Рік по тому. Як приватизація допомогла перетворити Центральний автовокзал у Києві

29 липня 2021, 09:05
Партнерський проєкт
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Компанія «Укрпас» вклала близько 100 млн грн у реконструкцію Центрального автовокзалу Києва і готова витратити ще 70 млн грн на розвиток його IT-інфраструктури. Це один з успішних прикладів проведеної Фондом держмайна малої приватизації, яких у країні сотні.

«Ого!» — вигукує чоловік віком приблизно 60 років з важкою сумкою на плечах, зайшовши в будівлю Центрального автовокзалу на Деміївській площі. Він з цікавістю розглядає нове приміщення з сучасними табло, де можна побачити інформацію про прибуття та відправлення автобусів, покажчики й ескалатори. Від старої будівлі автовокзалу, яку не ремонтували 60 років, залишилася тільки монументальна мозаїка на колонах і стінах.

Київпассервіс
Фото: Київпассервіс

А всі нововведення з’явилися після приватизації — продажі на онлайн-аукціоні 99,9% акцій компанії «Київпассервіс» інвестору, компанії «Бастіон-Груп». Покупець отримав право власності на 6 автовокзалів в столиці і 18 — у Київській області, а держава — 230 млн грн і реальні інвестиції в оновлення інфраструктури. Приклад Центрального автовокзалу показує, як завдяки залученню приватних інвестицій колись непотрібні об'єкти отримують нове життя.

Новий об'єкт

Центральний київський автовокзал довгі роки лякав своїм зовнішнім виглядом киян і жителів інших міст і країн, які користувалися його послугами. Оголошення про рейси писали вручну, кафе відлякувало охочих перекусити, а сходи і хол вже давно віджили своє. Доходів він майже не приносив. У 2019 році чистий прибуток автовокзалу становив 13 тис. грн. Тому він опинився серед перших, виставлених на приватизацію. У травні 2020 року Фонд держмайна провів конкурс на продаж шести київських і 18 обласних автовокзалів, перемогу в якому здобула компанія «Бастіон-Груп». На прозорому аукціоні вона зробила найвищу ставку, погодившись заплатити 230 млн грн за активи, які бачили й кращі часи.

Центральний автовокзал у Києві
Фото: Центральний автовокзал у Києві

Сума приватизації виявилася на той момент рекордною для нової команди ФДМ, тільки почала вибудовувати механізми приватизації. Інформація про об'єкти тепер доступна всім на сайті privatization.gov.ua — тільки щодо одного «Київпассервіс» у віртуальній кімнати даних (VDR) було викладено близько 1500 різних документів. А самі торги проходять не за зачиненими дверима, а в торговельній системі Prozzoro.Продажі.

голова Фонду держмайна Дмитро Сенниченко.

На кожну вкладену в приватизацію гривню в середньому припадає 4−6 гривень додаткових інвестицій.

«Але як не дивно, гроші в бюджет — це не найважливіше. Як показує статистика Фонду, Старі об'єкти отримують нове життя, бізнес розвивається, створюються робочі місця, а держава продовжує отримувати податки», — коментує голова Фонду держмайна Дмитро Сенниченко.

Київпассервіс
Фото: Київпассервіс

На цей момент у реконструкцію Центрального автовокзалу вкладено понад 100 млн грн, каже директор компанії «Укрпас» Максим Скляренко. Ще 20 млн грн було інвестовано в розробку IT-рішень, зокрема, створення омніканального сервісу з продажу квитків і автостанційного рішення, що включає автоматизацію процесів, диспетчеризацію, інтегровану базу даних рейсів, обмін даними з перевізниками та іншими автостанціями. Уже в найближчий рік інвестор планує вкласти додаткових 70 млн грн у розвиток IT-складової.

