Після руйнівного землетрусу. Що чекає на Ердогана та економіку Туреччини
Сейсмічна сила землетрусу еквівалентна силі землетрусу в Стамбулі в 1999 році, якщо не вище
Очевидно, що землетрус — це величезна людська трагедія, і ми всі маємо зробити все можливе, щоб надати підтримку та допомогу Туреччині.
Зараз я отримую багато запитань про економічні та ширші політичні/геополітичні наслідки землетрусу, тому я подумав, що було б корисно викласти деякі з моїх міркувань на папері. Чесно кажучи, на цьому етапі все настільки неясно/невизначено, що це просто робота навмання. З цим великим застереженням, ось що я скажу з цього приводу:
Сейсмічна сила землетрусу еквівалентна силі землетрусу в Стамбулі в 1999 році, якщо не вище, і людські жертви можуть бути такими ж масштабними, якщо, на жаль, не більше. Проте, Стамбульський землетрус стався поблизу економічного серця країни, охоплюючи територію, на яку припадає близько 35% національного ВВП. Цього разу удар припав на біднішу, менш економічно розвинену частину країни — я бачив аналіз, згідно з яким на постраждалі райони припадає близько 10% національного ВВП.
Що стосується можливих макроекономічних наслідків:
— Зростання ВВП цього року буде знижено, швидше за все, хоча вплив може бути не таким значним, як 1999-го, і, ймовірно, він дещо знизиться через витрати на реконструкцію/відновлення до кінця року. у 1999 році реальний ВВП скоротився на 3,3%, після 3% зростання роком раніше.
Цікаво спостерігати негативну реакцію турецького фондового ринку
— Землетрус був у серпні, але наступного року стався різкий стрибок зростання до 6,9%. Я вважаю, що вплив, вчинений на початку року, дає можливість ще більшого відновного підйому цього року. МВФ WEO передбачає зростання на 3% цього року, але я схиляюся до того, що воно буде нижчим. На поточний момент можна лише гадати з цього приводу.
— Інфляція, ймовірно, буде вищою, оскільки дефіцит і перебої у постачаннях ускладнюють і без того складні перспективи інфляції в Туреччині, спричинені неортодоксальними політичними настановами адміністрації AKP.
— У короткостроковій перспективі платіжний баланс, ймовірно, підтримуватиметься потоками фінансів для надання допомоги у разі стихійних лих та відновлення після їх наслідків. Уряд AKP / Центробанк Туреччини, очевидно, намагалися захистити ліру напередодні виборів 14 травня, і їхній бойовий запас валютних резервів у розмірі $125 млрд тепер поповниться за рахунок цих потоків.
Адміністрація Ердогана сподіватиметься, що ці нові потоки фінансової допомоги допоможуть забезпечити стабільність ліри напередодні виборів і стануть якорем зниження інфляції. Після виборів я думаю, що консенсус полягатиме в тому, що ліра буде переоцінена, про що свідчить великий дефіцит поточного рахунку (5−6% ВВП), а з номінальним валютним якорем і високою інфляцією в реальному вираженні ліра просто стає набагато сильнішою та менш конкурентоспроможною. Я вважаю, що ймовірне відновлення зростання після стихійного лиха тільки збільшить дефіцит поточного рахунку і зробить термінове коригування валютного курсу після виборів ще потрібнішим.

Цікаво спостерігати негативну реакцію турецького фондового ринку останніми днями у відповідь на землетрус. Насправді турецькі акції і до землетрусу зазнавали труднощів, пов’язаних із низкою факторів, включно з позиціонуванням/оцінки, враховуючи величезне зростання вартості за останній рік (акції використовувалися як захист від інфляції) і занепокоєння з приводу глобальної бета-версії з огляду на нормалізацію політики DM і, можливо, невизначеність навколо виборів — якщо передбачається, що ліра повинна буде відреагувати після виборів, то, можливо, люди хотіли зняти з себе частину ризиків.
Продажі після землетрусу можуть просто відображати зростання невизначеності щодо економічних перспектив, припущення про негативний вплив зростання, плюс, можливо, необхідність для людей зібрати готівку для покриття витрат на ліквідацію наслідків стихійного лиха.
Окрім економічних наслідків, інше питання полягає в тому, наскільки землетрус вплине на вибори, а також на геополітику у більш широкому контексті.
Щодо внутрішньополітичного впливу, то результат травневих виборів і так був дуже невизначеним. Тепер ми маємо невизначеність щодо економічних наслідків землетрусу і того, як це позначиться на популярності уряду. Якщо заходи реагування на стихійне лихо будуть ефективними, то правляча адміністрація, швидше за все, буде винагороджена в опитуваннях, якщо вони будуть слабкими, то навпаки.
Також важливо, чи люди задаватимуться питанням щодо якості будівництва/планування та його впливу на кількість загиблих — чи уряд звинувачуватиметься в цьому, і наскільки він зможе використовувати контрольовані державою ЗМІ та соціальні мережі для управління потоком новин. У 1999 році тодішня коаліція погано відреагувала на стихійне лихо, і багато хто звинувачував її в поганому будівництві/плануванні, і це стало фактором, який вплинув на їхню поразку на виборах 2001 року і перемоги АКР, що нині править.
Щодо геополітики, я думаю, що передбачалося, що якби Ердоган відставав у екзит-полах, то він міг би використати напруженість у відносинах із звичайними «підозрюваними» — Грецією, ЄС та Заходом — для отримання голосів на виборах у травні, але, як і в 1999 році, підтримка, що виходить від багатьох країн, особливо союзників та регіональних гравців, може сприяти покращенню відносин/зниженню геополітичної напруги. Тому зараз ризики регіональних геополітичних потрясінь можуть навіть знизитися.
Переклад NV
Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Погляди NV