. А до чого тут ДРБ? Не зовсім зрозумів питання», — сказав він, додавши, що Лерос — «хабарник».
13:28 Зеленський не звільнятиме Єрмака
«Не треба порівнювати історію Єрмака і Захарченка [колишнього голови МВС часів Януковича]. Єрмак не вбивав людей і не давав такі команди. Навпаки, він повертав людей з полону. Це недоцільно — втрачати потужну людину, тільки тому що пану Петру [Порошенко] це не подобається», — заявив Зеленський.
13:16 «Я не зустрічаюся з представниками жодної фракції, окрім Слуги народу» — Зеленський
Він додав, що зустрічається також з головами комітетів та деякими міністрами, але кулуарних домовленостей не веде.
Запитання президенту почала ставити друга група журналістів.


13:14 Зеленський заявив, що на колишнього керівника ГУР Бурбу готували замах
Президент розповів, що отримав інформацію про підготовку замаху і після цього він наказав надати Василю Бурбі «потужну охорону», але той відмовився.
«Мені здається це помилка», — сказав Зеленський.
13:00 Зеленський допустив, що черга проведення планових парламентських виборів 2023 року і президентських 2024 року може бути змінена — за його словами, з таким запитом депутати можуть звернутися до Конституційного суду.
12:56 Про другий президентський термін: «Я не прийняв це рішення, це буде вирішувати суспільство, це буде пов’язано не з форматом майбутньої коаліції, а з рівнем підтримки мене особисто».
Зеленський також сказав, що врахує думку родини і дітей, бо «вони страждають від моєї професії».
12:55 «Привіт Януковичу». Журналісти, що не потрапили та пресмарафон Зеленського, провели протест
Під коворкінгом зібралися медійники з плакатами: «Журналіст приходить без запрошення», «Привіт Януковичу».
12:50 Питання поділу Укрнафти не вирішене, в бюджеті грошей для Коломойського немає — Зеленський
«Розділення Укрнафти не відбулося. Я знаю, що це вихід зі складної судової ситуації. Мені особисто це доповідав [ексголова Нафтогазу Андрій] Коболєв… Всі говорили, що там є заборгованість НАК Нафтогазу перед Укрнафтою. Хтось зробив же так, що Ігор Валерійович є партнером з державою в Укрнафті. Це ж було ще до нас, і це було ще до мого попередника, наскільки мені відомо. Питання розділення було давно. Питання це не вирішене», — заявив Зеленський.
12:46 «З Коломойським не проводимо жодних союзницьких розмов і не проводили вже роки два», — так Зеленський відповів на запитання про те, чи може заручитися підтримкою Коломойського у медіапротистоянні з Ахметовим.
12:39 Єрмак найближчим часом спробує сконтактувати з владою РФ — Зеленський
«Я щодня розмовляю з лідерами різними — учора був Мішель, Меркель, вони хочуть, щоб ми почали спілкуватися з РФ, обов’язково буде дзвінок. Вони хочуть контакту нашої адміністрації та адміністрації РФ. Я думаю, що найближчим часом Єрмак буде з ними контактувати», — розповів Зеленський.
12:23 Питання про Вагнергейт та викриття Бурби (від Савіка Шустера): Зеленський вперше визнав існування операції
«Я справді керував операцією, яка була в Афганістані», — заявив Зеленський, пояснивши для порівняння, що ця операція була організована та санкціована ГУР Міноборони України та акцептована президентом.
Однак у разі операції із затриманням «вагнерівців», зазначив Зеленський, ця операція була скоріше особистою ініціативою Бурби. «Коли я прийшов, то хотів його звільнити», — додав президент.
Він визнав, що не довіряв Василю Бурбі і при плануванні операції з посадки літака з «вагенрівацями» поставив йому низку зустрічних питань — у тому числі про те, чи варто повідомити про це Туреччину, і про ризик захоплення літака бойовиками після того, як йому буде наказано сісти в Україні.
«Я заявив йому, що вважаю, що це не наша операція, вона не продумана детально. Я готовий акцептувати будь-яку операцію, навіть цю, якщо вона буде опрацьована детально і не постраждають люди […] Ердоган би нам цього не пробачив», — емоційно переповів Зеленський свою розмову з Бурбою та причини скасування операції.
Зеленський також додав, що йому «набридла ця історія», що її повністю спотворили, і що він не дасть «витирати об нього ноги». За словами президента, в цьому епізоді йому було «соромно» за розвідку.
