Величезна проблема для перевізників. Що відбувається між Польщею та Україною

30 грудня 2021, 14:20

У новому році ви часто будете чути слова «польський дозвіл», «міжнародні перевезення» та «арбітраж»

Це відголоски величезної проблеми, з якою стикнулись українські перевізники через неможливість доставки вантажів до країн ЄС. Ціна наших втрат лише у 2020 році склала 500 млн євро. Для розуміння, майже стільки ми отримали останнім траншем від МВФ.

Відео дня

Отже, що сталося і чому це так важливо.

Шо таке дозвіл

Дозвіл — це документ, що надає право в'їзду вантажному транспорту на територію іншої країни. Дозволи видає міністерство транспорту країни, куди прямує транспорт. Відповідно, німецькі дозволи видає Мінтранс Німеччини, польські дозволи — Мінтранс Польщі тощо. Обмін квотою дозволів між країнами відбувається щороку.

У чому проблема з польськими дозволами

Якщо коротко, вже третій рік нам критично не вистачає польських дозволів для забезпечення товарообігу з країнами ЄС. До 2018 року ми щорічно отримували 200 тис. польських дозволів, а у 2019 році польська сторона в односторонньому порядку суттєво скоротила квоту до 160 тис. дозволів.

Вже у перший рік це призвело до критичного дефіциту дозволів. Наш Уряд вимушений був просити збільшити квоту, і два роки поспіль — 2019 та 2020 — польська сторона передавала нам невелику кількість додаткових дозволів (від 5 до 10 тисяч).

Колапс настав цього року.

У серпні майже вся квота дозволів була вичерпана, а польська сторона вперше за останні роки не надала українським перевізникам жодного додаткового дозволу.

Чому це так критично

Справа у тому, що Польща — найбільший транзитний коридор до країн ЄС. Через спільний кордон проходить приблизно 40% всіх вантажних перевезень до 12 країн Євросоюзу. Від нестачі польських дозволів страждають не лише українські перевізники, а й іноземні компанії. У тому числі, транснаціональні корпорації, що інвестували в українську економіку, створили робочі місця, і тепер зіткнулися із штучним торгівельним бар'єром і не можуть доставити свою продукцію з/до ринків Євросоюзу.

Ціна наших втрат лише у 2020 році склала 500 млн євро

За даними Німецько-Української промислово-торговельної палати втрати української економіки від нестачі польських дозволів щорічно складають 0.4 — 0.5 млрд. євро.

Цього року втрати значно зростуть.

Як порушуються наші права і що ми будемо робити

Експерти в Уряді вважають, що дії польської сторони суперечать положенням Угоди про Асоціацію між Україною та ЄС. Зокрема, статтею 136 Угоди вказує, що сторони не мають запроваджувати більш обмежувальні умови взаємного доступу на ринок, ніж на дату набрання чинності Угоди.

Іншими словами, Польща не мала б створювати додаткові бар'єри для доступу на ринок, у даному випадку — зменшувати квоту дозволів на міжнародні перевезення. Натомість, нагадаю, на момент набрання чинності Угоди ми отримували 200 тис. дозволів основної квоти, а останні три ця кількість була зменшена польською стороно до 160 тис. дозволів.

Між тим, показники товарообігу з країнами ЄС зростають, наші перевізники продовжують зазнавати системної дискримінації і через обмеження кількості дозволів ми щомісяця несемо величезні втрати.

У зв’язку з цим, Україна вимушена використовувати й інші інструменти. Ми неодноразово зверталися з цією проблематикою до європейських інституцій і нещодавно Уряд ухвалив рішення щодо підготовки консультацій з Єврокомісією, що передбачені арбітражним процесом в рамках Угоди про Асоціацію.

Звісно, ми продовжимо вести й двосторонні перемовини з польськими колегами, намагаючись переконати їх у недоцільності створення штучного торгівельного бар'єру. Але наразі криза дозволів стала проблемою не лише двосторонніх стосунків між нашими країнами. Від цієї проблеми страждають наші торгівельні партнери по всьому Європейському союзі.

Текст опубліковано з дозволу автора

Оригінал

Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Мнения НВ

Показати ще новини
Радіо НВ
X