22 жовтня 2018, понеділок

Феномен Трампа. Чому помилилися опитування

6 коментувати
За Клінтон голосували, тому що були проти Трампа, за демократів і здоровий глузд. А виборці Трампа вважали це голосування останнім шансом на зміни

Ми повинні констатувати, що маємо справу з найбільшим за всю історію провалом американської польової соціології. Тієї самої соціології, яка має величезну історію за плечима, дуже гарну, перевірену роками методологію і репутацію точності. Ще ніколи не траплялося, щоб всі одностайно прогнозували перемогу одному з кандидатів, а переміг інший. Це провал.

Звичайно, цей провал частково можна виправдати тим, що в абсолютних цифрах Клінтон все ж набрала більше голосів - на 0,2 або 0,3% більше, ніж Трамп. Але їй прогнозувалася більш серйозна перемога.

І головне - різка розбіжність результатів у штатах, які стали ключовими для перемоги Трампа. Це штати Північного сходу США, прилеглі до Великих озер: Пенсільванія, Мічиган, Вісконсин і Огайо. Результати відрізняються від прогнозованих на 6-7%, а це дуже велика помилка.

Причому я не кажу про одне конкретне дослідження. Мова йде про всю сукупність соціологічних досліджень, адже саме на її основі робилися оцінки і прогнози. Виходить, що ця помилка не є поодинокою; вона повторюється. Отже, можна говорити про те, що наявний соціологічний інструментарій не врахував чогось істотного.

Ми маємо справу з найбільшим провалом американської польової соціології за всю історію

Перше, чого він не врахував, лежить на поверхні. Це різна вмотивованість прихильників двох кандидатів до походу на вибори, тобто явка. Опитування не виявили психологічно велику вмотивованість виборців Трампа і більшу байдужість виборців Клінтон, через яку її прихильники показали низьку явку. Причина цього лежить у психологічній площині, яку важко виявити соціологічними дослідженнями. В цьому випадку середньостатистичний виборець Трампа був більш емоційно мотивований - можливо, навіть екзальтований. У Трампа було потужне емоційно заряджене ядро електорату, яке щиро вірило в свого кандидата і бажало йому перемоги. У Клінтон такого ядра практично не було: більшість її виборців голосували за неї, тому що були проти Трампа, за демократів, здоровий глузд і нормальну, звичну політику. У них не було пасіонарності, як у виборців Трампа, які вважали це голосування останнім шансом на зміни. Зовсім інший рівень психологічної вмотивованості. Відповідно, явка серед виборців Трампа була вищою.

Другий момент, менш помітний, який соціологія пропустила - мабуть, серед виборців Трампа значно більша кількість людей, ніж серед виборців Клінтон, відмовлялися брати участь у соціологічних опитуваннях. В соціології є таке поняття, як response rate - рівень відмови від участі. Як правило, він становить від 25 до 35% респондентів. Цілком імовірно, що через більшу емоційну зарядженість, та ще й негативну, виборці Трампа частіше, ніж виборці Клінтон, відмовлялися відповідати в соціологічних опитуваннях. І це теж щось нове для США - раніше такого не траплялося. Тому соціологи й не були готові до такого феномену.

Таке моє пояснення того, чому в деяких штатах була допущена така велика похибка, яка в цілому призвела до дуже серйозного спотворення прогнозної картини напередодні виборів.

Я не думаю, що картина змінилася через людей, що визначилися з кандидатом в останній день. Не було приводів, які могли б мотивувати виборців, що сумнівалися, проголосувати за Трампа. Тож, вважаю, рішення були прийняті не в останній день - соціологи про них просто не дізналися.

Якщо ж говорити про феномен Трампа в цілому, то це перемога людей з невисокою освітою, людей з провінції, маленьких міст, білих чоловіків. Дуже помітні аналогії з референдумом щодо Brexit. Ті ж соціальні верстви, які в Британії забезпечили перемогу прихильникам виходу з ЄС, призвели до перемоги Трампа в США.

Журнал Новое Время №38

Тема номера – Спецназ Кремля. Російське ГРУ перетворилося в монстра з багатомільярдним бюджетом, який смішить світ безглуздою поведінкою своїх «шпигунів».

Читати журнал онлайн
Ukraine-2020

Читайте термінові новини та найцікавіші історії у Viber та Telegram Нового Времени.
ПІДПИШІТЬСЯ НА РОЗСИЛКУ ПОГЛЯДIВ   Погляди   ТА ЧИТАЙТЕ ТЕКСТИ ОБРАНИХ АВТОРІВ КОЖНОГО ВЕЧОРА О 21:00
     

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Погляди ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

опитування

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Усі матеріали розділу Погляди є особистою думкою користувачів сайту, які визначені як автори опублікованих матеріалів. Усі матеріали згаданого розділу публікуються від імені відповідного автора, їх зміст, погляди, думки не означають згоди Редакції сайту з ними або, що Редакція поділяє і підтримує таку думку. Відповідальність за дотримання законодавства в матеріалах розділу Думки несуть автори матеріалів самостійно.