«Я не Бурба, але можу сказати, що у нас є не лише агентурна інформація, але й навіть звукова інформація, де представники з України, скажімо так, із представниками Росії обговорюють участь Ріната Ахметова у державному перевороті в Україні. Що буде залучено $1 млрд тощо», — заявив Зеленський, додавши, що на записах обговорюється готовність українського суспільства до зміни влади та усунення Зеленського.
«Я вважаю, що це є підставою бізнесмена Ріната Ахметова. Я вважаю, що це операція, його втягують у війну проти держави України. Вважаю, що він почав її, на жаль, це буде його велика помилка, тому що не можна воювати проти свого народу, проти президента, якого обрано народом України», — підсумував Зеленський.
Крім того, він заявив, що не має наміру тікати з країни.
12:10 Чи буде війна з РФ? (ICTV)
«Вважаю, що така ймовірність (широкомасштабного поновлення бойових дій) є щодня, але вважаю, що з великих медіамайданчиків зараз йде залякування, що буде війна», — зауважив Зеленський, нагадавши, що війна з РФ йде вже понад сім років.
За його словами, Україна та ЗСУ готові до такого розвитку подій. «Ми повинні бути готовими, але найголовніше — у нас виклики не тільки з боку РФ, але й великі виклики внутрішні», — додав президент.
12:03 Перше запитання — про те, чи буде виконана обіцянка про «посадки» (РБК-Україна)
«Ми на початку великого процесу, великого прогресу і великої війни», — нагадав Зеленський про початок процесу деолігархізації.
Далі він почав розповідати про досягнення ОП на шляху реформ, зокрема інфраструктурні проєкти. «Укрзалізниця, порти почали приносити прибуток. Це теж деолігархізація», — заявив Зеленський, додавши, що в цих напрямах «всюди були щупальця» олігархів.
«Люди не бачать всіх перемог», — сказав президент, пояснивши, що не встигає комунікувати всі «досягнення» своєї адміністрації з українським суспільством.
У відповідь на уточнювальне запитання про посадки Зеленський нагадав про початок судової реформи в Україні. «Посадками займаються правоохоронні органи. Там, де й бачу зраду на найвищому рівні — ви бачите наші рішення в РНБО», — сказав Зеленський, зауваживши, що «немедійних» посадок люди не бачать.
12:01 Пресмарафон розпочався, Зеленський узяв слово першим
Президент вибачився перед ЗМІ, які не потрапили на зустріч.
11:45 Кого запросили на марафон Зеленського: перелік журналістів
Кореспондент НВ Крістіна Бердинських перерахували частину журналістів, запрошених на спілкування з президентом.
Зокрема вона зустріла в кулуарах локації Савіка Шустера від Студії Савіка Шустера, Наталію Мосейчук (1+1), Наталію Влащенко (Україна-24), Михайла Ткача (УП), Соню Кошкіну (ЛБ), Олександра Мартиненка (Інтерфакс), Марію Жартовську (Бабель), Олену Фроляк (ICTV), Максима Савчука (Радіо Свобода, Схеми), Святослава Хоменка (ВВС), Володимира Вербяного (Bloomberg), Роксолану Бичай (UA: Перший), Юрій Смирнов (Ліга), Сергія Щербину (РБК-Україна), Олексія Мацуку (Дом), Дениса Іванеска (Укрновини), Ірину Крицьку (Forbes).

11:40 Частина журналістів, які не потрапили на марафон, продовжують працювати на вулиці перед локацією його проведення
11:22 Перед початком пресмарафону усі учасники проходять експрес-тестування на COVID-19
Пункт тестування розміщено в коворкінгу Creative State Arsenal, повідомляє журналіст НВ Крістіна Бердинських.



11:15 Як народилася ідея марафону з обмеженою кількістю журналістів — пояснення Никифорова
Перед початком марафону речник президента Сергій Никифоров розповів журналістам, що ідея не була запропонована Зеленським.
«Вона якось з’явилася з розмови, з наради. Просто „народилася“ і всі її підтримали», — сказав Никифоров. За його словами, ЗМІ відбирала команда пресслужби президента, рішення ухвалювалося колективно.
«Президент з ним [списком ЗМІ] ознайомився і сказав „ок“. Чому саме 30? Ну а чому б і не 30. Ми порахували, який формат був би, з одного боку, щоб було якнайбільше авторитетних журналістів; а з іншого — щоб була комфортна та якісна розмова з акцентом саме на якість, а не кількість. Зеленський любить експериментувати з форматами», — пояснив Никифоров.
11:10 Журналістів розділили на п’ять груп, НВ поставить запитання в останній з них
Про це повідомляє з Creative State Arsenal кореспондент НВ Крістіна Бердинських, яка опинилася серед журналістів, запрошених на марафон Зеленського.
