Саморозвиток, ерудиція і винахідливість. Якою має бути сучасна шкільна програма в Україні

10 березня, 13:48
Позиція
Inventor School

Inventor School

Конструювання роботів, сортування сміття, робота з власними емоціями та навчання відразу двома мовами — нові підходи до формування шкільної програми відповідають запитам сучасних поколінь та роблять навчання більш ефективним.

На зламі поколінь

У кожного з нас з дитинства є сформоване уявлення щодо того, як треба вчитися, щоб навчання було ефективним і результативним. Багатьом з нас розповідали про те, що комусь легше дається математика, а комусь — мови, а те, що ти не розумієш, потрібно просто «визубрити».

Відео дня

Попередні покоління закінчували школу в часи, коли було прийнято вважати, що золота медаль — це перепустка у будь-який університет, а бути медалістом — справді престижно й це на щось впливає. Що професію треба обирати раз і на все життя, і робити це необхідно в 16 або 17 років, у останніх класах, аби вдало вступити в потрібний виш і здобути вищу освіту за престижною спеціальністю. Ті ж, хто не міг визначитися з тих або інших причин, вступали туди, куди їх «прилаштували» батьки. Невмотивованих могли лякати тим, що якщо вчитися погано — не зможеш знайти «нормальну» професію і станеш «двірником».

«Насправді ж, найважливішим завданням освіти є підготовка дітей до викликів сучасного світу, який змінюється щохвилини. І це нормально, що не всі можуть обрати свою майбутню професію одразу після закінчення школи. Бо всі люди різні. Важливою є не так швидкість вибору, як те, щоб цей вибір був дійсно осмислений», — пояснює Оксана Стоєцька, засновниця школи Inventor School.

Наш вибір безпосередньо впливає на те, наскільки щасливими ми себе відчуваємо, додає вона. Якщо обрана професія приносить задоволення, життя має зовсім іншу якість.

Inventor School
Фото: Inventor School

Наша реальність стрімко змінюється: розвиваються цифрові технології, виникають нові професії і спеціальності, для яких ще не придумали курс в університеті, проте попит на таких фахівців є вже сьогодні. Високо цінуються креативність і винахідливість, ініціативність, знання мов, вміння працювати і в команді, й індивідуально, бажання постійно вчитися і самовдосконалюватися. Та, звісно ж, вихід за рамки звичного. Змінюються також й інтереси сучасної молоді.

«Зараз ми — в процесі переходу до Нової української школи, тож, на мою думку, власне саме наповнення навчальних програм та їхня реалізація застарілими не є. Однак, дійсно, відчувається нестача в системі освіти діджиталізації, також недостатньою є інтеграція в освіту сучасних технологій, зокрема у роботі вчителів та дітей. Не вистачає актуальних предметів або програм у навчальному процесі. Наприклад, пов’язаних з патріотизмом, сексуальною освітою та власною безпекою», — розповідає Олександр Шувалов, практичний психолог, нейропсихолог, шкільний психолог у школі Inventor School.

Сучасне покоління, додає він, відрізняється від попередніх зокрема тим, що виросло у повністю новому інформаційному полі, в епоху інтернету. Це суттєво впливає і на розвиток, і на світогляд. Інтернет надає доступ до бездонних сховищ інформації. З одного боку, це — можливість порівняти зовсім різні приклади для наслідування, вільно обирати між великою кількістю ролей, не прив’язуючись до якоїсь чіткої ідеології. З іншого ж, сучасні покоління в цьому різноманітті можуть легко загубитися, і, досягнувши повноліття, не знають, чим хочуть займатися в майбутньому, говорить Олександр Шувалов.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Ще одна особливість таких поколінь — концентрація уваги. Діджиталізація породжує велику кількість інформації, яка дуже короткотривала за обсягом, наприклад, маленькі тексти чи відео, як-от у Тік-Тоці, зазначає психолог. Через це люди можуть звикати обробляти інформацію дуже маленькими порціями:

«Це суттєво впливає на концентрацію уваги, бо глядач знову і знову вимушений переключатися, а не довго працювати з великим об'ємом інформації, не відволікаючись».

Зважаючи на ці особливості, необхідно, перш за все, навчати дитину орієнтуватися у великих потоках інформації, розуміти власні потреби та опиратися невизначеності. Власні потреби і бажання та вміння їх задовольнити мають бути для дітей опорою. Так само як і навички саморегуляції та контролю — розуміння того, що ці діти можуть впливати на якісь процеси. Саме на ці моменти слід звертати увагу при формуванні нових підходів у навчанні, говорить Олександр Шувалов.

Inventor School
Фото: Inventor School

Як приклад психолог наводить досвід інших країн: у Британії та Нідерландах вже функціонують програми з розвитку уважності та усвідомлення у дітей, зокрема програми майндфулнес. Європейські школи також пропонують програми з розвитку емоційних компетентностей та етики, які інтегровані в освітній процес. Дітей навчають не тільки розуміти емоції, а й вмінню їх контролювати. Є практики, на яких школярів вчать також і піклуватися про себе та інших, турбуватися про навколишній світ.

Коли навчання — це хобі

Нестандартні підходи до організації шкільного навчання уже впроваджуються також і в українських школах. Українська шкільна система змінюється — небанальний погляд на навчальний процес допомагає дітям зберегти мотивацію, розповідає Оксана Стоєцька.

