Ефект плацебо. Головна проблема нашої освіти

1 коментувати
Або лідери української освіти запропонують рішучу реформу, або вища освіта на довгі роки зазнає поразки

Головна проблема всіх дискусій про реформи стипендій та необхідність корочення бюджетних місць у ВНЗ полягає в тому, що ми обговорюємо питання доступності отримання дипломів і забуваємо про питання доступності справжньої вищої освіти.

Не секрет, що сьогодні лише мала частина українських вишів чогось системно навчає (5,10 або 20% - кожен може вирішити для себе), у той час як більшість займається імітацією навчання для масової видачі дипломів стражденним, для яких диплом перетворився на суто формальну статусну річ ("у всіх вишка є, а ти що, дурень?").

Сучасна українська освіта здебільшого - це плацебо: "пустушка" без явних лікувальних властивостей, використовувана в якості лікарського засобу, лікувальний ефект якого пов'язаний з вірою самого пацієнта в дієвість препарату. Питання не в тому, як збільшити відсоток громадян, яким доступно це "плацебо", а в тому, як збільшити відсоток громадян, яким доступні даний "ліки": якісна вища освіта. А для створення якісної вищої освіти, як не крути, знадобиться серйозно урізати надмірні витрати на держзамовлення і стипендії, щоб вкласти вивільнені кошти у збільшення зарплат викладачів, поліпшення матеріально-технічної бази вузів та інший бюджет розвитку.

Зараз настає слушний момент, щоб продемонструвати лідерство і запропонувати суспільству новий суспільний договір щодо вищої освіти. Держава різко скорочує кількість державних вишів, зменшує держзамовлення і надає стипендії лише тим, хто їх по-справжньому життєво потребує і тим, хто демонструє видатні успіхи.

Продовження гри в "ми ніби як фінансуємо всіх, а ви ніби як викладаєте і ніби як би навчаєтесь", більше не є можливим

Суспільство погоджується на це, але в обмін на радикальну реформу: вивільнені кошти спрямовуються на стрибкоподібне підвищення зарплат викладачам та адміністрації ВНЗ, які займають посади виключно через прозорі конкурси, видачу гідних стипендій, а також на поліпшення матеріального становища решті ВНЗ, кращим з яких ставиться завдання протягом, скажімо, 10 років увійти в топ-100 світових рейтингів. Така реформа буде складною, але має всі шанси на успіх.

А ось продовження гри в "ми ніби як фінансуємо всіх, а ви ніби як викладаєте і ніби як би навчаєтесь", більше не є можливим. Уряд в умовах крайнього навантаження на бюджет буде цілком логічно перерозподіляти гроші з "виробництва плацебо" на більш нагальні справи в інших сферах, взагалі нічого не залишаючи на освіту, суспільство буде цілком справедливо обурюватися, а реформувати систему вищої освіти після урізання і так скромного в абсолютних цифрах бюджету, вже не вийде.

Або лідери української освіти запропонують рішучу реформу, або вища освіта на довгі роки зазнає поразки.

Текст публікується з дозволу автора.

Оригінал


Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Погляди ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

опитування

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Усі матеріали розділу Погляди є особистою думкою користувачів сайту, які визначені як автори опублікованих матеріалів. Усі матеріали згаданого розділу публікуються від імені відповідного автора, їх зміст, погляди, думки не означають згоди Редакції сайту з ними або, що Редакція поділяє і підтримує таку думку. Відповідальність за дотримання законодавства в матеріалах розділу Думки несуть автори матеріалів самостійно.