Закопати мільярд. Як оточення Авакова хотіло виграти тендер порту Південний

21 жовтня 2016, 16:39
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке
Пов'язана з Народним фронтом бельгійська фірма ледь не отримала мільярдний держконтракт на поглиблення акваторії порту під Одесою

Вдень 21 жовтня прем'єр-міністр Володимир Гройсман скасував державний тендер на поглиблення дна порту Південний. Декількома годинами раніше нардеп Сергій Лещенко публічно запитав міністра інфраструктури Володимира Омеляна, чому мільярдна закупівля йде компанії, що запропонувала найвищу ціну за свої послуги. Потім міністр побував з візитом у прем'єра і рішення було прийнято.

Відео дня

Майже 1 млрд грн бюджетних коштів мало не знайшов собі цілком респектабельного розпорядника – конкурс виграла компанія Ян Де Нул Україна, «дочка» однойменної великої бельгійської групи.

За результатами тендеру, ця дивна компанія отримала контракт, запропонувавши не мінімальну, а максимальну ціну з-поміж усіх учасників конкурсу. При цьому за перші кілька років свого нетривалого існування дочірнє підприємство бельгійської групи практично нічим не займалося – за даними бази Youcontrol, за 2015-й воно відзвітувало про 7 тис. грн прибутку. А в 2016-му Ян Де Нул Україна фігурувала у справі про неподання податкових документів, яку вів один з одеських райсудів, - і програла процес. Причому представник фірми, якій тепер належить освоїти майже 1 млрд грн, навіть не з'явився в суд.

НВ з'ясувало причину прихильності влади до Ян Де Нул Україна – компанія пов'язана з депутатами фракції Народного фронту (НФ) і, зокрема, з людьми з оточення шефа МВС Арсена Авакова.

Пробили дно

У ключовому порту Одеської області дно заходилися рити ще в 2012-му. Планували, що з глибиною акваторії в 21 м Південний стане найбільш глибоководним портом на Чорному морі. Але справа згасла на позначці 70% готовності – забракло фінансування.

Завершити процес влада вирішила після того, як в лютому великий американський агротрейдер Cargill заявив про бажання інвестувати $100 млн у зерновий термінал порту. Але щоб він запрацював, у Південний, за словами представників трейдера, повинні мати можливість потрапити великотоннажні судна - їм і потрібна велика глибина. І уряд, за словами віце-прем'єра Володимира Кістіона, в 2017 році виділить Адміністрації морських портів (АМПУ) на землерийні роботи мінімум 1,5 млрд грн.

При цьому ще на початку 2016-го керівництво порту Південний оголосило тендер – щоб знайти компанію, здатну поглибити акваторію. Процес йшов повільно: у прес-службі АМПУ неодноразово обіцяли оприлюднити підсумки конкурсу, але навіть по закінченні останнього дедлайну - 22 вересня – ніякої інформації не повідомили.

news_front
news_front Фото:

НВ все ж вдалося дізнатися деталі тендеру. На аукціон, крім Ян Де Нул, подалися компанії Будівельний та технічний флот з Болгарії, а також український офіс голландської Ван Оорд. При цьому бельгійці попросили 989 млн. грн., у той час як їхні конкуренти заявили про готовність провести роботи за 975 млн грн і 901 млн грн відповідно. Але перемога дісталася саме Ян Де Нул.

В АМПУ у відповідь на запит НВ пояснили підсумки конкурсу так: українське представництво бельгійської фірми попросило лише 0,1% авансу від вартості контракту. Їхні ж опоненти на тендері зажадали передоплату у розмірі 10%.

Підводний світ

За словами Сергія Лещенка, народного депутата фракції БПП, у цієї історії є й інше пояснення, про яке в АМПУ вважали за краще не поширюватися. Директор українського представництва компанії-переможця – якийсь Андрій Розов, у минулому скликанні парламенту працював помічником нардепа Сергія Фаєрмарка. Останній в свою чергу тоді був членом фракції Батьківщини, а тепер представляє НФ екс-прем'єра Арсенія Яценюка.

НФ – це не просто складовий елемент керівної коаліції: Лещенко переконаний, що Аваков, голова МВС і один з лідерів цієї політсили, негласно керує Мінінфраструктури. Сам Омелян отримав нинішню посаду саме за квотою НФ.

А ту сферу роботи відомства, яка стосується портів, за словами Лещенка, головний правоохоронець країни контролює якраз через Фаєрмарка і свого колишнього шофера, а тепер нардепа-«фронтовика» Ігоря Котвіцького.

Аваков ще минулого року зізнався: його хвилює доля українського порту. І коли при колишньому керівництві Мінінфраструктури почалися розмови про передачу портів у концесію і про приватизацію працюючих там стивідорних компаній, шеф МВС побачив у цьому ризик «корпоративних конфліктів». Він пообіцяв ввести в порти підрозділи підпорядкованої йому Держслужби охорони, якщо озвучені плани реалізуються.

З підвищеною увагою, яку Аваков приділяє портовій темі, особисто зіткнувся голова Одеської ОДА Міхеїл Саакашвілі. В інтерв'ю НВ він емоційно розповідав про те, як йому і керівнику Ренійського порту, що розташований в Одеській області, дзвонив «чотири рази засуджений» депутат НФ Євген Дейдей. «Він від імені голови МВС говорив, що латвійців [охочих інвестувати в порт] не можна пускати, - обурено описував ситуацію Саакашвілі. – При чому тут МВС до порту Рені?»

facenews
facenews Фото:

Один з високопоставлених співробітників Мінінфраструктури на умовах анонімності підтвердив НВ: представники Народного фронту дійсно контролюють портову галузь, а Фаєрмарк навіть особисто блокував зміну керівництва АМПУ.

Це ж джерело розповіло про власників українського офісу Ян Де Нул. Крім бельгійських і голландських юросіб, серед засновників компанії значаться два кіпрські офшори – Медит Консорціум і Хаворет Інвестментс. Їм належить контрольний пакет – 55% акцій. Ця ж інформація вказана в реєстрі юридичних осіб.

Обидва офшори, за словами співробітника міністерства, з'явилися в структурі власників Ян Де Нул Україна лише після того, як представники НФ пообіцяли бельгійцям перемогу в мільярдному тендері. «Фронтовики» ще і пролобіювали призначення Розова директором «дочки»: саме представництво працювало з червня 2013-го, але екс-помічник Фаєрмарка очолив його якраз напередодні тендеру – в липні 2016-го.

Джерело припускає, що переплата майже 90 млн грн на тендері стала своєрідним відкатом за перемогу бельгійців на конкурсі.

Ще один чиновник Мінінфраструктури, який побажав залишитися невідомим, розповів про деталі зустрічі Омеляна з представниками Ян Де Нул. Мовляв, міністр прямо запитав у них: "чи знають вони про те, що їхню українську «дочку» контролюють офшорні компанії? Бельгійці нічого не заперечували, але пояснили, що дуже хочуть вийти на український ринок.

Фаєрмарк і бельгійський офіс Ян Де Нул проігнорували прохання НВ прокоментувати ситуацію.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X