23 липня 2018, понеділок

Промислова політика здорової людини

0 коментувати

Ми бідна країна. Можна наводити приклади стимулювання промисловості з США, Туреччини, Польщі. Але ці країни мають набагато більші фінансові можливості, які Україні, будемо чесні, недоступні

Публічні заходи за участі депутатів, експертів та лобістів – чудова можливість перевірити на практиці власні навички критичного мислення. Така нагода днями випала мені на круглому столі «Стратегія розвитку промисловості України». Значна частина круглого столу була присвячена критиці стратегії промислової політики, розробленої МЕРТ. Дебатами, на жаль, назвати це було важко: перелік виступаючих, навмисно чи випадково, був перекошений саме у бік критиків розробленого документу. Кожного виступаючого довелося уважно вислуховувати, що корисно для формування навичок критичного мислення. А ще круглий стіл дозволив сформувати цілісну картину того, як саме окремі лобісти від промисловості (не думаю, що цю вибірку можна назвати репрезентативною) думають про промислову політику.

Працюючи як експерт в робочій групі МЕРТ із розробки цієї самої стратегії промислової політики, кожну пропозицію я намагався пропускати через фільтр доцільності застосування.

Для себе я визначив такі три критерії:

  • Чи ідея вимагає багато грошей

Ми бідна країна. Можна наводити приклади стимулювання промисловості з США, Туреччини, Польщі. Але ці країни мають набагато більші фінансові можливості, які Україні, будемо чесні, недоступні. Можна, звичайно, змінити мандат НБУ та надрукувати для стимулювання промисловості грошей. Але, як показує досвід 90-х, промисловість це не врятує, а призведе лише до інфляції. Слід також врахувати альтернативну вартість грошей: державні кредити підприємствам – це менша кількість відремонтованих доріг або недостатнє фінансування освітньої та медичної реформи.  Тут у нас кілька варіантів. Перший – шукати такі способи стимулювання промислового розвитку, що не вимагають значних коштів, наприклад, через дерегуляцію та покращення умов ведення бізнесу, демонополізацію інфраструктурних галузей. Другий - шукати інші джерела залучення коштів, наприклад ЄБРР, Світовий Банк та інші міжнародні фінансові організації.

  • Чи ідея створює додаткові корупційні ризики

Ми корумпована країна. За рівнем сприйняття корупції Україна на 131 місці, Польща на 29. Тому коли промисловці говорять, що якийсь вид державної допомоги спрацював в Польщі, я одразу думаю, на скільки розмір такої допомоги з урахуванням розпилу має бути більший в Україні для отримання співставного ефекту. І тут доречно згадати пункт 1 — ми бідніші за Польщу.

  • Чи ця ідея спотворює конкуренцію

Конкурентний ринок ефективніший за  регульований державою. Держава Україна це визнала офіційно, прийнявши закон «Про державну допомогу», який забороняє допомогу бізнесу з боку держави, якщо така допомога негативно впливає на конкуренцію. Так, існує фіаско ринку, наприклад, у тому, що стосується виробництва суспільних благ. І, безперечно, саме держава повинна працювати над створенням інфраструктури для бізнесу, інвестуючи в такі суспільні блага як дороги, електромережі та трубопроводи. Але виключно у тих випадках, коли в цьому не зацікавлений приватний бізнес.

Оскільки окрім критики, представники промисловості на зустрічі активно пропонували і свої ідеї, я намагався одразу пропустити їх через вже згаданий фільтр.

На жаль, велика кількість ідей, наприклад державні кредити, списання боргів, зменшення податків мій фільтр не пройшли.

Звичайно, промисловці – особи із певним інтересом, що, можливо, заважає їм поглянути на власні ідеї критично. Але хотілося б, щоб про фільтри та критичне мислення не забували депутати, що закріплюють ідеї на законодавчому рівні.

Окрім фільтру критичного мислення також хотілося б, щоб парламентарі спиралися у своїх висновках не лише на думки окремих асоціацій та великих промисловців, які приходять на круглі столи до парламенту, а й на репрезентативні опитування бізнесу. Звичайно, для підприємців в цілому розмір податків безперечно важливий. Однак  часто не менш важливою є боротьба із корупцією та чесні суди.

Так, бізнес хотів би отримати фінансову допомогу від держави та дешеві кредити, але набагато більше оцінить, якщо держава просто не буде заважати вести справу зайвими перевірками та «наїздами» силових структур.

В основу промислової політики, на мою думку, має лягти компромісний перелік інструментів, які будуть ефективно сприяти промисловому зростанню та водночас відповідати описаним критеріям доцільності застосування.

Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Мнения Нового Времени


Читайте термінові новини та найцікавіші історії у Viber та Telegram Нового Времени.
ПІДПИШІТЬСЯ НА РОЗСИЛКУ ПОГЛЯДIВ   Погляди   ТА ЧИТАЙТЕ ТЕКСТИ ОБРАНИХ АВТОРІВ КОЖНОГО ВЕЧОРА О 21:00
     

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Погляди ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

опитування

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Усі матеріали розділу Погляди є особистою думкою користувачів сайту, які визначені як автори опублікованих матеріалів. Усі матеріали згаданого розділу публікуються від імені відповідного автора, їх зміст, погляди, думки не означають згоди Редакції сайту з ними або, що Редакція поділяє і підтримує таку думку. Відповідальність за дотримання законодавства в матеріалах розділу Думки несуть автори матеріалів самостійно.