Не мудруйте. Як отримати задоволення від будь-якої розмови – 10 правил американської радіоведучій

11 лютого, 23:27
1998
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке
Не мудруйте. Як отримати задоволення від будь-якої розмови – 10 правил американської радіоведучій - фото

Meridian Technology Center

Селеста Хедлі: Потрібно слухати один одного

Американська журналістка Селеста Хедлі у своєму виступі на TED пояснює, як навчитися слухати і чути іншу людину

Переклад Діани Казакевич

Чи бувало так, що ви видаляли друзів з Facebook за те, що вони сказали щось образливе про політику, релігію, догляд за дітьми або харчування? А скільки у вас знайомих, яких ви уникаєте, просто тому що не хочете з ними говорити?

Раніше, щоб бути ввічливим у спілкуванні, потрібно було говорити тільки про погоду і здоров'я. Зараз через проблеми зміни клімату та моди на відмову від щеплень і ці теми стали небезпечними. Світ, в якому будь-який діалог потенційно може перерости в суперечку, в якій політики не можуть говорити один з одним, в якому навіть прості питання розпалюють суперечки – не нормальний.

Центр Pew Research опитав 10 тисяч дорослих американців і виявив, що суспільство більш поляризоване і роз'єднане, ніж будь-коли за всю історію. Ми менш охоче домовляємося, тобто не слухаємо один одного. Для спілкування необхідний баланс між говорінням і слуханням, проте ми якимось чином порушили його. [...]

Моя робота – вести бесіди. З нобелівськими лауреатами і водіями вантажівок, з мільярдерами і вихователями дитячих садків, з політиками і сантехниками. З людьми, які мені симпатичні, і з людьми, які мені не подобаються. Я говорю з тими, з ким не згодна на особистому рівні. Але я все одно можу розділити з ними чарівну бесіду. [...]

Бесіда – це не можливість розрекламувати себе

Багато хто з вас чув досить багато порад на цю тему. Наприклад, підтримуйте зоровий контакт, заздалегідь придумайте цікаві теми для розмов, дивіться, кивайте і посміхайтеся, показуючи, що уважно слухаєте, повторюйте деякі фрази за співрозмовником або узагальнюйте. Забудьте всі ці поради. Вони – марна нісенітниця. Немає сенсу вчитися демонструвати увагу, якщо ви дійсно уважно стежте за розмовою. [...]

У нас у всіх колись бували хороші бесіди. Тому ви знаєте, в чому їхні особливості. Після них ви відчуваєте причетність і натхнення або відчуваєте, що вам вдалося встановити зв'язок, або що вас чудово  зрозуміли. Немає нічого, що може перешкодити всім вашим бесідам бути саме такими.

У мене є 10 правил. Обравши і опанувавши навіть одне з них, ви зможете поліпшити свої навички спілкування.

1. Не робіть кілька справ одночасно

І це стосується не тільки ваших стільникових, а також інших речей, які ми зазвичай крутимо в руках. Не відволікайтеся від бесіди. Будьте присутніми в розмові. Не думайте про вашу сварку з начальником. Не думайте про те, що приготувати на вечерю. І якщо ви хочете встати і піти, залиште розмову і підіть. Не можна бути присутнім наполовину.

2. Не потрібно бути пихатим і мудрувати

Якщо ви хочете висловити свою думку і вам не цікава думка або аргументи оточуючих на цей рахунок, тоді просто ведіть блог.

Саме тому я не запрошую до себе в ефір всезнайок. Тому що вони нудні. Якщо попадеться консерватор, він обов'язково буде ненавидіти Обаму і аборти, а якщо ліберал – буде критикувати банки і нафтові корпорації.

Всі вони абсолютно передбачувані, і ви не хочете бути такими, як вони. Кожна розмова має стати для вас можливістю дізнатися щось нове. Відомий психіатр Морган Скотт Пек сказав: «Щоб навчитися слухати, потрібно відсторонитися від самого себе». Іноді це означає відсторонитися і від своєї власної думки. За його словами, усвідомивши важливість цього, мовець стане менш вразливим, і у нього з'явиться можливість направити можливості свого розуму на сприйняття слухача. Пам'ятайте, що вам є чому повчитися.

Телеведучий Біл Най говорив: «Кожна людина, яку ви зустрічаєте  людина знає щось, чого не знаєте ви». Перефразую: кожен з людей на чомусь добре розуміється.

3. Ставте відкриті питання

Дійте, як справжні журналісти. Починайте свої питання зі слів «що», «де», «коли» і «як». Якщо поставити просте запитання, ви отримаєте просту відповідь. [...]

«Ви розсердилися?» – «Так, розлютився». Нехай співрозмовник сам розповість. Він краще знає, що відчував. Запитайте краще: «Яке це було?», «Що ви відчули?» Співбесідникові доведеться замовкнути на секунду і дійсно задуматися, і тоді ви отримаєте набагато цікавішу відповідь.