Київпассервіс
Фото: Київпассервіс

Для безпеки пасажирів з 1 жовтня вхід на платформи буде закритим — тільки з посадкового талону з QR-кодом. За одним квитком можна буде пройти пасажирові і супроводжуючому. Компанія змінює умови роботи і з перевізниками. Раніше Центральний автовокзал отримував 10% від доходів перевізників і 18% від вартості купленого пасажиром квитка. Зараз від кожного реалізованого квитка потрібно заплатити 15% і додатково стягується фіксована плата за в'їзд на територію автовокзалу від перевізників. У «Укрпас» зазначають, що послугами автовокзалу вже зацікавилися нові транспортні компанії. Якщо зараз автовокзал обслуговує 400−500 тис. осіб на рік, то до 2023−2024 років ця цифра може збільшитися до 2 млн осіб.

Ще кілька років тому, дивлячись на занедбану будівлю, йшли чутки про закриття Центрального автовокзалу для зведення на його місці чергового ТЦ або ЖК. Розуміючи можливі ризики, Фонд держмайна поставив перед майбутнім власником «Київпассервісу» умова — зберегти роботу мережі автовокзалів і станцій в Києві мінімум на 5 років, а в області — на 15 років, а також повністю виконувати соціальні гарантії. Завдяки вдало обраної моделі співпраці, вже сьогодні пасажири можуть гідно оцінити виконану роботу.

Київпассервіс
Фото: Київпассервіс

Що приваблює пасажирів? У новій будівлі автовокзалу працюють кілька кафе, магазини, відкрився готель на 34 номери. Кількість платформ на оновленому автовокзалі збільшено з 12 до 30, створені комфортні зали очікування, з’явилися ескалатори та інфраструктура для маломобільних груп населення, кімната матері і дитини, туалети. Ціни — прийнятні. Наприклад, еспресо коштує 20 грн, латте — 27 грн, а американо — 25 грн.

Ефективна приватизація

Міністр інфраструктури Олександр Кубраков

Міністр інфраструктури Олександр Кубраков, який приїхав подивитися на новий Центральний автовокзал, констатував, що той є успішним кейсом державно-приватного партнерства. І додав, що новий об'єкт може приймати по 2,5 млн пасажирів на рік. Саме з поновлення головного автовокзалу столиці починається реформування автостанційного бізнесу в Україні, зауважив Олександр Кубраков.

Київпассервіс
Фото: Київпассервіс

Як показує практика, приватизація непрофільних і неефективних активів дозволяє не тільки наповнити держбюджет, а й принести відчутну користь всім учасникам процесу. Яскравий приклад — «Велика приватизація в’язниць», яку Фонд держмайна реалізує спільно з Міністерством юстиції. Тільки від продажу Львівській колонії № 48 державі вдалося отримати більш 403 млн гривень, більшість з яких пішли на створення нових комфортних умов для утримання ув’язнених, а також модернізацію існуючих виправних установ.

Під час офіційного відкриття оновленого автовокзалу, глава ФДМ Дмитро Сенниченко акцентував увагу на тому, що «Київпассервіс» є черговим успіхом прозорої приватизації за єдиними для всіх правилами, що сприяє зростанню інвестиційної активності в країні.

З початку 2020 року Фонд держмайна України провів понад 4000 тисяч аукціонів, а бюджет наповниться понад 4,5 млрд грн.

Значуще ще й те, що відкриті інструменти — сайт privatization.gov.ua, віртуальні кімнати даних і правильне маркетування об'єкта суттєво збільшують конкуренцію на торгах, залучаючи значно більше інвесторів — у середньому в 3,5 рази!

Київпассервіс
Фото: Київпассервіс
По всій Україні оживають покинуті державні активи, отримавши свого нового ефективного власника.

«Онлайн-аукціон з приватизації» Київпассервісу «дав початок новому, масштабного інфраструктурного проекту. Але завдяки системній реформі це вже типова історія для приватизації, яка перетворює непродуктивні активи в продуктивні. Понад дві тисячі прозорих аукціонів вже проведено Фондом держмайна, і Попереду сотні таких історій, тому далі буде!» — заявив Дмитро Сенниченко.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Сьогодні в Україні з Андрієм Смирновим

Дайджест новин від відповідального редактора журналу НВ

Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Показати ще новини
Радіо НВ
X