Скандал навколо Facebook: як все починалося і чому таємне стало явним

 Як розвивався скандал навколо Facebook і Cambridge Analytica

Як розвивався скандал навколо Facebook і Cambridge Analytica

Facebook ризикує втратити все через дірки в безпеці, халатність або елементарне недбальство щодо захисту приватних даних 50 млн своїх користувачів

Кілька років тому Ерік Шмідт і Джаред Коен з Google випустили книгу Новий цифровий світ. Одна з глав присвячувалася проблемам безпеки і тому, як важливо буде для сучасної людини навчитися гігієні в питаннях збереження особистих даних, і як багато людей захочуть ними скористатися в сумнівних цілях.

Сьогодні ця глава актуальна, як ніколи. Ласкаво просимо в «Новий цифровий світ», де витік персональних даних 50 млн користувачів призвів до одного з найбільших скандалів у США і, можливо, вплинув на волевиявлення громадян однієї з найбільших економік світу.

З моменту обрання Дональда Трампа президентом США навколо Facebook, з динамічністю серіалу У всі тяжкі, розгорається скандал. Соціальну мережу звинувачують в тому, що вона збирає занадто багато даних про своїх користувачів, не прагне боротися з армією роботів і поширенням фейкових новин, сприяла впливу Росії на результат виборів у США, референдум про Brexit, геноциду мусульман-рохінджа в М'янмі та іншим подіям.

Але схоже, що для компанії Цукерберга настали ще важчі часи. Стало відомо, що компанія Cambridge Analytica, яка допомогала Дональду Трампу в президентських перегонах, не видалила повністю дані про 50 млн користувачів, які вона отримала у Facebook-користувачів сумнівним способом кілька років тому. НВ зібрало все, що відомо на цей момент.

Соціальні мережі стали практично бездонним джерелом фейковий новин, які впливають на соціальні настрої і навіть важливі політичні рішення громадян. Недавнє дослідження показало, що завідомо неправдиві публікації поширюються в Twitter в шість разів швидше правдивих (як пише The Verge, Facebook настільки охороняє власні алгоритми ранжування, що провести подібне дослідження у найпопулярнішій соціальній мережі просто неможливо). А свіжий український приклад продемонстрував – наші люди також не поспішають перевіряти факти, навіть якщо в самій публікації є відверті фактичні помилки. Тому поточний скандал навколо користувацьких даних, які дозволяють дуже точково зорієнтувати повідомлення, не завжди правдиві за змістом, набирає таких обертів.

Хронологія подій

  • У 2015 році професор Кембриджського університету російського походження, Олександр Коган, створив додаток thisisyourdigitallife. Через Facebook API додаток збирав персональні дані тих, хто ним скористався, і їх друзів у соцмережі, чиї налаштування приватності це дозволяли. В результаті thisisyourdigitallife завантажили 270 тис. осіб, а всього воно отримало персональні дані 50 млн користувачів. В порушення правил Facebook, дані були передані третій стороні – компанії Cambridge Analytica, заснованій мільярдером Робертом Мерсером. У 2015 році вона допомагала в президентській кампанії сенатору Теду Крузу, а надалі – Дональду Трампу. Масив персональних даних допоміг компанії розробити індивідуальні психологічні профілі, які використовувалися для створення вузькотаргетованних повідомлень, які повинні були схилити тих, хто сумнівається, на користь кандидата.
  • Facebook зі свого боку в 2015 році забанив додаток і відправив лист з вимогою, щоб користувацькі дані були видалені. Правда, компанія так і не перевірила, чи було виконано її вимогу.
  • 16 березня цього року Facebook опублікував прес-реліз, де говорилося, що Cambridge Analytica і афільована з нею Strategic Communication Laboratories так і не видалили дані повністю. Все вказує на те, що вони використовувалися під час президентських перегонів 2016 року.
  • На наступний день видання The New York Times і The Guardian опублікували розслідування на цю тему. Раніше The New York Times публікувала докладне розслідування про ботів у Facebook, також в цьому році тему висвітлювали й інші американські видання.
  • Тоді ж Cambridge Analytica заявила, що вона «повністю виконує» умови використання Facebook і працює з ресурсом для вирішення проблеми, а призначені для користувача дані не зберігаються і не використовуються не за призначенням. Зокрема, компанія заперечує, що використовувала персональні дані 50 млн користувачів, зібраних без їх відома, в президентській кампанії.
  • 19 березня акції Facebook впали на 7%. Компанія втратила 43 млрд доларів ринкової капіталізації. Марк Цукерберг «збіднів» на 6 млрд. Але не Фейсбуком єдиним. Разом з соціальною мережею №1 впали акції Twitter і Snap.
  • У той же день Facebook найняв команду цифрових криміналістів з Stroz Friedberg для розслідування інциденту з Cambridge Analytica. Однак тим довелося почекати: влада Великої Британії оголосила про намір провести власне розслідування і вивчити сервери компанії.
  • Також 19 березня стало відомо, що в зв'язку з розбіжністю поглядів на вирішення проблеми з російською дезінформацією компанію залишить Алекс Стамос, голова служби безпеки. Так, за даними ЗМІ, Стамос хотів надати розслідуванню проблеми більше розголосу, ніж інші топи Facebook. Служба безпеки буде розформована, 120 співробітників перейдуть в інші підрозділи. Чи буде сформована нова, поки що невідомо. З одного боку, проблема російських ботів не пов'язана безпосередньо з поточним скандалом, проте той факт, що події наклалися одна на одну, показує, що Facebook сприймає проблему серйозніше, ніж може здатися на перший погляд.
  • До кінця дня 20 березня акції Facebook вже впали на 12%, і компанія втратила 60 млрд капіталізації. До речі, Forbes рекомендує купувати акції соцмережі зараз, на хвилі песимізму.
  • Компанія запланувала на 21 березня внутрішню нараду для співробітників, щоб пояснити всім в компанії, що ж сталося з даними. Як пише The Verge, це перший випадок в історії Facebook, коли така велика кількість співробітників зможе наживо поспілкуватися з керівництвом. Правда за відведені розкладом 30 хвилин навряд чи хтось встигне запитати багато про що. Видання припускає, що компанія планує таким чином потягнути час до п'ятничних зборів, де має виступити Цукерберг.
  • У той же день Парламентський комітет Великобританії попросив Марка Цукерберга дати свідчення про те, як Facebook отримує, зберігає і захищає дані користувачів. Голова Комітету з діджіталізації вважає, що Facebook «послідовно занижує» ризик передачі даних без згоди користувачів і вводить в оману Комітет. Відповідь очікують до 26 березня. Як повідомляє Reuters, два американські сенатори вже вимагають, щоб CEO Facebook відзвітував перед Конгресом. Схоже, що для Цукерберга тиждень буде насиченим.
  • Як пише Bloomberg, в той же день про початок власного розслідування інциденту оголосила Федеральна торгова комісія США. Комітет також хвилює питання захисту даних. Також позови проти Facebook подали адвокати Нью-Йорка і штату Массачусетс та інвестори з Сан-Франциско. В рамках судочинства адвокати запросили у соцмережі інформацію про те, які оповіщення отримують користувачі про використання їх персональних даних.
  • За дивним збігом обставин, в Cambridge Analytica полетіли голови. Channel4 повідомляє про запис, на якому CEO компанії каже, що для успіху передвиборної кампанії (а в них компанія бере участь регулярно і по всьому світу) вони готові скомпрометувати політиків хабарами або зв'язками з секс-працівницями з України.

