Друга пречиста. Історія і традиції свята Різдва Пресвятої Богородиці

21 вересня 2021, 07:18

21 вересня православна церква святкує Різдво Пресвятої Богородиці, пише у своєму матеріалі спеціально для НВ Митрополит Львівський і Сокальський Димитрій.

Димитрій

Митрополит Львівський і Сокальський

Свято Різдва Пресвятої Богородиці є великим, дванадесятим і вселенським. Це є свято прославлення наближення Божества до благодатного єднання з людством в особі напередвибраної Діви Марії. «Сьогодні плід народжувати благодать розпочинає, являючи світові Божу Матір», — співає Церква під час богослужіння Різдва Богородиці. «Праведні Іоаким і Анна від бездітності звільнились у Різдві Пречистої своєї Дочки. Народилася Мати Життя, темряву зруйнувавши, — Адамове оновлення, і Євине визволення». Ці уривки з церковних піснеспівів яскраво вказують на значення Різдва Богородиці, як на початок нашого спасіння.

Відео дня

Святий Андрій Критський в слові на Свято Різдва Богородиці говорить: «Це свято є для нас дійсним початком усіх свят. Воно слугує дверима до благодаті та істини. Нині Творцю всього влаштовано одухотворений храм, і творіння приготовляється в нове Божественне житло Творцеві». Про теж саме говорить нам і святий Іоан Дамаскин: «День Різдва Богородиці є святом всесвітньої радості, тому що Богородицею весь рід людський оновився і печаль праматері Єви змінилася на радість. Діва Марія народилась від неплідної, тому що чудесами потрібно було підготувати шлях до єдиної події під сонцем, — найголовнішому із чудес, і постійно сходити від меншого до більшого».

Діва Марія була єдиною дочкою праведних Іоакима й Анни, яку народили вони в старості, за їх усердними молитвами, за обітницею і благословенням Божим. «Пресвята Діва, — говорить Ієронім Стридонський, — була названа Марією, бо так назвав її ангел, який сповістив батькам про народження Дочки». «Марія, або Маріам з єврейської мови, — продовжує вже святий Епіфаній Кіпрський, — означає Владичиця і Надія, бо Вона мала народити Господа, який є очікуванням народів». «І тому Марія, ставши Матір'ю Творця, — говорить святий Іоан Дамаскин, — дійсно стала Владичицею всього творіння».

В народі це свято називають «другою Пречистою» після Успіня.

На спомин про Різдво Пресвятої Богородиці здавна встановлене Церквою свято, яке припадає кожного року на 21 день місяця вересня за новим стилем. Перші згадки про нього ми знаходимо в ІV столітті, в якому рівноапостольна Олена, як свідчать паломники, ґрунтуючись на палестинському переданні, спорудила храм на честь Різдва Богородиці. Свідчення про це свято можна знайти і в творіннях святого Іоана Золотоустого, святих Прокла, Епіфанія і Августина. В V столітті про свято Різдва Богородиці згадується в служебнику сакраментарії Геласія, і в цьому ж столітті Анатолій, єпископ Константинопольський, написав для свята Різдва Богородиці деякі стихири, які нині співаються в храмах. В VІ столітті про святкування Різдва Пресвятої Богородиці згадує святитель Григорій Двоєслов у своєму сакраментарії. В цьому ж столітті Стефан Святоградський, а в VІІ столітті святий Андрій Критський, Сергій, патріарх Константинопольський, в VІІІ столітті святий Іоана Дамаскин, Герман, патріарх Константинопольський, в ІХ столітті Йосиф Студит прославили подію Різдва Богородиці багатьма піснеспівами, якими до нині свята Церква оспівує народжену Пресвяту Діву. Так із стародавніх часів «всі народи православні вихваляють і ублажають, і славлять пречисте Різдво Марії Богоневісної».

Після хрещення Київської Руси-України свято Різдва Богородиці відразу стали шанувати в наших землях. Головний престол Софійського митрополичого кафедрального собору в місті Києві - матері городів руських, був посвячений на честь ікони Софії, Премудрости Божої (Київської), яку вшановували в день Різдва Богородиці, і кожного року тут урочисто відправлялось богослужіння. Значення зображення Софії — Премудрості Божої пояснюють словами притч Соломонових: «Премудрість створила Собі дім і утвердила стовпів сім» (ІХ, 1). Тут під словом «премудрість», або грецькою «софія», розуміють Сина Божого, як говорить і апостол Павло: «Ми проповідуємо Христа, Божу силу і Божу премудрість (1 Кор. 1, 24). Так само, згідно з висловом апостола, розуміють премудрість святий Ігнатій Богоносець, святий Амвросій Медіоланський та блж. Августин. І так Божа Премудрість є Господь, Який створив Собі дім. Цей дім в розумінні загальному знаменує Церкву Божу, як пояснює і Афанасій Великий, а більш чіткіше — Матір Божу, як одухотворений храм Спасів. Під словом «дім» розуміють Божу Матір святий Ігнатій Богоносець і Православна Церква, яка в пареміях і піснеспівах своїх в Богородичні свята називає Матір Божу домом, сувоєм, горою, воротами. Тому слова: «Премудрість створила собі дім» означають Пресвяту Діву Марію, через Яку Бог для спасіння світу зодягнувся у людське єство. Пророче зображення втіленої Софії — Премудрості Божої стало зразком для іконописання Її зображень, які були в стародавніх храмах Візантії, в Києві й Новгороді. Ікони святої Софії — Премудрості Божої Візантійська і Київська зображають єднання Церкви небесної і видимої через воплочення Сина Божого — Премудрості Божої, де Премудрість Божа є домом або храмом, і в ньому Богоматір, що стоїть в хитоні й з покривалом на голові під сяйвом, яке підтримується сімома стовпами. Однак не всі зображення Софії — Премудрості Божої однакові, наприклад — Новгородська ікона є рід Деісуса, на якій зображений Вседержитель в царській одежі з вогняними крилами на вогняному престолі з сімома стовпами. Але всі зображення Софії висловлюють одну й ту ж саму думку: Матір Божу, Яка послужила воплоченню Сина Божого, або воплоченну від Неї Премудрість Божу.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

В день самого свята Православна Церква вшановує і благодатні ікони, до яких з вірою припадає православний люд: Сямську (1524), Глинську (ХVІ), Лукіянівську (ХVІ), Ісааківську (1659), Холмську, Курську «Знамення» (1295), Почаївську (1559), Ліснинську та Домницьку (1696), Кам`янка-Струмилову (XVI ст.), Криворудську (1886). В Україні на честь Різдва Богородиці побудовано чимало храмів. В народі це свято називають «другою Пречистою» після Успіня.

Свято Різдва Богородиці відкриває щорічне коло дванадесятих свят після початку індикту — церковного новоліття 1 (14) вересня. В стародавній Україні в день свята жінки, в яких не було дітей, справляли обід і запрошували бідних, щоб ті молились Богородиці за народження дітей в бездітної. Очевидно цей звичай мав під собою якусь правдоподібну традицію, оскільки за переданням бездітна Анна довго молила Господа про те, щоб Він подарував їй дитя. І народилась в праведних Іоакима та Анни єдина отроковиця Марія, коли вони були вже похилого віку. У цей період вересня в Україні йдуть сильні дощі, тому й кажуть, що «Друга Пречиста дощем поливає».

Проєкт про церковні свята створений у співпраці з Православною Церквою України.

poster
Сьогодні в Україні з Андрієм Смирновим

Дайджест новин від відповідального редактора журналу НВ

Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Показати ще новини
Радіо НВ
X