Краще зробити це вже зараз. Хто і як допоможе Україні фінансами

3 червня, 11:36
Ексклюзив НВ

Задоволення фінансових потреб України вимагає термінових дій з боку МВФ та міжнародної фінансової спільноти

Написано у співавторстві з Габріелем Фельбермайєром, директором Австрійського інституту економічних досліджень, Аранчею Гонсалес — деканом факультету міжнародних відносин Паризького університету наук По, Моріцем Шуларіком, професор економіки Рейнського університету Фрідріха-Вільгельма в Бонні та Шахіном Валле, програмним директором з міжнародних відносин.

Відео дня

У допомозі, яку надає Україні, здебільшого Європа і США, переважали постачання зброї та військова підтримка. З кінця квітня також наростає дискусія щодо фінансових зусиль, необхідних для відновлення України після війни. Лунають заклики про створення нового плану Маршалла, який значною мірою фінансується міжнародною спільнотою, але також, можливо, і за допомогою конфіскації зарубіжних активів Росії. Хоча це матиме вирішальне значення для майбутнього України, коли конфлікт завершиться, це не відповідає невідкладним потребам України у фінансовій допомозі, на які міжнародна спільнота дала лише часткові відповіді.

Потреби України у короткостроковій фінансовій допомозі різко зросли. У березні Міжнародний валютний фонд підрахував, що валова потреба України у зовнішньому фінансуванні у 2022 році становитиме лише $4,8 млрд. Тепер завдяки останнім подіям усе змінилося. Незважаючи на те, що відтік фінансів був обмежений, здебільшого через активне управління потоками капіталу Національним банком України (НБУ), дефіцит бюджету набагато більше, ніж планувався.

Щомісячний дефіцит у квітні становив близько $2,8 млрд, а оцінки на травень становлять від $4 до $5 млрд на місяць. Резерви НБУ становлять близько $30 млрд. За нинішнього дефіциту зовнішнього фінансування валютні резерви можуть бути вичерпані протягом шести місяців.

Валютні резерви можуть бути вичерпані протягом шести місяців

Країни G7 заявили, що допоможуть стабілізувати економічний та фінансовий фон України. Європейська комісія працює над збільшенням своєї макрофінансової допомоги до 9 млрд. євро, але для мобілізації цих нових кредитів потрібна програма МВФ. Європейський банк реконструкції та розвитку та Міжнародна фінансова корпорація могли б разом виділити близько $3,4 млрд на підтримку приватного сектору України, але для цього знадобляться макроекономічні рамки.

А США передали Україні пакет допомоги у розмірі $40 млрд, який включає $8,8 млрд для спеціального фонду, щоб допомогти українському уряду продовжувати функціонувати. Він також виділяє $4,4 млрд у вигляді грантів на міжнародну допомогу під час стихійних лих, що є частиною зусиль щодо запобігання перебоям із глобальним постачанням продовольства внаслідок війни. Сума цих ресурсів значна, але всеосяжний організаційний механізм відсутній.

Найближчими тижнями необхідно зібрати більш структуровану фінансову допомогу. Необхідно швидко розробити нову програму макрофінансової допомоги МВФ, доповнену двосторонньою та багатосторонньою допомогою. Це не вимагає макроумов, але значною мірою виграло б від довіри до програми, контрольованої персоналом МВФ, щоб продемонструвати фінансову підтримку міжнародної спільноти, покращити міжнародну координацію та сприяти двом важливим додатковим джерелам зовнішнього фінансування:

По-перше, програма надання значної офіційної зовнішньої допомоги має або складатися із фактичних грантів, або полегшити тягар поточного зовнішнього боргу. Із майже $100 млрд державного боргу України близько половини номіновано в іноземній валюті. За нинішнього рівня економічної кризи Україна повністю втратила доступ до ринкового фінансування. Міжнародна емісія може здійснюватися лише з міжнародними гарантіями, але було б важко виправдати нову емісію без припинення погашення платежів, які мають бути сплачені у 2022/2023 рр.

Отже, нова міжнародна програма фінансової підтримки могла забезпечити необхідну координаційну основу для організації реструктуризації міжнародної заборгованості. Кредити з гарантіями, але без будь-якого полегшення тягаря заборгованості можуть обмежити будь-які форми інвестицій приватного сектора в Україну, тим самим ще більше давлячи на економіку. Певна форма реструктуризації боргу може бути забезпечена на більш менш пільгових умовах залежно від ступеня та тривалості офіційної зовнішньої підтримки.

По-друге, Європейський центральний банк, можливо, разом із Федеральною резервною системою, має відкрити двосторонню своп-лінію для НБУ. Це не замінить бюджетну допомогу, але зробить політику НБУ щодо валютних операцій та управління потоками капіталу більш надійною та ефективною. ЄЦБ згадав про можливість такої своп-лінії у березні, але після цього не було жодних дій. Реалізація такої програми зараз підтвердить непохитну відданість ЄС підтримці НБУ; навіть якщо своп-лінія не буде задіяна, вона допоможе знизити напруженість із валютними операціями та обмежити потенційний відтік твердої валюти у фінансовому секторі України.

Загалом, враховуючи значне скорочення ВВП, шок для поточних та фінансових рахунків та основні фінансові потреби України, вона потребує офіційного фінансування, і воно має бути невід'ємною частиною стратегії міжнародної спільноти проти російської агресії. Краще, щоб це сталося заздалегідь в організованих рамках, щоб максимізувати свій ефект і посилити демонстрацію міжнародної підтримки, крім постачання зброї, а не частинами у рамках двостороннього партнерства. Планування відновлення України завтра важливе, але задоволення її фінансових потреб сьогодні є невідкладним та потребує термінових дій з боку МВФ та міжнародної фінансової спільноти.

Переклад НВ

Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Погляди НВ

poster
Підписатись на щоденну email-розсилку
матеріалів розділу Погляди
Дайджест авторських поглядів щодо найбільш гострих питань
Щовівторка

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X