Корупція пускає коріння, і це відповідальність президента і генпрокурора – антикорупціонери прокоментували місце України в рейтингу корупції

Фото: pravda.com.ua

Фото: pravda.com.ua

Попри декларовану боротьбу з корупцією, через три роки після Майдану Україна досі пасе задніх в антикорупційному рейтингу, пліч-о-пліч з Росією, Непалом та Казахстаном. Чому і хто у цьому винен

У світовому Індексі сприйняття корупції організації Transparency International Україна в цьому році посіла 131 місце серед 176 країн.  Його вона розділила з Казахстаном, Росією, Непалом та Іраном. Усі країни набрали по 29 балів зі 100. Для України це лише на два бали більше, ніж минулого року.

Цей індекс формується шляхом опитування міжнародних фінансових та правозахисних експертів, зокрема Світового банку, Freedom House, World Economic Forum тощо.

Україні цього року вдалося дещо покращити позицію в рейтингу, завдяки впровадженню антикорупційної реформи. Проте відсутність судової системи і фактична безкарність корупціонерів не дає Україні зробити потужний ривок вперед і подолати 30-бальний бар'єр, підсумували експерти.

Позитивних зрушень відзначили небагато: зменшення використання службового становища в органах виконавчої влади (показник покращився на 14%), у поліції та збройних силах (на 6%). А от у судовій гілці влади ситуація залишилася такою ж, що і за часів режиму Януковича.

Чому боротьба з корупцією не дає видимих результатів, пояснюють голова Центру протидії корупції та член парламентського Комітету з питань запобігання корупції.

Віталій Шабунін, керівник Центру протидії корупції:

Національне антикорупційне бюро (НАБУ) показало результати: схеми ламають, йдуть арешти. Та немає головного – судових вироків і конфіскації майна. Для українців ознакою боротьби з корупцією є посадка в тюрму. І це нормально, я підтримую цю думку. Українська ж корумпована судова система усілякими способами блокує справи і на рівні досудового розслідування, і тим більше на рівні розгляду по суті.  

Ось приклад. Директора Запорізького титано-магнієвого комбінату, що під контролем Дмитра Фірташа, затримує НАБУ за розкрадання майже 500 млн грн. Суд відпускає цю людину під 5,5 млн грн застави. Як?!

Тільки за перший рік своєї діяльності НАБУ передало у суд 43 провадження. Рішень суду – тільки шість!

В інтересах влади максимально швидко вирішити це питання.

Система суддівських конкурсів впирається у два органи – Вищу кваліфікаційну комісію суддів і Вищу раду правосуддя, які довели свою неадекватність у сьогоднішньому складі. Згадаймо, як проводили переатестацію суддів. В той момент, коли НАБУ дало по 10 суддях аналітику про неадекватність їхніх статків заробіткам, з них далі було пропущено вісім з десяти. А Вища рада правосуддя 70% звернень щодо суддів, які провадили судочинство під час Майдану, просто проігнорувала. З розглянутих звернень щодо 40% відсотків суддів навіть дисциплінарне стягнення не було застосоване. А ці два органи зараз обиратимуть Верховний суд.

З точки зору антикорупції, єдиний спосіб вирішити це питання – створити окремі Антикорупційні суди за іншою процедурою добору суддів. Питання блокує Адміністрація президента саме з тієї причини, що їх влаштовує відсутність посадок корупціонерів. Ідеальною картиною для них була би ще й відсутність НАБУ, і щоб була тільки псевдоборотьба, яку здійснює Генеральна прокуратура, як це відбулося зі Злочевським [всі справи проти екс-міністра часів Януковича Миколи Злочевського та його компаній були закриті в середині січня].

Але західні партнери і українці змусили владу створити НАБУ. Нині ми маємо змусити їх створити Антикорупційний суд.

Сергій Лещенко, народний депутат (БПП), член Комітету ВР з питань запобігання і протидії корупції:

Це дуже сумний підсумок року. Такі результати – це взагалі сором і ганьба. В останній рік було створено антикорупційні органи, зараз мали вже бути перші результати їхньої діяльності. І на цьому фоні отримати такі принизливі цифри недовіри і відсутності прогресу у боротьбі з корупцією – це значить, що корупційний компенсатор настільки сильний, що навіть створення антикорупційних органів ніяк не впливає на ситуацію. Така оцінка при тому, що багато зроблено – це свідчення того, що корупція при нинішній владі дедалі глибше пускає коріння.

Відсутність прогресу – це відповідальність перших осіб, зокрема, президента, якого суспільство асоціює з боротьбою з корупцією (понад 60% населення за усіма соціологічними дослідженнями). По-друге, вся корупційна вертикаль замикається на президента і його оточення.

Також це генпрокурор. Адже ці цифри – підсумок діяльності Юрія Луценка протягом першого року, відсутність будь-яких досягнень та прогресу. Це вкотре доводить, що політичні призначення на правоохоронні відомства – це невдала практика, а призначення людей з оточення президента генеральними прокурорами лише дискредитують це відомство, тому що вони працюють в юрисдикції політичної розправи та піару.

Надалі ми побачимо консолідацію влади силовиків в руках президента з метою переобрання його на другий термін. Він буде дедалі сильніше впливати на силовий блок, щоб акумулювати кошти на президентську виборчу кампанію, щоб знищувати фінансову базу конкурентів і придушувати опозиційно налаштовані голоси медіа і політиків.

Журнал Новое Время №38

Тема номера – Спецназ Кремля. Російське ГРУ перетворилося в монстра з багатомільярдним бюджетом, який смішить світ безглуздою поведінкою своїх «шпигунів».

Читати журнал онлайн
Ukraine-2020

Читайте термінові новини та найцікавіші історії у Viber та Telegram Нового Времени.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Останні новини

ТОП-3 блога

Фото

ВІДЕО

Читайте на НВ style

Крупним планом ТОП-10

опитування

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: