Чому «Сільпо» розвиває маленьких українських виробників - фото
Спецпроект

Чому «Сільпо» розвиває маленьких українських виробників

5 грудня 2019, 17:40

За вісім років напрям натуральних продуктів від локальних виробників «Лавка Традицій» зріс до 140 маленьких українських господарств, які продають свої товари майже в 70 супермаркетах «Сільпо».

Відео дня

Нині на полицях магазинів мережі представлено кілька тисяч видів крафтових продуктів: від м’яса і сирів до соків і десертів. Для «Сільпо», як одного з найбільших ритейлерів України, «Лавка Традицій» фактично стала великим корпоративним акселератором фуд-стартапів і важливим проєктом підтримки та розвитку українських локальних виробників і малого бізнесу.

Авторські соуси Mr. Caramba не одразу опинилися на полицях супермаркетів «Сільпо». «Перша спроба потрапити в „Лавку Традицій“ була на старті нашого проєкту в 2014, 2015 роках, але тоді ми багато чого не розуміли в організації бізнесу, та й було не на часі. А через кілька років команда „Сільпо“ запропонувала нам дружити», — згадує співзасновниця Mr. Caramba Маргарита Шпинь, яка разом із чоловіком Романом Мартиновим і батьками створила сімейний бізнес — виробництво ягідних, томатних та гострих соусів із незвичайними поєднаннями смаків.

Сергей Сараханов

Фото: Сергей Сараханов

У 2017 році «Сільпо» запросив творців Mr. Caramba на свій фестиваль True & Local і дав згоду на тестові поставки в супермаркет. У підприємців перевірили всі документи, наявність технічних умов, сертифіката відповідності, результати мікробіології і продегустували смаки. «Нам дали 30 тестових днів і запропонували оцінити продажі: якщо наші соуси сподобаються покупцям — ми залишимося на постійній основі. Так ми й залишилися», — каже Маргарита Шпинь. З її слів, робота тривала й далі.

Команда «Сільпо» запропонувала попрацювати з доставкою: змінити логістичну одиницю, зменшивши ящик, щоб соуси одразу потрапляли на полиці, а не губилися на складі. «Нині ми постачаємо 1500 банок щомісяця, продукція Mr. Caramba продається в 44 супермаркетах у відділі „Лавка Традицій“. Беремо також участь у всіх фестивалях True & Local і паралельно намагаємося проводити дегустації в різних „Сільпо“. Це чудова можливість познайомитися зі своїм покупцем і знайти нового», — пояснює Маргарита Шпинь.

Корпоративні акселератори стартапів більше поширені в технологічних індустріях, ніж у роздрібній торгівлі. На відміну від інкубаторів, де проєкти ентузіастів вирощуються з ідеї з нуля, акселератори — це програма інтенсивної підтримки та розвитку вже сформованих проєктів на певних етапах реалізації. Експерти допомагають стартапам перетворити їхній продукт на повноцінний бізнес з погляду маркетингу, продажів, фінансів, юридичних питань та радять, як поліпшити проєкт, щоб він став більш конкурентоспроможним і затребуваним на ринку.

Настя Теликова

Фото: Настя Теликова

Спочатку відбирають талановитих підприємців і перспективні стартапи для розвитку. З 2011 року команда «Сільпо» шукає нових героїв фуд-індустрії для «Лавки Традицій» по всій країні: знайомиться з невеликими господарствами, перевіряє продукцію, саме виробництво та допомагає оформляти документи. Головна вимога — це має бути локальний продукт, який створюється в Україні.

«Ми підтримуємо невеликі господарства й сімейні бізнеси. І хоча не висуваємо жорстких вимог до квадратури й обсягів виробництва, однак маємо внутрішнє розуміння й низку критеріїв того, коли постачальник із крафтового виробника перетворюється на індустріального», — пояснює керівниця проєкту «Лавка Традицій» Марина Булацька. Якщо резидент «Лавки» стає занадто великим, то «Сільпо» пропонує йому перейти в супермаркет на загальних умовах. Нині таких виробників уже кілька — гострих соусів «Вогняр» та батончиків Sunfill. Сам власник має бути залученим до процесу створення продукту, а справа — супроводжуватися невеликою командою до 10 співробітників.

«У мене була єдина в Україні племінна козяча ферма в 2011 році. Коли „Лавка Традицій“ тільки відкрилася, команда запропонувала мені розробити асортимент козячої кисломолочної продукції та сиру. Приїжджали на виробництво, разом пробували, варили, займалися етикеткою, — згадує власниця „Маковецької сироварні“ та ферми „Семеро козенят“ Ірина Дем’янюк. — За кілька років відтоді, як я завела корів, разом із менеджерами ми вибирали оптимальні смаки, коректували етикетку, вони приїжджали й контролювали якість».

