Bravo Airways vs Oasis. Поки авіакомпанія і туроператор звинувачують одне одного, сотні українських туристів по кілька діб чекають вильоту
В Україні розгорівся новий скандал у зв'язку із тривалими затримками декількох рейсів з українськими туристами. Поки авіакомпанія Bravo Airways і туроператор Oasis звинувачують одне одного в ситуації, що склалася, і консультуються з кількома міністерствами з приводу виходу з неї, сотні українців очікують вильоту додому або у відпустку іноді по кілька діб.
НВ розповідає всі подробиці про скандал та його можливі наслідки.
Аеропорт у Тунісі: більше 800 застряглих туристів і п'ять "гуманітарних" рейсів
29 червня стало відомо, що в аеропорту Монастір у Тунісі вже другу добу перебуває близько 300 українських туристів, які не можуть вилетіти до Харкова.
Частина з них залишалася в аеропорту без інформації про запланований виліт. Другу групу туристів, які повинні були вилетіти до Харкова о 7:35 28 червня, привезли в готель у місті Сус.
У консульстві України в Тунісі повідомили, що причина затримки рейсу - відсутність палива для заправки літака. За інформацією представництва, туроператор повинен був вирішити ситуацію протягом декількох годин.
Як повідомила ТСН, авіакомпанія Bravo Airways заявила, що туроператор Oasis не виконав свої фінансові зобов'язання перед нею за дев'ять рейсів. В авіакомпанії також повідомили про скасування восьми рейсів у Туніс з аеропортів Києва, Львова та Харкова через відсутність їх оплати компанією Oasis.
А туроператор заявив, що у Bravo Airways заборгованість перед аеропортами Тунісу і немає грошей для оплати посадки, обслуговування і зльоту рейсів в аеропортах Туніської республіки, і, ймовірно, тому вона відмовилася виконувати рейси 27 червня. Туроператор стверджував, що від дій авіакомпанії постраждали 18 тисяч туристів.
29 червня ТСН опублікувала також відео із застряглими в аеропорту Монастіра туристами.
В цей самий день, 29 червня, голова Мінінфраструктури України Володимир Омелян пообіцяв, що туристи зможуть повернутися в Україну протягом доби.
Однак ввечері 29 червня заступник директора Департаменту консульської служби Міністерства закордонних справ України Василь Кирилич повідомив, що вирішені організаційно-дозвільні питання про виліт з Тунісу літака, який повинен доставити в Україну лише частину туристів з Монастіра.
Вірішено організаційно-дозвільні питання относительно Вільота літака з Тунісу до України, Яким повернеться частина українських туристов. Посольство спріяє в комунікації відповідальніх сторон Задля Врегулювання ситуации, что склалось з Українськими туристами.
- Vasyl Kyrylych (@VasylKyrylych) 29 червня 2018 р
На сайті авіакомпанії Bravo Airways повідомили, що заборгованість Oasis станом на 27 червня склала 25 млн грн. У повідомленні сказано, що від дій туроператора постраждало 850 туристів.
Зазначається також, що після консультацій з Мінінфраструктури, Міністерством закордонних справ і Міністерством економіки прийняте рішення про виконання 2 липня за рахунок авіакомпанії трьох "гуманітарних" рейсів до Києва і двох до Львова, щоб доставити українців додому. 30 червня у коментарі на своїй сторінці у Facebook голова Мінінфраструктури Володимир Омелян написав, що витрати на ці рейси повинен буде відшкодувати туроператор.

- Читайте також: Ретельно вибирати оператора і вивчати контракт. У МЗС опублікували рекомендації українцям, які їдуть на відпочинок за кордон
У коментарі телеканалу 112 Україна від 30 червня Омелян заявив, що авіакомпанія Bravo Airways вже вивезла за власний рахунок із Тунісу 650 туристів. У ніч на 30 червня ще один додатковий рейс забрав 120 українців. За даними Мінінфраструктури, в Тунісі залишалося ще близько 800 українців. Їх 2 липня і мали забрати п'ять чартерних рейсів Bravo Airways. До цього моменту туроператор Oasis зобов'язався розмістити українців у готелях Тунісу.
Омелян розповідає про вивезення туристів з Тунісу починаючи з 48 секунди
2 липня заступник директора департаменту консульської служби Міністерства закордонних справ Василь Кирилич повідомив на своїй сторінці у Twitter, що о 12:30 з Тунісу вилетів перший із п'яти "гуманітарних" рейсів Bravo Airways. Згідно з його повідомленням, ці п'ять рейсів повинні повернути додому українських туристів протягом 2-3 липня.
