Це бета-версія нового сайту Нового Времени. Надсилайте свої зауваження на адресу newsite@nv.ua

Хто і як впроваджує корупційні схеми в українську оборону

7 квітня, 08:26
3145
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

У контексті корупційних оборудок в оборонній сфері експерти і парламентарі найчастіше називають імена Олега Гладковського (зліва) та Сергія Пашинського (справа)

Збірка розібраних БМП і закупівля швидких, які постійно ламаються, - такі угоди з військовою продукцією провертають високопоставлені представники влади, пише журнал Новое Время.

Майже 20% бюджету Міністерства оборони, обсяг якого на 2018 рік становить 83,3 млрд грн, іде на секретні закупівлі. Це не просто багато за світовими мірками - у США така частка складає 10% - закриті від суспільства контракти стали тією сферою, де процвітають підозрілі фінансові операції.

Найчастіше в контексті таких угод експерти та парламентарі, які знайомі із ситуацією в оборонній сфері, називають двох людей. Перший - це Олег Гладковський, заступник секретаря Радбезу, давній діловий партнер глави держави, який контролює автомобільну корпорацію Богдан. Другий - Сергій Пашинський, представник фракції Народного фронту і голова парламентського комітету з питань оборони. Зовсім недавно він ще й очолював наглядову раду держхолдингу Укроборонпром, що об'єднує військовоорієнтовані виробничі активи країни.

Як збільшити ціну старих БМП у 10 разів

Один з найдивніших контрактів, укладених Міноборони у 2016-2017 роках, стосується поставок Житомирським бронетанковим заводом (ЖБЗ) бойових машин піхоти (БМП).

Підприємство купувало списані з озброєння БМП-1 1980-х років випуску у компанії Wtorplast із Польщі. Польська компанія у свою чергу спочатку купувала їх у чеської компанії Excalibur Army по €20-25 тис. за одиницю - за ціною металобрухту, згідно з документами, наявними у розпорядженні НВ. Wtorplast розбирала БМП - відділяла вежі від шасі.

Далі ЖБЗ завозив усе це окремо в Україну: кожна вежа оцінювалася у $66 тис., А кожне шасі - по $99 тис. Завод "ремонтував" БМП - просто з'єднував раніше розібрані частини. Вартість робіт становила ще $40 тис. за одиницю.

В результаті БМП вартістю €20 тис. коштували українському оборонному бюджету $205 тис. Лише в минулому році в рамках контракту із ЖБЗ Міноборони закупило 200 бойових машин, витративши на них $41 млн.

Один із бізнесменів, причетний до поставок, на умовах анонімності розповів НВ, що "кінцевим бенефіціаром цієї схеми є Сергій Пашинський". А також запевнив, що більша частина контракту - корупційне навантаження.

Сам парламентар від НФ у відповідь на відповідне питання редакції впевнено заявив: "Я не те що не маю, а теоретично не можу мати комерційних відносин із ЖБЗ".

Швидкі, які ламаються

У Незалежному антикорупційному комітеті з питань оборони (НАКО) НВ повідомили: на початку минулого року Міноборони уклало контракт з Богданом на поставку 100 медичних автомобілів, по $32 тис. за кожен. Тендер відомство не оголошувало, тому що закон дозволяє проводити такі процедури без конкурсу, якщо вони відбуваються в рамках секретного оборонного замовлення. Саме так Міноборони і оформило свою заявку.

Так виглядають медичні автомобілі корпорації Богдан / Фото: Bogdan Corporation via Facebook

Але з 50 поставлених на фронт машин, за даними НАКО, менш ніж за рік експлуатації зламалася половина. Проте Міноборони планує придбати ще сотню таких автомобілів.

Гладковський, коментуючи цей випадок, заявив НВ: перше - про закупівлю машин у Богдана він дізнався із преси; друге - поламалися насправді лише три автомобілі.

Хоча раніше представники його ж корпорації визнавали факт поломки 25 медмашин.

Гладковський впевнений: головна причина поломок - неякісне паливо. Міноборони закуповує його у компанії Трейд Коммодіті.

НАБУ розбирається з підозрілою діяльністю цього постачальника. В кінці березня детективи завершили розслідування цієї справи. Ключового підозрюваного у процесі - Ігоря Павловського, заступника міністра оборони, збирався взяти на поруки сам Гладковський. Суд, правда, відпустив заступника міністра під поручительство двох військових.

Трейд Коммодіті належить бізнесменові Андрію Адамовському. У минулому він був бізнес-партнером депутата БПП Олександра Грановського, який у свою чергу близький до ще одного представника президентської фракції - Ігоря Кононенка. Останній же - учасник бізнес-тріо Порошенко-Кононенко-Гладковський.

Читайте повний текст матеріалу у свіжому номері журналу Новое Время - №13 від 5 квітня 2018 року

Головне

Україна/Події

Сьогодні, 01:32

article_img
Вселенський патріархат офіційно запросив Епіфанія отримати томос

Приєднуйтесь до нашого каналу в Telegram

Найцікавіші статті та добірка важливих новин щовечора

Підписатися