Як змусити політичні партії поважати жінок

1 коментувати
Механізм гендерних квот слід суттєво модернізувати 

Партійний ландшафт України настільки фрагментований та мінливий, що іноді за один політичний сезон може трансформуватись до невпізнанності. Єдине в чому він стабільний – це вперте ігнорування ролі жінок та відмова відстоювати їхні інтереси.

В українському парламенті лише 12% складають жінки, тоді як в країнах-членах ОБСЄ - 26,4%, а у світі загалом – 23,3%. У такій диспропорції є значна «заслуга» політичних партій, які сьогодні формують половину складу Верховної Ради та значно впливають на результати голосування в мажоритарних округах.

По-перше, у власне партійному керівництві відсоток жінок надзвичайно малий – у середньому 10-15%. Як правило, включення в керівні партійні органи жінок розглядають як формальність, данину моді, а жінка-партієць стає свого роду «весільним генералом», який нічого не вирішує, а лише своєю присутністю освячує рішення інших.

По-друге, на етапі формування списків партійні боси не поспішають включати жінок в їхню прохідну частину. Норма про 30% представництво іншої статі в списках радше декларативна. За даними Міжнародного центру перспективних досліджень на виборах 2014 року 20 із 29 партій не дотримались гендерної квоти. Й навіть там, де жінок у списках дійсно було 30% вони розміщувались у «хвості» та не мали шансів стати депутатками. Подібна картина повторилася під час місцевих виборів наступного року. Ба, більше, ЦВК підготувала роз’яснення, де вказувалося, що дотримання квоти є необов’язковим.

Через маргінальне становище жінок в партійному житті в програмних тезах й публічних висловлюваннях політиків панує чоловічий контекст

По-третє, внаслідок маргінального становища жінок в партійному житті в програмних тезах й публічних висловлюваннях політиків панує чоловічий контекст. В останніх загальнонаціональних місцевих виборах брали участь 142 політичні партії, але в їхніх програмах ви не побачите згадок про гендерну проблематику, про захист жінок від насильства, підвищення їхньої ролі в економічному житті чи про рівномірне представлення в управлінських структурах. Між тим, з 2014 р. через зростання градусу насильства, участь жінок у бойових діях та волонтерському русі, через економічні труднощі перед Україною постають нові гендерні виклики. Ігнорувати їх означає ховати голову в пісок та доводити проблему до хронічного стану.

Верховна Рада здатна взяти ініціативу в свої руки та модернізувати чинне законодавство, аби воно гарантувало реальну, а не формальну гендерну рівність в політиці.

Підвищення гендерної квоти для політичних партій з 30 до 40%. Приблизно 50 країн в світі ухвалили норми про кандидатські квоти. При чому, в деяких державах партії добровільно беруть на себе ці зобов’язання й виконують їх. В Іспанії Соцпартія обіцяла виборцям формувати 40% корпусу кандидатів з жінок, а у Великобританії, де діє мажоритарка, усі партії домовились висувати жінок у виграшних виборчих округах. Натомість у Франції, згідно законодавства 50% кандидатів на виборах мусять бути жінками. Якщо якась партія раптом проігнорує цю рекомендацію, то втратить частину державного фінансування.

Зобов’язання партій включати жінок до прохідної частини списків: представництво між статями у кожній п’ятірці списку мусить розподілятися в пропорції 2:3. Останні місцеві вибори були дуже показовими в цьому питанні. Серед 748 списків кандидатів до обласних та міських рад обласних центрів лише 85 очолювали жінки (11,4%).

Впровадження санкцій проти партій, які не дотримуються 40% гендерної квоти. Сьогодні чинне законодавство віддає цю справу на розсуд партійним босам, які не зацікавлені у виправлені гендерного дисбалансу. Тому тимчасовим, але дієвим заходом буде чітка норма закону, за якою список партії, в якому квота не дотримується, не буде зареєстрований для участі у виборах. Така «шокова терапія» дозволить в середньостроковій перспективі зруйнувати стереотипи багатьох політиків та довести їм на практиці, що залучення жінок до партійного життя зіграє партії лише в плюс. Саме тоді партійні спікери почнуть говорити про гендерні проблеми, які стануть невід’ємною частиною порядку денного суспільної дискусії.

Технічно ці норми можна внести як доповнення у другому читанні до законопроекту «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків у виборчому процесі)». Разом з колегами та громадським сектором ми здатні лібералізувати політичний простір України та забезпечити рівні можливості для жінок і чоловіків.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Погляди ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

опитування

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Усі матеріали розділу Погляди є особистою думкою користувачів сайту, які визначені як автори опублікованих матеріалів. Усі матеріали згаданого розділу публікуються від імені відповідного автора, їх зміст, погляди, думки не означають згоди Редакції сайту з ними або, що Редакція поділяє і підтримує таку думку. Відповідальність за дотримання законодавства в матеріалах розділу Думки несуть автори матеріалів самостійно.