О 12:30 з Тунісу вілетів один з п'яти літаків, что в течение 2-3 липня малі б перевезти українських туристов, Які НЕ змоглі Вчасно вернуться додому. pic.twitter.com/MoOGw1jYNH
- Vasyl Kyrylych (@VasylKyrylych) 2 липня 2018 р
Посол України в Тунісі Микола Нагорний повідомив Радіо НВ, що через заборгованість туроператорів перед Bravo Airways станом на ранок 2 липня близько 860 українців залишалися в Тунісі. Причому виникли проблеми з розміщенням туристів у готелях на період непередбаченої затримки, оскільки через вихідні в Україні і в Тунісі не можна було здійснити банківську оплату. Згідно з повідомленням посольства України в Тунісі, туроператор Oasis запевнив, що туристам, які продовжили проживання в готелях за власний рахунок, компенсують ці витрати, якщо вони звернуться до туроператора і пред'являть рахунок з готелю.
"Туристична компанія також готова розглянути всі інші претензії українських туристів щодо якості наданих/не наданих послуг відповідно до укладених угод", - сказано також у повідомленні посольства.
Туроператор Oasis заявив Радіо НВ, що, згідно із законодавством та договором із Bravo Airways, авіакомпанія зобов'язана здійснити перевезення туристів у пункт призначення і назад. Представник туроператора Олег Чабаненко заперечує наявність заборгованості у розмірі 25 млн грн перед Bravo Airways. Він заявив Радіо НВ, що борги є з обох сторін. За словами Чабаненка, про скасування рейсів для їхніх клієнтів Bravo Airways повідомила 27 червня - у той самий день, коли припинила польоти. Тому відразу ж знайти іншого перевізника було неможливо.
"Посилання ТОВ Авіакомпанія Браво на те, що причиною їхньої відмови стала заборгованість, по-перше, не відповідають дійсності, а по-друге, не є тим підґрунтям, яке дозволяє перевізнику відмовитися від виконання, принаймні, зворотних рейсів", - заявили в Oasis.
Аеропорт у Грузії: 19 дітей та двоє людей із травмами
1 липня ЗМІ повідомили про 48 жителів Миколаєва, які застрягли в аеропорту міста Батумі у Грузії. На той момент миколаївці прочекали свій рейс більше доби. Цей рейс теж повинна була здійснювати авіакомпанія Bravo Airways.
Ситуація ускладнювалася тим, що серед застряглих в аеропорту туристів було 19 дітей та двоє людей із травмами.
Дівчина з травмою ноги записала відеозвернення, у якому розповіла, що потребує другої операції через те, що у неї почався некроз тканин.
Увечері 1 липня заступник директора Департаменту консульської служби Міністерства закордонних справ України Василь Кирилич заявив, посилаючись на авіакомпанію Bravo Airways, що рейс із Батумі, який був запланований на 30 червня, буде виконаний "у вечірній час" 1 липня.
Авіакомпанія «Браво» повідоміла, что віліт літака з Батумі до Києва, Який МАВ бі здійсніті рейс 30.06., Планується на вечірній час 1 липня. pic.twitter.com/yhiXGDyllT
- Vasyl Kyrylych (@VasylKyrylych) 1 липня 2018 р
2 липня голова Миколаївської облдержадміністрації Олексій Савченко повідомив на своїй сторінці у Facebook, що діти з Батумі вже повернулися в Україну.
Аеропорт в Албанії: більше сотні застряглих туристів
1 липня ТСН повідомила про те, що в аеропорту Тірани в Албанії більше сотні українських туристів зареєструвалися на рейс і здали багаж, після чого прочекали вильоту 12 годин.
Через кілька годин очікування інформація про рейс з Тірани, на який чекали українці, зникла з табло. Цей рейс повинна була виконувати авіакомпанія Bravo Airways, але її представники до туристів так і не вийшли.
Тисячі туристів, які застрягли в аеропорту Київ у Жулянах
1 липня 2018 року стало відомо про декілька тисяч українських туристів, які не змогли вчасно вилетіти у відпустку з аеропорту Київ у Жулянах до Тунісу, Єгипту, Грузії та інших країн через затримку семи рейсів станом на 12:00 1 липня. Деякі з туристів прочекали в аеропорту близько доби.
"Пасажири намагалися з'ясувати причини затримки одного з рейсів в авіаперевізника. Спочатку їм відповідали, що літак зламався, потім - що у компанії виникли фінансові труднощі, а потім взагалі перестали піднімати трубку", - розповіла кореспондент телеканалу 112 Україна.
За даними інтернет-спільноти dtp.kiev.ua, ці рейси теж повинна була виконати авіакомпанія Bravo Airways.
Номери затриманих рейсів з фото dtp.kiev.ua збігаються з номерами рейсів, розклад яких Bravo Airways опублікувала 30 червня на звий сторінці у Facebook.
В сюжеті ТСН сказано, що після майже доби очікування, один із літаків все-таки злетів, але через годину знову приземлився в Києві.
Крім того, у сюжеті згадується авіакомпанія YanAir, на поломку літака якої посилається неназваний туроператор як на причину значної затримки рейсів.
2 липня телеканал 112 Україна із посиланням на свого кореспондента повідомив, що більшість літаків затриманих рейсів вже вилетіли але не з аеропорту Київ, а з Борисполя. Однак два рейси - до Анталії і Далмана - досі затримуються.
Керівник прес-служби відділу маркетингу і реклами аеропорту Київ Галина Богданенко повідомила Радіо НВ, що через збої з перельотами Bravo Airways почалися затримки з вильотами інших чартерів. В цілому, в цьому аеропорту 1 липня було затримано 16 рейсів. Однак зараз ситуація із затримками рейсів нормалізується. Літаки Bravo Airways почали вилітати з аеропорту, але із затримкою від двох до чотирьох годин.
Затримка літака авіакомпанії YanAir у Тель-Авіві
1 липня Факты із посиланням на одну з пасажирок на ім'я Ганна повідомили про затримку на шість годин літака авіакомпанії YanAir Airlines в аеропорту імені Бен-Гуріона у Тель-Авіві. За словами пасажирки, рейс двічі переносили, не пояснюючи причин, і повинні затримати ще на шість годин.
За слова ще однієї пасажирки, авіаперевізник банить у Facebook людей, які вимагають пояснень і компенсацій.
Затримка рейсу YanAir з Пальма-де-Майорка
2 липня Укрінформ повідомив про те, що ще 160 українських туристів не можуть вилетіти в Україну з відпочинку у Пальма-де-Майорка. Один із туристів В'ячеслав Сірій розповів, що тур організував оператор Join UP!, а виконувати рейс повинна була авіакомпанія YanAir.
Спочатку рейс був призначений на 17:40 1 липня. Потім туристам повідомили про перенесення рейсу та організували трансфер. А пізніше повідомили, що рейс знову переноситься. В результаті 160 туристів, серед яких є діти, з 5 ранку перебувають в аеропорту, не маючи точної інформації про те, коли буде виліт в Україну.
"Їжі та води нам ніхто не дає", - наголосив Сірій.
У Join UP! пояснили, що затримка вильоту пов'язана з несправністю літака YanAir, який повинен був 2 липня відвезти українців на відпочинок у Пальма-де-Майорка і забрати назад туристів, які зараз перебувають в аеропорту. Представник прес-служби туроператора Катерина Резніченко повідомила, що на даний момент компанія шукає готель, де туристи повинні провести ніч, але готель знайти складно, оскільки зараз розпал сезону. За словами Резніченко, вранці 3 липня YanAir повинна все-таки здійснити рейс з Пальма-де-Майорка, але точний його час поки що невідомий.
У коментарі Радіо НВ Катерина Резніченко повідомила, що через несправності і затримки вильотів авіакомпаній Bravo Airways та YanAir туроператор Join UP! вирішив скоротити польоти в Іспанію.
Що чекає винуватців туристичного колапсу
30 червня міністр інфраструктури Володимир Омелян заявив в ефірі телеканалу 112 Україна, що інцидент з українськими туристами, які кілька діб чекали вильоту з аеропорту Тунісу, - це "обурливий випадок".
"У зв'язку з цим я буду рекомендувати Міністерству економічного розвитку і торгівлі позбавити цього туроператора (Oasis - ред.) ліцензії, і, безумовно, у нас буде звернення в Генеральну прокуратуру з тим, щоб завели карну справу, тому що ми маємо випадок з банальним шахрайством - коли гроші отримані, послуги не надані", - заявив Омелян.
Міністр також повідомив, що ситуація із хронічними запізненнями з боку чартерних авіакомпаній і невиконання власних зобов'язань з боку туроператорів будуть розглядатися 3 липня о 10:00 Міністерством інфраструктури спільно з Міністерством економічного розвитку і торгівлі та Міністерством закордонних справ. Омелян зазначив, що метою цієї наради буде відпрацювання спільного алгоритму дій, щоб українські громадяни, які купують відпочинок за кордоном, почували себе захищеними, а у випадку переносів рейсів або змін умов проживання туроператори виплачували компенсацію.
У повідомленні на своїй сторінці у Facebook від 29 червня Омелян пише, що в цій нараді повинні також взяти участь туроператори та авіакомпанії.
"Мінекономрозвитку перегляне і скасує ліцензії тих туроператорів, які не виконують свої зобов'язання. Державна авіаційна служба України посилить контроль за ліцензіями авіакомпаній, виконанням ними регулярних і чартерних маршрутів, технічного стану і стану салону літаків", - пообіцяв міністр.
Про те, що туроператори, через яких українці застрягли в аеропортах цілої низки країн, повинні понести за це відповідальність, заявив на своїй сторінці в Facebook і голова МЗС України Павло Клімкін.
"Нам треба не просто санувати наслідки таких неподобств, а нарешті звернути увагу на причини, що їх породжують. Компанії, які викликали туристичний колапс, повинні за це відповісти. Ретельний і всебічний аудит повинен з'ясувати, чому вони не виконують умови ліцензій і взагалі чи здатні їх виконувати", - написав міністр.
Юрист Ярослав Яценко розповів в ефірі ТСН, що туристи, які застрягли в аеропортах, можуть подати до суду, щоб туристична компанія відшкодувала їм додаткові витрати. Крім того, за його словами, постраждалі від дій туроператора можуть писати на нього скарги.
НВ