Серед незвичних форматів та підходів, які вже доступні в українських школах, вона згадує зокрема навчання з допомогою освітніх наборів LEGO: з допомогою яскравих цеглинок діти можуть як готуватися до школи, так і цікаво вивчати математику, механіку, робототехніку, фізику та інженерію; також — дослідження світу з освітньою версією гри Minecraft education. Це можливість вивчити біологію, анатомію, натренувати математичні навички та навички читання, а також розвиває креативне мислення та роботу у команді.

«Це також дебатні клуби, де діти навчаються відстоювати свою думку та поважати точку зору інших, це активне залучення IT-технологій до навчання дітей, а ще — білінгвальне навчання, тобто двома мовами одночасно. В Україні поширена практика саме українською та англійською мовами», — додає Оксана Стоєцька.

Результативність таких підходів помічають і батьки, чиї діти відвідують українські школи з креативним поглядом на навчання. Юлія Ніколаєва, мама п’ятикласниці Вероніки, яка навчається у Inventor School, каже, що для її доньки навчання — це хобі. В цьому вбачає зокрема заслугу першої вчительки.

«Вероніка дуже допитлива і всмоктує всі знання як губка. Зі школи приносить багато ідей. Наприклад, вони вчили навички проактивних людей за Кові, це дуже їй сподобалося. Вона любить ставити собі цілі й досягати їх, — так розповідає про доньку Юлія Ніколаєва. — Школа також спрямована на екологічний розвиток дітей: у школі Вероніку навчили сортувати сміття, тож тепер вдома ми сортуємо його на органічне, неорганічне, пластик, окремо — скло, окремо — залізні баночки, які, до речі, потім йдуть на виготовлення окопних свічок для наших військових».

П’ятикласник Олександр перейшов у Inventor School після двох років вимушеного дистанційного навчання у іншій школі. Його мама, Тетяна Меліхова підкреслює: було важливо, або хлопчик почувався в новій школі комфортно, і це — вдалося. Адже уже під час першого знайомства з простором школи, з командою та шкільним психологом він відразу відчув себе впевнено.

Inventor School
Фото: Inventor School

«Раніше Сашко навчався в державній школі. На той момент ми обирали скоріше не школу, а вчителя. Та в якийсь момент я зрозуміла, що навчатися у державній школі онлайн ми не зможемо, бо це велике навантаження на батьків. Так, батьки можуть допомогти дітям у навчанні, але не зможуть іншого — правильно донести до них знання», — ділиться роздумами Тетяна Меліхова. Навантаження на вчителів у державних школах зараз — також чимале, додає вона.

На її думку, державні школи мають перейняти досвід приватних навчальних закладів. А саме — підхід, де вчителі і діти — на одному рівні. Це — ключ до взаємного розуміння, підтримки та взаємоповаги.

Від абстрактного до конкретного

Особливість старої освітньої системи в тому, що вона розділяла знання на дисципліни, й кожна така дисципліна розглядалася окремо від життєвого контексту — як абстрактна наука, пояснює засновниця Inventor School Оксана Стоєцька. Вона переконана: вивчення будь-якої науки важливо переносити на реальне життя, так, аби дитина не «зубрила» суху теорію, а могла її зрозуміти і — використати.

«Ми працюємо з проектним форматом навчання і вважаємо його своєю особливістю. Наші учні вчаться через командні та персональні наукові проекти — це дає навички розв’язувати проблеми на практиці», — говорить Оксана Стоєцька.

Учнями школи можуть стати діти віком від 4-х років. Школа має 12 років навчання.
Познайомитися із простором школи та навчальними програмами можна на індивідуальній екскурсії. А записатися — на сайті школи.

Inventor School працює за авторськими STEM-програмами і власними розробками. STEM-підхід ця школа почала впроваджувати першою в Україні — ще у 2008 році. З першого класу учні та учениці навчаються робототехніці: це можливість дізнатися про прикладне застосування наук, як-от інженерія, математика та технології. Роботів конструюють і програмують під певні задачі, використовуючи різні мови програмування. Крім того, Inventor School використовує сингапурську систему для вивчення математики. Все навчання відбувається двома мовами — українською та англійською.

«Для дітей важливим є також і досвід участі в міжнародних змаганнях та комунікація з дітьми з різних країн — це допоможе зрозуміти їм, як влаштований світ. Тож учням нашої школи ми забезпечуємо постійну співпрацю з дітьми з різних куточків планети, та можливість брати участь в міжнародних чемпіонатах та олімпіадах», — наголошує Оксана Стоєцька.

За її спостереженнями, дуже часто вивчати і створювати щось нове нам заважає невпевненість: перед новим та помилками. Саме це нерідко може заважати розвиватися далі. Дуже важливо пояснювати дітям, що отримання нового досвіду не завжди може відбувається без помилок, але припускатися помилок — насправді нормально:

«Важливо, аби діти усвідомили: щоб краще розуміти, як влаштований цей світ — потрібно бути справжніми дослідниками. І будь-яка помилка — це сходинка, яка допомагає нам ставати кращим через постійне навчання і вдосконалення».

poster
Сьогодні в Україні з Андрієм Смирновим

Дайджест новин від відповідального редактора журналу NV

Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Показати ще новини
Радіо NV
X