НВ потрапив до групи медіа № 5 разом із телеканалами Дом, Інтер, ТРК Україна, агентствами УНІАН та Укрінформ, а також журналом Forbes Україна.
За його словами, якби організатори «зібрали всі 16 тис. зареєстрованих в Україні ЗМІ, то все одно всі не змогли б поставити запитання».

10:35 У коворкінгу Creative State Arsenal готуються до марафону, журналістів почали пропускати всередину
Про це повідомили кореспонденти Сегодня.
10:25 Які головні теми розмови Зеленського з журналістами?
В Офісі президента обіцяють «змістовну розмову» голови держави з медіа, серед найважливіших тем якої будуть:
- проведення реформ в Україні,
- ситуація на сході країни та досягнення миру,
- енергетична безпека та питання тарифів,
- економічна стабільність,
- боротьба з пандемією коронавірусу.
«Формат заходу дасть змогу уникнути дублювання запитань», — переконують на Банковій.
10:10 Українські журналісти продовжують дискутувати щодо ефективності і припустимості формату спілкування з пресою, який обрав сьогодні Офіс президента.
Головний редактор Європейської правди Сергій Сидоренко нагадав, що за часів попередніх президентів України — зокрема Віктора Ющенка, Віктора Януковича і Петра Порошенка — поставити своє запитання на пресконференції також могли далеко не всі журналісти.
«Пам’ятаю автобуси з регіональними журами, якими набивали пресцентр, аби були гарантовані лояльні запитання, і критичним журам центральних ЗМІ забракло часу. Пам’ятаю трабли із тим, щоби пробитися до мікрофона, особливо якщо ти не „свій“, бо були розписані замовні вапросікі від київських колег. Пам’ятаю пресухи раз на понад рік (а за таких умов пресуха „розсипається“, бо до президента накопичується надто багато питань), — перерахував приклади Сидоренко. — А ще пам’ятаю псевдожурналістів, які були готові приходити з досвіта, щоби зайняти чергу і поставити безглузде запитання, яке лише з'їдало час».
09:44 Кузьменко, Дугарь і Антоненко закликали журналістів запитати Зеленського про справу Шеремета
Фігуранти справи про вбивство Павла Шеремета просять журналістів присвятити одне із запитань до президента темі скандального розслідування.
«Спитайте, як довго збираються паплюжити наші життя? — написала Юлія Кузьменко. — Авакова вже немає, доказів і не було, але арешти нам є. Ріфу [Андрію Антоненку] навіть браслет є. Так чия політична воля зараз продовжує утримувати брехню в справі Шеремета? І коли збираються шукати і саджати справжніх вбивць? Дуже хочеться почути відповідь Володимира Зеленського на ці питання».
09:25 Польські журналісти не отримали запрошення на марафон і покликали Зеленського «на чебурек та розмову»
Таке запрошення президенту озвучив польський журналіст Павел Боболович.
«Оскільки, ми не можемо взяти участь у Вашій пресконференції (ніхто з представників польських ЗМІ, що живуть в Україні не був запрошений на конференцію), проте, беручи до уваги значення польсько-українського партнерства та значення України для наших читачів, глядачів та слухачів, ми запрошуємо Вас, пане Президенте на чебурек та розмову в кримськотатарській кав’ярні в Києві, що знаходиться на вулиці Пушкінська, 20. Безперечно, ми підлаштуємось під Ваш графік», — написав Боболович від імені польських кореспондентів у Києві.
Нагадаємо, запитання Зеленському сьогодні зможуть поставити кілька відомих міжнародних ЗМІ — серед них Reuters, Deutsche Welle, AFP, Bloomberg, BBC.
09:15 Локацію марафону перевіряє Держохорона, журналістів «не пустили погрітися» — ЗМІ
Журналісти видання Сегодня повідомляють, що вранці 26 листопада у місці проведення пресмарафону Зеленського — в коворкінгу Creative State Arsenal — вже триває активна підготовка до проведення заходу.
Територію перевіряє Державна охорона, у сам хаб поки що не впускають нікого. «Журналістам навіть погрітися не дозволили», — повідомляє кореспондент Сегодня.
09:05 «Це подія за запрошеннями» — прессекретар Зеленського відповів журналістам, обуреним форматом заходу
Сергій Никифоров заявив, що сьогоднішнє спілкування президента з пресою не є пресконференцією, назвавши його «пресмарафоном», «подією за запрошеннями» і «розширеним інтерв'ю».
Так спікер президента відреагував у ФБ на обурення журналістів, які не були запрошені на подію та ініціювали акцію протесту — зокрема Катерини Сергацкової та Тетяни Козирєвої.