Контроль якості — важливий напрямок роботи «Лавки Традицій» із фуд-стартапами. Команда «Сільпо» виїжджає на виробництво з департаментом якості та здійснює аудит за 68 пунктами чек-листа Держпродспоживслужби. Перевіряється, як усе влаштовано — від гігієни на виробництві та форми до різних лабораторних досліджень залежно від категорії продукту. Продукцію беруть на незалежні аналізи, в яких, крім безпеки, контролюються натуральність та відсутність консервантів і добавок. «Ми не вимагаємо від виробників більше, ніж законодавчі норми. При цьому після перевірки завжди даємо рекомендації, що і як виправити», — розповідає Марина Булацька.

Резиденти «Лавки Традицій» отримують лояльні фінансові умови для продажу продукції в супермаркетах, і до них не висувають вимог щодо мінімальних обсягів поставок. З учасниками «Лавки» працюють відділи контролю якості, логістики, юристи, допомагаючи з документами, стандартами, навчаючи правильного зберігання, оформлення етикеток і багато іншого. Наприклад, виробнику продукції тваринного походження необхідно отримати експлуатаційний дозвіл, а іншим — зареєструвати виробничі потужності, тільки тоді продукти можна виставляти на полиці супермаркету.

Марина Банденюк

Фото: Марина Банденюк

Іноді потрібно навіть розробляти нові документи для виробництва. Так, виробникові гострих соусів «Вогняр» Валентину Калашнику довелося винайти нові технічні умови, яким повинен відповідати його продукт. Ферментований гострий соус без консервантів був нетиповим для України, і для нього не було державних стандартів. «Нашої впевненості, що „Вогняр“ відмінно зберігається, бракувало. Потрібно було переконати в цьому експертів державних служб. Термін придатності — важливий параметр для мережі, і він має в рази перевищувати термін оборотності продукту. Саме завдяки підтримці експертів „Лавки Традицій“ ми вдосконалили ТУ і змогли збільшити дозволений термін придатності до 15 місяців», — розповідає Валентин Калашник.

Великий етап роботи «Лавки Традицій» — розвиток асортименту і маркетинг фуд-стартапів. Наприклад, виробнику сиру «Старий Порицьк» із Волинської області команда допомогла відкрити новий напрямок молочної продукції: фермерського молока, кефіру і всіх видів йогурту, які тепер ексклюзивно постачаються тільки в мережу «Сільпо». Команда може допомогти учасникам із розробкою дизайну етикетки або паковання, а також із просуванням продукту. З 2017 року в «Сільпо» у Києві, Дніпрі, Львові та Одесі проводяться фестивалі True & Local, на яких гості можуть відвідати лекції, майстер-класи та зустрітися з виробниками. Організовуються також щотижневі дегустації в супермаркетах «Виробник пригощає».

Заходи допомагають зростати і самій «Лавці Традицій», адже вони залучають нові фуд-стартапи, що дає можливість оцінити, як їх сприймають гості й запропонувати тестові поставки. Завдяки фестивалям вдається також знайти гіперлокальних постачальників, які виготовляють продукти тільки для свого регіону. Наприклад, в Одеській області молочну продукцію постачає екоферма «Від Пантюші», а у Львівській — локальна ферма «Джерсей».

Настя Теликова

Фото: Настя Теликова

Восени 2019 року команда запустила «Агромандри» — виїзди на ферми до резидентів «Лавки Традицій». «Це сезонний проєкт для всіх, хто хоче відволіктися від міської метушні та провести день на фермі, подивитися на виробництво й життя тварин, зрозуміти, як виготовляють сири, де і скільки вони дозрівають, та самостійно спробувати зробити моцарелу», — розповідає Марина Булацька. Навесні 2020 року «Агромандри» продовжаться і, можливо, розширять свою географію.

Для підтримки та розвитку підприємництва в цілому і можливого доопрацювання проєктів потенційних учасників «Лавки Традицій» запустили освiтню програму «Фудпросвіта». Вона складається з лекцій експертів з усіх напрямків гастробізнесу й кейсів резидентів «Лавки Традицій» i дає можливість отримати тестові продажі в мережі «Сільпо».

Навесні 2019 року першу «Фудпросвіту» закінчили 50 учасників, п’ять випускників уже потрапили в «Сільпо» — виробники олій холодного віджиму з льону та іншого насіння Only Oil, меду «Конюшина», чорного часнику Mr. Garlic, пельменів ручної роботи Chesni Pelmeni і корисних снеків «Батончик сили». Осінньо-зимова програма завершиться в середині грудня.

Щоб дізнатися більше про «Лавку Традицій» і подивитися, в яких супермаркетах можна придбати продукцію українських локальних виробників, заходьте сюди!

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Діліться матеріалом




Радіо НВ
X