Чим це може закінчитися для Facebook

Як пише Business Insider, для Facebook зараз можливі три ризики. По-перше, політичний і законодавчий. Сенатор від Демократичної партії Марк Ворнер заявив, що це є свідченням менталітету «Дикого Заходу» в онлайн політичній рекламі. Ймовірно, регулятори в США та інших країнах світу почнуть приймати законодавчі обмеження, пов'язані зі збиранням та використанням персональних даних, а також рекламою в Facebook.

По-друге, користувачі, розгнівані тим, що їх дані потрапляють в треті руки без їх відома, можуть почати масово залишати соцмережу. Інтернет вже повниться інструкціями про те, як видалити свій аккаунт або закрити дані від сторонніх додатків.

По-третє, під загрозою доходи компанії, оскільки будь-який різкий крок з боку Цукерберга може ще більше обвалити її акції.

Є ще дещо, що може статися, правда не в США, ймовірно, тому про це не пишуть американські ЗМІ. Уряд будь-якої країни, що має плани щодо закручування гайок в інтернеті, може визнати соцмережу потенційно небезпечною через поширювану інформацію і дані, що збираються, і заборонити її на своїй території. Facebook вже потрапив під бан в Китаї і ряді інших країн. Але якщо раніше йшлося про гіпотетичну «небезпеку» для режиму, то тепер вона стала цілком реальною.

У свою чергу The Verge нагадує про те, що про використання користувацьких даних в кампанії Дональда Трампа відомо вже два роки, а ефективність вузьконаправленої реклами в соцмережі перебільшена. Набагато важливіше в цій ситуації питання збору та використання персональних даних. Цукерберг вважає, що винна в цій ситуації більшою мірою Cambridge Analytica, ніж Facebook. Але соцмережа фактично два роки демонструвала бездіяльність, не перевіряючи, чи було виконано вимогу, більш того, в рамках президентської кампанії фахівці Google, Facebook, Youtube і Cambridge Analytica працювали пліч о пліч. Снігова куля проблем навколо Facebook наростає стрімко і вказує на те, що можливості платформи пішли далеко вперед від законодавства і нашого розуміння того, як чинити з даними та інформацією по справедливості. Разом з Facebook під критику потрапляють і інші соціальні мережі, а також пошуковик Google і Youtube.

До речі, раніше в цьому році представник Cambridge Analytica в інтерв'ю українському виданню Liga.net розповів, що компанія використовує різні бази даних про користувачів і має в своєму розпорядженні близько 4-5 тис. елементів даних. Зокрема адреси, телефони, релігійні погляди, дані з програм лояльності тощо. Бази даних купують, одержують безоплатно чи в обмін, придбавають за ліцензією у великих дата-агрегаторів. Джерел багато, але в компанії прагнуть отримувати інформацію легально, оскільки «сірі» джерела можуть відгукнутися надалі. Це означає, що яким би не був результат поточного скандалу, в цифровому світі, де будь-яка компанія намагається зібрати про вас якомога більше даних, контролювати, куди вони потраплять і як будуть використовуватися, практично неможливо.

Ласкаво просимо в новий цифровий світ.

 

Хочете знати не тільки новини, а й що за ними криється?

Читайте журнал Новое Время онлайн.
Передплатіть зараз

Читайте 3 місяці за 59 грн

Читайте термінові новини та найцікавіші історії у Viber та Telegram Нового Времени.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Останні новини

ТОП-3 блога

Фото

ВІДЕО

Читайте на НВ style

IT-індустрія ТОП-10

опитування

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: