Вистава не виправдала очікувань. Що чекає на Зеленського і Слугу народу?

18 вересня 2020, 09:50

Політична зірка президента Зеленського, ймовірно, потьмяніла до моменту місцевих виборів

Думаю, багато хто до цього моменту приходить до однакового висновку: команда Зеленського не зуміла вирішити основну проблему корупції, але ж саме через неї їх і обрали. Я спілкувався з деякими місцевими реформаторами, запитавши у них, чому так сталося, і почув досить гнітючі відповіді:

Відео дня

1. Або офіс президента захопили самі постачальники хабарництва — олігархи, або, як натякнув у недавньому інтерв'ю колишній глава офісу Андрій Богдан, можливо, навіть у деякій мірі офіс окупований проросійськими елементами. І я припускаю, що в цьому випадку на порядку денному — підрив інституційної потуги України. І в кінцевому підсумку, мета — замінити проєвропейські інтеграційні кадри тими, хто більше схиляється до Росії, або просто зруйнувати здатність України реагувати на тиск Росії, щоб повернути її в загін.

Найімовірніше, фракція Слуги народу втратить свою більшість

В останньому випадку показово, скільки колишніх чиновників Януковича призначають на ключові посади влади. А друг Путіна Віктор Медведчук, схоже, в наші дні стає все помітнішим у Києві.

2. Проста відсутність досвіду, розуміння або навіть турботи про те, як уряд і різні інститути функціонують в Україні або в більш загальному сенсі.

Однією з примітних рис офісу Зеленського стали постійні заміни на ключових постах — хоч це в НБУ або в уряді — зверніть увагу, що в Україні цьогоріч вже було три міністри фінансів. І, якщо судити з коментарів провідних офіційних осіб з фракції Зеленського «Слуга народу» — до кінця року може бути і четвертий.

Мене ось що цікавить: чому Зеленський відчуває потребу міняти міністрів так часто і не дає їм достатньо часу, щоб розвернутися? Богдан у тому ж згаданому вище інтерв'ю припустив, що це може бути впливом акторського минулого Зеленського, з його акцентом на негайне сприйняття глядачами офіційних осіб, а коли справа дійшла до міністра оборони, то такий міністр мусив «відповідати образу». Приголомшливе твердження.

Можна було б сподіватися, що перестановки в Кабінеті міністрів проведені для поліпшення команди і залучення найздібніших людей. Однак кілька тижнів тому я попросив українського інсайдера назвати лише одну з останніх замін, яка вважається зараз кращою за свого попередника, і ця людина завагалася. Здається, що здібних людей замінили тими, кого не можна було б вважати новачками.

Викликає тривогу і те, що нечисленні реформаторські інститути, схоже, руйнуються — голові НБУ Кирилу Шевченку потрібно дати час, щоб проявити себе, але масштаб кадрових змін високого рівня там викликає серйозні питання щодо інституційної пам’яті та неминуче ставить під сумнів незалежність Нацбанку.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Проблема 47K (обмеження зарплати чиновників розміром 47 тисяч гривень) також завдала величезної шкоди, оскільки здібні технократи вже голосують ногами і йдуть з державної служби. Це навіть не вирішило проблеми. І має прозвучати основне питання, навіщо потрібно було вводити обмеження, якщо багато хто якраз цікавився, чому рівень оплати державних послуг такий низький. Приведення всіх до одного знаменника не вирішує проблему, це, ймовірно, просто гарантує, що краще піти, але від цього страждають державна адміністрація та управління.

Скоро настане день українських виборців — на місцевих виборах у кінці жовтня. Якщо вірити опитуванням громадської думки, то керівна партія «Слуга народу» зазнає поразки. Зеленський, найімовірніше, відповість новими перестановками в Кабміні — хоча і не впевнений, що це допоможе, якщо не буде покращено кадрову політику.

Небезпека полягає в тому, що, оскільки політична зірка Зеленського, ймовірно, потьмяніла до моменту місцевих виборів, а значить, з фракції керівної партії незабаром почнуть виходити. Найімовірніше, вона втратить свою більшість, і тоді виникне загроза вотуму довіри уряду і навіть дострокових парламентських виборів. Не впевнений, що Україні на цьому етапі потрібно посилення внутрішньополітичної нестабільності.

3. І останнє зауваження, ще раз підкреслю, лише боротьба з корупцією і створення сильних і дієздатних державних інститутів важливі, оскільки це ключ до залучення інвестицій і забезпечення їх зростання, робочих місць і підвищення добробуту.

Попередні українські уряди (зокрема уряд Порошенка) не змогли вирішити ці проблеми, внаслідок чого зростання ВВП на душу населення був нижчим за номінальний, а в реальності ВВП на душу населення в Україні зараз становить лише частину (від чверті до третини) рівня аналогічних країн у регіоні — Польщі, і навіть Росії. Іноземні інвестори не приїжджають в Україну, тому що вона як і раніше вважається — правильно чи помилково — дуже корумпованою, зі слабким діловим середовищем і низьким рівнем верховенства закону. Наймання кількох інвестиційних «няньок» не змінить цього основного факту, і це насправді безглузда ідея, в той час, коли не вирішено основних проблем.

Все зазначене вище просто пригнічує, оскільки Зеленського обрали саме для боротьби з корупцією та внесення значущих змін, і в нього був сильний народний мандат, контроль над президентством і Радою, тому він мав можливість діяти. У Києві у нього була досвідчена команда технократів-реформаторів, готових прийняти естафету і які ясно бачили, що потрібно робити. Він також отримав потужну підтримку з боку західних інститутів, і, що важливо, попередня адміністрація Порошенка вже підготувала ґрунт, забезпечивши базову макростабілізацію. Сцена вже була підготовлена, але вистава з тих пір не виправдала великих очікувань.

Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Мнения НВ

Показати ще новини
Радіо НВ
X