Як Україні знизити смертність на дорогах

10 травня 2018, 14:30
953
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Серед європейських країн Україна посідає перше місце за рівнем загибелі пішоходів та п’яте місце за рівнем смертності в ДТП на дорогах

Минулої неділі пішла погуляти на Трасу здоров’я. Це в Одесі, берегова смуга, від Аркадії і до Ланжерону.

В цей же день син моєї знайомої потрапив під колеса трамваю. Виїхав на велосипеді з друзями без дозволу батьків на вулицю. Трамвай зачепив велосипед, потягнув дитину. На щастя, дитина ціла, але з травмами голови.

Тому, гуляючи ввечері, я звертала увагу на дорослих і дітей, які виїхали на велосипедах, роликах, електроскейтах, гіробордах.

Гуляла дві години. За цей час повз мене проїхало досить багато людей. І лише 10 із них були в захисних шоломах. Всі – дорослі. Жодної дитини в шоломі я не побачила. Не кажучи вже про наколінники, наприклад. Але побачила, як діти падали зі своїх велосипедів, і як дорослі дмухали на подряпини і заспокоювали – ти ж мужик, що ти плачеш?

Ситуація з нашою власною безпекою – жахлива.

Серед європейських країн Україна посідає перше місце за рівнем загибелі пішоходів та п’яте місце за рівнем смертності в ДТП на дорогах.

Кожного року у нас гине майже 4 тисячі людей в ДТП. І ще близько 30 тисяч отримують різноманітні травми та ушкодження. Смертність від ДТП є першою причиною смерті громадян України у віці від 15 до 24 років та другою - дітей у віці від 5 до 14 років. 70 відсотків загиблих – чоловіки до 50 років.

Дорогами смерті в буквальному значенні стали три траси. В 2017 році на трасах Київ – Чоп, загинуло 150 людей; Київ – Одеса – 93; Київ – Харків – 56.

90% ДТП відбуваються через втрату уваги водія

За даними Нацполіції, щодня трапляється приблизно 400 ДТП, із них 80 – із потерпілими, 10-12 осіб гинуть, 100 осіб отримують несмертельні травми різного ступеня.

Міжнародний досвід говорить, що є три фактори, які впливають на рівень смертності та травматизму – людина, автомобіль, дорожнє середовище.

ВООЗ інформує, що приблизно 80% всіх ДТП відбувається з вини людини, через її агресивну манеру керування авто.

У нас переважна більшість ДТП стаються через перевищення швидкісних режимів, алкоголь, невикористання ременів безпеки, невикористання дитячих утримуючих пристроїв і невикористання шоломів.

Опитування свідчать, що лише 15 % українців пристібаються під час пересування автомобілем. А саме ремені безпеки допомагають знизити на 40-50% травми всіх видів і кількість загиблих на 40-65%.

Посадка дитини в кріслі і проти ходу руху – це зниження всіх травм на 76% і тяжкості травм на 92%.

В Україні приблизно 7-8 млн машин. І десь, напевно, 80% – застарілий автопарк, машини, старші за 10 років. Не всі старі машини мають засоби захисту. Коли в ДТП потрапляють дві машини сучасна і стара, то в старій машині внаслідок лобового зіткнення гинуть всі, а в новій машині всі – живі, тому що машина реально рятує.

В нашій країні вже переглянуто розмір штрафів. Вони стали високими. Чи спрацює ця модель? Експерти кажуть, що ні. На заваді – психологія наших водіїв та рівень корупції в державі.

Ті ж експерти з безпеки руху радять запровадити контроль за дотриманням водіями швидкісного режиму. У тому числі за допомогою автоматичних камер відеофіксації. Якщо камери відео та фотофіксації будуть введені у нас, то світовий досвід показує, що рівень всіх ДТП знижується на 50 відсотків, а число загиблих і постраждалих – на 35. Також знижується число загиблих і постраждалих пішоходів у зоні дії камер.

До речі, з приводу вінків на дорогах. Шотландські вчені кажуть, що це не працює. У людини глибоко в підсвідомості існує таке відчуття, що з нею нічого не станеться. І тому вона не змінює свою модель поведінки.

На модель поведінки водія, який, наприклад, випив за кермом, впливають три суб'єкти: дружина, діти й роботодавець. А страшні картинки, на жаль, не впливають.

Що рекомендують Україні європейські спеціалісти з безпеки дорожнього руху?

  1. В країні має з‘явитися хтось, відповідальний за цю проблему. І ця людина персонально відповідатиме за рівень смертності і травматизму, і з нього будуть питати;
  2. Потрібно об'єднати зусилля держави, бізнесу, неприбуткового сектору, науковців, експертів, оскільки поліція самостійно не може впоратися з цією проблемою;
  3. Повинно бути побудоване стабільне і повне фінансування вирішення проблеми безпеки руху.

Коли наші водії потрапляють за кермом в Європу, то на 100 відсотків дотримуються правил дорожнього руху. Тому що вони розуміють, що покарання буде невідворотне. Коли людина потрапляє в таку систему, вона діє так, як працюють у цій системі.

Цікавим є досвід Ізраїлю, наприклад. Тут створили систему Mobileye – це "розумна" камера, яка встановлюється на лобовому склі автомобілів і є складовою системи, яка запобігає зіткненню автомобіля і пом'якшує наслідки. Уряд Ізраїлю зобов'язав всіх поставити цю систему на свої машини.

За даними світової статистики, 90% ДТП відбуваються через втрату уваги водія. Тобто він по мобільному телефону розмовляє, або його відволікає хтось із пасажирів. Прилад Mobileye дозволяє повернути увагу водія до дороги. Людині для того, щоб повернути увагу до дороги, побачити перешкоду та натиснути на гальма, потрібно 2 секунди. І якщо водій раптом відволікся, а прилад сам побачив перешкоду, то він відразу повідомляє про перешкоду, повертаючи водія до дороги.

Цей прилад дозволяє сьогодні знизити рівень аварійності і, як наслідок, смертності і травматизму на 60%. Прилад дорогий, 1500 доларів, але він реально рятує.

Тема безпеки людини – одна із найважливіших в нашому житті. Свого часу у Франції Жак Ширак саме тему зниження смертності від ДТП і травматизму зробив однією із фішок своєї передвиборчої кампанії. Екс-мер Нью-Йорку Майкл Блумберг виділив значні кошти зі свого фонду на безпеку дорожнього руху.

Хороші приклади для наших політиків, які зараз переймаються своїми передвиборчими кампаніями.

Текст опубліковано з дозволу автора

Оригінал

Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Мнения Нового Времени

Журнал НВ (№9)

Справа, котра топить президента

Напередодні президентських виборів Петро Порошенко опинився в епіцентрі потужного скандалу в оборонному секторі, який може коштувати йому другого терміну

Читати журнал українською

Стань автором

Якщо Ви хочете вести свій блог на сайті Новое Время, напишіть, будь ласка, листа на адресу:

nv-opinion@nv.ua

Вибір редакції

Події

Сьогодні, 19:02

thumb img
Кримінал та заборона ЗМІ. Що відомо про законопроект щодо фейків у професійних медіа
Авто

Сьогодні, 20:00

thumb img
Дайте дві. Чому Tesla Model Y суттєво вплине на ринок електричних кросоверів
Події

Сьогодні, 16:35

thumb img
Мігранти та діаспора. Як в Україні регулюється набуття подвійного громадянства