4. Пливіть за течією

Вам в спадатимуть на думку різні ідеї, і вам потрібно навчитися їх відпускати. Часто під час інтерв'ю можна почути, як гість декілька хвилин щось розповідає, а потім ведучий задає йому питання, що не стосується теми або на яке гість уже відповів. Тобто ведучий перестав слухати кілька хвилин тому, бо вигадував це неймовірно розумне питання і намагався ні в жодному разі його не забути.

І ми робимо таку ж помилку: розмовляємо з нашим співрозмовником, а потім раптом згадуємо, що днями зустріли Х'ю Джекмана в кафе. І ми тут же перестаємо слухати.

Вам спадатимуть на думку ідеї та думки. І нехай спадають – навчіться їх відпускати.

5. Якщо чогось не знаєте, зізнайтеся в цьому

Люди, що працюють в ефірі, чудово знають, що їх записують, тому вони гранично обережні в своїх заявах і коли говорять, що на чомусь розуміються. Беріть з них приклад. Не ризикуйте. Слова повинні бути вивіреними.

6. Не потрібно проводити паралелі з досвідом співрозмовників

Якщо вони заговорили про втрату близьких людей, не починайте наводити свої приклади на цю тему. Якщо вони заговорили про проблеми на роботі, не розповідайте, як ви ненавидите свою.

Всі історії унікальні, немає однакових. Кожен досвід унікальний. Що ще важливіше – розмова йде не про вас. Не варто використовувати цей момент, щоб довести свою крутість або скільки вам довелося вистраждати. Якось Стівена Хокінга запитали про його IQ. Він відповів: «Гадки не маю. Ті, хто хвалиться своїм IQ, – невдахи».

Бесіда – це не можливість розрекламувати себе.

7. Не повторюйте сказане – це звучить поблажливо і стомлює

Ми часто цим грішимо. Особливо з колегами і дітьми, щоб «краще» зрозуміли. Для цього ми висловлюємо одну думку різними словами. Не робіть цього.

8. Уникайте зайвих деталей

Чесно кажучи, людям начхати на дати, імена – на всі ці деталі, які ви намагаєтеся згадати. Їм все одно. Їм цікаві ви. Хто ви такий і що у вас з ними спільного. Забудьте про деталі. Опускайте їх.

9. Не останній, але дійсно найважливіший пункт: слухайте

Незліченна кількість відомих людей говорили, що вміння слухати є най-найважливішою навичкою з усіх можливих. Перефразовуючи Будду: «Нічому не можна навчитися з відкритим ротом». А президент Калвін Кулідж сказав: «Нікого ще не звільнили за те, що вони багато слухали».

Чому ми не слухаємо один одного? По-перше, нам більше подобається говорити. Коли я говорю, я біля керма. Мені не потрібно слухати те, що мені не цікаво. Я в центрі уваги. Я підвищую самооцінку. Але є й інша причина: ми відволікаємося.

Середня людина говорить зі швидкістю 225 слів на хвилину, а сприймати на слух ми можемо до 500 слів на хвилину. Тому мозок самостійно заповнює відсутні 275 слів. Я розумію, що потрібні сили й енергія, щоб стежити за промовою співрозмовника, але не роблячи цього, ви не розмовляєте. Ви просто вигукуєте нічим не пов'язані речення, перебуваючи в одному місці.

Потрібно слухати один одного. Письменник Стівен Кові чудово підмітив: «Багато з нас слухають не з метою зрозуміти співрозмовника, а з метою відповісти».

10. Говоріть коротко

Як каже моя сестра: «Хороша розмова як міні-спідниця: достатньо коротка, щоб зацікавити, але достатньо довга, щоб покрити найважливіше».

Все вищесказане можна узагальнити в один простий принцип: будьте уважні до інших людей. Я росла в сім'ї дуже відомого дідуся, і у нас вдома був своєрідний ритуал. До дідуся часто приходили поговорити різні люди, а коли вони йшли, моя мама мала звичай підійти і запитати: «А чи знаєте ви, хто це був? Ця жінка – віце-міс Америки. А цей чоловік – мер Сакраменто. Це володарка Пулітцерівської премії, а це – артист російського балету». І я росла, вважаючи, що у всіх є якісь дивовижні дивні секрети.

Саме це допомагає мені бути хорошою ведучою ефіру. Я намагаюся частіше тримати рот на замку, а свій розум – відкритим. Я завжди готова бути здивованою, і ніколи не розчарувався. Робіть те  саме. Говоріть з людьми, слухайте їх, і, найважливіше – будьте готові дивуватися.

Повну версію виступу дивіться на TED

Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Мнения Нового Времени