Як проходила і чим закінчилася безстрокова акція автомобілістів на єврономерах, що тривала два дні
НВ розповідає, що сталося.
Чого хотіли власники авто на єврономерах
Напередодні акції, 5 вересня, Олександр Чернявський - керівник громадської організації Авто Євро Сила, яка організувала протест, розповів НВ Бізнес про вимоги її учасників.
Цих вимог було п'ять:
- Доступне розмитнення для українців на всі іноземні автомобілі. За допомогою єдиного вікна і спрощеного механізму за прикладом європейських країн.
- Легалізація всіх автомобілів європейської реєстрації, які вже завезені в Україну. Тобто встановити доступну ставку загальних платежів до бюджету.
- Скасування "фальшивих" стандартів Євро-5 при ввезенні та реєстрації б / в автомобілів в Україні. Зробити це як в Європі: Євро-5 і Євро-6 тільки для виробництва нових автомобілів. Для машин з пробігом - тільки техогляд. Зараз в Україні для її громадян неможлива реєстрація ввезених з-за кордону автомобілів, які не відповідають стандартам Євро-5. Це означає неможливість реєстрації машин старше 2010 року (коли почав діяти цей стандарт) - незалежно від їх технічного стану.
- Зняти обмеження на перепродаж автомобілів на єврономерах всередині країни.
- Негайно припинити репресії силових структур проти водіїв автомобілів на єврономерах. Повний мораторій на дискримінацію до остаточного законодавчого врегулювання. Також мораторій на репресії з боку ДФС підприємців, які стали жертвами нової системи автоматичного блокування податкових накладних.
Перший день акції
Було анонсовано, що акція почнеться о 6:00 на площі біля Верховної Ради, біля комітету ВР з питань митної та податкової політики, на вулиці Грушевського (під стінами КМУ), а також на Інститутській та Лютеранській вулицях, які прилягають до Адміністрації президента.
Дійсно, ЗМІ повідомляли, що водії стали збиратися на акцію ще вночі.
Протестувальники перекрили вулицю Грушевського, повідомлялося також, що 6 вересня рух було сильно ускладнено у всьому центрі Києва, зокрема, на Хрещатику, вулиці Михайлівській, Парковій дорозі, Бессарабській площі, Володимирському узвозі і вулиці Московській.
Однак скільки саме людей зібралося саме на цю акцію, невідомо, оскільки під стінами парламенту і поблизу урядового кварталу одночасно проходило до 10 протестних заходів.
6 вересня ЗМІ з посиланням на голову громадської організації Авто Євро Сила Олега Ярошевича повідомили, що акція протесту власників автомобілів з іноземною реєстрацією буде безстроковою.
"Будемо продовжувати акцію, поки не буде конструктивного вирішення питання", - заявив він.
Організатори також стверджували, що в ній бере участь п'ять тисяч осіб.
Реакція влади
Увечері 6 вересня акцію протесту в ефірі телеканалу 112 Україна прокоментувала голова парламентського Комітету з питань податкової та митної політики Ніна Южаніна.

Коментар Ніни Южаніної починається з 21 хвилини 14 секунди, коментар Ірини Луценко - з 22 хвилини 18 секунди
"Виконання вимог - ми не повинні про це навіть говорити. Бо якщо зараз ми будемо допускати таку риторику, то ми розвалимо і бюджет країни і, в цілому, бюджетну політику, яка у нас зараз існує", - заявила вона.
Ситуацію в ефірі телеканалу прокоментувала і представник президента в парламенті Ірина Луценко, яка заявила, що лазівка в законі, завдяки якій в Україні з'явилися тисячі автомобілів з іноземною реєстрацією, була "жестом доброї волі", що дозволяє на короткий період транзитно в'їхати в Україну і допомогти налагодити бізнес в прикордонних з ЄС регіонах.
"Все це вилилося в зовсім іншу ситуацію. Понад 560 тисяч таких автомобілів. Жодної копійки бюджет України від цього не отримав", - заявила вона.
На її думку, гроші від завезення таких авто отримали українські ділки і, можливо, чиновники і нечесні митники, які дають можливість їздити таким автомобілям за 200-300 євро або доларів хабара, не повертаючись назад за кордон.
Ірина Луценко також розповіла про умови компромісу, запропонованого в комітеті з Митної політики.
"Ми найближчим часом - вже працює робоча група - закриваємо кордон для того, щоб не продовжувати ці транзитні пересування, це накопичення в Україні таких незаконних автомобілів", - повідомила вона.
На уточнююче запитання про терміни, за які це має статися, представник президента в Раді відповіла, що, на її думку, мова йде про один-два місяці, і відповідний закон буде прийнято до листопада.
"Буде створена робоча група, в якій за три місяці має бути напрацьований компромісний закон про вартість мита, про платежі, які повинні бути сплачені, про штрафні санкції, які повинні бути сплачені. І зараз напрацьовуються умови мораторію на перевірки, на "драконівські" методи, які нібито застосовують", - повідомила також Ірина Луценко.
Вона уточнила, що під "драконівськими" методами маються на увазі величезні штрафи, які, за їх словами, змушують платити власників авто з іноземною реєстрацією суди і податкова, а також евакуація правоохоронцями таких автомобілів на штрафмайданчики тощо.
"Тобто якийсь певний період мораторію на такі драконівські методи буде зроблений, але кордон закриється і напрацюється компромісний варіант розмитнення цих автомобілів. Але не буде такого, що мито буде 100 доларів або 100 євро, і що інші платежі не будуть сплачуватися - так бути не може. Громадяни повинні мати рівні умови ", - підкреслила Ірина Луценко.
Другий день акції
7 вересня власники автомобілів на єврономерах знову зібралися під Радою - всього туди прийшло близько 300 осіб, а близько 30 з них били палицями по металевих баках. Цього разу учасники протесту не стали блокувати рух по вулиці Грушевського.

Через деякий час в Нацполіції повідомили, що група людей спробувала підпалити шини.
"Під час акції автомобілістів група осіб принесла шини і намагалася підпалити них. У ситуацію відразу втрутилися правоохоронці і припинили правопорушення. В результаті одного чоловіка доправили до територіального управління поліції, щоб з'ясувати мотиви і обставини інциденту", - йдеться в повідомленні.
У поліції додали, що, за словами організаторів акції, люди, які намагалися підпалити покришки - провокатори.
У другій половині доби 7 вересня стало відомо, що учасники протесту оголосили про завершення протесту під Радою.
Організатори акції заявили, що представники областей роз'їжджаються по домівках. За словами мітингувальників, це було колективне рішення координаторів областей.
У той же час, ЗМІ повідомляли, що на площі перед парламентом продовжують перебувати близько 200 осіб.
Заява Южаніної: Розмитнення від 1 тисячі євро
Увечері 7 вересня голова Комітету Верховної Ради з питань податкової та митної політики Ніна Южаніна повідомила про досягнення компромісу з власниками автомобілів на іноземній реєстрації.

ЗМІ повідомили, що нардеп і активісти підписали меморандум про взаєморозуміння, який передбачає прийняття законодавчих актів як в інтересах автомобілістів на єврономерах, так і в інтересах держави.
За словами Южаніної, в меморандумі йдеться про напрацювання законопроекту, за яким вже ввезені в Україну авто могли б стати на облік, бути розмитнені зі сплатою всіх митних платежів.
"Коли ми порахували, це абсолютно невеликі суми сплати митних платежів. Категорія до 2200 см кубічних, 2-я категорія автомобілів, це в районі 1 тис. євро. Наступна категорія - 1,2 - 1,4 тис. євро", - сказала Южаніна, додавши, що ставки акцизного збору будуть встановлені в євро, залежно від об'єму двигуна.
За її словами, це рішення стосується авто, випущених після 2000 року.
Також документом передбачається закриття кордонів для авто, які незаконно використовують режим тимчасового ввезення або режим транзиту.
"Це дійсно величезний крок назустріч людям", - підкреслила політик.
Як зараз працює схема ввезення в Україну автомобілів на єврономерах
Сьогодні українці можуть ввозити автомобілі іноземної реєстрації в режимі тимчасового ввезення або транзиту.
Тимчасове ввезення не особливо популярне через безліч нюансів. Його суть така, що на територію України на власному автомобілі в'їжджає громадянин Євросоюзу. Тут він нібито продає свій автомобіль (видає гендоручення на українця) покупцеві. При цьому щороку іноземець зобов'язаний вивозити і знову ввозити автомобіль в Україну. Також раз на півроку необхідно купувати в тій країні, де зареєстрований автомобіль, поліс обов'язкового страхування (50 євро) і проходити техогляд, без якого автомобіль знімуть з обліку. А в разі, якщо іномарка потрапить з яких-небудь причин в Україні на штрафмайданчик, то забрати її потім зможе лише формальний власник.
- Читайте також: Литовські тачки. Чи можна купити нерозмитнене авто в Україні й не залишитися в дурнях
Інша схема, в режимі транзиту, дуже полюбилася українцям через свою простоту і зручність. Працює вона так:
В країну автомобіль іноземної реєстрації ввозить громадянин України. У більшості випадків машина оформляється на компанію в Литві, яка передає українцю право користування транспортним засобом за договором дорученням на 50 років. Якщо потрібно, покупця-українця навіть можуть вписати в техпаспорт.
Термін перебування транзитної машини в країні становить 5-10 днів. У разі, якщо термін перебування перевищується, співробітники податкової служби на кордоні виписують штраф в розмірі 8,5 тис. грн. При цьому в Україні для перевірки документів за транзитною машиною ніхто ганятися не буде, та й поліція не має доступу до баз ДФС, де документується все, що перетинає кордон.
У підсумку, єдина причина, яка змусить власника автомобіля іноземної реєстрації заплатити ці 8,5 тис. грн, залишається техогляд, який в ЄС необхідно проходити раз на п'ять років.
Автомобільні юристи впевнені, що власники автомобілів європейської реєстрації не захищені в правах власності з точки зору українського законодавства. Договори, за якими вони купують ці автомобілі, не мають в країні юридичної сили. Тобто право використовувати транспорт для особистих потреб мають лише ті, хто його ввіз.
Також ці автомобілі загрожують і іншим автовласникам. Адже якщо власник машини з українською реєстрацією потрапить в ДТП з вини іноземного авто, то він ризикує не отримати грошову компенсацію на ремонт від винного.